
Tvorba plošných spojů fotocestou
#1
Publikováno 17 říjen 2011 - 18:37:14
můžete se prosím přihlásit abych mohl kdyžtak předat kontakt?
ideálně z východních čech, ale i kdekoliv jinde.
za Milana dík
vlákno po použití smažu
#2
Publikováno 17 říjen 2011 - 18:44:39
Quote
Co si Stando pamatuju, tak fotocesta se to sice jmenuje, ale moc to s focením nemá společnýho.Byl jsem požádán kamarádem jestli nevím o někom kdo umí dělat plošňáky fotocestou... vím že pár lidí to tu zmiňovalo, ale nevím kdo...
můžete se prosím přihlásit abych mohl kdyžtak předat kontakt?
ideálně z východních čech, ale i kdekoliv jinde.
za Milana dík
vlákno po použití smažu
Potřebuješ mít cuprextit s vrstvou citlivou na UV, to se dá koupit ve spreji, plošňák si vytiskneš na pauzák nebo na obyč papír a ten si zcitlivíš zase spešl sprejem a nakonec dáš k sobě a okontaktíš UV. Pak to vyvoláš a vyleptáš chloridem železitym a odvrtáš.
Nebo se dá taky pomocí žehličky a dětského lepícího papíru, to mám vyzkoušený a docela to jde.
Složitější věci a jen jednou za čas, je levnější si nechat udělat.
http://www.gme.cz/fo...e-jednostranne/
http://www.gme.cz/ch...00-ml-p749-004/
http://www.gme.cz/ch...00-ml-p749-003/
http://www.gme.cz/vyvojky-na-dps/
#3
Publikováno 17 říjen 2011 - 19:45:51
Pri výrobe 1 ks dosky je lepšie vytlačiť predlohu zrkadlovo na kriedový papier (tonerom, nie atramentom) a potom ju prežehliť na DPS. Pri nezdare sa to dá umyť a skúsiť odznova, pozor však na odlupovanie medenej vrstvy pôsobením tepla! DPS sa potom spolu s papierom namočí do vody a papier sa opatrne rozmrví. Táto metóda má asi najlepší pomer cena/výkon, môže ale robiť problémy pri veľmi tenkých cestičkách.
#4
Publikováno 17 říjen 2011 - 19:54:40
dal jsem mu link ať si to sleduje.
#5
Publikováno 17 říjen 2011 - 20:02:15
#6
Publikováno 17 říjen 2011 - 20:12:02
Metoda nažehlování toneru z křídového papíru je aplikovatelná do 4. konstrukční třídy, ale pokud potřebuju přesnější desku (SMT), tak se fotocestě nevyhnu.
Nejlepší zdroj filmů hned po filmovém fotoplotru pracujícím s gerber formátem je pravděpodobně laserová tiskárna a speciální folie na meotar . Vytištěný obraz doporučuji "vyvolat" parami acetonu či toulenu - zrna toneru se částečně rozpustí a tím dojde k lepšímu vzájemnému spojení stop ve obrazci.
Alternativa pro ty, co nemají čas, nebo jsou líní, nebo potřebují garantovaný kvalitní výsledek, nebo všechny tři věci zároveň - je tu možnost výroby na zalázku. Cenově výhodně vycházejí snad jedině dvě firmy v naší republice.
Jednou z nich je p. Kohout ( http://xpublisher.cz/spoj/ ) - toho můžu doporučit spíš pro výrobu jednoho kusu desky a pro amatérské použití . Jeho specifikum je to, že vrtání otvorů stojí vždy za prd a někdy se ani neobtěžuje podívat se do vrtacícho předpisu. Nedejbože více desek - vrtá je stohované a s registrací desek si hlavu moc neláme a tak 1mm odchylka v umístění díry není problém . Jinak ale pro amatérské konstukce výhodný.
Druhá firma je Martron od Ing. Tronečka ( http://www.matron.cz...ototypovych-dps ) - pán je velice ochotný, desky jsou zrpacovány VELICE precizně - technické parametry viz stránka . Kdo se trochu orientuje, ví, že cena 300kč/dm2 u oboustranné prokovené desky s nepájivýma maskama je poezie - většinou se pohybuje jen cena za přípravu výrobních podkladů na trojnásobku této ceny . V tabulce není uvedena možnost jednostranných desek (s nepájivou maskou, vrtáním a HALem) za 220kč/dm2 bez DPH . Tato cena je oproti p.Kohoutovi sice poněkud vyšší, ovšem kvalita zpracování je NEPOROVNATELNÁ ! Prototypová výroba u Marpose má jedno specifikum - od jednoho motivu je minimální objednávka 1dm2 - v případě že je deska menší, můžete si bezplatně říct o výrobu více kusů tak, aby jste tento rozměr naplnili .
Použití pro vlastní konstrukce poněkud drahší, ovšem na prototypování si nemohu ztěžovat - ono zapájet QFN/TQFP pouzdra s roztečí pod 0,635mm je bez nepájivé masky občas malá válka - a to nemluvím o tom, jak to ve výsledku vypadá .
Pro výrobu větší série desek je tu kromě domácích výrobců ještě jedna možnost a to je objednávka z číny. http://iteadstudio.c...56clq0phod6qo04 . Nevýhoda této možnosti je doba výroby jedné otočky a jejího doručení - někdy se protáhne i na měsíc.
#7
Publikováno 17 říjen 2011 - 20:41:18
#8
Publikováno 17 říjen 2011 - 20:46:51

Ještě přidávám jedno know-how pro případ problémů se filmovými předlohami. Tou možností je vytisknout si předlohu na pauzák/folii v inverzním provedení, než potřebuji a následně překopírovat kontaktně na litografický plan a vyvolat na co největší strmost . Tuto metodu jsem donucen používat i já . Retuš možná tuší/škrábáním .
#9
Publikováno 18 říjen 2011 - 14:58:41

(Actidamp Mk4)
#10
Publikováno 18 říjen 2011 - 16:20:36
a vůbec, dělat PBC s míň jak 2 vrstvama - to už je snad jednodušší to udělat metodou spojování nožiček drátama.
#11
Publikováno 18 říjen 2011 - 18:54:16

Složitější PCB se dávají sem http://www.pcb.mesit.cz/ Je to tady taková okresní zásobárna kuprexitů různých tlouštěk a výrobce stavebnicových PCB pro Flajzara,vývojových PCB,atd.
#12
Publikováno 18 říjen 2011 - 19:02:48
#13
Publikováno 19 říjen 2011 - 01:53:05
Jsou vývojky negativní, pozitivní...
1. kup si v Rayfilmu průhledné folie (jsou pro laser i inkoust tiskárny) a vytiskni si motiv zrcadlově. Pokud si budeš dělat v pozitivu, tak tiskneš normálně zrcadlově a přiložíš inkoustovou stranou na měď (i emulzi) cuprextitu. Osvítíš... no a pak vyvoláš, vyleptáš.
Ale je třeba mít nějaké zkušenosti. Koncetrace roztoků, jaké teploty, jak dlouho. Co se týče samotného leptání a fíglů, jak leptat nejlépe (málokdo to ví), koukni na můj článek zde:
http://postreh.com/p...anku=2006122802
#14
Publikováno 19 říjen 2011 - 11:41:30
Quote
Opravdu OT, ale nedá mi to.To nepatří moc na toto fórum.
Jsou vývojky negativní, pozitivní...
1. kup si v Rayfilmu průhledné folie (jsou pro laser i inkoust tiskárny) a vytiskni si motiv zrcadlově. Pokud si budeš dělat v pozitivu, tak tiskneš normálně zrcadlově a přiložíš inkoustovou stranou na měď (i emulzi) cuprextitu. Osvítíš... no a pak vyvoláš, vyleptáš.
Ale je třeba mít nějaké zkušenosti. Koncetrace roztoků, jaké teploty, jak dlouho. Co se týče samotného leptání a fíglů, jak leptat nejlépe (málokdo to ví), koukni na můj článek zde:
http://postreh.com/p...anku=2006122802
Nejtěžší na fotocestě, stejně jako u focení, je osvit, jakmile trefíš kombinaci osvitka-předloha-emulze, zbytek je pohoda.
Nejzábavnější leptací roztok je solná s 30%peroxidem, fakt akčňák vyleptáno za vteřinu s krásnými efekty. Jen to chce kreslit něčím odolným

Článek je prima názorný, ale v dnešní době, kdy vrtačka stojí kolem dvou stovek a vrtáků maj všude tolik, že je musí prodávat, lepit obyč součástky na spoje ?

#15
Publikováno 19 říjen 2011 - 12:08:23

Pokud chceš mé kompletní konstrukce, tak na http://stavebnice.tipa.eu
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních