Zrnité fotky
#1
Publikováno 31 říjen 2011 - 21:28:44
rozhodl jsem se kromě digi začít fotit i na film a opět zažívat ty skvělé chvíle při vyvolávání klasických černobílých fotek. Zatím fotím jen na kinofilm, ale rád bych přešel i na SF. Mám však problém s vyvoláním fotek - možná pramení již u negativu??? Fotografie jsou na můj vkus příliš zrnité - v porovnání např. se starými ČB fotografiemi rodičů mých rodičů, které mám teď před sebou. Při vyvolání na 13x18 Fomaspeed to ještě i jde (ovšem rád bych zrno menší), ale 24x30 Fomaspeed velvet už je to fakt hodně zrnité. Níže píšu postup:
Film: Fomapan 100 profil line classic
Neg. vývojka: Fomadon LQN (1:10 20stupňů) (volání 7 min, pak přerušení voda+ocet, pak ustalovač cca 5 min)
Poz. vývojka: Fomatol LQN: (1:7 20 stupňů)
Ustalovač: Fomafix (1:5)
Papíry: Fomaspeed N 312 mat, 313 velvet, fomabrom mat N 112
Tohle je už druhý vyvolaný film a pořád to samé. Zajímavé je, že moje cca 10 let staré fotky, které jsem v minulosti zvětšoval ještě jako student, nejsou tak zrnité....postup cca stejný
Už si nevím moc rady, nenapadá prosím někoho, kde se stala chyba?
Jedná se o fotografie z ateliéru, zábleskové světla atd...
Děkuji všem za případnou pomoc a taky autorům těhle stránek za podporu klasické fotografie. Pracuji téměř denně digitálně a ČB je pro mě nádherný relax.
Jirka
#2
Publikováno 31 říjen 2011 - 22:12:14
Nejsem sto fundovaně odpovědět, tuhle kombinaci už hoooodně dlouho nepoužívám a popravdě ani ten kinofilm už neberu do ruky moc časo, nicméně Fomapan 100 v kinu a v kombinaci s fomadon LQN dává trochu výraznější, ale ne úplně ostré zrno (trochu rozmydlený ale je tam).
Spíš se zeptám: ty deset let starý fotky, jsou ostrý, brilantní? Třeba je přítomnost zrna naopak posun kupředu . Roli může hrát ostrost světla ve zvětšováku, kvalita zvětšovacího objektivu...
Co zkusit jinou vývojku, třeba Excel? Žádná jiná rada mě moc nenapadá, vše se zdá být více-méně v pořádku Zkusil bych tomu dát čas, někdy to pomůže. Jinak fotky 24x30 z kina prostě zrnitý už jsou ať chceme nebo ne, snad jenom PanF+, Delta/Tmax 100, Fuji acros nebo Adox 25 dokáží deliver bezzrnnost. Je to 10x zvětšení a to se nedá moc ošidit.
Jenom takový zamyšlení. Při hledání jsem prošel celou řadu fotek od dneška až do mých začátků před 8 lety(?) a na některé technické nedostatky se už nedívám - třeba zrno, naopak si všímám jiných věcí - tonalita, obsah, zpracování. A u některých papírů až žasnu co jsem byl schopen ve svém diletantství vytvořit, někde naopak se divím že jsem to nehodil do koše .
P.S.: zrno je někdy vítané podtržení ostrosti (nebo chceme-li dokáže schovat jemnou neostrost) a na některých svých záběrech bych skoro trochu zrnitosti uvítal (a je to taky fomapan 100, jenom větší v jiné vývojce).
#3
Publikováno 31 říjen 2011 - 22:16:42
Moc to tu bohužel poslední dobou nežije, ale přežíváme .
Nemůžu si pomoct, musím pochválit kultivovanost, věcnost a přitom lidskost prvního příspěvku, bez předsudků... kdyby se takhle vyjadřovali všichni... byl by internet ráj...
#4
Publikováno 1 listopad 2011 - 01:57:27
Fomadon LQN som použil len 2x a nikdy viac. Dáva to na môj vkus totálne vyblité negatívy. Na Fomapan 100 fotografujem pravideľne a pri ID-11 až také zrno nemávam.
#5
Publikováno 1 listopad 2011 - 08:01:52
Určitě bych zkusil jiný film, třeba výše zmíněné, nebo Ilford FP4, popř. Ilford Pan 100, v kombinaci třeba s tou ID11.
#6
Publikováno 1 listopad 2011 - 08:17:45
Krome zmeny negativni vyvojky si behem procesu davejte pozor na plus minus dodrzeni teploty vsech lazni. Obecne lze rici, ze je lepsi, kdyz lazen nasledujici v procesu je teplejsi nez predchazejici. Celkove by vsak rozdil nemel cinit vice nez 2 °C. Pozor na teplotu praci vody, plati to same jako pro lazne. A pozor take na zpusob suseni. Nejlepsi je spise chladny a suchy vzduch s vyslednou dobou suseni v radu desitek minut. Vse ovlivnuje velikost zrna - mikroretikulace. Nejvice jsou na ni nachylne vyvojky s louhy.
#7
Publikováno 1 listopad 2011 - 10:22:01
Je možné, že jsem při praní negativu použil mírně chladší vodu, ale ne snad až tak o moc...
K fotkám rodičů mých rodičů Je to rok cca 1945-50 rozměr fotky 16,7x11 cm některé mají na sobě zvláštní rastr - vypadá to velmi pěkně - retro (nevíte jestli se takový papír ještě vyrábí?)
Tu vývojku ID-11 klidně zkusím, stejně musím udělat nějakou objednávku protože u nás v Rožnově a snad i okolí nejde nic sehnat.
Mám ještě jeden fomapan 100, ale pak bych rád vyzkoušel Ilford PAN 100. K Vánocům bych si chtěl nadělit nějaký střední formát - zatím na zkoušku. Chtěl bych ale dříve zvládnout dokonale kinofilm.
Ještě mě napadlo zkrátit vyvolávací čas filmu ze 7 na třeba 6 min??? Co vy na to??
Díky, Jirka.
#8
Publikováno 1 listopad 2011 - 10:53:40
tak tomu sa povie odvaha
#9
Publikováno 1 listopad 2011 - 10:59:54
#10
Publikováno 1 listopad 2011 - 11:13:12
Obecne to chce k dosazeni maleho zrna presnou expozici a k ni co mozna nejkratsi mozny vyvolavaci cas s dosazenim potrebneho kryti stinu a kontrastu.
Jinak vzladnuti kinofilmu je beh na reletivne dlouhe trati.
Osobne bych spise doporucil zacit se stredoformatem (jakakoli dobre zaservisovana TLR udela vybornou sluzbu za par kacek). Je hospodarnejsi (znama to nedockavost zacatecnika s rychlym dofocovanim filmu blbostma, at uz to muzu vyvovlat a okouknout), benevolentnejsi k chybam (neprojevi se tolik) a tudiz v konecnem dusledku vice povzbuzuje v praci, coz je pro zacatek dulezitejsi, nez se hned snazit do mrte vychytavat maly format.
#11
Publikováno 1 listopad 2011 - 11:18:37
#12
Publikováno 1 listopad 2011 - 14:09:15
taky jsem si myslel že je 308 nekompatibilní, ale když přelupkáš úplně na konec řady časů, tak přeskočíš do jiné stupnice - je tam ta německá i ta nová co se používá teď. ikdyž 1/90 jsem tam fakt neviděl nikde... kvůli nekompatibilitě expozimetru Sekonic L380S s časy závěrky Canonu ...
#13
Publikováno 1 listopad 2011 - 14:29:20
#14
Publikováno 1 listopad 2011 - 17:12:48
#15
Publikováno 1 listopad 2011 - 18:07:08
taky jsem si myslel že je 308 nekompatibilní, ale když přelupkáš úplně na konec řady časů, tak přeskočíš do jiné stupnice - je tam ta německá i ta nová co se používá teď. ikdyž 1/90 jsem tam fakt neviděl nikde... kvůli nekompatibilitě expozimetru Sekonic L380S s časy závěrky Canonu ...
Hned jak jsem se vrátil domů, tak jsem to zkusil a fakt to funguje. Po přejetí standardní stupnice v režimu vyčkávání na záblesk je i 1/90 tina. Takže můžu fotit na Canonu i tou 90tinou.
Teď další otázka Nevyvolával náhodou někdo film ILFORD PAN 100 ve vývojce FOMADON LQN? Koupil jsem ten Ilford na zkoušku, ale nemám k němu zatím odpovídající vývojku. Vše totiž musím objednávat, tak čekám až toho bude více. LQN-ko mám ještě tak na dva filmy. Zajímá mě doporučený vovolávací čas a ředění.
Děkuji moc za přívětivé přijetí na TK
Jirka
#16
Publikováno 3 listopad 2011 - 19:36:41
#17
Publikováno 3 listopad 2011 - 20:27:26
#18
Publikováno 16 červenec 2014 - 22:52:33
zpět k zrnu! zdravice..rád bych zpříjemnil mému oku pohled na kinofilmové zrno. Poslední negativy mám zrno takové rozprzlé, neostré, nepravidelné (viz 100% zvětšenina skenu negativu).
film trix 400@400 v d76 při 20-21 stupních - exponováno na stíny, voláno na světla (čas 9:15)....teplota ostatních lázních +-stejná
má někdo nějakou diagnozu? anamnézu? moc mě nenapadá, čím by to mohlo být?
děkuji, lukas
#19
Publikováno 16 červenec 2014 - 22:59:59
ps: agitace první minuta neustále, pak 10 sec. na začátku každé další minuty
ps2: ustalování 5 minut
#20
Publikováno 17 červenec 2014 - 18:54:58
Skenoval si negativ ?
#21
Publikováno 17 červenec 2014 - 19:38:23
Nechal jsem si ho naskenova u Škody, kde si myslím, že tuto službu zvládají dobře...šlo o sken v nejvyšší kvalitě
#22
Publikováno 17 červenec 2014 - 20:42:44
Nepochybujem o kvalite, ani neviem kde vidis rozdiely oproti predoslym skenom (alebo s cim to porovnavas), ale musis vediet, ze ked si zvacsis sken na 400%, tak vidis vselico, co vo vyslednej tlaci neuvidis. Inak skenuje Fuji SP3000, Inak Noritsu S4, Inak potom Epsony Coolscany atd. atd. Inak vyzera pri 400% TIFF, inak JPG. No a ani nehovorim o tom, ze kazdy kto sedi za skenerom ma este osobne preferencie, o chybach, ktorych sa dopusta ani nehovorim. Rozdiely preto mozes najst prakticky zakazdym.
Uplne najspravnejsia by bola skuska spavnosti a nechat si zo skenu urobit 30x30, ci 30x45 a potom si s niekym zodpovednym pokecat. Takto to vidim ja. Lebo chybu vyvolania nevidim. (Ale viac-menej ani skenovania.)
No a upozornenie na zaver. Sken filmu temer nikdy nevyzera dobre na monitore (na rozdiel od snimku z DSLR), ale vysledna tlac/fotografia z neho vyzera dobre (na rozdiel od snimku z DSLR).
Za totok prejdem digitalnym ocistcom, kym sa dostnem do analogoveho neba
#23
Publikováno 17 červenec 2014 - 20:56:31
Já to teď sleduju na docela slušném monitoru a připadá mi to opravdu divné. Neznáš někoho, kdo by měl mikroskop? (Mám jeden, ale jsem v Brně). Tam by šlo porovnat docela dobře.
#24
Publikováno 17 červenec 2014 - 21:22:23
zpět k zrnu! zdravice..rád bych zpříjemnil mému oku pohled na kinofilmové zrno. Poslední negativy mám zrno takové rozprzlé, neostré, nepravidelné (viz 100% zvětšenina skenu negativu).
film trix 400@400 v d76 při 20-21 stupních - exponováno na stíny, voláno na světla (čas 9:15)....teplota ostatních lázních +-stejná
má někdo nějakou diagnozu? anamnézu? moc mě nenapadá, čím by to mohlo být?
děkuji, lukas
Diagnóza bude pravděpodobně zapnuté odstraňování prachu a škrábanců. Rozmývá to i zrno. Ale to co vidíš na 100% nejde na papír. Ještě je otázka co je to za sken JPG (vždy komprese), TIFF (nekomprimovaný) a zda v 16 nebo 8 bitech. Ty skeny nějak více vytáhnou z negativu, ale sám se těším pod zvětšovák. Takže bych to rozčarování nad skenem moc neprožíval.
#25
Publikováno 17 červenec 2014 - 21:27:03
Nojgi, myslíš, že by to měli nastavené takhle? Vždyť pokud je to jen tím odstraněním prachu (šumu), tak to musí být neskutečně silná redukce. Abych takhle zprasil fotku v počítači, to už to musím docela osolit.
#26
Publikováno 17 červenec 2014 - 21:42:28
hodím to o víkendu na papír, tak pak řeknu, jak dopadla fotka
#27
Publikováno 18 červenec 2014 - 10:46:53
Já si také myslím, že je to špatným nastavením skeneru. Přidávám ukázku, jak dopadl TriX v D76 mně, sken filmu na domácím skeneru (Plustek 7400), zrno krásné.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních