Prvni volani super 8 -> tmavy film
#1
Publikováno 26 prosinec 2011 - 15:39:16
tak mam za sebou prvni volani super 8 filmu. Byl to Tri-X volan v Dokumol 1+9; toceno na Eumigette 2 jako 160ASA, s oranzovym filtrem. Film je celkem tmavy, na zadnem miste neni uplne pruhledny. Vysledek je celkova podexpozice filmu. Nevite cim by to mohlo byt?
Na tento film jsem jeste s touto kamerou nenatacel takze nevim jestli je to kamerou nebo z volanim...Kazdopadne, mohli byste mi rict neco k memu postupu, jestli je vse ok?
2 min maceni vodou
6 min Dokumol 1+9 + 5g thiokyanatan draselny
2 min myti vodou
5 min beleni : 30 mL H2SO4 30% + 5g dichroman draselný K2Cr2O7
2 min myti vodou
2 min clearing : 50g Na2SO3
2 min myti vodou
3 min reexpozice zarovka 150W
3 min Dokumol 1+9
2 min myti vodou
5 min ustalovani Ilford Rapid Fixer
15 min myti vodou
Dik predem,
Krystof.
#2 Snek
Publikováno 27 prosinec 2011 - 00:58:50
TriX v Dokumolu? (není to vývojka na papíry a TECHNICKÉ filmy). Zde na tomto webu jsem kdysi dávno založil vlákno "máchání super 8 trixu" s návodem, který funguje (byl tam jiný bělič, lze jej nahradit)
Thiokyanatan do první vývojky u Trixu? Proč, ten má rozpouštět antihalační vrstvu u Fomapanu R100, která je "v emulzi", TriX tohle nemá, proto thiokyanatanu netřeba.
Bělič jsi měl předpokládám 1 litr? (píšeš jen 30 mL H2SO4 30% + 5g dichroman draselný K2Cr2O7)
Zkus to znova. Projdi si zde vlákna. Red tu popsal své zkušenosti s doma míchanou vývojkou Kodak D-19. Pokud si sám míchat nechceš, kup si konfekční vývojku Kodak D-76, časy pro TriX určitě najdeš. Napřed eliminuj to, jestli nemáš problém s kamerou, tj. použi osvědčený a zdokumentovaný postup.
Až si proces odladíš, pak si hraj s Dokumolem.
#3
Publikováno 27 prosinec 2011 - 10:27:19
Snek, prečo thiokyanatan do prvej vývojky nemusí byť? Antihalačku rozpúšťa inverzná lázeň, nie thiokyanatan v prvej vývojke, ten ma za úlohu čiastočne rozpúšťať halogenidy striebra, a tým zabezpečuje jemnozrnosť inverzného procesu.
#4
Publikováno 27 prosinec 2011 - 12:16:44
No o Dokumolu jsem se docetl na super8.nl a na jinem foru jako o osvedcene vysoko kontrastni vyvojce na inverzni proces, proto jsem ji tu pouzil. Take mi bylo receno ze cas druheho volani je polovina toho prvniho, proto ty 3 minuty.
Dale, vsechny roztoky jsou na 1 litr. 30ml 30% h2so4 je malo? Vim ze se ma pouzit 10ml 98% h2so4, tak jsem vynahradil tu mensi koncentraci 20 mililitrama navic, kde je chyba..?
Ten thiokyanatan mi doporucil Red jako pridavek pro lepsi rozpusteni te antihalacni vrstvy tak jsem to tam pro jistotu pridal, jsem si myslel ze tim nic nemuzu zkazit, ale je fakt ze je to dalsi "neznama".
Na konec, je mozne ze se vloudila mala chybicka a sice v teplote : musim priznat ze misto 20C to bylo spise 18-19C. Mohl by tento rozdil zpusobit pod vyvolani a tim padem tmavsi konecny obraz? Jinak nevidim kde muze byt chyba...
#5
Publikováno 27 prosinec 2011 - 15:47:30
Ak teda vylúčime chybu kamery, tak skutočne ostáva len nevhodnosť prvej vývojky a čiastočne teplota.
#6
Publikováno 27 prosinec 2011 - 15:53:31
#7 Snek
Publikováno 27 prosinec 2011 - 16:39:16
Kameru ne, ten film by musel být hrubě podexponovaný, a sám říkáš, že kamera expnovala asi na max 160 ASA. To už je i tak o kus přeexponované ...
Zažil jsem podobnou situaci kdy mi umřel bělič. Bylo to v době, kdy jsem používal podobně jako ty 30% roztok kyseliny sírové, namísto koncentrovaného 96% roztoku (15 - 20 ml do 1L).
Dalo se to poznat tak, že film byl po běliči, když jsi jej vyndal z lázně po čištění / praní na reexpozici, jaksi "nevybělený", na filmu kromě bílých míst zůstávalo hodně "černého". Správně vybělený film má být ... prostě vybělený. Jako mlíko, trochu do žluta, s krásně viditelnou kresbou v políčkách (černě). Pokud je to spíše černé, než "sírově žluto-bílé", chybu hledej v běliči.
Mohla umřít i vývojka, nebo moc ředěná, těch 1+9 mi na film přijde málo. U univerzálek jsem se vždy řídil pravidlem, pro film jednou tak vyšší koncentrace než pro papír. Pro film bych ředil 1+4 nebo 1+5. Ale jak jsem již psal, s tím bych si hrál, až budeš mít odladěný proces.
Thiokyanatanem se nezabývejme, to je v tuto chvíli nepodstatná marginalita, tím to není. Mám srovnání pro TriX s thiok. v první vývojce a bez ní, nejde poznat rozdíl.
Vracím se k mému původnímu příspěvku.
Zkus to znovu. Exponuj film a pošli jej na vyvolání Redovi. Projede ti to standardním procesem, tím vyloučíš na 100% chybu kamery. A odladíš si podle něj proces.
#8
Publikováno 27 prosinec 2011 - 17:21:24
Jinak vsechny roztoky byly uplne cerstve namychane, vyvojka poprve otevrena, takze tady to nebude.
No kazdopadne zitra jdu tocit zase na Tri-x, zase s eumigette 2 s filtrem, ale spis kolem poledne, takze to vyvolam ve ctvrtek a dam vedet.
Diky moc za vasi pomoc
Pridam telecine
#9
Publikováno 27 prosinec 2011 - 17:44:28
#10
Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:01:26
#11 Snek
Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:42:22
Tady je to telecine :
ukázka lepší tisíce slov. Z tvých řádků jsem četl, že na filmu nemáš nic.
K ukázce.
Kombinace dvou faktorů. První - odpolední-večerní-noční scény máš brutálně podexponované. Ubírat si v těchto podmínkách jednu až dvě clony oranžovým filtrem mi přijde škoda. Druhý. Bez šťávy je to proto, že je to podvolané. No, takže znova jak jsem psal v předchozích příspěvcích. Nová kamera, odladit proces, na odladěném procesu se naučit, co film snese, a pak experimentovat. Jinak to bude stát za ... houby.
OT předchozím debatám. Množství pyrosiřičitanu v čistící lázni neřeš. Jestli je to 30g nebo 60g je v podstatě jedno. Já jej jevážím. Dávám 4 polévkové lžíce, někdy pět.
#12
Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:53:48
S tou kamerou, mam jeste Canona 518 autozoom, ale nejsem si moc jistej jestli expozimetr funguje spravne takze radsi pouzivam Eumigette 2 o ktere vim ze exponuje dobre. Zitra to zas proubnu s tou eumigette 2 s filtrem a pokusim se to poradne vyvolat, at proces menim poporadku
#13 Snek
Publikováno 27 prosinec 2011 - 19:44:44
Diky moc za odpoved sneku. Na ty nocni zabery jsem filtr odendal ponevadz svetlo od lamp uz tungstenove je takze filtr byl k nicemu. Zabery ktere jsou jeste za trochu svetla jsou ale s filtrem. Tak nevim jestli ho tam mit nebo ne...pres den by to ale melo projit ne?
S tou kamerou, mam jeste Canona 518 autozoom, ale nejsem si moc jistej jestli expozimetr funguje spravne takze radsi pouzivam Eumigette 2 o ktere vim ze exponuje dobre. Zitra to zas proubnu s tou eumigette 2 s filtrem a pokusim se to poradne vyvolat, at proces menim poporadku
ono to půjde. dej vědět
#14
Publikováno 27 prosinec 2011 - 21:07:50
Na jakou clonu si prosímtě jel takhel v podvečer? Na 100ASA vychází při takových světelných podmínkách clona kolem 4 spíše však 2,8, tedy u tebe asi plně odevřený objektiv. A už tak tak že tam něco je, o kontrastech ani nemluvim. Shodou okolností jsme totiž taky točili s bláznem z temné na 16ku Vánoce v ulicích a k večeru už byl skoro pořád otevřený objektiv na plno. Kolega měřil spotmetrem, takže si troufnu říct, e jsme byli s expozicí dost přesně. Sice jsme vrtěli na Fomu R100, ale ten rozdíl je pořád jen jedna clona proti Tri-x.
Vyzkoušej kameru za slunného dne podle pravidla f16 a uvidíš, jestli se se strjným postupem vyvolání dopracuješ lepších výsledků...
#15
Publikováno 27 prosinec 2011 - 21:12:55
#16
Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:18:53
S touto kamerou jsem uz natacel na Ektachrome 100D kterej exponovala jako 160ASA + funkce backlight (~130ASA) takze mala podexpozice ale vysledky jsou moc hezke. Take jsem na ni zkusil Velviu 50D a vysledek perfektni. Takze kamerou to urcite nebude.
Leda ze by ten filtr polykal tolik svetla ze uz je to na podexpozici...tak ted nevim jestli teda natacet Tri-X BEZ filtru a mit preexpozici nebo natacet S filtrem, mit lepsi kontrast ale malou podexpozici.
Ach to jsou mi dilema
#17
Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:39:24
U ČB filmov som to nikdy neriešil a vždy exponoval na nominálnu citlivosť bez filtra, maximálne vonku žltozenený či žltý filter na lepšie podanie zelenej a oblohy.
#18
Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:41:55
#19
Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:55:01
Ještě bych jen zmínil že pleteš dvě věci. FILM má pořád stejnou citlivost a nezáleží jestli před něj filtr dáš nebo ne, ani kolik světla pojme filtr. JEdině se mění ( jak píší na krabičce tri-x) citlivost při točení umělého světla . klesá na 160.
JInak použití filtru na mezních možnostech objektivů, aby si "zlepšil" kontrast mi přijde nesmyslné. Ty světelné podmínky ve kterých si točil to vůbec nevyžadovaly.
Podlě mě jen prostě ta tvoje kamera nestačila na světelné podmínky, ve kterých si točil + špatná automatika v kameře + ten filtr = výsledek no..
Navíc znovu říkám, rozhodně lepší přeexponovat než pod..
#20 Snek
Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:02:35
#21
Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:40:34
kozzle, toto je opravdu cheap kamera na ktere jedine co muzu ja manualne nastavit je ta funkce protisvetlo. Jinak samozrejme umi rozeznat par citlivosti jako kazda super 8 kamera (v mem pripade 160, 64 a 40 ASA), ale ze bych mohl vrtat do nastaveni clony nebo menit rychlost to ne. (Vice info zde : http://www.super8data.com/ ). V tom je ten zlaty Canon 518 super, jenom cekam az mi prijde profesionalne vyvolanej film at vidim zda expozimetr je ok ci ko.
Jinak diky moc za pomoc a vysvetleni
#22
Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:47:09
#23
Publikováno 10 březen 2012 - 09:15:12
V tomto prípade treba film dať znovu do bieliacej lázne, ešte pred druhou expozíciou a znovu opakovať pranie a čistenie.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních