Přejít na obsah


Fotka

Prvni volani super 8 -> tmavy film


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
22 odpovědí na toto téma

#1 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 26 prosinec 2011 - 15:39:16

Dobry den,
tak mam za sebou prvni volani super 8 filmu. Byl to Tri-X volan v Dokumol 1+9; toceno na Eumigette 2 jako 160ASA, s oranzovym filtrem. Film je celkem tmavy, na zadnem miste neni uplne pruhledny. Vysledek je celkova podexpozice filmu. Nevite cim by to mohlo byt?
Na tento film jsem jeste s touto kamerou nenatacel takze nevim jestli je to kamerou nebo z volanim...Kazdopadne, mohli byste mi rict neco k memu postupu, jestli je vse ok?

2 min maceni vodou
6 min Dokumol 1+9 + 5g thiokyanatan draselny
2 min myti vodou
5 min beleni : 30 mL H2SO4 30% + 5g dichroman draselný K2Cr2O7
2 min myti vodou
2 min clearing : 50g Na2SO3
2 min myti vodou
3 min reexpozice zarovka 150W
3 min Dokumol 1+9
2 min myti vodou
5 min ustalovani Ilford Rapid Fixer
15 min myti vodou

Dik predem,

Krystof.
  • 0

#2 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 00:58:50

kde začít?

TriX v Dokumolu? (není to vývojka na papíry a TECHNICKÉ filmy). Zde na tomto webu jsem kdysi dávno založil vlákno "máchání super 8 trixu" s návodem, který funguje (byl tam jiný bělič, lze jej nahradit)

Thiokyanatan do první vývojky u Trixu? Proč, ten má rozpouštět antihalační vrstvu u Fomapanu R100, která je "v emulzi", TriX tohle nemá, proto thiokyanatanu netřeba.

Bělič jsi měl předpokládám 1 litr? (píšeš jen 30 mL H2SO4 30% + 5g dichroman draselný K2Cr2O7)

Zkus to znova. Projdi si zde vlákna. Red tu popsal své zkušenosti s doma míchanou vývojkou Kodak D-19. Pokud si sám míchat nechceš, kup si konfekční vývojku Kodak D-76, časy pro TriX určitě najdeš. Napřed eliminuj to, jestli nemáš problém s kamerou, tj. použi osvědčený a zdokumentovaný postup.

Až si proces odladíš, pak si hraj s Dokumolem.
  • 0

#3 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 27 prosinec 2011 - 10:27:19

Tofek, vývojku Dokumol nepoznám, ale ako napísal Snek, tak asi nie je vhodná na vyvolávanie inverzie, čo sa týka ostatných lázni, určite by som predĺžil prvé a druhé pranie aspoň na päť minút, hlavne po inverzii, a druhé vyvolávanie predĺžiť aspoň na päť minút.

Snek, prečo thiokyanatan do prvej vývojky nemusí byť? Antihalačku rozpúšťa inverzná lázeň, nie thiokyanatan v prvej vývojke, ten ma za úlohu čiastočne rozpúšťať halogenidy striebra, a tým zabezpečuje jemnozrnosť inverzného procesu.
  • 0

#4 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 12:16:44

Dik za odpovedi.
No o Dokumolu jsem se docetl na super8.nl a na jinem foru jako o osvedcene vysoko kontrastni vyvojce na inverzni proces, proto jsem ji tu pouzil. Take mi bylo receno ze cas druheho volani je polovina toho prvniho, proto ty 3 minuty.
Dale, vsechny roztoky jsou na 1 litr. 30ml 30% h2so4 je malo? Vim ze se ma pouzit 10ml 98% h2so4, tak jsem vynahradil tu mensi koncentraci 20 mililitrama navic, kde je chyba..?
Ten thiokyanatan mi doporucil Red jako pridavek pro lepsi rozpusteni te antihalacni vrstvy tak jsem to tam pro jistotu pridal, jsem si myslel ze tim nic nemuzu zkazit, ale je fakt ze je to dalsi "neznama".
Na konec, je mozne ze se vloudila mala chybicka a sice v teplote : musim priznat ze misto 20C to bylo spise 18-19C. Mohl by tento rozdil zpusobit pod vyvolani a tim padem tmavsi konecny obraz? Jinak nevidim kde muze byt chyba... :lol:
  • 0

#5 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 27 prosinec 2011 - 15:47:30

S tou kyselinou je to OK, ja používam akumulátorovú a tiež dávam trojnásobné množstvo a je to OK, S thiokyanatanom v prvej vývojke sa nič pokaziť nemohlo, to je tiež OK, takže ostáva už len ta vývojka a teplota. Vývojku nemôžem hodnotiť, lebo ju nepoznám, ale u tej teploty sa mi osvedčilo predlženie, respektíve skrátenie vyvolávacej doby o 1,5 min na jeden stupeň celziovy rozdielu, t.j. pri nižšej predĺžiť a pri vyššej skrátiť.
Ak teda vylúčime chybu kamery, tak skutočne ostáva len nevhodnosť prvej vývojky a čiastočne teplota.
  • 0

#6 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 27 prosinec 2011 - 15:53:31

P.S. ten 1-2 stupne by nemali mať až taky vplyv, skôr by som ešte preveril, či to riedenie vývojky nemá byť iné. Ja napríklad používam uni vývojku Ilford ID-62, ktorá sa riedi pre negatív 1:7, ale pre inverziu 3:7
  • 0

#7 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 16:39:16

Krystofe, z těch mála informací co jsme si zatím vyměnili, osobně podezřívám a) bělič :lol: vývojku

Kameru ne, ten film by musel být hrubě podexponovaný, a sám říkáš, že kamera expnovala asi na max 160 ASA. To už je i tak o kus přeexponované ...

Zažil jsem podobnou situaci kdy mi umřel bělič. Bylo to v době, kdy jsem používal podobně jako ty 30% roztok kyseliny sírové, namísto koncentrovaného 96% roztoku (15 - 20 ml do 1L).

Dalo se to poznat tak, že film byl po běliči, když jsi jej vyndal z lázně po čištění / praní na reexpozici, jaksi "nevybělený", na filmu kromě bílých míst zůstávalo hodně "černého". Správně vybělený film má být ... prostě vybělený. Jako mlíko, trochu do žluta, s krásně viditelnou kresbou v políčkách (černě). Pokud je to spíše černé, než "sírově žluto-bílé", chybu hledej v běliči.

Mohla umřít i vývojka, nebo moc ředěná, těch 1+9 mi na film přijde málo. U univerzálek jsem se vždy řídil pravidlem, pro film jednou tak vyšší koncentrace než pro papír. Pro film bych ředil 1+4 nebo 1+5. Ale jak jsem již psal, s tím bych si hrál, až budeš mít odladěný proces.

Thiokyanatanem se nezabývejme, to je v tuto chvíli nepodstatná marginalita, tím to není. Mám srovnání pro TriX s thiok. v první vývojce a bez ní, nejde poznat rozdíl.

Vracím se k mému původnímu příspěvku.
Zkus to znovu. Exponuj film a pošli jej na vyvolání Redovi. Projede ti to standardním procesem, tím vyloučíš na 100% chybu kamery. A odladíš si podle něj proces.
  • 0

#8 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 17:21:24

Proces mam uplne stejny jako red az na vyvojku (a 50g Na2SO3 v clearingu misto 40g u Reda), takze to bude nejspis tepolotou vyvojky nebo redenim. Musim upresnit ze to je tocene minuly tyden kolem 16-17h takze svetelne podminky taky nic moc, zadne slunko spis sama sed. Tazke je to akumulace vsech techto faktoru...
Jinak vsechny roztoky byly uplne cerstve namychane, vyvojka poprve otevrena, takze tady to nebude.
No kazdopadne zitra jdu tocit zase na Tri-x, zase s eumigette 2 s filtrem, ale spis kolem poledne, takze to vyvolam ve ctvrtek a dam vedet.
Diky moc za vasi pomoc :lol:

Pridam telecine
  • 0

#9 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 17:44:28

Tady je to telecine :
  • 0

#10 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:01:26

Po zhliadnutí telecine by som tipoval na veľmi zriedenu prvú vývojku, respektíve krátky čas prvého vyvolávania
  • 0

#11 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:42:22

Tady je to telecine :


ukázka lepší tisíce slov. Z tvých řádků jsem četl, že na filmu nemáš nic.

K ukázce.
Kombinace dvou faktorů. První - odpolední-večerní-noční scény máš brutálně podexponované. Ubírat si v těchto podmínkách jednu až dvě clony oranžovým filtrem mi přijde škoda. Druhý. Bez šťávy je to proto, že je to podvolané. No, takže znova jak jsem psal v předchozích příspěvcích. Nová kamera, odladit proces, na odladěném procesu se naučit, co film snese, a pak experimentovat. Jinak to bude stát za ... houby.

OT předchozím debatám. Množství pyrosiřičitanu v čistící lázni neřeš. Jestli je to 30g nebo 60g je v podstatě jedno. Já jej jevážím. Dávám 4 polévkové lžíce, někdy pět.
  • 0

#12 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 18:53:48

Diky moc za odpoved sneku. Na ty nocni zabery jsem filtr odendal ponevadz svetlo od lamp uz tungstenove je takze filtr byl k nicemu. Zabery ktere jsou jeste za trochu svetla jsou ale s filtrem. Tak nevim jestli ho tam mit nebo ne...pres den by to ale melo projit ne?
S tou kamerou, mam jeste Canona 518 autozoom, ale nejsem si moc jistej jestli expozimetr funguje spravne takze radsi pouzivam Eumigette 2 o ktere vim ze exponuje dobre. Zitra to zas proubnu s tou eumigette 2 s filtrem a pokusim se to poradne vyvolat, at proces menim poporadku :lol:
  • 0

#13 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 19:44:44

Diky moc za odpoved sneku. Na ty nocni zabery jsem filtr odendal ponevadz svetlo od lamp uz tungstenove je takze filtr byl k nicemu. Zabery ktere jsou jeste za trochu svetla jsou ale s filtrem. Tak nevim jestli ho tam mit nebo ne...pres den by to ale melo projit ne?
S tou kamerou, mam jeste Canona 518 autozoom, ale nejsem si moc jistej jestli expozimetr funguje spravne takze radsi pouzivam Eumigette 2 o ktere vim ze exponuje dobre. Zitra to zas proubnu s tou eumigette 2 s filtrem a pokusim se to poradne vyvolat, at proces menim poporadku :lol:


ono to půjde. dej vědět :(
  • 0

#14 kozzel

kozzel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 21:07:50

Teda podexponované je to ale brutálně.. buhví, jestli to není celej problém.
Na jakou clonu si prosímtě jel takhel v podvečer? Na 100ASA vychází při takových světelných podmínkách clona kolem 4 spíše však 2,8, tedy u tebe asi plně odevřený objektiv. A už tak tak že tam něco je, o kontrastech ani nemluvim. Shodou okolností jsme totiž taky točili s bláznem z temné na 16ku Vánoce v ulicích a k večeru už byl skoro pořád otevřený objektiv na plno. Kolega měřil spotmetrem, takže si troufnu říct, e jsme byli s expozicí dost přesně. Sice jsme vrtěli na Fomu R100, ale ten rozdíl je pořád jen jedna clona proti Tri-x.
Vyzkoušej kameru za slunného dne podle pravidla f16 a uvidíš, jestli se se strjným postupem vyvolání dopracuješ lepších výsledků... :lol:
  • 0

#15 kozzel

kozzel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 21:12:55

Ještě moc nerozumím, proč používáš filtr při denním světle? Vždyť tri-x je klasickej ČB film, čili tam se žádný rozdělění na D a T nepoužívá a filtry už vůbec ne! Jediné co se děje za Tungsteen světla je to, že se sníží citlivost z 200ASA na 160ASA a tomu musíš přizpůsobit expozici.. čili stačí odevřít o cca 2/3 clonu víc. Jinak byť já s tm taky pořád bojuju, chce to nebát se otevřít clonu víc a raději přeesponovávat. Z přeexponovaného se obrázek dostane pořád pěkný ale ze zapečené černé už nikdo nic nedostane...
  • 0

#16 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:18:53

Ten vecer mi expozimetr ukazoval 1,8 - 2,4 - 2,8, takze skoro uplne oevreni clony. Problem ale je ze Eumigette 2 je fakt cheap kamera na ktere muzu maximalne pouzit funkci "backlight" a otevrit o 1/3 clony. Nic jineho nastavit nemuzu. Takze aby nebyl Tri-X 200ASA (exponovan jako 160ASA) preexponovan tak tam necham oranzovej filtr kterej z denniho svetla dela tungstenove svetlo a tim padem Tri-X ma citlivost 160ASA. Takze expozice by mela byt perfektni. Akorat ze ten filtr taky trochu svetla zablokuje takze film ma citlivost 130ASA a to uz tim padem je lehoucka podexpozice. Ale 1/3 clony by prece nemela byt nejak katastrofalni...?
S touto kamerou jsem uz natacel na Ektachrome 100D kterej exponovala jako 160ASA + funkce backlight (~130ASA) takze mala podexpozice ale vysledky jsou moc hezke. Take jsem na ni zkusil Velviu 50D a vysledek perfektni. Takze kamerou to urcite nebude.
Leda ze by ten filtr polykal tolik svetla ze uz je to na podexpozici...tak ted nevim jestli teda natacet Tri-X BEZ filtru a mit preexpozici nebo natacet S filtrem, mit lepsi kontrast ale malou podexpozici.
Ach to jsou mi dilema :lol:
  • 0

#17 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:39:24

Samozrejme točiť bez filtra a neriešiť rozdiel citlivosti denné/umelé svetlo. Každý ČB film do 25 DIM (alebo cca 300 ASA) je panchromatický, teda citlivý vcelku rovnomerne na všetky zložky spektra okrem červenej, na ktorú je trošku menej citlivý, takže na umelé svetlo je o 1-2DIN menej citlivý. Filmy vyššej citlivosti, napr. ORWO 27, Svema 130 či napr. Gevapan 36Rev je ortopanchromatický, to znamená, že má zvýšenú citlivosť na červenú zložku svetla a preto je pri umelom osvetlení citlivejší ako pri dennom svetle.
U ČB filmov som to nikdy neriešil a vždy exponoval na nominálnu citlivosť bez filtra, maximálne vonku žltozenený či žltý filter na lepšie podanie zelenej a oblohy.
  • 0

#18 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:41:55

Vask o to tady taky jde : s oranzovym filtrem zlepsit kontrast a vykreslit oblohu. Jenomze ten filtr nasava taky svetlo takze to je potom podexponovane. A navic tim filtrem citlivost filmu klesa na 160ASA, coz je celkem vhod protoze jinak ten film je preexponovany. Moc nechapu kde je problem..? :wink:
  • 0

#19 kozzel

kozzel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 22:55:01

Ta kamera nemá manuální reim, nebo nemá možnost nastavit citlivost filmu??? to bych se divil teda. I tehdá bylo materiálů spousty přeci.
Ještě bych jen zmínil že pleteš dvě věci. FILM má pořád stejnou citlivost a nezáleží jestli před něj filtr dáš nebo ne, ani kolik světla pojme filtr. JEdině se mění ( jak píší na krabičce tri-x) citlivost při točení umělého světla . klesá na 160.
JInak použití filtru na mezních možnostech objektivů, aby si "zlepšil" kontrast mi přijde nesmyslné. Ty světelné podmínky ve kterých si točil to vůbec nevyžadovaly.
Podlě mě jen prostě ta tvoje kamera nestačila na světelné podmínky, ve kterých si točil + špatná automatika v kameře + ten filtr = výsledek no..
Navíc znovu říkám, rozhodně lepší přeexponovat než pod..
  • 0

#20 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:02:35

Krystofe, nepouzivej ten vestavenej 85a/b/c filtr (jakykoliv v te kamere je) jako CB filtr pro zvyseni kontrastu. Pro CB filmy typu trix jej vyrad a na objektiv nasroubuj normalni oranzovy filtr, kdyz uz to musi byt a svetelne podminky to dovoluji. Proc, to tu nebudu rozepisovat, to je nutno vysvetlit, pokud budes mit cas a chut, posli mi mail nebo SZ s tel. cislem na tebe a probereme to po telefonu, tahle debata nikam nevede.
  • 0

#21 Tofek

Tofek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:40:34

Tak dobra no. Mne to ale pripadlo ftipne pouzit ten oranzovy filtr, napodobit tungstenove svetlo a "zmast" tim ten film aby byl mene citlivy a mene preexponovan (a i zlepsen kontrast). Ale tak zkusim to bez toho filtru, mate recht bude lepsi trochu preexponovan nez aby z toho byl tento cerno sedy film.
kozzle, toto je opravdu cheap kamera na ktere jedine co muzu ja manualne nastavit je ta funkce protisvetlo. Jinak samozrejme umi rozeznat par citlivosti jako kazda super 8 kamera (v mem pripade 160, 64 a 40 ASA), ale ze bych mohl vrtat do nastaveni clony nebo menit rychlost to ne. (Vice info zde : http://www.super8data.com/ ). V tom je ten zlaty Canon 518 super, jenom cekam az mi prijde profesionalne vyvolanej film at vidim zda expozimetr je ok ci ko.
Jinak diky moc za pomoc a vysvetleni :wink:
  • 0

#22 kozzel

kozzel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2011 - 23:47:09

A nebo přejít na 16ku a vše dělat pěkně ručně :lol: :wink:
  • 0

#23 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 10 březen 2012 - 09:15:12

Dalo se to poznat tak, že film byl po běliči, když jsi jej vyndal z lázně po čištění / praní na reexpozici, jaksi "nevybělený", na filmu kromě bílých míst zůstávalo hodně "černého". Správně vybělený film má být ... prostě vybělený. Jako mlíko, trochu do žluta, s krásně viditelnou kresbou v políčkách (černě). Pokud je to spíše černé, než "sírově žluto-bílé", chybu hledej v běliči.

V tomto prípade treba film dať znovu do bieliacej lázne, ešte pred druhou expozíciou a znovu opakovať pranie a čistenie.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních