Přejít na obsah


- - - - -

Jak zkrotit metráž



Kdo fotí na kinofilm, tak si časem oblíbí jeden až dva druhy filmů, které používá nejčastěji, a to na mnoho námětů. A když už si je kupuje po desítkách, začne uvažovat nad tím, jak jich mít doma ještě více za ještě nižší cenu. Nejlepším řešením je potom metráž.

Na úvod uvedu ekonomickou motivaci, která mě k metráži přitáhla. Na černobílé focení statických snímků používám Fomapan 100. Aktuální ceny (únor 2008) dle Foto Škoda vycházejí takto:
  • Fomapan 100/135-36 za 75 Kč;
  • Fomapan 100/metráž 30,5 m za 712 Kč (18 celých filmů pro 36 snímků, tj. 39,50 Kč za film);
  • Fomapan 100/metráž 50 m za 1140 Kč (30 celých filmů pro 36 snímků, tj. 38,00 Kč za film).
    Úspora na jednom filmu je skoro 50% a to už pro mě byl argument, abych do toho šel. V tomto článku bych chtěl popsat pár osobních zkušeností s metráží. Nejde tedy o objektivní líčení nadčasové pravdy ;-), ale o pár postřehů, které třeba pomohou méně zkušeným a váhajícím. Dále popsané konkrétní detaily jsou uvedeny podle mých zkušeností s metráží Foma. Provedení metráže jiných výrobců může být mírně jiné, ale určitě ne nějak zásadně.
    1. Metráž - co to je?

    Metráž lze obecně popsat jako pás nenastříhaného kinofilmu, prodávaný v různých délkách. Film je natočen na středové cívce a uložen ve světlotěsném pytli, který je uložen v plechovce nebo krabičce. Film je na cívce natočen emulzí dovnitř.
    Vložený obrázek
    2. Do čeho to natočit?

    V zásadě jsou tři varianty kazet, do kterých lze metráž natočit:

    A) neotevřená kazeta po jiném filmu, ze které kouká konec původního filmu;
    B) otevřená kazeta po jiném použitém filmu;
    C) speciální kazetky z bajonetovým uzávěrem.
    Se všemi třemi typy jsem udělal osobní zkušenost, o kterou se s vámi chci podělit. Vezmu to trochu od zadu. Celoplastové kazetky na metrážjsem koupil ve Foto Škoda za 30 Kč za kus. Vrchní čelo kazety je upevněno na těle kazety bajonetovým uzávěrem, se kterým se velmi snadno manipuluje. Uvnitř je hladká cívka. Při navíjení metráže se sundá víčko, na cívku se přilepí lepicí páskou konec filmu, ustřiženého na požadovanou délku. Pak se film velmi snadno natočí na cívku a jako jeden celek zastrčí zpět do kazety tak, aby koukal pouze zaváděcí konec. Kazetu zavřeme víčkem. Práce s těmito kazetami je pohodlná - s bajonetovým uzávěrem se pracuje dobře a přitom je dostatečně těsný. Kromě toho film při navíjení neprochází celou délkou přes sametky, klesá tedy riziko poškrábání filmu náhodně ulpěným smítkem.
    Vložený obrázek
    Primitivnější variantou je použití otevřených kazet po jiném použitém filmu. Jedná se o kazety, ve kterých už jeden film byl a které byly rozebrány kvůli natočení exponovaného filmu do vývojnice. Na otevření běžných kazet má každý svůj postup - někdo to zvládne holýma rukama, někdo si pomůže nůžkami a někdo používá obyčejný otvírák na lahve. Pokud při tom nedojde k nadměrné deformaci sundávaného víčka, lze kazetu opět složit dohromady. Při navíjení metráže natočíme jako v předchozím případě film na cívku, kterou vložíme do kazety a tu zavřeme víčkem. Proti bajonetovému uzávěru je zde potřeba mnohem větší šikovnosti, aby se podařilo víčko správně nasadit. Tomu pomůže, když tělo kazetky mírně stlačíme, aby mezera mezi sametkami nebyla tak rozšklebená. Z osobní zkušenosti považuji toto řešení za nejnáročnější na šikovnost a světlotěsnost kazety není bohužel ničím zaručena. Výhodou opět je, že při navíjení neprotahujeme sametkou celý film.
    Vložený obrázek
    Poslední možností je použít neotevřenou kazetu po jiném filmu, jehož konec kouká ještě ven. Některá těla fotoaparátů umí svinout film po dofocení do kazetky tak, aby mu koukal konec ven. Při troše citu v ruce lze toho samého stavu dosáhnout i při ručním převíjení na mechanických tělech. Při nasoukání filmu do vývojnice pak film odstřihneme tak, aby z kazetky koukalo 5 - 10 mm filmu. Na tento konec si předem nalepíme kus lepicí pásky - ta je pokud možno zasunuta trochu do cívky. V temnici zasuneme konec metráže podél původního filmu do kazety a pečlivě zarovnáme tak, aby nebyl šikmo vůči ideálnímu směru. Poté ho slepíme oním předem připraveným kouskem lepicí pásky s původním filmem. Následně začneme opatrně otáček cívkou a navíjet film do kazety. První dvě až tři otáčky jsou nejkritičtější - pokud jsou filmy špatně slepeny, mohou se od sebe odtrhnout a můžeme začít znovu. Pokud je však slepení filnů provedeno s pečlivostí, je následné natažení filmu do kazety pohodlné. Nevýhodou je, že skrz sametku na počátku projde dvojitá tloušťka filmu, proto doporučuji použít kazetu jednorázově.
    Vložený obrázek
    Vyzkoušel jsem všechny uvedené varianty. Doporučuji použití speciálních kazetek s bajonetovými uzávěry - za 30 Kč máte pohodovou práci a jistotu dobrého výsledku. Použité kazety jsou vhodné pro šikovnější - je potřeba dobře přilepit nový film na konec starého resp. dobře sestavit kazetu do původního stavu.
    3. Jak to natočit?

    Navíjení metráže je nutno provádět v naprosté tmě, takže doporučuji nejprve natrénovat na nějakém zkušebním kusu filmu poslepu. Než zhasnete, připravte si na dosah:
  • pikslu s metráží;
  • připravené kazetky;
  • nůžky;
  • nastříhané kousky lepicí pásky;
  • ev. i pomůcku pro naměření délky 165 cm.
    Vlastní postup je jasný a snadný. Ve tmě otevřete krabičku s metráží, rozbalte pytlík a vyndejte film. Jeho konec bude pravděpodobně zalepen lepicí páskou. Opatrně ji odstraňte a odměřte 165 cm filmového pásu. Použít lze např. pomocný provázek s uvázanými uzlíky v požadované vzdálenosti. U lidí běžného vzrůstu (výška okolo 180 cm) odpovídá tato délka rozpaženým pažím s ohnutými prsty (ve kterých držíte film ;-)). Po naměření délky film ustřihněte a namotejte do kazety některým z výše uvedených způsobů. Nezapomeňte, že emulze je na cívce metráže i na cívce v kazetě na vnitřní straně (tj. při navíjení jde emulze dovnitř), takže si pohlídejte orientaci filmu při jeho vložení do kazety. No a to je vše. Zbytek nenavinuté metráže pečlivě zavřete do sáčku a do krabičky a rozsviťte. Doporučuji na kazetky nalepit srozumitelné označení, aby bylo jasné, co je v nich za film.
    4. Jak poznám, kolik se políček mám k dispozici?

    Moje zkušenost je taková, že pokud ustřihnu metráž v délce těch 165 cm, je možno na film exponovat 36 až 37 políček. Při tom je na filmu rozumná délka zaváděcí části. Pokud si to chcete dopředu ověřit, ev. určit počet snímků na filmu s jinou délkou, není nic snazšího, než film naexponovat naprázdno. Na těle foťáku nastavte nejkratší čas závěrky a největší clonu. Nasaďte krytku na objektiv a pro jistotu ji ještě zastiňte rukou. Zakryjte i hledáček. V tomto stavu můžete "procvakat" celý film a zjistit, kolik políček se vám na něj vejde.
    5. Shrnutí a závěr

    Použitím metráže lze snížit náklady na nákup oblíbeného filmu. Navinutí filmu do kazety není náročné a zvládne ho při troše šikovnosti každý. Použít lze speciální kazetky nebo zbytkové kazety po exponovaných filmech. Pro větší pohodlí lze použít i specializované navíječky. Ty mají ale vysokou pořizovací cenu a v diskuzích lze nalézt i názor, že škrábou filmy.
    Některé další postřehy ohledně metráže lze nalézt v diskuzích na tomto webu:

    Metráž - větší diskuse
    Metráž - menší diskuse
    TriX v metráži
    Na závěr posílám vzpomínku pro pamětníky - krabička od metráže filmu Orwo NP 27 ;-)
    Vložený obrázek
    Přeji vám, aby se váš oblíbený film vyráběl v metráži a při jejím navíjení nevznikly žádné technické problémy.
    Petr Kolář, alias Armas

  • 0


196 Comments

 Nejaký väčší hromadný nákup? Mám na mysli niečo z oklieštenej ponuky kinematografických filmov.

Ilford je běžně  v metráži k mání (za rozumnou cenu  snad už jen v BeFotu). 

Je k mání dosud i Eastman 5222  (Kodak double-x u  českého  dodavatele Kodaku movie filmů,    cena  skousnutelná).

K mání je dosud i  ORWO UN54 a N74+,   za  cenu  přibližně  stejnou jako ten double-x.    Mně  se  obzvláště  N74+  líbí,  skvělý film.    K dostání u výrobce,  Filmotec ve Wolfenu, DE.  

Za  opravdu skvělu cenu  pro toho,  kdo žije  v USA,  jsou  i  Ultrafine Extreme  100 a 400 filmy. 

 

Kdo  by si dnes  vzal na krk hromadný nákup?    Ceny  už  nejsou  v řádu pár kaček za metr,  kdo do toho investuje peníze a svůj čas nejdrahocennější,  když  zájem o větší množství  stejně  těžko bude?     Kdo  si  našetří,  ošetří si  logistiku,  tak  si  koupí  leda tak k zamražení  na pár měsíců či roků  pro sebe...

Kde jsou ty doby,   kdy se  během měsíce  jen mezi  korespondenty TK  rozebraly  kilometry filmu?  To už se asi těžko kdy  bude opakovat.  Chytří to  už dnes dělají jako  např.  Cinestill apod.   :-D

    • 0
Fotka
sokolvideo
26-úno 19 15:20:03

Tak, tak, Jirko, tie časy mi chýbajú Kodak pluX, ešte mám cca 15 kaziet a ďalšie. No čo už. Samozrejme o všetkých filmoch, ktoré spomínaš viem. Keď mi skončí ten Kodak, budem sa musieť zamyslieť nad tým, čo ďalej. Foma je fajn a mám ju rád, a bežne ju používam, ale sem tam zatúžim po niečom inom. No nič uvidíme. To ORWO by som si aj skúsil, kedysi som na ne dosť fotil a bol som spokojný.

    • 0

Sokolvideo:   To orwo N74+ je  skutečně  vynikající film, prostě lahůdka, je to dvouvrstvá emulze,  kde se  na něj ostatní 400 filmy hrabou!  A je to za humny!

    • 0

A o jaké množství se vůbec jedná, aby se s námi výrobce byl ochoten bavit?

    • 0

Sokolvideo:   To orwo N74+ je  skutečně  vynikající film, prostě lahůdka, je to dvouvrstvá emulze,  kde se  na něj ostatní 400 filmy hrabou!  A je to za humny!

 

 

... a kde se prosím zde v EU dá koupit, nějak jsem to tam nedohledal.... :shock:

    • 0

Napsat přímo do fabriky a zeptat se. 

http://www.filmotec.de/?cat=23&lang=en&lang=en

Minulé léto mi jirin-ol přeposlal ceny, sám se na ně dotazoval. Tohle byly ceny ze srpna 2018:

 

ORWO UN 54 100 ASA / 21°/ K-Code acetate 35 mm 305m / core € 362,89
ORWO UN 54 100 ASA / 21°/ K-Code acetate 35 mm 122m / core € 145,16
ORWO UN 54 100 ASA / 21°/ K-Code acetate 35 mm 30,5m / core € 39,91
 
ORWO N 74plus 400 ASA / 27°/ K-Code acetate 35 mm 305m / core € 532,56
ORWO N 74plus 400 ASA / 27°/ K-Code acetate 35 mm 122m / core € 213,02
ORWO N 74plus 400 ASA / 27°/ K-Code acetate 35 mm 30,5m / core € 58,58

 

Asi prodají jakékoli množství, jen je potřeba započítat bankovní převod a poštovné.

    • 0

Kdyby jste někdo šel do toho nákupu, přidal bych se s balením N74+ 30,5 m

    • 0

Taky by me zajimala  N74+ a i ta UN 54... ta by mohla byt i v 16mm 1R ne?

    • 0

Ano, i 16 mm.  

http://www.filmotec.de/wp-content/uploads/2010/08/V-I-TI-UN54-e.pdf
http://www.filmotec.de/wp-content/uploads/2010/08/V-I-TI-N74plus-e.pdf
    • 0

Pokud by byla naka hromadna rad se pridam :)

    • 0

Nad tou N74+ přemýšlím už od svých začatku s filmem (cca 2 roky). No po tomhle vychvalování si s ní letos asi udělám radost.

    • 0

Tuším, že Luzji má doma  zarámovanou nudli (pokud se tedy nepletu a ještě ji nevyhodil) focenou na  N74+ a volanou v  doma míchané náhražce atomalu.  Kdybyste byli zvědavi,  co ten film umí, zeptejte se ho.

    • 0

Já letos  hromadný nákup ve Filmotecu dělat nebudu, není na to kapitál.    Už se o tom tady přemítalo (v jiném vlákně)  v posledních dvou letech asi dvakrát,  nikdo se toho k realizaci neujal.  

    • 0

Napsal jsem si o dvě špulky 30,5m N74+. Co by to stálo s balným a poštou. Hromadně to ale organizovat nebudu, je to už moc peněz.

    • 0

Tuším, že Luzji má doma  zarámovanou nudli (pokud se tedy nepletu a ještě ji nevyhodil) focenou na  N74+ a volanou v  doma míchané náhražce atomalu.  Kdybyste byli zvědavi,  co ten film umí, zeptejte se ho.

 

Na tu nudli koukám dost často, protože jí mám u pracovního stolu.

 

Tahle fotka je také jeden z důvodů, proč jsem ještě nedal pryč vše od kinofilmu a nepřešel jen na svitek a větší formát. A proč si stále myslím, že se blíží doba, kdy budu mít trochu víc času si najít také svou cestu k uspokojení i s tímhle formátem... Jedním z větších kroků byla výměna objektivu na zvětšováku. Čím fotit by snad bylo. Sem tam exponovat se něco také trochu povede, takže už zbývá vybrat na co fotit, jak to vyvolat a jak to zvětšit. Je toho přede mnou ještě dost.

    • 0

Nakadah

Dej pak vědět, na kolik to vyjde.

    • 0
Fotka
sokolvideo
27-úno 19 09:35:57

A čo Kahl film? len tak som prešiel ich ponuku, a priznám sa, že je vcelku zaujímavá. Napríklad toto:    https://www.kahlfilm...7&productid=231 .

8x 15metrové kotúčiky Fomy 100 v balení, kaziet mám dosť, a mám na čo točiť. Ďalej ponúkajú originál pásky do lepičky, ktoré by som taktiež bral. Zaujímavé je to, že Foma DS8 u nich stoji 8,63, na rozdiel, keď priamo u Fomy stoji niečo cez 12 EUR. Maju aj ORWO 35mm, len tu som cenu akosi nesledoval. Zase farebné S8 mujú dosť drahé, a ešte človek nevie presne, čo v tom je.

    • 0
Fotka
sokolvideo
27-úno 19 09:51:52

Honzo, že si mi to nepovedal, bol by som sa určite pridal. Ja pri svojej jazykovej znalosti  :mad: sa neodvážim niečo zo zahraničia objednávať, aby som sa nedostal do prúseru. Ináč daj vedieť, ako to dopadlo a koľko to stálo.

    • 0

Janko já zatím čekám na odpověď, taky bys chtěl N74+ a nebo něco jiného?

    • 0
Fotka
sokolvideo
27-úno 19 10:17:53

Honzo, ja by som bral 30 metrové balenie N54 aj N74. Ak by si bol ochotný, peniaze ti okamžite pošlem.

    • 0
Fotka
sokolvideo
27-úno 19 10:20:36

P.S. samozrejme prevody a poštovné rozdelíme,

    • 0

Rád bych se pánové přidal s 30,5m N74+. Mám obdobný komunikační zásek jako kolega.

S penízem předem. Je-li ochota, pak prosím dále na lstiburek(n)volny.cz  Dík

    • 0

ověřili jste  aktuální ceny  ve filmotec.de?    

    • 0

Pozn.:   mezi bulkem 122 a 30,5m   vycházel cenový rozdíl  na 5,32 EUR  na  délku 30,5m.   Ta malá plechovka a malé plastové jádro prostě něco stojí :-)

    • 0

Včera jsem psal do Orwa, poslali mi ochotně aktuální ceník

 

(Je pro mě zklamáním vyšší cena 16mm negativní metráže Orwa oproti 16mm metráži inverzního Fomapanu R 100. Čekal jsem nižší cenu negativního Orwa.)

    • 0