Agfa Rodinal - negativní vývojka - pro začátečníka
#1
Publikováno 15 March 2007 - 19:21:33
Filmy vyvolávané v Ilfotec LC 29 a Rodinalu však zatím nemám nazvětšované.
Svitky volané v ID-11 už mám v pozitivu a zadají se mi OK, vše celkem vykreslené, zrno někde ani není vidět - samo záleží na použitém filmu, velikosti zvětšeniny a mnoha jiných faktorech.
Rodinal jako takový mě dost zajímá - jednak k vůli svému vyrovnávacímu účinku a že se s ním dá dělat prakticky celá spousta věcí a to jsou právě mé otázky na vás zkušené.
Jak jsem pochopila z jiných diskusí, oproti jiným vývojkám (třeba ID 11)
větším ředěním asi bude "klesat" zrnitost a vývojka bude mít větší vyrovnávací účinek - je to tak? (zatímalo by mě ale, jak to s tou zrnitostí je? Při jak velkém ředění se zrnitost "ztrácí" a u jakých filmů)
Tudíž by se dobře hodila na push (push jsem zatím nedělala, protože v ID-11 je lepší to dělat ve stocku a nechtělo se mi připočítávat čas u dalších svitků...navíc nově namíchaná vývojka je prostě čerstvá). Teď mám rozdělaný Rodinal, tak bych to mohla zkusit.
A jak je to s pull procesem a Rodinalem? Je Rodinal na to také dobrá vývojka?
Ještě jsem někde na netu viděla vývojku Rodinal Special - nevíte čím se liší od klasického Rodinalu?
Jestli máte s Rodinalem jakékoliv zkusečnosti, tak se, prosím, podělte a jestli máte nějaké osvědčené recepty, tak sem s nimi
#2
Publikováno 15 March 2007 - 19:30:13
#3
Publikováno 15 March 2007 - 22:16:31
#4
Publikováno 22 April 2008 - 23:34:15
Začínají se tu ve vláknech probírat jednotlivý vývojky, já jako začátečník jsem zatím vyzkoušela tři a to: ID-11 ředění 1+1 (to je klasika), pak jsem zkoušela Ilfotec LC 29 (máchala jsem v tom svitek neopan 400 a zatím se mi na první okuk pozvává - ale je to dražší vlání) a pak Rodinal (HP5+, FP4+).
Filmy vyvolávané v Ilfotec LC 29 a Rodinalu však zatím nemám nazvětšované.
Svitky volané v ID-11 už mám v pozitivu a zadají se mi OK, vše celkem vykreslené, zrno někde ani není vidět - samo záleží na použitém filmu, velikosti zvětšeniny a mnoha jiných faktorech.
Rodinal jako takový mě dost zajímá - jednak k vůli svému vyrovnávacímu účinku a že se s ním dá dělat prakticky celá spousta věcí a to jsou právě mé otázky na vás zkušené.
Jak jsem pochopila z jiných diskusí, oproti jiným vývojkám (třeba ID 11)
větším ředěním asi bude "klesat" zrnitost a vývojka bude mít větší vyrovnávací účinek - je to tak? (zatímalo by mě ale, jak to s tou zrnitostí je? Při jak velkém ředění se zrnitost "ztrácí" a u jakých filmů)
Tudíž by se dobře hodila na push (push jsem zatím nedělala, protože v ID-11 je lepší to dělat ve stocku a nechtělo se mi připočítávat čas u dalších svitků...navíc nově namíchaná vývojka je prostě čerstvá). Teď mám rozdělaný Rodinal, tak bych to mohla zkusit.
A jak je to s pull procesem a Rodinalem? Je Rodinal na to také dobrá vývojka?
Ještě jsem někde na netu viděla vývojku Rodinal Special - nevíte čím se liší od klasického Rodinalu?
Jestli máte s Rodinalem jakékoliv zkusečnosti, tak se, prosím, podělte a jestli máte nějaké osvědčené recepty, tak sem s nimi
Eduško, můžu porosit, co jsi se dozvěděla od Mamiaka o rodinalu ?
Chystám se na svitkovou Fomu 100 a 400. Rodinal mám už doma, svitek F100 z Yashici 124G naexponovaný. Tak dělám průzkum, jak to nejlépe vyvolat. U té 100 bych rád polotony.
Děkuji za případnou radu.
#5
Publikováno 23 April 2008 - 07:51:08
třeba tohle?
ahoj. myslim, že i rodinal může bejt řešením. rozhodně bych ho nepovažoval za nějaký vošizený začátečnický provizórium.
stejnýho účinku jako je popsanej v poslednim fotolajfu s dvoulázňovym diafinem jsem nedávno dosáh pomocí stand developmentu v rodinalu-
postup byl následující:
naředil sem rodinal 1:100 a bez dalšího pohybu do něj položil planfilm zhruba na hodinu (nějaká minuta v tomhle případě fakt nehraje roli) , tak aby mi tam nezůstaly bublinky - nechal jsem ho vklouznout podobně jako papír do vývojky - jak se to běžně doporučuje a mezitim si serfoval na netu(www.temnakomora.cz - to je nej)
dál už bylo všechno stejný. možný je ale klidně vyzkoušet i 1:200 a dvě hodiny pro ještě silnější účinek - nemam ovšem vyzkoušený
pobralo to takovej kontrast, že bych sám nevěřil, že je to možný. a je. kresba je ve světlech i stínech a dobrá
pro tvoje potřeby, pokud neděláš s plan ale svitkovym filmem je nějakej minimální pohyb potřeba, aby se nevytvořily šmouhy. pokud teda je nutnej tank. ideální je ale ustřihnout ten kus, položit ho zase do misky a nehejbat
no a až budeš chtít dosáhnout pravýho vopaku řízneš to klidně 1:10, trochu pokvedláš a bude to zasejc O.K.
a to je právě na tom rodinalu to geniální, že s jednou vysoce trvanlivou flaštičkou doma v lednici uděláš precizně naprosto cokoliv a jakkoliv.
jediný na co se nehodí, sou fotky z malýho formátu, kde nestojíš vo zrno - to fakt neumí. i když prej ... psali na apugu
zejtra ti ještě dopíšu nějaký další rodinalový "moudra" jestli to sem zatim někdo už nedá, a nebo ti velký chemici vysvětlej, že svět je daleko složitější než jedna flaštička rodinalu
#6 Anonymous
Publikováno 23 April 2008 - 07:57:51
#7
Publikováno 23 April 2008 - 08:27:34
Já teda ale musím říct, že pro filmy z Yashicy raději používám x-tol 1+1
Když ale volám svitky z Mamči - její sklíčka mají takovou řezavější kresbu a dobrej přenos kontrastu, tak tady jdu někdy i do Rodinalu.
Ale je pravda, že zrno na krajince, moc nemusím, tak se v poslední době držím spíše x-tolu.
Proti Rodinalu ovšem nic nemám...jestli scéna nebyla moc kontrastní, doporučuju "klasické" ředění 1+50
Také jsem zkoušela RHS a na vyšší ředění dává moooc pěkně vyrovnané negativy.
#8
Publikováno 23 April 2008 - 19:07:40
#9
Publikováno 23 April 2008 - 20:11:54
#10
Publikováno 23 April 2008 - 22:24:46
#11
Publikováno 5 May 2008 - 20:59:22
řeším teď drobné dilema s vyvoláváním filmu....
nafotil jsem svitek HP5+, omylem na 200 ASA
v spíše lehce nekontrastním světle (taknějak průměr, občas spíš méně kontrastu)
jsou tam fotky na kterejch mi záleží (přítelkyně před odletem do Finska a pár dalších portrétů)....
koupil jsem Fomu R09 "new" a protože jsem s tím nikdy nepracoval, potřeboval bych nějaké doporučení ohledně ředění - asi by mi vyhovoval výsledek, který by se dal přirovnat k D-76 1+0 nebo 1+1 (mám poslední dobou problémy s příliš kontrastními negativy).... na 400 ASA je to všude, ale pro těch 200 ASA se trošku bojím nějak experimentovat....
nebo to mám vyráchat raději v tej D-76 (může někdo tipnout, co by na portrét bylo lepší?)?
co byste mi doporučili pro tuhle kombinaci za vhodné ředění a čas?
#12
Publikováno 5 May 2008 - 21:43:16
#13
Publikováno 5 May 2008 - 21:45:48
#14
Publikováno 6 May 2008 - 00:58:25
Jestli na to chceš brát rodinal, tak 1+50 něco pod 10 minut při dvaceti stupních s překlápěním po minutě bude zvětšovatelný. Fotím poslední dobou hodně na pan 400 (který je hp5 přinejmenším dost podbný), exponuju mezi 200 a 400, volám v rodinalu 1+50 kolem 9-10 minut a nemám s tím problém.
A pokud ti na tom záleží, jako že asi jo, tak holt vem jestě jeden svitek, vydej se někam, kde je podobný světlo, naexponuj na 200, nastříhej a zaexperimentuj si
#15
Publikováno 6 May 2008 - 08:52:56
Nechci to tu dávat jako návod, ale spíše jako ilustraci, jak začátečník dojde alespoň průměrného výsledku s univerzální vývojkou. Určitě by se při specializované vývojce a testech došlo lepšího výsledku, ale na to já zas moc nejsem a výsledek byl slušně kopírovatelný.
#16
Publikováno 6 May 2008 - 10:55:53
jak je trochu podobný světlo ani nezkoušim nic jinýho
#17
Publikováno 9 May 2008 - 19:51:41
dneska sem udělal další svitek, světlo krapet ostřejší, enom nemůžu najít ěnjakej rozumnej čas na netu (nějak moc se to všechno rozchází) pro:
HP5+ 400 ASA v Rodinal 1+100 .... 16 minut?
#18
Publikováno 9 May 2008 - 20:01:57
#19
Publikováno 9 May 2008 - 20:44:40
#20
Publikováno 9 May 2008 - 22:13:56
lukáš: nebál bych se přitlačit a klidně dvakrát i víckrát. zmírni kvedlání a pomalu přejdi na stend
tož tak jo.... předmočím to, dám si tak 20 minutek a od 8. minutky zhruba to nechám stát.... uvidím, co vyleze.... zas bych to nechtěl mít kontrastní, protože bych to zase nešlo zvětšovat....
#21
Publikováno 10 May 2008 - 09:00:17
a dej vědět
#22
Publikováno 10 May 2008 - 10:24:15
lukáš: nebál bych se přitlačit a klidně dvakrát i víckrát. zmírni kvedlání a pomalu přejdi na stend
tož tak jo.... předmočím to, dám si tak 20 minutek a od 8. minutky zhruba to nechám stát.... uvidím, co vyleze.... zas bych to nechtěl mít kontrastní, protože bych to zase nešlo zvětšovat....
jj, pokud pudeš do stendu 1+100, tak to radši prodluž, moje první pokusy s touhle technikou byly průsvitné jak vílí závoj. Zvětšovat se to sice dalo, ale vesměs jen ta víc exponovaná políčka a s docela tvrdou gradací...
Ale nebyla to HP5, tuším, že foma 100 exponovaná jako 50.
#23
Publikováno 10 May 2008 - 11:25:15
Ilford HP5+ 120 exponován 400 ASA (v pentaconu six, měřeno nikonem f90x)
Rodinal 1+100, zhruba pokojová teplota (tipuji tak 21-22°C)
presoak 5 minut
překlápění: celou první minutu, pak 3x po 60 sec až do 5. minuty,
pak 5x překlopeno v 5., 7., 10., 15. a 20. minutě
25. minuta - vývojka vylita, přerušeno vodou
ustáleno TF-2
mno, je to málo krytý, ale zvětšovat z toho asi půjde líp, než z těch kontrastních odporností, co mi lezly z D-76. vyrovnávání je patrné na kontrastních hranách oblohy (a nelíbí se mi to vyrovnání) a příště budu kvedlat normálně do poloviny doby a pak bude pixla stát do dvojnásobku
díky za rady, přátelé.
PS: začíná se mi ten Rodinal líbit.... ta příprava a skladování (mini flaštička).... hezký to je.
#24
Publikováno 10 May 2008 - 12:01:14
#25
Publikováno 10 May 2008 - 13:16:31
#26
Publikováno 10 May 2008 - 14:07:10
Původní složení:
A: voda 750 ml, p-Aminophenol Hydrochloride 100 g, Potassium Metabisulfite 300 g, voda do 1 litru. B: voda 300 ml, Sodium Hydroxide 200 g , voda do 1 litru.
Současné složení
Voda 75 ml, p-Aminophenol 5.5 g, Kaliumsulfit sicc. 4 g, Kaliumhydroxid 4 g, Kaliumbromid 1 g, Na4EDTA 2 g, voda 100 ml
(nechce se mi to překládat, je to jasné).
Původně se Rodinal, však taky rok 1891, používal na desky v ředění 1+10. Já ho v tomhle ředění používám na ploché filmy 50-100 ISO 13x18 cm z Magnoly a je to nádhera, světla stíny bohaté polotóny jaké s moderní vyrovnávací a jemnozrnnou vývojkou nedosáhnete. A na zrnu nezáleží, dělám kontakty, nebo zvětšeniny 30x40 (tj. jen cca 2x).
Moderní použití pro kinofilm 1+100 apod. se mi nelíbí, myslím že jsou modernější vývojky, ale vím že Rodinal tu má mnohom příznivců, nechci vyvolávat zbytečnou polemiku.
#27
Publikováno 10 May 2008 - 14:16:08
Chtěl jsem se zeptat, na planfilmy... používáte standardní rodinal nebo připravený podle původního receptu?
#28
Publikováno 10 May 2008 - 14:58:20
#29
Publikováno 10 May 2008 - 15:02:16
obyčejný tovární, na plochý film fotím málo tak by se mi to nevyplatilo
#30
Publikováno 10 May 2008 - 16:51:50
Ilford HP5+ 120 exponován 400 ASA (v pentaconu six, měřeno hranolem a nikonem d100)
Rodinal 1+50, zhruba pokojová teplota (tipuji tak 21-22°C)
presoak 5 minut
překlápění: celou první minutu, pak 3x po 60 sec
9. minuta - vývojka vylita, přerušeno vodou
ustáleno TF-2
mno, je to dobře krytý, světla nejsou tak vyčerněná, jako z doma míchaný D-76. snad z toho půjde zvětšovat.
#31
Publikováno 10 May 2008 - 21:45:22
moje zkušenost je celkem jednoznačná - při srovnání moderního ilfordího a vyrovnávacího majkrofenu s rodinalovym stendem 1:100 mně vychází podstatně líp ten rodinal. mluvim přitom v obou případech vo negativech 13x18 z magnoly. zatímco majkrofén to celý jenom tak nějak znivelizuje - vyrovná do šeda, u rodinalu mně krásně zůstanou výrazný nejvyšší světla i stíny jako vopravdu bílá a černá při současnym zachování kresby všude...
#32
Publikováno 24 May 2008 - 08:04:32
#34
Publikováno 28 May 2008 - 15:12:41
Přítele na telefonu nejmenuju (ještě by ho někdo jiný otravoval).
Na to okno peklo plný odpolední slunce, použit je extra sytý červený filtr (karafa byla zelená) exponováno nebylo až tak moc a todle je nástřelnej negativ před voláním dalších variant.
Tessar 4.5/210 (DDR), Mentor 1/8sec, clona f/22, nemám správný skener na tento formát, ale věřte, že na negativu světla i stíny jsou
Rodinal pro začátečníky ano.
#35
Publikováno 28 May 2008 - 15:31:09
#36
Publikováno 1 June 2008 - 22:23:58
#37
Publikováno 1 June 2008 - 22:48:35
přátelé, nedá mi to, musim se v tuhle pozdní, temnou hodinu svěřit - leta sem experimentoval s kdečim, vobjevoval a znovuvobjevoval, ale popravdě - nad rodinal neni. právě sem vytáh rollei retro 100 (starej dobrej agfapan) ve svitku z rodinalu 1:25 a ta tonalita, ty nádherný, sametově krémový dlouhý a jemný čtvrtóny, polotóny a čtřičtvrtětóny... no to je prostě k neuvěření. to mně žádná jiná vývojka neudělá ani kdybych se na hlavu postavil (možná se trochu přibliuje trix s am-74, ale jen přibližuje...) a jaký hnusný světlo to přitom bylo, ach...
A co Fomapan 100. Dá se s ní taky takhle kouzlit?
#38
Publikováno 1 June 2008 - 23:15:38
#39
Publikováno 1 June 2008 - 23:25:35
logika mně dostupnejch informací napovídá, že by to jít mělo. prakticky vozkoušeno mam fomu 100 s rodinalem ovšem jen a pouze u velkýho formátu - tam funguje skvěle. je ale pravda, že kontakty snesou hodně...
Už to bylo jinde, ale jsem zmatený jak lesní včela mamyiaku. Někdo radí exponovat fomu 100 jako 50-80. Že prý je to lepší. Tak nevím.
Uhlezené polotony na svitku dostanu i z rodinalu?
Mimochodem gratuluju k přírůstku do rodiny Radost, viď
#40
Publikováno 1 June 2008 - 23:26:48
logika mně dostupnejch informací napovídá, že by to jít mělo. prakticky vozkoušeno mam fomu 100 s rodinalem ovšem jen a pouze u velkýho formátu - tam funguje skvěle. je ale pravda, že kontakty snesou hodně...
Jejda, spletl jsem tvou přezdívku ........
#41
Publikováno 1 June 2008 - 23:32:26
díky, je to pěkný. teprv na tom děcku si člověk tak nějak definitivně uvědomí, že svět je ve skutečnosti vopravdu čistě analogová záležitost
jasně, tenhle princip funguje u kubickejch emulzí zřejmě vobecně - dobře snášenou mírnou přeexpozici kompenzuješ lehkym podvolánim a máš tu uhlazený polotóny, jako když vyšije
#42
Publikováno 1 June 2008 - 23:32:56
logika mně dostupnejch informací napovídá, že by to jít mělo. prakticky vozkoušeno mam fomu 100 s rodinalem ovšem jen a pouze u velkýho formátu - tam funguje skvěle. je ale pravda, že kontakty snesou hodně...
Už to bylo jinde, ale jsem zmatený jak lesní včela mamyiaku. Někdo radí exponovat fomu 100 jako 50-80. Že prý je to lepší. Tak nevím.
Uhlezené polotony na svitku dostanu i z rodinalu?
Mimochodem gratuluju k přírůstku do rodiny Radost, viď
.........a na jský papíry kontaktíš? Smím-li vědět
#43
Publikováno 1 June 2008 - 23:36:55
#44
Publikováno 1 June 2008 - 23:37:58
Otík někde psal o 1:200 a vyvolávání 29min foma 100. Tu fomu ve svitku máchá 29min. Co by jsi radil ty jako odborník?
a to já bych zase nechtěl, aby si musel plnit nějaký moje uhozený představy - ať si vymyslí svoje vlastní, ještě uhozenějí. když to bude dobrej, bohabojnej člověk, může si dělat co chce. kromě focení na digitál teda - to bych mu musel pracky urazit
u tý fomy záleží v tomdle ředění už hodně na kvedlání a případně i vobnově lázně. já bych u svitku asi zkusil nějakej semistand - ale tohle přesně zrovna nevim
#45
Publikováno 1 June 2008 - 23:39:57
vona teda ve skutečnosti je ta přeexpozice do značný míry zbytečná, pokud přesně a zkušeně měříš a máš přesně pracující závěrku. je to vlastně takovej chybovej foršus, co tyhlety filmy ještě pěkně unesou a ty máš větší jistotu, případně delší škálu, když to nedoprasíš teplou vývojkou a nebo dlouhym, intenzivnim kvedlánim
Takže je lepšejší moc nepokusničit a dělat podle nominálu nebo lehce pod, že?
#46
Publikováno 1 June 2008 - 23:41:11
#47
Publikováno 1 June 2008 - 23:46:23
já ti na kontakty nejradši chlorobromy. imperialisti tomu řikaj tušimže azo, ale nerad bych blafoval, tak to ber s rezervou. jistý je, že sou míň citlivý, maj míň detajlů a brilance i vostrosti, zato sou ale neuvěřitelně prostorový a bezvadně srazej ten hyperrealismus, kterej jináč vzniká kombinací moderních materiálů a případně i skel s touhle původní dokonalou metodou
Vypadá to potom podobně jako tenhle odkaz od Heada?
http://www.photopost...l.php?id=259712
#48
Publikováno 1 June 2008 - 23:50:41
http://www.photopost...l.php?id=259712[/quote]
Takhle se mi to líbí, to je má meta. Jak se k ní dopracovat?
#49
Publikováno 1 June 2008 - 23:52:49
#50
Publikováno 1 June 2008 - 23:56:28
to já ti nevim, to by taky mohlo bejt vono, chodí mně to takhle podobně, já to teda dělam ještě do tepla, ale tady bych přece jen spíš řek, že je to (moc pěkně - šikovnej kluk) doprasený spíš nějakym fajnovym sklem, ale vyznej se v tom na monitoru, když je to beztak nějakej sprostej sken...
Co by jsi doporučil za máchadlo na fomu na tenhle styl? Mám to rozjíždět s tvým rodinalem nebo něco jemnozrnějšího?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních