Mám přejít na SF?
#1
Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:43:48
A teď k jádru věci. Řízením osudu se mi domů dostal P-sixový Flektogon 50/4. Původně jsem ho chtěl použít pouze jako shiftovací objektiv na kinofilm, ale teď přemýšlím nad koupí těla P-six a přechodu na střední formát pro výše uvedené focení krajiny. Protože jsem už investoval dost do kinofilmové výbavy, chci do toho teď dát už tak 3000Kč, v odůvodněném případě max. 5000 Kč. Mám tři dotazy:
1. Vyplatí se mi přechod na SF? V současné době zvětšuji na 18x24, výhledově bych chtěl přejít s většinou zvětšenin na 20x30, něco málo na 30x40. Vyplatí se při těchto formátech přechod na větší plochu negativu? V současné době jsem spokojen s technickou kvalitou svých objektivů, takže co se podaří dobře nafotit, jsem schopen i celkem slušně nazvětšovat. Nebude v tomto ohledu P-six s uvedeným Flektogonem krokem zpět?
2. Někde jsem četl, že SF je pro ty, co už mají vyřešené všechny otazníky ohledně technického zpracování kinofilmu (prostě co mají negativní i pozotovní proces v malíku). Já zatím na této úrovni nejsem. Nebude SF pro pouze trápení a zklamání? Opravdu je náročnost proti kinofilmu o tolik větší?
3. Jak s měřením u P-sixe? V současné době jsem zvyklý na měření na EOSu - používám celoplošné se zdůrazněním na zaostřovacím bodě. Vyplatí se při této zkušenosti koupit P-sixe s měřicím hranolem, nebo si mám koupit neměřicí hranost resp. pouze šachtu a k tomu expozimetr? Ev. jaký (ale to se tu už někde asi řešilo)?
4. Možná ještě jedna otázka - na co si při koupi těla P-six dát pozor? Lze nějaké "běžné" nebo "typické" závady odhalit prohlídkou přístroje?
Takže asi tak. Prosím napiště mi svůj názor. Nejlépe, pokud by bylo možné jasně říci - "jo, SF bude skvělým krokem dopředu, jdi do toho", nebo naopak, "při tvých požadavcích zůstaň u kina"
Předem díky
#2
Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:59:09
pokud chces slusny stredoformat - podivej se po nejake starsi Mamiyi 645, pres redukci pujde tvuj flektogon nasadit - a to je sklo ktere se vyrovna Sekorum nebo je i predci.
nakolik si pomuzes...nevim...z kinofilmu se da vytahnout hodne, ale chvilemi to pripomina alchymii, zvlaste limitujici muze byt zrno, to neosidis. na tebou uvedene rozmery fotek ale kvalitni kino staci.
s tim zda jsi pro stredni format dorostl nebo ne bych se netrapil...kdyz te to bavi, tak si hraj. a kazdy chlap ma svoji hracku. myslis ze ja zpracovani v komore nejak ovladam? a stejne fotim na kombinaci kino + M645 + Mamiya Press (6x7-6x9). alespon co se tyka ostrosti, zrna apod. jsem na tom lepe nez s kinem a navic trochu zaposiluju, kdyz to taham s sebou. pokud nekazis moc policek, klidne si nejakou mamcu 645 kup, sezen redukci na PSixova skla a zkus to. nejake starsi telo v prumernem stavu s nemericim hranolem a zakladakem by se melo za neco vic nez 100-120Eur dat poridit na nemeckem ebayi.
#3
Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:09:16
2. Při přechodu z kina na SF je náročnost na vše nižší!
3. Přechod na měření dopadajícího světla je obrovským přínosem bez ohledu na používaný formát.
4. Při dnešních cenách Psixů si jich můžeš koupit víc a vybrat si ten nejlepší...
SF tě už nepustí a u Psixů nezůstaneš!
#4
Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:13:02
já v současné době chodím okolo mašinky kterou mám už od našich asi deset let, je to ten nejmenší 6x6,- a občas do ní něco založím /naposledy před 5 roky/, nedopadlo to nejlépe, proto jsem to odložil.
budu vlákno sledovat.
myslím si že skoro všichni tě od p-sixe odradí, ale třeba se budu mýlit.
viz fota na fa od kovaľové - třeba : http://www.fotoapara...&galvis=3029017
doufám, že ti bude odpovídat mezi jinými i eda, ta to vzala taky hákem
#5
Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:30:42
Pokusím se taky nastínit případ Pentaxisty:
do nedávna pracoval s kinofilmem s těmi nej skly (Pentax MZ-5n, SMC FA 35/2, 24/2...) a tvrdil, že kino je dostačující. Pak přišel Pentax 67, zase několik špičkových skel (SMC 55/4...) a ejhle, se středním se úplně jinak pracuje, rozlišení sice moc nenarostlo, ale je to tam. Mám radost z jeho nadšení, a nemůže za to jenom Instant Mytol
Sixe neznám, ale nebál bych se toho. Pár vláken na tohle téma tu už bylo, zkus pátrat (i v bazaru
#6
Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:35:28
#7
Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:41:06
Do kvalitního expozimetru určitě zainvestuj, bude se moc hodit ať budeš fotit s čímkoliv.
Středoformát taky znamená větší zvětšovák, jestli takový nemáš, další prachy. Větší stativ, vývojnice atp.
Takže za mě - pokud jsi připraven narvat do celé výbavy třeba i pomalu a postupně dvacet a víc tisíc - jdi do toho. Jestli ne, počkej až budeš finančně víc za vodou.
#8
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:09:39
Kdo jednou zkusí nechce jinak !!!
P-six neznám (boužel jsem věrný jiné značce )
Ale obecně SF velice doporučuji.Vzpomínám jak jsem fotíl z 645kou z petřína karlák a na zvětšenině je vidět každá doška na střeše,každá postavička na mostě.(přepočet na kino cca 90ka objektiv).A u nás digitalisti na fotopivu sedali na prdel jak to viděli .
i když já jsem z 6x7 degradoval na 6x4,5 kvůli pohodlí je to pořád 2,7krát větší plocha než u kina a je opravdu vidět rozdíl.
A je skutečně vzít v úvahuještě jednu věc daleko lépe se s tímto formátem pracuje pod zvětšovákem .. nějaký ořez není problém pokud neděláš 100x70cm .A nemusíš mít strach ze zrna i když pushuješ prostě je to pohodlnější než kino.Samozřejmně myslím v komoře při focení musíš nějake to kilo navíc akceptovat.
z kina máš dvě možnosti buď přejít na SF a nebo DIGI. Pokud fotíš a věnuješ se každému snímku komozici atd.. ta jedina správná cesta je SF a výše ,ale pokud fotíš jak kulometem s pocitem že něco vyjde tak to klidně přejdi na digi.
u kina myslím z obecného hlediska není důvod zůstávat (pokud člověk samozřejmě nemá slušnou techniku pro kino a má kino zmáknuté)
Jinak já bych ti doporučil Pentax 6x7 (cca6tis tělo) či 645(za 9tis i z 75kou záklaďákem) .Já osobně bych do Mamči nešel pentax má lepší skla .Bronica je dobrá ,ale zdá se mi předražená.Jedina nevýhoda pentaxu nemá výměnné kazety,ale i přes tento nedostatek znám člověka který rozprodává kompletní výbavu AFkové Mamči a přecházi na pentax 645N.
Přišetři trocha peněz a jdi do něčeho lepšího .Věř že SF má smysl a že to je krok správným směrem.
#9
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:12:11
SF je jiný i na těchto formátech.1. Vyplatí se mi přechod na SF? V současné době zvětšuji na 18x24, výhledově bych chtěl přejít s většinou zvětšenin na 20x30, něco málo na 30x40. Vyplatí se při těchto formátech přechod na větší plochu negativu? V současné době jsem spokojen s technickou kvalitou svých objektivů, takže co se podaří dobře nafotit, jsem schopen i celkem slušně nazvětšovat. Nebude v tomto ohledu P-six s uvedeným Flektogonem krokem zpět?
Opak je pravdou. SF je daleko telerantnější k drobným nepřesnostem, které kinofilm nepromíjí.2. Někde jsem četl, že SF je pro ty, co už mají vyřešené všechny otazníky ohledně technického zpracování kinofilmu (prostě co mají negativní i pozotovní proces v malíku). Já zatím na této úrovni nejsem. Nebude SF pro pouze trápení a zklamání? Opravdu je náročnost proti kinofilmu o tolik větší?
I nadále používám kromě SF i kinofilm, takže si to bodově proměřím.3. Jak s měřením u P-sixe? V současné době jsem zvyklý na měření na EOSu - používám celoplošné se zdůrazněním na zaostřovacím bodě. Vyplatí se při této zkušenosti koupit P-sixe s měřicím hranolem, nebo si mám koupit neměřicí hranost resp. pouze šachtu a k tomu expozimetr? Ev. jaký (ale to se tu už někde asi řešilo)?
4. Možná ještě jedna otázka - na co si při koupi těla P-six dát pozor? Lze nějaké "běžné" nebo "typické" závady odhalit prohlídkou přístroje?
Asi jako u aut, pokud to nebude ze spolehlivého zdroje (třeba od někoho tady), tak je potřeba mít pár stovek zálohu a necht hned po koupi udělat CLA (clear - lube -adjust) u spolehlivého mechanika. Preventivně.
#10
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:16:39
Hele, s tím jestli je lepší Mamča nebo Pentax bych nebyl až tak rezolutní. Každý systém má něco. Záleží spíš na člověku, jak mu daná značka sedí. Já bych Pentaxe nechtěl a Mamča mi sedí jak kdyby mi ji projektovali na míru. A to ve všech formátech. Někdo je holt Pentaxista, někdo zase Mamiak .)
#11
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:17:18
Jinak SF bez výměnných kazet bych opravdu nebral.
#12
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:18:06
#13
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:19:12
RHFest, Pentax má nějak výrazně lepší skla než Mamča??
Jinak SF bez výměnných kazet bych opravdu nebral.
tusim treba 35na 645 je nejlepsi od Pentaxe. zase ale na tenhle system neni shift, ze...
#14
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:26:06
#15
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:33:45
Výměnný záda - o tom žádná, finanční limit byl jasně daný a vzhledem k vlastnictví Flektogonu bych volil sixe jako cestu nejmenšího odporu. Prodat se to dá vždycky.
#16
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:36:52
#17
Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:49:19
Gorgi, mně se teda moje 35/3.5 líbí. A můžu k ní připnout zadíčka s barevným diákem, nebo FPAN-Plus 50
ja mam take M645...kvuli kazetam...ale 35 od Pentaxe by se mi fest libila
jeden rad blondyny, druhy tmavovlasky...zalezi na vkusu daneho soudruha.
#18
Publikováno 27 prosinec 2007 - 00:42:32
jinak ta nespolehlivost.... když si to necháš naštelovat od někoho, kdo to fakt umí, tak to šlape pár let jako hodinky, a pak se zase musí nechat vyměnit pružinka
co se plochy negativu týká, je to lahůdka.... sice mám svůj f90x s pevnýma sklama rád, ale čtvereček je čtvereček (ale zas na to ještě neumim tak dobře komponovat - nezvyk). ilford hp5+ v kombinaci s doma míchanou d-76 kou 1+0 (bylo pod mrakem) a po zrnu neni na fotkách ani památky (pravda, je to jenom cca 15x15 cm, ale i výřez zhruba 1/3 plochy vypadá skvěle).
zrovna jsem před vánoci zvětšoval pár fotek pro kamarádku na fomácký baryty a je to nádhera. všechno měřený ttl hranolem, sice to je občas tmavší a světlejší, ale na ten film se toho vejde dost. ale stejně bych raději přesnější externí expozimetr a šachtu, protože ten ttl hranol neměři příliš za šera (interiér výstavního sálu rudolfina na něj už byl moc těžký oříšek).
na co si dát pozor? vzít si odpadní svitek a pomocí B času si naznačit, ajk sází snímky na film - nejčastější závada je právě ona pružinka, pak nasází fotek málo a se zvětšujícíma se mezerama mezi nima. plejtvá to film.
navíc je investice do těla p sixe tak zanedbatelná (včetně opravy) že pro odzkoušení práce je to asi lepší, než rovnou investovat do dražších věcí. já bych třeba nic na 6x4,5 nekoupil, protože mi vyhovuje čtvercový formát (a na hajzlblad asi jentak peníze mít nebudu).
takže dle mého názoru... přejdi na SF, nebudeš litovat .)
#19
Publikováno 27 prosinec 2007 - 02:28:23
#20
Publikováno 27 prosinec 2007 - 07:14:07
Je to pěkná závislost a výsledek stojí za to. Už pohled přes dobrý negativ je zážitek.
Jenom si myslím, že ten six spíš ne, lepší je fotit, než zkoumat, co se zrovna posmolilo a pohled přes hranol - to je temno. Mluvím za sebe, tvořit se s tím určitě dá.
Možná doporučuju začít nějakou TLR - Yashica D apod. (To ani není investice cca 2000,-). Výsledky jsou perfektní a na tom se naučíš vidět a komponovat. Ale pokud máš háky, samo že Mam, Pent, Bron ...
Já mám Yashicu 124 G (lehká, pohotová) a Bronicu ECTL (to je Mercedes, ale taky se s tím dá zabít).
#21
Publikováno 27 prosinec 2007 - 08:37:06
ano
nikoli výhradně, ale např. už kvůli stativu, neboť dávat kino na stativ, kvůli zátiší, nebo nějakýmu kostelíku se moc nehodí
na reportáž a rodinu - kino
na stativ a sem tam reportáž - sf
pro radost a na všechny účely - tlr
pro velký chlapy - vf
podle mě je to normální členění a každej fotograf by měl mít podobnou sestavu, ne třeba hned, kvůli financím, ale tak do 15 let poté, co zjistil, že bez čb emulzí prostě nemůže být na tomto světě
#22
Publikováno 27 prosinec 2007 - 09:07:36
Řízením osudu se mi do ruky dostala fungl nová Mamiya RB 67 Pro SD se základním objektivem a já ji zatím vyzkoušel jen trochu, ale už teď vím, že mi určitě zůstane. Určitě, až to finance dovolí půjdu do širokáče a středního telete, dalších zad a měřícího hledáčku (akorát mi to někdo bude muset přivést z USA (25k za použité v excelentní kondici na kehu vs. 60k za fungl nové v ČR).
Takže pokud je tvoje nejoblíbenější téma krajina, jdi do SF. Vřele ale doporučuju těžkej stativ, třeba ta Mamča má i s objektivem asi 3kg.
#23
Publikováno 27 prosinec 2007 - 09:35:42
#24
Publikováno 27 prosinec 2007 - 10:20:29
#25
Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:09:02
Co se týká ostatních věcí: zvětšovák i vývojnice mám na na rozměr 6x6 a nechci to měnit, takže formát je jasnej (víc než 6x6 to nebude ) Na expozimetr se budu muset podivat, ale mam pocit, ze to bude stejne okolo 2.500-3.500 Kc.
Jinak rodina a akce samozrejme zustane na kino - je to pohotovější.
#26
Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:13:56
Jo a ještě, jeden můj známej mi říkal, že by mi prodal Zenzu Bronicu ETR (6x4,5) se základním objektivem (+ další drobnosti, je to kompletní set), která mu 20 let ležela ve skříni a se kterou vyfotil před lety jeden svitek a pak to nechal uležet, protože neměl prachy na rozšíření výbavy. Mě přišla do ruky ta Mamiya, tak jsem ho odmítl. Možná to ještě má ...
Díky za nabídku. Ze současných zkušenostní vím, že objektivy 24mm a 50mm na kinu mi vyhovují. Širokáč mám nasazený cca 80% casu, takže uvahy nad SF se tomu musi podřídit. Tj. pro formát 6x6 by to byla ohniska 50mm a 80mm. Te Bronici se trochu bojim - přeci jen ji nepoužívá tolik lidí, jako třeba Pentaxe nebo Mamyiu a hlavně bych musel schánět ten širokáč. U Sixe je to už vyřešené, u Mamyie by to znamenalo akorát koupit redukci.
#27
Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:26:06
#28
Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:31:48
Zkusím se zeptat do tohodle vládkna:
Expozimetr-vubec se v nich nevyznám, do ted jsem pouzival leningrad 4 a nevím,zda je to přesný stroj, řekl bych že asi moc ne. Nevíte o něčem okolo 1000kč, spolehlivého, co měří i dlouhé časy?
Díkas
#29
Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:58:39
Tady se jukni jak to vypadá
#30
Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:29:21
TLR - vím, že na vstup a vyzkoušení je to nejrychlejší a nejlevnější, ale zase na to nejde nasadit širokáč, což mě by asi chybělo (ale i se základním ohniskem se nechá pěkně vyřádit).
Lenigrad 4 mám doma taky, ale časy se dost rozcházejí s údaji z jiných foťáků - někdy o 1EV, někdy o 3 EV, a to už je dost. Problém bude možná v baterkách nebo v nějakém tom měřicím prvku... nevím, zatím jsem okolo toho nic víc nezjišťoval.
#31
Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:52:54
Taky na M645 používám Flektogon 50. Redukce vyšla z eBay asi na 700 a je to fajn. Rozhodně bych se nelekal nějaký odhadů zde, že investice do SF je 20 tisíc a podobně. To je nesmysl.
Nemyslim si, ze je to nesmysl. Zalezi na tom, pro co se rozhodne. Rozptyl je docela velkej. Muze koupit TLR Lubitel 166B za 100,-Kc na aukru nebo jit TREBA do Mamiyi 67 a drahejch K/L skel (v CR v bazarech jsem je nevidel, zde jsou hlavne sekory a na kehu jedno K/L sklo stoji typicky 400 - 450USD (kondice EX)), takze by nebyl problem za 2 skla, telo, 2 zada a hledacek utratit pres 25kkc + CLO + posta + DPH
To je samozrejme mnoho a proto jsem psal o te zenze bronice, ktera by byla cenove prijemnejsi (odhaduju tak na 6kkc komplet + by byl treba sirokac, se kterym armas foti).
Doufam, ze ted uz je jasny jak jsem to myslel
#32
Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:53:16
Mamiya RB67 (možná i RZ, ale ta je ve všem dražší (tu mám já))
Pentax 67
Bronica SQ
Mamiya Super (Press)
Fuji GSW 690
A možná se ti to nezdá, ale rozdíl mezi 645 a 67 je veliký. Máš tam vlastně dvě kinofilmová políčka navíc. A to se fakt počítá .)
#33
Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:55:31
#34
Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:55:43
Mno, 645 je opravdu jen takový entry level, IMHO. Když už podnikat cestu do středoformátového světa, tak pěkně od 6x6 a víc .) Na tu krainu ideálně 6x9.
Plne souhlasim. Kdyz uz jit do SF, tak at to stoji za to. Jinak bych asi pockal a zustal u kina.
#35
Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:01:37
Hedgi, nestraš ho těma cenama.
OK, vsak ja nechtel nijak strasit. Sam jsem z tech cen vydesenej
#36
Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:02:27
Moje M645PRO vyšla asi tak na
tělo 3000
záda 2000
záklaďák 1600
měřicí hranol 2800
Dotyčný má už širokáč, takže nějakou redukci ...
#37
Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:16:13
#38
Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:53:28
Je třeba FOTIT, ne SPOŘIT.
#39
Publikováno 27 prosinec 2007 - 14:00:02
Posel světla
(název je vypůjčený – snad víte, odkud)
Bez přestání nakupuje a prodává fotoaparáty, objektivy a další vybavení a kus starší šesti měsíců v jeho brašně nenajdete. Hlavním důvodem mu však není zisk, naopak, protože kupuje většinou novinky anebo naopak vzácné téměř sběratelské kusy, logicky na své vášni citelně prodělává. Je poháněn faktem, že ho půl roku staré vybavení přestává bavit. Jeho fotografování trpí důsledky nedokonalého zvládnutí stále nové techniky, tento problém řeší její výměnou za jinou, novější a v krátkém čase ještě nezvládnutelnější. Proto většinu jeho snímků tvoří testy nových objektivů. Někdy je zároveň i Tržním expertem, jindy však svojí nákupní a prodejní neobratností dále prohlubuje své finanční oběti. Jde o druh jednoznačně užitečný, neboť je pro své fotografující známé užitečným zdrojem zánovních a levných fotoaparátů a dalšího nádobíčka.
#40
Publikováno 27 prosinec 2007 - 14:41:22
Já nevím, ale když chceš formát 20x30 a jenom vyjimečně 30x40 cm, tak proč středoformát. Tyhle velikosti se přece dají se skvělými výsledky udělat z kinofilmu - alespoň já běžně v dost vysoké kvalitě dělám 30x40. Ono na A4 se to vlastně ani tak moc nepozná, teprve na větších formátech je rozdíl znatelný. Fotím jak na kinofilm, tak na SF (Mamyia M 645).
Ale pozná..., to není jen o zrnu. čtverec i na 20*20 je něco jiného z 6x6x.
#41
Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:07:32
Třeba já docela i fotím lidi na sf a pokud bych to měl brát z ruky mamčou 67RZ s gripem a hranolem, tak nevyfotím ani půl filmu a ruka mě upadne. Prostě, větší formát znamená i věší a těžší krabici (a hlučnější, má-li to být slr, dálkoměry nejsou až takový krávy, většinou nebo kdejaká tlr je 6x6 a fotit s tím je krása). S 645 se dá docela bez problémů fotit i reportáž z něčeho klidnějšího-prostě je to jak větší kino, ale při použití citlivého filmu je ten rozdíl v ploše docela znát.
Na vyzkoušení bych se vůbec nebál sixe, až na pár nevychytávek(co mě štve: tmavá malá matnice, nutnost natáhnout, aby se sklopilo zrcátko a mohl se s podvat jak to vlastně vypadá, zrcátko docela kope, takže se docela hodí zatěžovat stativ, ale za ty prachy...) se s tím dá fotit kde co, objektivy jsou vesměs výborné a taky si uděláš jasno, jestli chceš víc nebo míň políček na filmu Nebo u něj zůstaneš, není to tak marný stroj, jak by se z diskusí mohlo zdát (ale bral bych ho spíš na lidi z ruky, přeci jen to nepředsklopitelné zrcátko na klidu nepřidá, ikdyž je to na stativu).
Jinak, když jsem stavěl a používal SF tak mi při krajinkách a zátiších docela dlouho chyběl expozimetr, co by uměl bodové měření.
Někdo se tady ptal na dobrý a levný expozimetr - sverdlovsk 2 stojí do tisícovky a měří výborně(jen neumí ten boďák).
#42
Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:10:03
#43
Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:23:57
Jo, a ještě jedna věc tě čeká při přechodu na SF - zvětšovací objektiv(a případně zvětšovák).
zvetsovaci objektiv neni takovy problem (pokud nechces napr Componon HM 90...). Rodagon 80/4 sezenes za 50-60Eur, Componon 100/5,6 za podobne penize.
zvetsovak take nemusi stat zas tak moc - ani zahranicni znacky (Kaiser, Durst). jen se da poslat tak akorat z Nemecka a vetsina vetsich se musi primo odvezt. Zvetsovak do 6x7, novejsi typ s barevnou hlavou i s postovnym za cca 100-150Eur jde poridit celkem snadno, 6x9 byva uz problematictejsi - je jich proste min, VF zvetsovaky jsou spise vhodne k odvozu - ale 4x5inch je jeste pomerne casty - mam pocit ze i castejsi nez 6x9
#44
Publikováno 27 prosinec 2007 - 18:11:41
- Vhodnost použití je tak jak to napsal RHx, není co dodat. Systém 645 jsem pořizoval hlavně kvůli krajině, používám ho i pro portrét a akt. U reportáží používám stále kinofilm. Pro rodinné foto u Vánočního stromečku kompaktní digitál.
- co se týče obrazové kvality objektivů, myslím, že canoňácké monofokální objektivy STŘEDNÍ řady (např. 24/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 100/2.0,...) jsou obecně zcela srovnatelné s objektivy STŘEDNÍ řady pro M645 (35/3.5mm, 55/2.8 mm, 80/2.8, 150/3,5, 210/4.0…) a to až do formátu zvětšenin 30x40, větší formáty nemůžu posoudit. Jediná výjimka je naprosto skvělý shift 50/4.0 (na e-bay dnes kolem 300 euro).
- ovládání těla eosu je stejně user friendly jako u mechanické mamyii, ale všechny ty moderní funkce u eosu jsou samozřejmě obrovskou výhodou, co si budeme povídat, samozřejmě pokud je člověk umí a chce využít. U mamiyi jsou např. při mechanickém nastavení časy po 1EV a mezilehlé hodnoty je nutno nastavovat clonou – což je trochu na palici.
- nezanedbatelná výhoda mamči je, že budí respekt, což je velice důležité, při focení na různých problematických stanovištích a situacích např. ve městě, na „profíka“ si nikdo moc netroufne. S velkým strojem si můžete prostě víc troufat a manipulovat s okolím. U těch, co se fotografií živí platí jiné pravidlo: „the bigger camera, the bigger fee“…
- další výhoda je robustnost přístroje a objektivů na dobrém stativu, třeba v v krajině ve větru
- to samé je i nevýhodou: vláčet na zádech 7 kilo( můj případ) + stativ, když je vedro a těžký terén nebo v sluncem rozpáleném městě není žádný med. Zvláště když vedle tebe lehce poskakuje nějaký japončík s EOSem Dněco a L-kovým zoomem.
- obrovská výhoda mamči počínaje modelem 645 super jsou výměnná záda a možnost kombinovat různé druhy filmů. Pro mě nyní jediný opravdu pádný důvod přechodu na SF, bez toho bych do toho nešel.
- nevýhoda může být naopak např. v terénu 15 snímků na kazetě. Speciálně v případě dia, kdy je nutné se jistit expoziční řadou, to pak film docela ubývá a někdy prostě čas na výměnu filmu zoufale chybí.
- pro mamču 645 u mně rozhodly i stejné závity filtrů s EOSem – 58mm, nevyhnul jsem se ale bohužel 77 mm (35mm a shift 50mm), což znamená další investici – přinejmenším polarizák a pár barevných filtrů pro čb . Pozor na to! Ceny pro 77 mm docela bolí.
- další výhoda je formát filmu 3:4 u 645 oproti 2:3 u kina. Lépe se dá u čb využít standardních rozměrů papíru. Lépe se dá taky využít obrazu promítnutého na plátno – Velvia 50 promítnutá kvalitní SF promítačkou na plátno 2x2metry , to tě fakt dostane!! Všechny ty dataprojektory jsou táááááákhle malý! Ale kvalitní promítačka je další nemalá investice.
- další výhoda je hledáček u Mamči. To je opravdu biograf a to se pak komponuje.
- formát 645 je velice operativní, RZ a RB jsou fajn, ale jsou velké, těžké, studiové, vše je Xkrát dražší, v rukou fotoamatéra snobárna – můj názor.
- nevýhoda 645 v případě zvětšování s OPEMUSem nebo MAGNIFAXem - nelze zvětšovat plný formát filmu s přirozeným okrajovým černým rámečkem. Rámeček zvětšováku je užší než 56 mm, Řešení je OPEMUS 7 a Magnifax + vystřihnout políčko a otočit o 90st.
- u SF jsou všechny provozní náklady cca 2x dražší než u kina: filmy, větší spotřeba chemie…
Jedna poznámka na závěr, která, doufám, nevyzní jako „moralizování“: u fotografie je alfou a omegou výtvarná kvalita snímku, kompozice, sdělení, působení na diváka, příběh… Žádná technika toto nezaručí. Nikoho nebude zajímat sebelepší technická kvalita, pokud samotná fotografie je „prázdná“ a nudná. Dobrá technika a vede samozřejmě k větší tvůrčí svobodě a k rozšíření možností, ale nikdy sama o sobě nezaručí dobrou fotku. Asi je nutný si vždycky položit otázku, jestli přechod z konifilmu na SF tuto tvůrčí svobodu rozšíří a jestli i po stránce toho výtvarna k něčemu novému přispěje.
Přeji hodně štěstí v rozhodování.
Zahajuji tímto soutěž a nejdelší příspěvek.
#45
Publikováno 27 prosinec 2007 - 18:44:11
#46
Publikováno 27 prosinec 2007 - 19:01:52
Pro rodinné foto u Vánočního stromečku kompaktní digitál.
IMHO velká chyba - fotím tyto věci na kino, zvětšuju na baryt a rozdávám porůznu vyobrazeným - aby aspoň nějaká fotek část vydržela. Nedělám si iluze, že jakékoli další produkty mého fotografického postižení budou za N let ještě někoho zajímat
#47
Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:44:29
Když jsem prodal EOS 300V a koupil EOS 30 s baterypackem, zbavil se zakladniho zoomu a sehnal pevna skla, musel jsem vyměnit i brašnu na výbavu a stativ. Sice možná drobnosti, ale bylo to shánění navíc - tj. čas a peníze navíc. Dnes toho nelituji, jak jsem psal, na kinofilm mám výbavu celkem dobrou. Když ale teď uvažuji nad SF, nechci opět řešit výměnu dalšího příslušenství - ještě větší brašnu, silnější stativ, nové filtry, jiný zvětšovák.
Takže po zvážení vašich rad a doporučení mi zbyly dvě volby, nad kterými přemýšlím:
a) P-six a smíření s pravidelnými návštěvami v servisu
Mamyia 645 + redukce pro Flektogona
V obou případech počítám s koupí expozimetru. Ještě popřemýšlím. Tak jako tak to bude nad těch 5.000 Kč, takže ještě budu muset zajistit další zdroje
#48
Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:53:46
Pro pořádek - při použití redukce nefunguje auto clona, tj. ostřit s odcloněným objektivem, pak zaclonit a (měřit a) exponovat.
K Mamče se dělá měřicí hledáček (k Sixu asi taky), takže třeba by nebyl expozimetr nutný? Ale nevím, co prefetujete a co preferují ostatní.
Kdyby šlo o stlačení ceny, tak M645 bez výměnných zad vyjde samozřejmě ještě levněji.
Hodně štěstí při rozhodování.
#49
Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:59:10
Já tady pořád lobuji za M645, protože jsem spokojeným vlastníkem. Jen mě napadají ještě nějaké drobnosti.
Pro pořádek - při použití redukce nefunguje auto clona, tj. ostřit s odcloněným objektivem, pak zaclonit a (měřit a) exponovat.
V tom by snad neměl být problém. Počítám se změřením expozice, zaostřením a pak nastavením clony a času. Teď to dělám podobně, ale i tak díky za upozornění.
Mimochodem - M645 bez výměnných zad - jen pro informaci, které typy to přesně jsou? Díky za info.
#50
Publikováno 27 prosinec 2007 - 21:00:28
Kdyby ses rozhodl, ozvi se na mail.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních