Fomatone 542 Chamois v Fomatone PW
#1
Publikováno 9 April 2008 - 07:20:12
PW jsem tedy zaměnil za Ilford Multigrade a papír začal makat normálně, až na tón hnědi, který se dost odlišuje od vývojky od Fomy.
Máte s touto vývojkou někdo zkušenosti - myslím v tom směru, že by měla začít pracovat až po nějaké době po rozpuštění (druhý den ... ) ?
#2
Publikováno 9 April 2008 - 07:29:51
#3
Publikováno 9 April 2008 - 08:08:43
#4
Publikováno 9 April 2008 - 08:21:46
přece jen je k použití jen občas.
dik
...a prosím o přesun do vláken pozitivního procesu
edit Notorius: přesunuto.
#5
Publikováno 9 April 2008 - 08:24:44
Jinak je to možné, stává se to u mnoha chemických reakcí, říká se tomu autokatalýza. Vznikající produkty katalizují reakci. Vždyť mnozí fotografové vědí, že trochu odleželá vývojka, nebo použitá vývojka je lepší než čerstvá. Já třeba do čerstvé vývojky nalejvám trošku té staré, pokud ji chci hned po namíchání používat.
#6
Publikováno 9 April 2008 - 08:32:58
Ale chystám se na použití oteplující vývojky od Ilfordu - akorát pořád čekám, až ta namíchaná obyč Ilford Multigrade přestane makat, a ona jak na potvoru pořád maká a maká, jako kdyby jí šlo o život
Nemáte náhodou zkušenosti s oteplující vývojkou od Tetenalu, ve srovnání třeba s Ilforďáckou Warmtone?
#7
Publikováno 9 April 2008 - 08:33:38
#8 Anonymous
Publikováno 9 April 2008 - 08:36:46
tomuhle popiru hodne moc pomuze flashing. Vrele doporucuju.
#9
Publikováno 9 April 2008 - 08:51:22
#10
Publikováno 9 April 2008 - 08:52:07
Vyvolával jsem asi 4 minuty a nebylo to špatné, černou ale umím i černější, jako celek je to do hněda/sépie a to od bílé po černou, zelenavý nádech mohou dávat Fomatony MG s některými neutrálními vývojkami, tahle vývojka je ale výrazně oteplující.
Spíš než že by bylo potřeba vývojku nechat "uležet" jsem zaznamenal až neskutečnou rychlost s jako se kazí. Stačilo udělat pár fotek a už to nebylo ono, černá se nekonala a když jsem to zkusil ve vývojce potrápit, tak to akorát zešedlo a černá se neprohloubila. Pracoval jsem prakticky okamžitě po namíchání, použitá vývojka nevydrží prakticky ani do druhého dne, jak nepoužitá si nevybavuju.
#11
Publikováno 9 April 2008 - 13:21:33
Lehce zelenkavej tón mi dává kombinace Multigrade a Fomatone. Schválně přilévám trochu čerstvého Multigrade i když by nebylo třeba, abych ten tón měl. Měl jsem ty fotky (nudle) na srazu a myslím, že si toho ani nikdo nevšiml.
Těm dlouhejm časům jsem pomohl užitím čočkovité reflektorové žárovky. Pokud máte kondenzor, tak jdete i na 1/5 času. Na Magnitaru jsem teď opačnej problém řešil stmívačem.
#12
Publikováno 9 April 2008 - 14:30:57
#13
Publikováno 9 April 2008 - 20:09:40
#14
Publikováno 9 April 2008 - 20:14:18
#15
Publikováno 19 November 2008 - 15:06:09
Jinak zdá se mi, že to jde do zelena až když se to napíná na skle, ale možná je to jen zdání, protože si až při té příležitosti fotky prohlížím na denním světle.
díky
#16
Publikováno 19 November 2008 - 16:39:26
Fomatone 131 je i v GDL zelená (předtím jsem zkoušel Amaloco). Je nějaká vývojka kromě údajné PW od Fomy, která ten zelený tón nedělá? Nechci to mít vysloveně hnědé jako dělají warmtone vývojky. A má tu PW někdo takto odzkoušenou?
Jinak zdá se mi, že to jde do zelena až když se to napíná na skle, ale možná je to jen zdání, protože si až při té příležitosti fotky prohlížím na denním světle.
díky
možná mám ujeté barevné vnímání...ale mně fomatone 132 vychází v GD-L 1+3 nahnědlé. Kubikula může poreferovat, viděl. Případně to vezmu do práce a můžeš se stavit/někde se domluvit.
#17
Publikováno 19 November 2008 - 16:52:17
Dnes jsem to zkusil krátce vymáchat v selenu (Amaloco T-50) a dostalo to krázný velmi jemný nádech do červena (zelená zmizela), ale to se taky na všechny fotky nehodí a navíc bych nerad podstupoval takovouhle proceduru.
Jinak 111 se mi v mírně oteplující GDL moc líbí.
#18
Publikováno 19 November 2008 - 17:01:37
No já začínám mít podezření, že to třeba moc dlouho ustaluju nebo tak něco. Jak řikám, když rozsvítím v noci v komoře zářivku, tak se mi to zdá ok, ale ráno je to zelené...
Dnes jsem to zkusil krátce vymáchat v selenu (Amaloco T-50) a dostalo to krázný velmi jemný nádech do červena (zelená zmizela), ale to se taky na všechny fotky nehodí a navíc bych nerad podstupoval takovouhle proceduru.
Jinak 111 se mi v mírně oteplující GDL moc líbí.
jj, 111 v GD-L, zvláště jeté se mi také celkem líbí, mírný teplý tón je příjemný. Jen jsem nepřišel na to v čem koupat Kentmere aby byly teplé...snad to ani nejde...no, možná zkusím nějakou speciálku z Reichu. Jinak dlouhé ustalování mi vyžralo celkem dost obraz z 542 Chamois, tak z toho mám karton na podlepení... celkově mne ale štve, že se fomatone nedělaá i 9x13, kvůli kontaktíkům z pressky.... A Fomalux také není
#19
Publikováno 19 November 2008 - 17:31:57
Po tom bych snad ani nepátral. Mě se líbí právě jako alternativa k Fomabrom a Fomatone. Některá témata jsou v těch studených barvách to pravé.Jen jsem nepřišel na to v čem koupat Kentmere aby byly teplé
Aha to bude asi ten důvod proč jsem po prvních pokusech 542 (nebo je to 532?) odložil na neurčito.Jinak dlouhé ustalování mi vyžralo celkem dost obraz z 542 Chamois, tak z toho mám karton na podlepení...
#20
Publikováno 19 November 2008 - 17:46:04
... celkově mne ale štve, že se fomatone nedělá i 9x13, kvůli kontaktíkům z pressky....
Nůžky, máš?
Nebo ti můžu přeřezat nějaký 13x18, jestli chceš rovný hrany
Abych nebyl úplně mimo téma, 132 v PW mě přišla zelená hlavně pod zářivkou, za dne je to docela pěkná hnědá. Ale teda ty osvitový a volací časy, to je něco... a to jsem ředil jen 1+1. Ale zas se aspoň dá v klidu nadržovat a lokálním mícháním vývojky v misce se mi dařilo příslušná místa ještě lehce dotmavit. Navíc ta vývojka stárne před očima - co zvětšenina, to originál.
Musím někdy ozkoušet ten selen...
#21
Publikováno 19 November 2008 - 17:53:04
... celkově mne ale štve, že se fomatone nedělá i 9x13, kvůli kontaktíkům z pressky....
Nůžky, máš?
Nebo ti můžu přeřezat nějaký 13x18, jestli chceš rovný hrany
Abych nebyl úplně mimo téma, 132 v PW mě přišla zelená hlavně pod zářivkou, za dne je to docela pěkná hnědá. Ale teda ty osvitový a volací časy, to je něco... a to jsem ředil jen 1+1. Ale zas se aspoň dá v klidu nadržovat a lokálním mícháním vývojky v misce se mi dařilo příslušná místa ještě lehce dotmavit. Navíc ta vývojka stárne před očima - co zvětšenina, to originál.
Musím někdy ozkoušet ten selen...
nůžky mám, jen jsem strašně líny a navíc 111 9x13 nakupuju cca 80h/ks, kdyby to tak šlo i s 131 a 132...
#22
Publikováno 19 November 2008 - 18:26:30
Musím někdy ozkoušet ten selen...
Tohle T-50 EXTRA-MAX není jeonom selen, ale něco obsahujícího selen a slouží to k prohloubení černé. Když se ale nechá účinkovat déle, tak to potom přináší i tónovací účinky. Každá kombinace papír/vývojka se v tom chová trochu jinak. Můžu poslat český technický list (návod).
#23
Publikováno 19 November 2008 - 20:21:35
Včera jsem se nachystal zvětšování na tento papír. Rozdělal jsem si vývojku Fomatol PW a osvítil zkoušku. Z přechozích zkušeností vím, ža jsou nutné delší expozice - ale nic. Přidal jsem dvojnásobek - zase nic nevylezlo. Začalo mně to být divné a rozsvítil jsem normální světlo - a zase nic, teprve asi po deseti minutách vylezlo něco světle hnědého.
PW jsem tedy zaměnil za Ilford Multigrade a papír začal makat normálně, až na tón hnědi, který se dost odlišuje od vývojky od Fomy.
Máte s touto vývojkou někdo zkušenosti - myslím v tom směru, že by měla začít pracovat až po nějaké době po rozpuštění (druhý den ... ) ?
Minulý týden jsem zvětšoval na papíry Foma 532-II, máchal to ve vývojce Fomatol PW v ředění 1+1. Tato kombinace se mi líbí, ale nutno je mít hodně trpělivosti. Osvit papíru 20 x 30 z normálně krytého negativu cca 2 minuty a potom ve vývojce asi 15 minut. Po třech minutách se začínalo na papíře něco objevovat, po šesti minutách se dalo rozpoznat co bylo foceno. Jak už ale psal Jenda1250, vývojka se rychle kazí a je prakticky na jedno použití.
#24
Publikováno 19 November 2008 - 20:44:05
Musím někdy ozkoušet ten selen...
Můžu poslat český technický list (návod).
můžu poprosit? děkuju
#25
Publikováno 19 November 2008 - 21:24:02
Musím někdy ozkoušet ten selen...
Můžu poslat český technický list (návod).
můžu poprosit? děkuju
Já bych si s dovolením také vzal. (možná by stálo za to ho tady dát do sekce ke stažení)
#28
Publikováno 19 November 2008 - 21:37:16
Včera jsem se nachystal zvětšování na tento papír. Rozdělal jsem si vývojku Fomatol PW a osvítil zkoušku. Z přechozích zkušeností vím, ža jsou nutné delší expozice - ale nic. Přidal jsem dvojnásobek - zase nic nevylezlo. Začalo mně to být divné a rozsvítil jsem normální světlo - a zase nic, teprve asi po deseti minutách vylezlo něco světle hnědého.
PW jsem tedy zaměnil za Ilford Multigrade a papír začal makat normálně, až na tón hnědi, který se dost odlišuje od vývojky od Fomy.
Máte s touto vývojkou někdo zkušenosti - myslím v tom směru, že by měla začít pracovat až po nějaké době po rozpuštění (druhý den ... ) ?
Minulý týden jsem zvětšoval na papíry Foma 532-II, máchal to ve vývojce Fomatol PW v ředění 1+1. Tato kombinace se mi líbí, ale nutno je mít hodně trpělivosti. Osvit papíru 20 x 30 z normálně krytého negativu cca 2 minuty a potom ve vývojce asi 15 minut. Po třech minutách se začínalo na papíře něco objevovat, po šesti minutách se dalo rozpoznat co bylo foceno. Jak už ale psal Jenda1250, vývojka se rychle kazí a je prakticky na jedno použití.
No při mém způsobu práce by to s PW právě vyšlo fakt draho. Proto hledám nějakou běžnou vývojku, která by si s tím poradila. Ale třeba taková neexistuje. Nadruhou stranu myslím, že s Fomatone tu dělá dost lidí a nechce se mi věřit, že by se spokojili s nazelenalým pozitivem.
#29
Publikováno 19 November 2008 - 22:08:31
Ale i ta barevná teplota moc závisí na tom papíře, resp. polité várce...teď se mi stalo, že jsem otevřela krabici 131, protože předchozí várka došla a papíry jsou od té předchozí až moc do tepla, což jsem nechtěla
#30
Publikováno 19 November 2008 - 22:16:58
#31
Publikováno 19 November 2008 - 22:17:49
#32
Publikováno 19 November 2008 - 22:30:02
Vývojku Fomatol PW jsem zkusil jen ze zvědavosti a další balení už kupovat nebudu. V podstatě jsem v litru udělal jen 6 fotek a vývojka byla nepoužitelná.
#33
Publikováno 19 November 2008 - 22:36:58
No vypada to jako klasicky selen. I to chovani podle toho co popisuji, odpovida chovani selenu (alespon v mem pripade pouzivanem Kodak Rapid Selenium Toner). Pokud by cena T50 extra max byla nizsi nez KRST, tak by se do toho dalo i jit. Pocitej s rukavicema, brylema, respiratorem a kvalitnim vetranim.
Musím někdy ozkoušet ten selen...
Tohle T-50 EXTRA-MAX není jeonom selen, ale něco obsahujícího selen a slouží to k prohloubení černé. Když se ale nechá účinkovat déle, tak to potom přináší i tónovací účinky. Každá kombinace papír/vývojka se v tom chová trochu jinak. Můžu poslat český technický list (návod).
#34
Publikováno 19 November 2008 - 22:37:50
Doufal jsem, že mi budou stačit ty tři poz. vývojky, na které jsem si zvyk (AM6002 - studená, AM6006 - neutrální, GDL - teplá) a ono ne! Teď ještě Tetenal - nezelená... No třeba nahradí některou z těch tří.
#35
Publikováno 19 November 2008 - 22:47:47
#36
Publikováno 20 November 2008 - 00:34:35
Tak to vypadá nadějně, jsem rád, že nebyl problém někde jinde
Doufal jsem, že mi budou stačit ty tři poz. vývojky, na které jsem si zvyk (AM6002 - studená, AM6006 - neutrální, GDL - teplá) a ono ne! Teď ještě Tetenal - nezelená... No třeba nahradí některou z těch tří.
mně nezelená ani GD-L...tak ji nezavrhuj spíš bychom si měli promluvit na téma jak se liší náš proces...a co považujeme za zelenou...kdoví jaké mám vnímání barev...
#37
Publikováno 20 November 2008 - 07:08:15
#38
Publikováno 20 November 2008 - 11:54:48
Fomatone 131 je i v GDL zelená (předtím jsem zkoušel Amaloco). Je nějaká vývojka kromě údajné PW od Fomy, která ten zelený tón nedělá? Nechci to mít vysloveně hnědé jako dělají warmtone vývojky. A má tu PW někdo takto odzkoušenou?
Jinak zdá se mi, že to jde do zelena až když se to napíná na skle, ale možná je to jen zdání, protože si až při té příležitosti fotky prohlížím na denním světle.
díky
Myslím, že ta potíž se zelenáním je daná čerstvostí vývojky. Jestli to byla čerstvá vývojka, nech jí trochu uležet.
Ve starší literatuře se o zelenkavém tónu píše. Mám blbou paměť a tu chemii nezvládám, ale tuším, že psali o protizávojové, či stabilizační látce … nic zvláštního… jen plácnu, že by bromid draselný?
Myslím, že s tím sklem se ti to zdá. Mi osobně ten zelený tón sedí a když jsem se ho tam loni snažil dostat, tak jsem přiléval čerstvejší Multigrade i když nebylo jinak třeba. Fotky jsem lepil na OSPAP šedivý karton s jemnou zelenkavou, který k těm papírům pak moc sedí a řekl bych, že si toho ani nikdo nevšiml.
Ten teplý tón z PW dostaneš také jen když je velmi čerstvá. Dost by mě zajímalo, jestli se to dá nějakou přísadou do vývojky dosáhnout i později. Navíte?
#39
Publikováno 21 November 2008 - 10:26:38
Myslím, že zkusím Tetenal a podám zprávu.
#40
Publikováno 21 November 2008 - 10:30:59
Zelená:
A jednu nepodařenou zvětšeninu jsem zkusil vymáchat e zmiňované Am T-50
Musel jsem to trochu desaturovat, skener tu tonalitu trochu přehnal. Doufám, že jsem to naoplátku nepřehnal já a že rozdíl je zřejmý.
#41
Publikováno 21 November 2008 - 10:32:58
#42
Publikováno 21 November 2008 - 10:49:17
#43
Publikováno 21 November 2008 - 11:01:46
#44
Publikováno 9 December 2008 - 11:37:39
#45
Publikováno 9 December 2008 - 12:14:26
#46
Publikováno 9 December 2008 - 20:51:46
#47
Publikováno 10 December 2008 - 18:11:53
#48
Publikováno 13 January 2009 - 16:00:03
Skladem to maj na Uralsky 3 na Praze 6
http://www.lightq.cz...tegorie=7&typ=0
Díky.
Slušilo by se nepsat jak jsem dopadl, pokud by někdo v budoucnu řešil podobné. Vývojku jsem v Dejvicích sehnal a musím poděkovat i těm, co mi ji doporučili. Zelenou tam pořád vidím, ale rozhodně je to s touto vývojkou zatím nejlepší výsledek na Fomatone 131.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních