Jak vyvolat Ilford panF plus 50 iso exponovaný na iso 400?
#1
Publikováno 22 srpen 2009 - 11:54:46
#2
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:00:30
Pan F je sam o sobe docela kontrastne pracujici a jeste ho pushovat no....
Myslim, ze se se moc nespletu, kdyz si tipnu, ze vysledky budou ve vetsine aplikaci neuspokojive.
Kupte si radeji primo nejakou ctyrstovku. Kdyz by vam slo o penize, tak NEOPAN 400 vychazi vyborne.
#3
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:06:38
#4 Anonymous
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:10:17
Mám k dispozici balík svitku Ilford panF plus 50 iso a tahle citlivost mi nevyhovuje kvůli jemnému zrnu. Chci exponovat na iso 400 nebo i více a potřeboval bych vyzkoušený návod na vyvolávání v ID 11.
Dal bych ti casy pro rodinal ale v jakekoli vyvojce to bude extremni v rozsahu tonu a to jen cerna a bila pokud to mas s takovym zamerem pak to ma smysl jinak bych ho s nekym vymenil z normalni 400
#5
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:12:59
#6
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:13:47
#7
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:46:56
#8
Publikováno 22 srpen 2009 - 12:53:27
#9
Publikováno 22 srpen 2009 - 17:44:45
Jestli dotazu dobře rozumím, nevadí ti citlivost 50ASA, ale chceš dosáhnout hrubšího zrna. Samozřejmě nejschůdnější cesta je použít jiný film (Fomapan 400 ti jistě poskytne dostatečnou zrnitost ). Další možnost je použít speciální zrno zvětšující vývojku. Pro první pokus by mohl posloužit Rodinal 1+10.Mám k dispozici balík svitku Ilford panF plus 50 iso a tahle citlivost mi nevyhovuje kvůli jemnému zrnu. Chci exponovat na iso 400 nebo i více a potřeboval bych vyzkoušený návod na vyvolávání v ID 11.
#10
Publikováno 22 srpen 2009 - 18:11:17
#11
Publikováno 22 srpen 2009 - 18:13:41
Jestli dotazu dobře rozumím, nevadí ti citlivost 50ASA, ale chceš dosáhnout hrubšího zrna. Samozřejmě nejschůdnější cesta je použít jiný film (Fomapan 400 ti jistě poskytne dostatečnou zrnitost ). Další možnost je použít speciální zrno zvětšující vývojku. Pro první pokus by mohl posloužit Rodinal 1+10.Mám k dispozici balík svitku Ilford panF plus 50 iso a tahle citlivost mi nevyhovuje kvůli jemnému zrnu. Chci exponovat na iso 400 nebo i více a potřeboval bych vyzkoušený návod na vyvolávání v ID 11.
Nevím, jestli je to zrovna u tak kontrastní mrchy, kterou PanF+ bezpochyby je, dobrej nápad. To už možná radši dát filmu při zpracování pár ošklivých tepelných šoků - 18°C vývojka, 35°C přerušovač a zrno bude jak štěrk - snad.
#12
Publikováno 22 srpen 2009 - 19:17:01
#13
Publikováno 22 srpen 2009 - 21:22:41
To dej do tady do bazaru a za utrzene penize si kup HP5 od Sneka a budes to mit na jisotu bez nejakyho experimentovani...
Bohousek
#14
Publikováno 23 srpen 2009 - 11:20:36
#15 Snek
Publikováno 23 srpen 2009 - 14:56:58
Vysledkem je negativ zvetsovatelnej na multigrade papir filtrem 4.
Za stejnejch svetelnejch podminek, volanim ve stejne redene vyvojce bych si umel predstavit PanF 50 pushout na ISO 100, tak aby byl zvetsovatelnej filtrem 2, pripadne na ISO 200 na hodne mekkou gradaci, rekneme filtrem 1 ci 0.
(vyse uvedene predpoklada Ilford Multigrade filtry a Ilford Multigrade FB/RC papiry).
Push na 400 u PanF bych nedelal, na to je toho krasnyho filmu skoda. Jestli jich mas hodne (alespon 10), dej mi vedet emailem na obchod@foto-filmy.cz, ja ti pomuzu je prodat nekomu, kdo je vyuzije, utrzene penize muzes pouzit na nakup Ilford HP5+...
#16
Publikováno 23 srpen 2009 - 18:35:52
u nás v Hradci bude na konci září jedna fotografická výstava kde se prodávají prošlý metráže panF+ a XP2 (rok 2006) 30metrů asi za +- 200Kč ... tak mi pak dejte vědět na mejla, jestli nějaký zbudou tak bych je vzal, nebo se dohodnem a můžem tam jít spolu. Bych vás přesně navedl kde tam v tom hrabišti jsou zastrčený.
#17
Publikováno 23 srpen 2009 - 20:20:53
V rámci vlastních blundrů s Pan F+ se mi jednou podařilo udělat velké zrno. Extrémně nekontrastní motiv jsem nechtěně přeexponoval. Vyvoláno normálně v ID-11 1+1 nebo 1+3; vyšel extrémně krytý negativ. S filtrací 4-5 se to ukázalo býti zvětšovatelným s hóóódně dlouhým časem. Zrno vyšlo velké. Ke koukání to nebylo. Doporučuji výměnu za nějakou čtyřstovku.
#18
Publikováno 24 srpen 2009 - 12:28:16
Jo, koukám on píše o svitku. Tak nic, Polypan je kino.
A vůbec, kdyby zkusil nafotit svůj projekt na kino, nemusel by mít starosti se zvětšováním zrna
#19
Publikováno 24 srpen 2009 - 13:57:45
Ještě mne napadá, co tak kdyby si původní tazatel zaexperimentoval s filmem Polypan F? To je 50ASA se zrnem jako čtyřstovka Zadarmo a navíc nemá antihalační vrstvu... Vzorek poskytnu...
Jo, koukám on píše o svitku. Tak nic, Polypan je kino.
A vůbec, kdyby zkusil nafotit svůj projekt na kino, nemusel by mít starosti se zvětšováním zrna
to zní dost zajímavě. V čem je teda přednos toho polypanu? Pokud je to zrnitý jak 400, je v tom vyditelnej rozdíl? Jaký má kontrasty? Dá se sehnat?
#20
Publikováno 25 srpen 2009 - 07:51:46
To byl víceméně vtip. Polypan F je nepříliš kvalitní film, který se už dlouho levně prodává na e-bay (kdysi i u Škody) v 90 a 150 metrových cívkách. Pravděpodobně je to film kinematografický. Mnozí si jej zpočátku nakoupili velké zásoby a pak zjistili, že není příliš použitelný. Zpočátku se spekulovalo, že se jedná o kinematografickou verzi Pan F+, ale není to tak. Výrobce je také zahalen tajemstvím, spekuluje se, že jde o staré zásoby filmu vyráběného v Turecku. Film je zrnitý, málo kontrastní a nemá antihalační vrstvu. Já ho používám převážně na vyzkoušení foťáků po opravě.to zní dost zajímavě. V čem je teda přednos toho polypanu? Pokud je to zrnitý jak 400, je v tom vyditelnej rozdíl? Jaký má kontrasty? Dá se sehnat?
#21
Publikováno 25 srpen 2009 - 13:34:10
Hele Briane,hele kluci (MIMO TÉMA)
u nás v Hradci bude na konci září jedna fotografická výstava kde se prodávají prošlý metráže panF+ a XP2 (rok 2006) 30metrů asi za +- 200Kč ... tak mi pak dejte vědět na mejla, jestli nějaký zbudou tak bych je vzal...
kdybys byl té lásky a jednu cívku PanF+ mi vzal.
Musím takhle veřejně, nedá se ti poslat mail protože nemáš v profilu adresu, ani soukromá zpráva, protože nemáš zaplaceno.
Děkuji
#22
Publikováno 26 srpen 2009 - 07:15:08
#23
Publikováno 26 srpen 2009 - 08:09:48
#24
Publikováno 16 únor 2016 - 14:28:08
nechcem zakladať novú tému, napíšem to sem,,,, založil som do foťáku panF 50, no omylom som ho exponoval na iso 100, ako ho najlepšie vyvolať? mám rozrobenú vývojku Microphene stock, inak mám možnosť vyvolať ho aj rodinalom. Pri Microphene píšu pre tento film čas 6minut,ale to je pri exponovaní na iso 50....
#25
Publikováno 16 únor 2016 - 20:08:46
Skus 6 min. Neskusaj Microphebe riedit. A pridaj kratku modlidbu. Urcite to dopadne dobre.
#26
Publikováno 16 únor 2016 - 20:31:03
Skus 6 min. Neskusaj Microphebe riedit. A pridaj kratku modlidbu. Urcite to dopadne dobre.
dík, zajtra vyskúšam... a ešte niečo, mám rotačnú vývojnicu, rotácie normálne robím tak že prvých 45 sekund a potom každú minutu 3x potočím, poslednú minútu netočím,,,,aj tu mám tak postupovať či mám menej krát točiť?
#27
Publikováno 16 únor 2016 - 21:50:30
20°C, prvu minutu tocit, chvilku tam, chvilku naopak. Potom kazu polminutu raz zatocit tam, po dvoch sekundach naspat. Poslednu minutu mozno i dve tocit nemusis.
Po vysuseni filmu treba sadnut za pocitac a kupit si vyvojnicu preklapaciu. Podmienka uspechu. Vyvojka musi obtekat film vsetkymi moznymi smermi, to sa da zabezpecit iba preklapanim.
#28
Publikováno 21 únor 2016 - 13:45:43
20°C, prvu minutu tocit, chvilku tam, chvilku naopak. Potom kazu polminutu raz zatocit tam, po dvoch sekundach naspat. Poslednu minutu mozno i dve tocit nemusis.
Po vysuseni filmu treba sadnut za pocitac a kupit si vyvojnicu preklapaciu. Podmienka uspechu. Vyvojka musi obtekat film vsetkymi moznymi smermi, to sa da zabezpecit iba preklapanim.
Tak film vyvolaný, celkom spokojnosť, prikladám už hotovú fotku, je odfotená mobilom
#29
Publikováno 21 únor 2016 - 13:46:09
20°C, prvu minutu tocit, chvilku tam, chvilku naopak. Potom kazu polminutu raz zatocit tam, po dvoch sekundach naspat. Poslednu minutu mozno i dve tocit nemusis.
Po vysuseni filmu treba sadnut za pocitac a kupit si vyvojnicu preklapaciu. Podmienka uspechu. Vyvojka musi obtekat film vsetkymi moznymi smermi, to sa da zabezpecit iba preklapanim.
Tak film vyvolaný, celkom spokojnosť, prikladám už hotovú fotku, je odfotená mobilom
Přiložený soubor (y)
#30
Publikováno 21 únor 2016 - 16:54:05
20°C, prvu minutu tocit, chvilku tam, chvilku naopak. Potom kazu polminutu raz zatocit tam, po dvoch sekundach naspat. Poslednu minutu mozno i dve tocit nemusis.
Po vysuseni filmu treba sadnut za pocitac a kupit si vyvojnicu preklapaciu. Podmienka uspechu. Vyvojka musi obtekat film vsetkymi moznymi smermi, to sa da zabezpecit iba preklapanim.
Tak film vyvolaný, celkom spokojnosť, prikladám už hotovú fotku, je odfotená mobilom
Bezva práce.
#31
Publikováno 21 únor 2016 - 18:52:48
20°C, prvu minutu tocit, chvilku tam, chvilku naopak. Potom kazu polminutu raz zatocit tam, po dvoch sekundach naspat. Poslednu minutu mozno i dve tocit nemusis.
Po vysuseni filmu treba sadnut za pocitac a kupit si vyvojnicu preklapaciu. Podmienka uspechu. Vyvojka musi obtekat film vsetkymi moznymi smermi, to sa da zabezpecit iba preklapanim.
Tak film vyvolaný, celkom spokojnosť, prikladám už hotovú fotku, je odfotená mobilom
To vyzera celkom dobre Vidis tam nejake chyby, alebo problemy?
#32
Publikováno 21 únor 2016 - 21:40:42
fotku som vyvolal na fomaspeed 311N, troška mi chýba kresba vo svetlých tónoch,hlavne obloha a steny hradu, vyskúšam ešte makkú gradáciu alebo baryt
#33
Publikováno 21 únor 2016 - 23:28:37
Nie, nerob to takto. Ak pouzivas pevnu gradaciu. Tak makksi, ci strmsi papier sa pouziva na opravu celkovej strmosti.
Ak mas film s celkovo prijatelnu gradaciu a nevykopirujes iba povdzem svetla, je potrebne tieto este doexponovat. Hovori sa tomu nadrziavanie, alebo anglicky burning. Keby si naopak postradal detaily v tienoch, tak sa pouziva technika vykryvania - dodging.
Obe techniky sa robia pomocou vhodnej papierovej masky. Staci cierny kus tvrdieho papiera. pre nadrziavanie v nom vystrihnes kruhovy otvor, idelane so zubatym okrajom, skratka vystrihnes si siluetu slnka s kratkymi lucami. Otvor musi mat primeranu velkost, teda musio byt vyznamne mensi ako ta oblha, ktoru budes nadrziavat. Pocas druhej expozicie potom pohybujes otvorom ponad svetlocitlivy papier tak, aby si zasiahol oblohu. Maska ma byt niekde v plovicnej vyske medzi objektivom a svetlocitlivym papierom. Zvysok ceierneho kartonu musi samozrejme prekryvat zvysok motivu.
Vyskusaj si to a potom pouvazuj, ci si zvolil spravnu velkost ciernej masky, velkost a tvar otvoru. Az potom skusaj, kolko treba nadrziavat. Dlzku nadrziavania mozes stanovit nejakou dalsou pruzkovou skuskou.
Uvidis, ze je to zabava a ak ta to chyti, mozes doviest toto umenie do dokonalosti britskych printeristov....
Zaujalo ta to?
Po case zistis i to, preco je napr tradicny film TriX lepsi, ked budes musiet nadrziavat a vykryvat uplne minimalne.
Alebo preco treba pouzivat vyrovnavajuce vyvojky. DD-23, vyvojka Barryho Thorntona, Difine su vyvojky, kedy dosiahnes vzdy detaily oblohy.
#34
Publikováno 21 únor 2016 - 23:57:02
Nie, nerob to takto. Ak pouzivas pevnu gradaciu. Tak makksi, ci strmsi papier sa pouziva na opravu celkovej strmosti.
Ak mas film s celkovo prijatelnu gradaciu a nevykopirujes iba povdzem svetla, je potrebne tieto este doexponovat. Hovori sa tomu nadrziavanie, alebo anglicky burning. Keby si naopak postradal detaily v tienoch, tak sa pouziva technika vykryvania - dodging.
Obe techniky sa robia pomocou vhodnej papierovej masky. Staci cierny kus tvrdieho papiera. pre nadrziavanie v nom vystrihnes kruhovy otvor, idelane so zubatym okrajom, skratka vystrihnes si siluetu slnka s kratkymi lucami. Otvor musi mat primeranu velkost, teda musio byt vyznamne mensi ako ta oblha, ktoru budes nadrziavat. Pocas druhej expozicie potom pohybujes otvorom ponad svetlocitlivy papier tak, aby si zasiahol oblohu. Maska ma byt niekde v plovicnej vyske medzi objektivom a svetlocitlivym papierom. Zvysok ceierneho kartonu musi samozrejme prekryvat zvysok motivu.
Vyskusaj si to a potom pouvazuj, ci si zvolil spravnu velkost ciernej masky, velkost a tvar otvoru. Az potom skusaj, kolko treba nadrziavat. Dlzku nadrziavania mozes stanovit nejakou dalsou pruzkovou skuskou.
Uvidis, ze je to zabava a ak ta to chyti, mozes doviest toto umenie do dokonalosti britskych printeristov....
Zaujalo ta to?
Po case zistis i to, preco je napr tradicny film TriX lepsi, ked budes musiet nadrziavat a vykryvat uplne minimalne.
Alebo preco treba pouzivat vyrovnavajuce vyvojky. DD-23, vyvojka Barryho Thorntona, Difine su vyvojky, kedy dosiahnes vzdy detaily oblohy.
Přesně jak píše Keko. Tu oblohu stačí nadržet a bude to akorát. Na první pokus ale dobrý, jen tak dál.
#35
Publikováno 22 únor 2016 - 10:33:45
ďakujem za radu, ano používam len pepiere s pevnou gradáciou, uvažoval som aj nad tým nadržiavaním a ďakujem za laické vysvetlenie, určite vyskúšam a dám vedieť ako to dopadlo.
film používam len zvitkový a fotím formát 6x6, momentálne som sa za dobrú cenu dostal k pár zvitkom Acrosu 100.
Už dlhšie uvažujem nad tou vyrovnávaciou vývojkou,zaujala ma diafine, už pár dní o nej čítam. som rozhodnutý si ju namiešať a vyskúšať ju, len neviem nikde zohnať Fenidon, dá sa niečím nahradiť?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních