Kde je chyba, prosím o radu...
#1
Publikováno 13 leden 2010 - 10:16:13
Negativní proces: Je to film HP5 400 ISO, vyvolával jsem v Ilfordu Microphen 1+0 na 6:30, přerušoval jsem v octové vodě (1:3 ředěno), ustaloval ve Fomapanu-P 10 minut a následně 60 sekund ve smáčedle od Fomy. Mám vývojnici, která když se překlopí, tak z ní všechno teče, a je tam taková hřídelka, za kterou se točí tam a zpátky - asi víte co myslím:-) Otáčel jsem asi tak jednou dvakrát za minutu.
Pozitivní proces: Používal jsem opět vývojku Microphen, přerušoval jsem v octové vodě a ustaloval opět ve Fomapanu 10 minut.
Všechny roztoky jsem připravoval z obyčejné vody z vodovodu, kromě smáčedla.
Moc děkuju!
#2
Publikováno 13 leden 2010 - 10:27:47
Ty skeny to jsou skeny pozitivu (predpokladam) nebo negativu? Kdyz se podivate na negativy jsou na nich take znatelne tyto mapy?
Jaky jste pouzil pozitivni papir? Nebylo s nim treba spatne zachazeno? To same plati pro film. Jak jste film pral? V jake vode - teplota, z kohoutku? Jak dlouho?
Jeste nam to trochu popiste.
#3
Publikováno 13 leden 2010 - 10:34:27
#4
Publikováno 13 leden 2010 - 10:39:07
2) v pozitivním procesu se používaj jiný vývojky, než v negativnim
až odstraníš závadu číslo 2, pak se vrať a ukaž výsledky .)
ps světlost papíru v pozitivnim procesu řídíš pouze a jedině dobou osvitu, vyvoláváš papíry vždy stejně dlouho (povětšinou kolem 1,5 minuty pro RC papíry).
#5
Publikováno 13 leden 2010 - 10:42:27
ten microphen stock, co jsi použil na ty papíry, raději rovnou vylej, bo ti jinak nebude sedět aktivita pro další filmy
v negativnim procesu se vykašli na přerušování octem a přerušuj jenom vodou - ušetříš si trable do budoucna.
#6
Publikováno 13 leden 2010 - 10:43:11
1.) Neviem ako sa dá ustaľovať vo Fomapane ? Fomapan je film.
2.) Microphen nie je pozitívna vývojka. Na pozitív sa používava na Fomatol LQN, Ilford Multigrade, Fomatol H, ...
3.) Ako zmáčadlo nepoužívam už dlhšiu dobu Fotonal. Spraví viac škody ako úžitku.
4.) Veľká časť tých vecí na filme sú podľa mňa škrabance a prach na negatíve a ostatné mi pripadajú ako bublinky pri vyvolávaní.
5.) Jedna otázka. Vypral si ten film po ustálení vo vode ?
#7
Publikováno 13 leden 2010 - 10:46:14
#8
Publikováno 13 leden 2010 - 11:06:51
Mne sa v rotacnej vyvojnici malokedy nieco vyvolalo rovnomerne, by som to radsej nepouzival. A ked, tak to vzdy ked to treba preklopit premiesaj rucne v tme. Robil som to bezne so zvitkami. Zhasnes, otvoris, premiesas (pohybes cievkou s filmom hore-dole, zavries. Ale musis mat serioznu tmu po zhasnuti .
#9
Publikováno 13 leden 2010 - 11:11:15
tak tie divne biele skvrny (ako vlakna a pod, pokial myslis toto) to bude zrejme zaprasenym negativom vo zvacsovaku tak stetec a vycistit negativ a tiez aj medzi sklami v kazete (ak ich mas). ta divna "mlha", tak ako pise ToFF. to sa stava ak papier prilis dlho ponaras do vyvojky v miske. jednoducho cast papiera ktora je uz vo vyvojke sa uz vyvolava a neponorena cast este ee, par krat sa mi to stalo a bolo to to iste ako na tych skenoch. este by to mohlo byt silnym cervenym svetlom, ale to by na kazdom papiery mal byt podobny obrazec. to sa mi tiez stalo ked som mal papier pod zvacsovakom (neexponoval som) prilis dlho tak sa mi na papier premietol ram maskovacieho ramiku (svetlo mam z boku, uz to je poriesene :) ), ale ako hovorim, kazdy papier by mal mat rovnaky obrazec, tak sa skor priklanam k pomalemu topeniu papiera do vyvojky.
co sa tyka microphenu pre papiere, hmm, mno preco nie, princip je skoro ten isty, ale nerobi to zrejme nikto, lebo dobabrat si vyvojku na film sajrajtom z papiera je NEROZUM ;) zrejme ten microphen pracuje az prilis rychlo a tym padom nestihas utopit papier. ked mozem poradit, fotis na ilford, pouzivas microphen tak si zozen litrik multigrade-u a mas po starostiach (riedenie 1:4 je fajn aj ekonomicky aj kontrolou nad procesom).
na ocot sa vykad, prerusujem kyselinou citronovou (tak od chuti ;)) 10-20 sekund.
takto: na papiere (len RC)
multigrade 1:4, 90 sekund
prerusenie: tak od srdca 15 sekund v citronke od caju (podla chuti) ;)
ilfofix: 120 sekund
pranie: tecuca voda ~ 10-15 minut
sampon na papiere nepouzivam :O ;)
tak skusaj a neskor sa pochval ake mas vysledky :)
ps: na tvojich fotak mi nejak chyba CIERNA a BIELA :( ja ceeeemm skutocnu ciernu na kazdej fotke :(
#10
Publikováno 13 leden 2010 - 11:19:16
ten multigrade je 1:9
ts ts ts, zase som za debila :D
#11
Publikováno 13 leden 2010 - 11:26:50
#12
Publikováno 13 leden 2010 - 17:55:20
#13
Publikováno 13 leden 2010 - 17:56:50
#14
Publikováno 13 leden 2010 - 18:40:54
No po prečítaní tvojho príspevku som trošku zmätený.
3.) Ako zmáčadlo nepoužívam už dlhšiu dobu Fotonal. Spraví viac škody ako úžitku.
co je zle na fotonale?
#15
Publikováno 13 leden 2010 - 19:14:48
PS: Už jsem si obstaral klasickou překlápěcí plastimatku tak snad odstraním jednen z mnoha nedostatků v celém vyvolávání
#16
Publikováno 13 leden 2010 - 20:40:20
No po prečítaní tvojho príspevku som trošku zmätený.
3.) Ako zmáčadlo nepoužívam už dlhšiu dobu Fotonal. Spraví viac škody ako úžitku.
co je zle na fotonale?
Vykúšaj Ilford Ilfotol a sám pochopíš.
Pri používaní Fotonalu mi ostávali na filme po uschnutí akoby také fľaky. Pripadalo mi to ako keď uschne obyčajná Jar. Nieviem teda ale myslím že ten fotonal je vážne len nejaký "jarový" prípravok. Netvrdím že Ilfotol je niečo viac ale s ním sa mi pracuje perfektne a na filme mi nikdy nič po uschnutí neostáva.
#17
Publikováno 13 leden 2010 - 22:17:57
Tu rotační vývojnici se asi snaž co nejdříve vyměnit za překlápěcí. Doteď jsem vyvolával taky v rotační bakelitce a není to ono. kvedlal (myslim kvedlal jako že kvedlal celkem zuřivě sem tam, nahoru dolů) jak je zvykem 30s na začátku a pak 10s v každé minutě a ještě jsem z toho nedostal kontrastní negativ... prostě se to tam asi nemá šanci pořádně promíchat, nebo byla chyba někde jinde. Ale já jsem taky teprve na začátku samého začátku ladění procesu tak moje rady ber s rezervou
PS: Už jsem si obstaral klasickou překlápěcí plastimatku tak snad odstraním jednen z mnoha nedostatků v celém vyvolávání
Je možné, že díky tomu se mi nepodařilo udělat kontrastní negativ u HP5 PLUS 400ISO ? Mi se ty negativy zádly nějaké mdlé, ale myslel jsem si, že to je větším formátem negativu. Snad to nějak doženu při osvitu papíru...
#18
Publikováno 13 leden 2010 - 22:57:32
#19
Publikováno 13 leden 2010 - 23:00:23
špina, závoj, denzita...
Co to je denzita?
#20
Publikováno 13 leden 2010 - 23:04:55
#21
Publikováno 13 leden 2010 - 23:08:48
No po prečítaní tvojho príspevku som trošku zmätený.
3.) Ako zmáčadlo nepoužívam už dlhšiu dobu Fotonal. Spraví viac škody ako úžitku.
co je zle na fotonale?
Vykúšaj Ilford Ilfotol a sám pochopíš.
Pri používaní Fotonalu mi ostávali na filme po uschnutí akoby také fľaky. Pripadalo mi to ako keď uschne obyčajná Jar. Nieviem teda ale myslím že ten fotonal je vážne len nejaký "jarový" prípravok. Netvrdím že Ilfotol je niečo viac ale s ním sa mi pracuje perfektne a na filme mi nikdy nič po uschnutí neostáva.
a vyskusam teda, je to sice dost drahsie ako jar z fomy, ale zas, vydrzi mi to par rokov ... fomatol dam mame na riad
#22
Publikováno 14 leden 2010 - 00:28:08
No po prečítaní tvojho príspevku som trošku zmätený.
3.) Ako zmáčadlo nepoužívam už dlhšiu dobu Fotonal. Spraví viac škody ako úžitku.
co je zle na fotonale?
Vykúšaj Ilford Ilfotol a sám pochopíš.
Pri používaní Fotonalu mi ostávali na filme po uschnutí akoby také fľaky. Pripadalo mi to ako keď uschne obyčajná Jar. Nieviem teda ale myslím že ten fotonal je vážne len nejaký "jarový" prípravok. Netvrdím že Ilfotol je niečo viac ale s ním sa mi pracuje perfektne a na filme mi nikdy nič po uschnutí neostáva.
a vyskusam teda, je to sice dost drahsie ako jar z fomy, ale zas, vydrzi mi to par rokov ... fomatol dam mame na riad
Fomatol je vývojka, to jej na riad nedávaj. Daj jej radsej ten Fotonal.
Inak čo sa ceny týka tak to nie je vôbec také zlé. Litrová fľaša stojí cca. 13 EUR. Na kinofilm mi stačí pol litra vody so zmáčadlom. Riedi sa to 1:200 takže na toho pol litra potrebuješ 2,5ml. Jedna fľaša ti vydrží ten v pohode na 400 filmov a jeden film teda asi na 3 centy.
#23
Publikováno 14 leden 2010 - 00:33:41
Nemal si ti náhodou málo vývojky vo vývojnici ?
Teda ja som na začiatku svojej "kariéry" tiež pokusoval s HP5+ a Microphen. Postupoval som presne podľa rád od výrobcu vývojky a všetko bolo v poriadku.
Používal som preklápaciu plastimatku. Preklápal som 4x na začiatku každej minúty(cca. 10 sekúnd ako uvádza výrobca) a negatívy boli v poriadku.
#24
Publikováno 14 leden 2010 - 00:53:27
1) kup si překlápěcí plastimatku - ta točící je hrozná, prakticky nemáš kontrolu nad promícháváním. pokud chceš mermomocí vyvolávat v ní, toč častěji. a přečti si manuál.
2) nevím, odkud jsi a jak tvrdou vodu máte, ale rozmíchej to v destilce nebo aspoň vodu převař/přefiltruj před mícháním roztoků z ní
3) přečti si manuál. u všeho je přibalený.
4) po ustálení se film vypírá tekoucí vodou(~15minut dělám já) a pak teprve aplikuju destilku se smáčedlem. a ano, ilford ilfotol je lepčí a stojí na litr stejně. a přečti si manuál
5) pozitivní vývojku si kup Ilford Multigrejd. přečti si manuál. namíchej buď v destilce nebo v převařené/filtrované vode. vyvolej fotky.
#25
Publikováno 14 leden 2010 - 09:02:03
HP5+, exponovaný a vyvolaný na 400ASA, je vždy měkký. Skutečná citlivost toho filmu je pravděpodobně vyšší, takže na 400ASA je vlastně přeexponovaný a podvolaný. Díky tomu má ovšem taky jemné zrno. Neboj, v pozitivním procesu se to snadno dožene.Je možné, že díky tomu se mi nepodařilo udělat kontrastní negativ u HP5 PLUS 400ISO ? Mi se ty negativy zádly nějaké mdlé, ale myslel jsem si, že to je větším formátem negativu. Snad to nějak doženu při osvitu papíru...
#26
Publikováno 14 leden 2010 - 10:47:52
#27
Publikováno 14 leden 2010 - 12:03:17
Doplňuju tedy, že skeny jsou z pozitivu. Mapy na negativech nejsou, ale jsou tam vidět podivné skvrny. Pozitivní papír jsem použil FOMASPEED. Film jsem pral 10 minut pod tekoucí vodou a potom jsem 1 minutu smáčel ve FOTONALu.
Už jsem takhle vyvolával jednou a opět - mlha, bílé skvrny a podivné neexistující siluety:-(
Microphen jako pozitivni vyvojka? Hm hm.
Ty skeny to jsou skeny pozitivu (predpokladam) nebo negativu? Kdyz se podivate na negativy jsou na nich take znatelne tyto mapy?
Jaky jste pouzil pozitivni papir? Nebylo s nim treba spatne zachazeno? To same plati pro film. Jak jste film pral? V jake vode - teplota, z kohoutku? Jak dlouho?
Jeste nam to trochu popiste.
#28
Publikováno 14 leden 2010 - 12:25:11
#29
Publikováno 14 leden 2010 - 12:48:40
#30
Publikováno 14 leden 2010 - 21:37:45
Vykúšaj Ilford Ilfotol a sám pochopíš.
Pri používaní Fotonalu mi ostávali na filme po uschnutí akoby také fľaky. Pripadalo mi to ako keď uschne obyčajná Jar. Nieviem teda ale myslím že ten fotonal je vážne len nejaký "jarový" prípravok. Netvrdím že Ilfotol je niečo viac ale s ním sa mi pracuje perfektne a na filme mi nikdy nič po uschnutí neostáva.
Když jsem začínal,tak jsem měl taky problém s fleky na filmu.Chyba nebyla ve fotonalu,ale v jeho dávkování.Možná to u toho ilfordu tak nevadí,když tam toho nakotíš víc.Fotonal začne dělat fleky když se dá víc než 2,5-3ml/0,5L vody.To mám vyzkoušené,ale u těchto českých výrobků může být každá lahvička originál
#31
Publikováno 14 leden 2010 - 22:00:08
Vykúšaj Ilford Ilfotol a sám pochopíš.
Pri používaní Fotonalu mi ostávali na filme po uschnutí akoby také fľaky. Pripadalo mi to ako keď uschne obyčajná Jar. Nieviem teda ale myslím že ten fotonal je vážne len nejaký "jarový" prípravok. Netvrdím že Ilfotol je niečo viac ale s ním sa mi pracuje perfektne a na filme mi nikdy nič po uschnutí neostáva.
Když jsem začínal,tak jsem měl taky problém s fleky na filmu.Chyba nebyla ve fotonalu,ale v jeho dávkování.Možná to u toho ilfordu tak nevadí,když tam toho nakotíš víc.Fotonal začne dělat fleky když se dá víc než 2,5-3ml/0,5L vody.To mám vyzkoušené,ale u těchto českých výrobků může být každá lahvička originál
V dávkovaní problém nebol. ja všetko merám presne. Fotonal injekčnou striekačkou.
#32
Publikováno 14 leden 2010 - 23:03:10
#33
Publikováno 15 leden 2010 - 11:00:32
Ták ogaro!!! Vyměň pozitivní vývojku, např. zmiňoavný Ilford Multigrade, papír naexponuj tak aby ti to v ní leželo minimálně 60-90 sec a bude to rychtyku.
#34
Publikováno 15 leden 2010 - 11:12:35
Ahoj a jak? Existuje na to nějaká tabulka? Dík moc
Ták ogaro!!! Vyměň pozitivní vývojku, např. zmiňoavný Ilford Multigrade, papír naexponuj tak aby ti to v ní leželo minimálně 60-90 sec a bude to rychtyku.
Musíš si spraviť prúžkovú slúšku aby si zistil expozičný čas potrebný na správny osvit papiera.
Spravíš to takto:
Na zväčšovacom objektíve si nastav clonu, ktorá by bala byť cca. 2 clony od minimálnej clony. Takže ak máš objektív s minimálnou clonou 4,5, tak nastav 8 - 11.
Zvolíš si výrez vytiahnutím zväčšováku na požadovanú výšku a zaostríš si.
Vezmeš si kúsok zväčšovacieho papiera a nejaký karón čím ho dokážeš celý prekryť. Celý papier prekryješ tak, aby ostal nezakrytý ina malý prúžok. Ten osvitneš povedzme časom 3 sekundy. Zase papier zakryješ a odokryješ druhý malý prúžok a ten exponuječ časom 5 sekúnd, ...
Takto si naexponuješ celý papier a korektne ho vyvoláš: pozitívna vývojka, prerušovať, ustaľovač. Na svetle si potom pozrieš prúžok, ktorý je najlepší, teda ani tmavý ani bledý a týmto časom exponuješ výslednú zväčšeninu.
Ale asi najskôr by som ti radil zájsť do knižnice a požičať si nejakú knižku.
Z vlastných skúseností odporúčam Zdenek Tomášek: Vyvolávám a zvětšuji sám. Je to tam všetko krásne a zrozumiteľne popísané.
#35
Publikováno 15 leden 2010 - 11:15:03
#36
Publikováno 15 leden 2010 - 11:21:49
#37
Publikováno 15 leden 2010 - 11:27:19
Aj tak mám ale taký dojem, že problém je v negatíve a jeho vyvolaní. Podľa mňa by si na tie fotky mal asi zobrať papier tvrdej gradácie, aby si z toho niečo vymačkol. S normálnou gradáciou toho asi moc nespravíš.
#38
Publikováno 15 leden 2010 - 11:36:33
Ale ak nemáš výbavu na právu s multigradačnými filtrami tak potom papier s označením C. Je to tvrdá gradácia. Ale skús najprv aj ten čo máš. Sprav si tú prúžkovú skúšku a uvidíš, čo to povie. Ak to bude stále takého zašedivené, skús ten papier s tvrdou gradáciou. Mal by si z toho dostať viac kontrastu.
#39
Publikováno 15 leden 2010 - 13:55:43
#40
Publikováno 15 prosinec 2010 - 04:06:19
když něco dělám na tenhle papír, tak mi to všechno vychází v lepším případě tmavé,většinou úplně černé
Magnifax bez filtrů. přes Anaret 105/4,5 v Fotol-M posílený jetou GD-L 1+3
jinak postřeh - FOTOL-M ač deklaruje studenou černou, tak s Fomatonem 132 si rozumí nádherně do modro zeleno tepla
#41
Publikováno 15 prosinec 2010 - 05:34:01
baže jo
postřeh - modrá a zelená jsou studené barvy
du spat
#42
Publikováno 15 prosinec 2010 - 07:08:00
mrkni do datasheetu k těm papírůmkdyž si na Fomabrom Variant III 111 svítím žlutozeleným světlem, tak dělám chybu?
Osvětlení temné komory
FOMABROM VARIANT III je ortochromaticky senzibilizovaný fotopapír, proto je
nutné při práci s ním používat bezpečné osvětlení odlišné od běžných černobílých
papírů. Plně vyhovují tmavě červené filtry pro ortochromatické materiály, např.
Kodak GBX-2, Ilford 906, Agfa R1 ve spojení se žárovkou 15 W, výbojka Sodium
Vapor apod. Lze použít i uživatelsky komfortnější světelné zdroje s oranžovými LED
diodami, popř. oranžovými filtry, avšak s bezpečným pásmem propustnosti vlnových
délek nad 610 nm. Vzhledem k vysoké citlivosti vystavujte materiál ochrannému
osvětlení jen po dobu nezbytně nutnou pro manipulaci.
Proto jsem sháněl tu červenou folii v bazárku. Cokoli nad 620 nm.
#43
Publikováno 15 prosinec 2010 - 11:22:59
Ja dokonca používam v komore 2 lampy, jedna 15W a druhá až 40W. Obidve tmavočervené a žiadny problém. Zväčšujem len na Fomabrom Variant 111 a 112.
#44
Publikováno 15 prosinec 2010 - 11:51:19
(žlutozelená je tímpádem jasná, že)
#45
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:01:44
#46
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:12:50
Já si na Ypresovo doporučení sehnal červenou mlhovku z náklaďáku a včera ji z půl metru zkoušel na MG RC a závojuje jako prase. Naštěstí máme v práci červenou průhlednou pásku na balení krabic,tak přes to nalepím tak 2 vrstvy a světlo dám odrazem přes strop a zkusím znova. Výhodou je, že je na 12 V a utáhne to zdroj z PC. Původní světlo byla červená žárovka na 230 u stropu a protože vypínač nebyl, tak jsem ji zhasínal pootočením v objímce. Člověk má ty ruce furt mokrý a tak jsem pokročil na bezpečnější level.Žárovka Narva fotoorange MG papíry závojuje spolehlivě, kdysi jsem to otestoval na cca 50ti papírech. Tudy ne, přátelé.
#47
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:27:17
#48
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:36:40
Já měl v první verzi cca 20 červených ledek různě rozvěšených po komoře, ale byly to takový bludičky, pak obyčejnou žárovku nastříkanou červeně, ta byla dobrá, ale praskla a tak jsem si přivezl od otce klasickou starou červenou žárovku, ta je v pohodě, ale děsím se toho, co bude, až prdne. Chtěl jsem řešení na obyčejnou čirou žárovku, nejlépe na nějaké bezp. napětí a nejlépe za děkuji. Ta mlhovka byla za cigára a navíc má hezkej držáček, jen ho přidělat na zeď. Ještě ji zkusím olepit tou červenou páskou a odrazem o ten strop, by to mohlo být akorát. Každopádně děkuji za radu. Pokud se nezadaří, jdu do toho pásku. Kde si ho kupoval?Tilberiene, tak si k tomu 12V zdroji kup jeden segment z červeného led pásku, já mám v komoře 30 LEDek a nic mi nezávojuje, přitom světla jak na slunku
#49
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:48:15
Tož tak.
#50
Publikováno 15 prosinec 2010 - 12:53:01
Osvětlení víc než dostatečné a navíc vím kolik je :)
Jinak se tedy nestačím divit. Máte vybavení za desetitisíce a řešíte posrané světlo za pár kaček. Něco šmelit za cigára, tahat lampy za náklaďáku, spravovat staré aladinky, proč? Ledky jsou osvědčené a stojí pár korun. I z baterek pojedete týdny. Jinak nezapomeňte, že i sebebezpečnější světlo je váš nepřítel, proto ho mějte v komoře opravdu jen hraniční množství. Ono to prostě trochu ovlivňuje ať chcete nebo ne....
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních