korekční filtry pro zářivkové osvětlení
#1
Publikováno 6 May 2010 - 13:47:26
Používá někdo z Vás třeba Hoya FL-W a FL-DAY nebo Cokin FLW a FLD? Jaké máte zkušenosti? Přijde mi, že zejména úsporky často svítí všelijak, jen ne do zelena. Navíc mám i nějaké "day light" zářivky, ty jsou vizuálně spíše víc do modra. Má smysl si takové filtry na objektiv kupovat? Chci to na barevné fotografování lidí v interiéru. Je jedno jestli na film nebo digitálně, můj záměr je, aby už objektivem prošlo světlo co nejméně barevně ujeté. Očekávané komplikace: a) účinek filtru bude příliš slabý a pleť na snímku bude stále mrtvolně zelená nebo účinek filtru bude moc silný a pleť potáhne příliš do purpurova. Strašák největší: c) barva světla úsporek je taková, že FL-W a FL-D filtr situaci neřeší.
Rovnou říkám, že nechci řešit, že moderní emulze jsou výrobcem určené do denního i umělého osvětlení. Stejně tak nechci vyvažovat bílou umělým zesilováním a zeslabováním RGB/CMY kanálů při konverzi z RAWu. V případě filmu si barvu volat nebudu a lab to udělá všelijak, v případě digitálních dat nad tím strávím zbytek života a výsledek bude taky na pendrek. Jsou to prostě věci, kterým z dosavadní zkušenosti moc nevěřím.
Zajímá mě proto praktická zkušenost těch, kteří takové fitry používali či používají. Chci využívat jak pouze dané osvětlení interiéru, tak i možnost přisvícení bleskem do delších časů. Blesk bude opatřený korekčním gelovým filtrem pro sladění barvy záblesku s barvou světla v místnosti. Pokud by se ukázalo, že korekční filtry na objektiv jsou zbytečné nebo situaci neřeší, raději těch 14 stovek za dva filtry vrazím do černobílých filmů a Rodinalu.
#2
Publikováno 6 May 2010 - 14:15:36
#3
Publikováno 6 May 2010 - 14:28:02
#4
Publikováno 6 May 2010 - 14:39:12
#5
Publikováno 6 May 2010 - 14:40:14
Asi takhle. Tyhle filtry mám, v počtu značném. Používám je výhradně na pozitiv. Na negativu se tohle dá elegantně řešit při zvětšování. Mám několik filtrů od různých výrobců. Každej má jinou barvu!!!! Poslední dobou používám spíš barevné korekční a měřák. Bohužel, těch korekčních filtrů mám spousty, ale stejně pořád málo. Silně přemýšlím o Lee filtrech, na průměr 105mm (snad nikdy nebudu mít větší závit na objektivu, zatím končím na 82mm, když nepočítám dalekohled, kde je určitě potřebovat nebudu....). Ale pro začátek jsou dobrý, ale vždy záleží na konkrétních zářivkách. Některé táhnou do zelena, některé do modra, už jsem viděl i žlutou. Záleží dle filtru, ale zelený OK, na modrý +-, na daylight nepoužitelný, na žlutý vyloženě nevhodný. Pro pokusy mohu zapůjčit FLD a FLW na závit 58mm.
Zrovna ten průměr, co nabízíš k vyzkoušení, bych si chtěl koupit. Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?
#6
Publikováno 6 May 2010 - 14:52:42
PS: u digi to neresim a vyvazuju az pri exportu z rawu, zvolis si jak teplotu tak nadech, tam bych se s nejakyma filtrama vubec nezabyval...
#7
Publikováno 6 May 2010 - 14:56:48
Asi takhle. Tyhle filtry mám, v počtu značném. Používám je výhradně na pozitiv. Na negativu se tohle dá elegantně řešit při zvětšování. Mám několik filtrů od různých výrobců. Každej má jinou barvu!!!! Poslední dobou používám spíš barevné korekční a měřák. Bohužel, těch korekčních filtrů mám spousty, ale stejně pořád málo. Silně přemýšlím o Lee filtrech, na průměr 105mm (snad nikdy nebudu mít větší závit na objektivu, zatím končím na 82mm, když nepočítám dalekohled, kde je určitě potřebovat nebudu....). Ale pro začátek jsou dobrý, ale vždy záleží na konkrétních zářivkách. Některé táhnou do zelena, některé do modra, už jsem viděl i žlutou. Záleží dle filtru, ale zelený OK, na modrý +-, na daylight nepoužitelný, na žlutý vyloženě nevhodný. Pro pokusy mohu zapůjčit FLD a FLW na závit 58mm.
Zrovna ten průměr, co nabízíš k vyzkoušení, bych si chtěl koupit. Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?
Tak já Ti je půjčím. FLD mám na tomhle průměru 2ks, FLW mám jeden. Vzhledem k tomu, že tenhle průměr objektivu skoro nevyužívám, vpodstatě jen na záložním těle (tam bych nedával ani barevnej film negativní, natož pozitiv) tak je na nějakou dobu postrádat nebudu. CokinP je na tenhle průměr fajn, jen tyhle filtry fakt nemám rád. Než to koupíš, dej vědět.
Jo a posuzovat světlo bez měření je blbost. Zrovna teď sedím pod zářivkou, která mě přijde těžce žlutá, podle měřáku táhne těžce do modra. Je to daný okolním světlem, resp odrazy. Místnost je hnědá a žlutá.
#8
Publikováno 6 May 2010 - 16:15:26
Děkuji za ukázku. Díky ní jsem si znovu uvědomil, že kvůli nespojitému spektru zářivek můžu čarovat jak chci a vždycky to stojí za pendrek. Ty modré zářivky, co mám doma, jsou údajně pětipásmové, s větším podílem modré a i něco červené části spektra se tam najde. Jinak je to spektrum ale stejně jako vylámaný hřeben. Jejich CRI se udává 92, moc tomu ale nevěřím. Udávaná barevná teplota je 6500K, reál se však pohybuje někde jinde, kolem 4000K. Mám dojem, že stárnutím trubice to světlo ztrácí původní namodralý charakter. Běžné úsporky mi jedou obvykle do žlutooranžova. Doma, když už se vůbec přemůžu za umělého světla fotografovat, to řeším bleskem, difuzním deštníkem, odrazem o strop a stěny. Barvy jsou super, ale je to na aranžované snímky a pokud bych chtěl nějakou hru světel a stínů, musím ji tvrdě vyrobit znova, s pomocí blesků a různých udělátek.
Ty Rosco gely bych před objektiv nedokázal slušně nasadit, vlnilo by se to. Když už vůbec, tak šroubovací klasické filtry. Podobné gely, ale od Lee, mám objednané na blesky. Tam jsou ty dělené hustoty filtrů taky.
LukasJ:
Nemám nic sofistikovaného, žádný přenosný kolorimetr na světlo. Mám jen kalibrační sondu na monitor, s mléčnou rozptylkou a krátkým kabelem. Něco to měří, ale zkusím raději vyfotit neutrální šedou destičku v různých místech bytu a podle ní to orientačně posoudit.
LukasJ a jenda1250:
Za nabídky na zápůjčku moc děkuji. Nejdřív počkám, až přijdou ty gelové filtry k bleskům a zkusím to sladit se světlem zářivek bez filtru na objektivu. Kdyby to vypadalo nadějně, tak se pak domluvíme. Pokud se nezadaří, pak to nemá praktický význam.
#9
Publikováno 6 May 2010 - 16:23:12
Ono je asi nejlepší, když na blesku bude filr, který udělá potřebnou teplotu světla, jen spojitou. Tím svítit hlavní objekt, zbytek nechat na zářivkách. V pozadí už čárové spektrum vadit nebude.
#10 Jirinol
Publikováno 6 May 2010 - 16:28:25
Nejprve ale zkusím nějak zjistit, kam vlastně mi která světla doma a na pracovišti barevně táhnou. Mě přijde, že zelenou nemám žádnou, modré dvě, zbytek takový neurčitě žlutý?
já vím, že je to tu zakázané, ale přesto to vyslovím: jelikož nemám colormeter, párkrát jsem úspěšně použil číslicový fotoaparát místo něj: Pokud máš tu možnost, tak nastavit natvrdo barevnou teplotu 5500 K a na výsledku uvidíš celkem zřetelně barvu umělého světla v konkrétním případě. stejným způsobem si nastavit berevnou teplotu odpovídající korekci podle filtru, který máš k dispozici - najdi si TADY
a výsledek uvidíš taky.
#11
Publikováno 6 May 2010 - 16:37:06
#12
Publikováno 6 May 2010 - 16:41:08
#13
Publikováno 6 May 2010 - 20:39:30
No jak chceš. Napadá mě takové rčení: Nedá si říct, nedá si říct. Chtěl jsem poslat nějaké ukázky, bez filtrace, FLD, dle kolormetru. No tak nebudu. Uvidíš sám.
Ono je asi nejlepší, když na blesku bude filr, který udělá potřebnou teplotu světla, jen spojitou. Tím svítit hlavní objekt, zbytek nechat na zářivkách. V pozadí už čárové spektrum vadit nebude.
Sorry, asi sem pomalejší, ale nepochopil jsem. Uniká mi něco? Jen jsem řekl, že s prosbou o zapůjčení počkám, až jestli se mi podaří dostat dvě různá světla na přibližně stejnou barvu. Ale jestli se Ti chce mermomocí posílat hned filtry do Brna, tak jo. S tím svícením to samozřeimě myslím stejně, byť ani blesková výbojka nemá spojité spektrum. Ale chci to i na snímky bez blesku.
Právě naopak. Já to chci i na DSLR. Snad jsem to napsal nesrozumitelně, ale napsal. Že nechci ladit RGB/CMY kanály. Že chci filtrovat světlo, chci plnohodnotný signál, chci mít i pod zářivkami nastavené WB na denní světlo. Když fotím pod žárovkami, používám místo vyvážení bílé raději modrý konverzní filtr, aby i modrý kanál měl dostatečný zisk a nemusel se vytahovat uměle i se šumem. Taky kontrast a tedy i kresba je pak lepší....Ale digi nemá cenu filtrovat, že?
Ještě než nás filmový puristé vykážou, tak řeknu, že nějak podobně to chci udělat. Ano, používám digitální zrcadlovku. Na něco se mi hodí kinofilm, na něco zase nuly a jedničky. Chci s čipu dostat maximum barevné informace, proto ty korekční filtry. Řekněme, že digitál mám místo diapozitivu.já vím, že je to tu zakázané, ale přesto to vyslovím: jelikož nemám colormeter, párkrát jsem úspěšně použil číslicový fotoaparát místo něj: Pokud máš tu možnost, tak nastavit natvrdo barevnou teplotu 5500 K a na výsledku uvidíš celkem zřetelně barvu umělého světla v konkrétním případě. stejným způsobem si nastavit berevnou teplotu odpovídající korekci podle filtru, který máš k dispozici - najdi si TADY
a výsledek uvidíš taky.
#14
Publikováno 6 May 2010 - 21:02:58
Jinak jsem vyzkoušel, že Reale zářivka fakt nevadí, píšou to v datasheetu a dokonce je to pravda.
Fajn, a jiné značky barevných negativů?
Mám ve foťáku momentálně Kodak ProFoto 100, podle datasheetu to vypadá, že je vysloveně optimalizovaný na denní světlo.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních