žloutnutí fotek
#1
Publikováno 27 únor 2012 - 12:27:03
#2
Publikováno 27 únor 2012 - 12:33:41
Ahoj, nějak v tom nemám jasno a potřeboval bych poradit co je příčinou žloutnutí fotek. Po nějaké době (měsíce) sleduju že fotky mi celkem zažloutly, někdy celý, někdy jen fleky. Tam kde na ně nejde světlo tak tam je to v pohodě, ale některý který mám na nástěnce přimagnetkovaný tak ty jsou žlutý celý, jen v místě kde byl magnet je světlý kolečko Dělám na RC, nevím ale jestli je to náhoda nebo použitej materiál, ale s RC foma lesklý jsem tenhle problém nezaznamenal nikdy, a to je mám na světle už asi 3-4 roky, ale žloutnou mi hlavně RC ilford pearl (mat nebo polomat nevim přesně jak to nazvat). Používám vývojku ilford multigrade 1+9 a ustalovač fomafix. Může být problém v ustalovači nebo v praní?
Dle mého názoru by jsi měl RCčka koupat tak 3 - 4 minuty v ustalovači a pak aspoň hodinu prát s několikerou výměnou vody. Pak by hnědnutí nemělo probýhat. Na RC Ilfordy dělám často a tohle mi nikdy neudělaly..
#3
Publikováno 27 únor 2012 - 13:18:54
#4
Publikováno 27 únor 2012 - 15:15:27
#5
Publikováno 27 únor 2012 - 15:17:28
Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...
to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!
#6
Publikováno 27 únor 2012 - 15:33:51
Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...
to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!
A to nevadí že se ta voda nehýbe? V pračce se ty papíry točej v proudu vody...
#7
Publikováno 27 únor 2012 - 16:31:56
Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...
to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!
A to nevadí že se ta voda nehýbe? V pračce se ty papíry točej v proudu vody...
to není třeba - já RCčka peru tak hodinky - 4x měním vodu a mezi výměnou tak 2x vodu rukou lehce zakvrdlám
#8
Publikováno 27 únor 2012 - 19:05:01
#9
Publikováno 27 únor 2012 - 19:07:49
Napadlo mě, jestli to teda není kravina, co když ty postižený fotky o kterých vím že jsem je asi vypral málo (ale jsou v albu a zatím nežloutnou) znova "dovyperu" po několika měsících, mělo by to smyls? Nebo je to hovadina?
když jsou blbě vypraný, tak to znamená, že tam je nějakej zbytek ustalovače, kterej je znehodnocuje. mám pocit, že když to vypereš, tak už to nevylepšíš, ale aspoň bys to moh zastavit...
edit : můžeš schválně vyzkoušet jednu vyprat a druhou ne, uvidíš, jak se zachovají
#10
Publikováno 27 únor 2012 - 20:41:39
#11
Publikováno 27 únor 2012 - 22:34:51
Zastřelte mě, ale IMHO , pokud Ti to žloutne na světle, ale pod magnetem ne, tak si myslím, že to máš blbě ustálený. Osobně ustaluju pozitivy (dělám v TF-2) minimálně 4 minuty a asi by snesly i víc.Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...
#12
Publikováno 28 únor 2012 - 00:14:08
#13
Publikováno 28 únor 2012 - 07:31:40
tak sem schválně dneska zkusil to prát fakt dlouho, skoro tu hodinu, a výsledek je že jsou ty papíry zvlněný a maj roztřepený rohy, tak tudy cesta nevede, RC by se snad vlnit neměly. Tak zítra zkusim ustalovat 4-5 min a prát taky tak v teplý vodě, a nechám to pak na vokně na slunci a uvidí se
otázkou je, jak rychle to žloutnutí RC papírů tebou popisované probíhá, pokud se projevuje v řádech týdnů, může to být možná nedostatečné ustálení v kombinaci s nedostatečným praním. Fomafix jsem v životě nepoužil, takže si netroufám odhadnout, jestli to může být jeho ředěním či vyčerpáním... než jsem začal dělat na RC papíry, nějaké informace jsem o nich hledal, našel jsem pár ohlasů na téma jejich relativně malé životnosti, žloutnutí, flekatění - ale spíš degradace obrazu barevnými změnami v černé a šedé - tzn. ve stříbře... Také jsem si přečetl, že dlouhodobé stálosti obrazu na RC papíru lze dosáhnout jeho tónováním selenem, pro snížen nebezpečí degradace agresivními chemickými látkami obsaženými ve vzduchu byla doporučována i závěrečná lázeň po vyprání v Agfa Sistanu.
Nejstarší své fotky na RC papírech mám asi rok a něco, některé visí dlouhodobě na stěně, na které občas slunko dopadne, zatím bez problémů, a to jak RC od Fomy, tak Ilfordu (i matové). Fakt je, že používám kyselý ustalovač, neutrální ustalovač i zásaditý, vždy s obsahem thiosíranu sodného, nikoli thiosíranu amonného, jak je tomu u rychloustalovačů (fomafix je asi tekutý koncentrát rychloustalovače, že?), ustaluji pro jistotu vždy dvojnásobek doporučené doby, a důkladně a podstatně déle, než výrobce na příbalovech doporučuje, fotky peru ve vodě kolem 20st. teplé (zvlnění papíru, roztřepení krajů, jsem dosud nepozoroval).
Nevím, jestli se baryty a RC chovají rozdílně při nedokonalém ustálení, ale v minulosti, pokud mi některé fotky žloutly během několika týdnů, to byl jasný projev nedostatečného ustálení v kombinaci s nedokonalým praním.
jen namátkou:
http://www.crcc.cnrs...rique52&lang=en
#14
Publikováno 28 únor 2012 - 08:03:10
když sem se po menších lapáliích naučil s barytem, tak jsem to všechno co sem chtěl předělal na baryt a vod tý doby to znovu visí u babiček na zdech beze změn,- takže asi tak.
#15
Publikováno 28 únor 2012 - 08:21:08
RCčka mi visí na zdech, pod sklem, beze skla, nastříkané laky, bez laků, na sololitu (!) přilepené Herkulesem, na kartonech z krabice, atd. atd. Nestalo se mi, že by fotky "degradovaly".
Přerušuji cca 2% kys. citronovou, POHYBUJI papírem v přerušovací lázni. Ustaluji (v kyselém ustalovači i v amonném rychloustalovači) MNOHEM DÉLE, než doporučují výrobci, papírem pohybuji v ustalovači. Baryty peru nejméně hodinu (ale i tři !) v chladné (ne ledové) vodě. RC peru alespoň čtvrt hodiny (ale i půl hodiny) v TEKOUCÍ (PROUDÍCÍ) VODĚ.
Tak!
#16
Publikováno 28 únor 2012 - 08:52:46
Přiložený soubor (y)
#17
Publikováno 28 únor 2012 - 08:57:46
Mám obdobné zkušenosti - raději prát pořádně a o něco déle. Není důležitý stálý pohyb, ale delší doba, "přiměřený" šetrný pohyb a výměna vody. Když jsem jako mládenec pral baryty Foma, tak jsem postupně přidával čas i teplotu, až jsem došel k bodu zlomu. Ve vlažné vodě jsem papíry nechal 24 hodin a když jsme je chtěl vyndat, tak mi z nich sjížděla citlivá vrzstva. Tak tudy ne. Čili prát dostatečně, nevěřit že vypereš baryt za 5 minut při 3 výměnách vody. Také teplotu vody nepřehánet - tak do 24C. Takže RC prát asi 10 minut a 5x vyměnit vodu, baryty prát min. 1/2 hodiny a 10x vyměnit vodu. U barytu taky hodně ovlivní použitý ustalovač - když rychlo tak "zatáhne" póry papíru a pak prát i déle nebo použít roztok sody na otevření pórů papíru (ale pozor, tady mám zkušenost, že papír najednou změkne a je velmi, ale opravdu velmi náchylný k poškození citlivé vrstvy - stačí i hrana druhé fotky). Když typ TF2, tak jsou póry papíru otevřené a pak asi to, co jsem psal. Jako u Pentaxisty - NIKDY mi fotky nežloutly ani po 30 letech, ale praní ničím nenahradíte. U FB papírů je to nyní pochopitelně opruz vzhledem k neustále narůstajícím cenám vody - tady se dá něco ušetřít tím, že neměním vodu pořád, ale v intervalu dle dle textu výše. Tož tak, zdařec Luigi.Dělám přes padesát let a rukama mi prošly snad všechny papíry, které byly na trhu. NIKDY (!) se mi nestalo, že by fotky byly "přeprané" (zvlněné či něco takového).
#18
Publikováno 28 únor 2012 - 09:20:12
#19
Publikováno 28 únor 2012 - 15:13:03
#20
Publikováno 28 únor 2012 - 18:52:53
#21
Publikováno 24 prosinec 2012 - 08:33:56
Po ustálení pereme zvětšeniny asi hodinu v tekoucí, nebo dvě hodiny ve stojaté vodě, asi osmkrát za tu dobu vyměněné...
Studená voda praní stěžuje, teplá voda usnadňuje, poněvadž podporuje difusi látek...
Abychom odstranili i poslední stopy ustalovače, můžeme obrazy koupat nejprve asi 2 minuty v 1procentním roztoku sody a potom teprve prát ve vodě.
Pak stačí k vypírání poloviční doba a máme jistotu, že na obraze nevzniknou později žádné skvrny.
#22
Publikováno 9 červenec 2013 - 16:43:56
(I oranžové světlo, je třeba kontrolovat. Ve fotokomoře jsme někdy i hodně dlouho a působení tohoto světla, má své limity. Příliš blízko umístěná miska s ustalovačem může nepříznivě ovlivnit kvalitu ustalovaných, tedy ještě neustálených snímků. Stejně tak může poškodit i prané snímky ve vodě, kdy osahují zbytkvé množství chemikálií. Snaha o co nejlepší prostředí pro světlocitlivé materiály a jejich ochrana před světelným smogem, se vyplatí. Později kladené otázky"Co je to za skvrnu? Kde se vzal ten nažloutlý okraj? Vždyť to bylo ve fotokomoře v naprostém pořádku.) Nebylo, exponované papíry, byly vršeny v ustalovači a osvětlovány tímto světlem a tak na nich vznikaly stíny ve tvaru později položených snímků.
Chci-li ochránit brilanci zhotovených fotografií, musím je po celou dobu, tedy až po vytažení z prací vody, chránit před tímto, světelným smogem. To, že ho i temné komoře máme hodně, zjistíme po pár minutách, kdy se rozkoukáme, zjišťujeme, že je i tam je docela přijatelně vidět)
Já osobně jsem byl toho názoru, že ustálené fotce(tedy před praním) už žádné světlo ublížit nemůže
#23
Publikováno 30 červenec 2013 - 14:19:59
Moje zkušenost, byť zatím poměrně krátká je taková, že to není tak horké. Sám mám misku s ustalovačem v podstatě pod světlem (donedávna zeleným, teď jsem přešel na červené) a najel jsem si takový zvyk, že vždy z ustalovače vyndavám první fotku, až když tam jsou tři. Tedy čtvrtá jde do ustalovače, první do škopku s vodou. Nezaznamenal jsem zatím žádný problém ani na barytu ani na RC, vše s pevnou gradací (zatím).Narazil jsem ve fotografickém fóru na následující příspěvek, zajímalo by mě, zda se s tím někdo ztotožňuje :
(I oranžové světlo, je třeba kontrolovat. Ve fotokomoře jsme někdy i hodně dlouho a působení tohoto světla, má své limity. Příliš blízko umístěná miska s ustalovačem může nepříznivě ovlivnit kvalitu ustalovaných, tedy ještě neustálených snímků. Stejně tak může poškodit i prané snímky ve vodě, kdy osahují zbytkvé množství chemikálií. Snaha o co nejlepší prostředí pro světlocitlivé materiály a jejich ochrana před světelným smogem, se vyplatí. Později kladené otázky"Co je to za skvrnu? Kde se vzal ten nažloutlý okraj? Vždyť to bylo ve fotokomoře v naprostém pořádku.) Nebylo, exponované papíry, byly vršeny v ustalovači a osvětlovány tímto světlem a tak na nich vznikaly stíny ve tvaru později položených snímků.
Chci-li ochránit brilanci zhotovených fotografií, musím je po celou dobu, tedy až po vytažení z prací vody, chránit před tímto, světelným smogem. To, že ho i temné komoře máme hodně, zjistíme po pár minutách, kdy se rozkoukáme, zjišťujeme, že je i tam je docela přijatelně vidět)
Já osobně jsem byl toho názoru, že ustálené fotce(tedy před praním) už žádné světlo ublížit nemůže
#24
Publikováno 7 červen 2016 - 21:07:06
Děkuji za rady.
#25
Publikováno 7 červen 2016 - 21:46:11
Já bych neviděl problém ve skle, ale v rámečku - tedy podkladovém sololitu, či co to je. Pokud je rámeček "no-name" z Kauflandu, tak to může být ono. Ale je to jen jedna z mnoha možností. Zdařec, Luigi
P.S. Druhá možnost - působení světla versus špatmé praní atd.
#26
Publikováno 8 červen 2016 - 08:57:45
potvrzuji, sololit mi to dělal taky.
#27
Publikováno 8 červen 2016 - 11:23:03
#28
Publikováno 8 červen 2016 - 11:44:41
v rámech pod sklem se objevují občas dvě různé vady:
- žloutnutí barytového papíru - možná kombinace nedokonalého vyprání thiosíranu z ustalovače, reakce s výpary kyselin? a pojidel? obyč. levného zadního zakrytí rámu - sololit a podobně lisované odpadové drtě,
- další je (mně se kdys objevilo v jednom případě také) degradace obrazu na RC papíru v zalepeném rámu se sklem - černá a tmavošedá nepravidelně stříbřitě, s nádechem fialky, zflekatěla, hnus. Dočetl jsem se, že se to vyskytlo i jiným temnokomorníkům kdesi za velkou louží, dle doporučení, jak tomu předejít, jsem pak vždy RC papíry, které byly mnou určeny do rámu či lepení na kapa podložku na pověšení do prostor všelikých, po dobrém vyprání prohnal selenovým tónovačem a znovu dobře vypral. Co u mě neprojde selenem, dostává závěrečnou lázeň před sušením Agfa Sistanem, resp. jeho náhražkou připravenou z F905 smáčedla a rhodanidu draselného. Od té doby zatím OK - musím to zaklepat.
#29
Publikováno 9 červen 2016 - 19:13:23
Vážení temnokomornící, velmi děkuji za cenné postřehy. Jakou měrou se na žloutnutí podílí špatné vyprání netuším, ale rozhodně tomu napomohl ten zadní sololit. V příloze je fotka 30x40 cm v rámu z Ikey, kde je zřejmě viditelný zreznutý prostředek fotky ve tvaru obdélníku. No stalo se to proto, protože jsem paspartu nechtěl vyhodit a dal jsem jí přímo za fotku, tedy nějaké výpary ze sololitu se dostaly hlavně do toho vyříznutého obdélníku. Na jiných fotkách, kde jsem paspartu za fotkou neměl, to zrezlo víceméně náhodně. No pro mne z toho vyplývá poučení, že barytová fotka přímo na sololit nepatří a nebo musí být oddělené nějakým 'nepropustným' materiálem. Já jsem to vyřešil teďko tak, že jsem vrstvy v rámu seřadil v pořadí fotka-pasparta-sklo-sololit. Tedy na fotky teďko koukám beze skla a je to úplně o něčem jiném. To sklo mě tam stejně vždy akorát štvalo. Pořád se před fotkama nakrucovat, abych se vyhnul odleskům, mě docela štvalo. Konečně jsem našel důvod, proč se ho zbavit.
Nejlepší by bylo ten sololit dám úplně pryč, ale nechce se mi řešit háček tak, aby rám neodstával od zdi. Tak snad reznutí nebude pokračovat, případně budu informovat.
Přiložený soubor (y)
#30
Publikováno 9 červen 2016 - 20:08:39
Vypadá to moc hezky, taky bych měl zkusit nějaký větší formát zhotovit
#31
Publikováno 13 červen 2016 - 22:01:42
#32
Publikováno 13 červen 2016 - 23:01:03
Když to bude ta klasická slintačka s klihem (hnusná chuť při slintání) - vyráběla ji TaPa Tábor, teď někdo....- tak je to bez problémů. Vždyť s ní olepovali všichni staří rámaři zezadu rámy s obray a fotografiemi a bez jakékoli dlouhověké devastace. Sám to vidím na fotkách mého dědy, které dělal starý Šechtl a od r. 1927 jsou zezadu olepené slinačkou - a nehnulo se to. Zdařec Luigi
#33
Publikováno 14 červen 2016 - 11:15:58
Díky Luigi!
Když to bude ta klasická slintačka s klihem (hnusná chuť při slintání) - vyráběla ji TaPa Tábor, teď někdo....- tak je to bez problémů. Vždyť s ní olepovali všichni staří rámaři zezadu rámy s obray a fotografiemi a bez jakékoli dlouhověké devastace. Sám to vidím na fotkách mého dědy, které dělal starý Šechtl a od r. 1927 jsou zezadu olepené slinačkou - a nehnulo se to. Zdařec Luigi
#34
Publikováno 14 červen 2016 - 16:34:54
Jo, jo, základem je klíh - léčí klouby, pokud se nezbleješ. Tak dobré slintání přeje Luigi
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních