Rollei RPX 25
#1
Publikováno 24 May 2017 - 20:27:58
Zvažuju něco pomalejšího, a Rollei / Maco mě nalákal svým Infraredem (zdařilou resuscitací Agfa emulze). Tohle by měla být také Agfa, prý si rozumí s Rodinalem 1+50.
Ale na netu je k tomu k nalezení spíš míň jak víc, a přemýšlím jestli to není zajíc v pytli - film není z nejlevnějších, a pár svitků padne "jen" na porozumění procesu.
#2
Publikováno 24 May 2017 - 21:20:10
tydlety nízkocitlivé filmy jsou mrtě kontrastní a s tím souvisí nutnost přesné expozice, navíc tonalita je taková digitální.. no není to TriX v D76:)
co je tvým cílem?
#3
Publikováno 24 May 2017 - 21:35:35
tydlety nízkocitlivé filmy jsou mrtě kontrastní a s tím souvisí nutnost přesné expozice, navíc tonalita je taková digitální.. no není to TriX v D76:)
co je tvým cílem?
Pouzivaju sa vyvojky POTA. Teda pre tie nizkocitlive kopirovacie filmy. Agfa APX25 je vsak normalny film.
Ale S tym Tri-X a D-76 je to absolutna pravda
#4
Publikováno 24 May 2017 - 21:43:49
#5
Publikováno 25 May 2017 - 04:17:43
doopravdy je to resucitace agfy apx 25? ta měla protaženou citlivost do ir? nějak se mi to moc nezdá...
#6
Publikováno 25 May 2017 - 06:17:27
Mým cílem je focení na dlouhé časy za světla se silným ND filtrem; většinou s vodou v záběru:
Dnes to fotím na Fomu 100 - jejíž brutální švára je pro tento styl focení velká výhoda - ale zvažuju alternativy. Vylosoval jsem si teď nějakou šarži s dráty, což mě rozladilo...
co je tvým cílem?
#7
Publikováno 25 May 2017 - 07:51:32
Podľa technického listu je ten film citlivý až k 700nm. Keď sa dá IR dostať na Fomu 400, tu by to snáď malo ísť ešte lepšie.
Švára:
Reziprozität / Schwarzschildeffekt:
Bei Effektive Belichtung
1/1000–1“ --
2“ 3“
10“ 20“
20“ 50“
50“ 180“
Odkaz na technický list:
https://www.fotoimpe...-Datenblatt.pdf
#8
Publikováno 25 May 2017 - 10:11:04
IR není téma co bych u tohodle filmu řešil (na to je lepší IR čtyřstovka).
Švára mě zajímá, ale ty časy z datasheetu mi přijdou nějaký divný - měřím buď 8 nebo 16 sekund, možná 12 na půl cesty, ale deset? Nebo 50? Proč ne třicet nebo minuta? Inu....
Podľa technického listu je ten film citlivý až k 700nm. Keď sa dá IR dostať na Fomu 400, tu by to snáď malo ísť ešte lepšie.
Švára:
Reziprozität / Schwarzschildeffekt:
Bei Effektive Belichtung
1/1000–1“ --
2“ 3“
10“ 20“
20“ 50“
50“ 180“
Odkaz na technický list:
https://www.fotoimpe...-Datenblatt.pdf
#9
Publikováno 25 May 2017 - 11:15:01
doopravdy je to resucitace agfy apx 25? ta měla protaženou citlivost do ir? nějak se mi to moc nezdá...
Podle všeho (technického listu) ne, skočil jsem Firemu na špek! Už jsem si chtěl pro pár běžet... no, trochu básním.
#10
Publikováno 25 May 2017 - 12:45:15
Vztah mezi RPX a APX se snažím rozklíčovat, zdrojů málo...
Podle všeho (technického listu) ne, skočil jsem Firemu na špek! Už jsem si chtěl pro pár běžet... no, trochu básním.
#11
Publikováno 25 May 2017 - 13:41:09
APX by mali byt povodne filmy Agfy, mimoriadne kvalitne nemecke filmy.
RPX su filmy produkovane po smrti Agfa Foto, ktora sa od Agfy odclenila a neprezila. Agfa RPX sa vyrabaju pre skupinu obchodnikov ako Maco a logo Agfa mozu nosit iba vdaka tomu, ze v nich je film Agfa, urceny vsak povodne na letecke dnimkovanie, co ine. RPX teda nenadvazuju na vyvoj okolo APX.
Rad by som si vsak i ja precital dalsie a detailnejsie informacie.
#12
Publikováno 28 May 2017 - 21:21:51
Přečetl jsem zde mnoho pochvalných příspěvků o filmech Agfa APX, podivuji se proto, že zde chybí zevrubná diskuse o filmu Adox Silvermax, který má být přímým pokračovatelem legendární emulze APX 100. A ještě je tam hrozně moc stříbra! A ještě je to u Škody strašně levné!! (není to o RPX 25, já vím..)
#13
Publikováno 28 May 2017 - 21:40:20
Přečetl jsem zde mnoho pochvalných příspěvků o filmech Agfa APX, podivuji se proto, že zde chybí zevrubná diskuse o filmu Adox Silvermax, který má být přímým pokračovatelem legendární emulze APX 100. A ještě je tam hrozně moc stříbra! A ještě je to u Škody strašně levné!! (není to o RPX 25, já vím..)
Asi zas tak dramaticky nezaujal, i když:
http://www.temnakomo...photokina-2012/
#14
Publikováno 29 May 2017 - 11:33:38
Já to četl, a právě proto se podivuju. Jak jsem psal, po tolika pochvalných zmínkách bych čekal podrobnou kritickou analýzu od někoho, kdo pracoval s původní APX 100. Ale samozřejmě to není výčitka. Mě se ten film líbí moc, v Tetenalu Ultrafinu liquidu 1:20 vyvolané negativy mi připadají velmi bohaté, ale je to jen připadání, nemám zas takovou prax, abych to mohl tvrdit nějak autoritativně. Dostat to pak na papír je jiná věc, že? Jen mi přijde podložka trochu citlivější, měl jsem filmy dost poškrábané, ale to je taky spíš otázka techniky.. A 30,5 m za šestnáct stovek je cena nádherná. Podle příspěvku v této diskusi by to měl být film s největší rozlišovací schopností mezi filmy s klasickou "emulzí". Taky je tam dost věcí o RPX 25, takže se snad alespoň trochu vracím k tématu:
http://www.apug.org/...olution.115244/
#15
Publikováno 29 May 2017 - 12:11:54
Co potřebuju, to pokreju těmahle třema, a ladit proces na Adox, který potřebuje svojí vodičku (a jak tedy může být nástupcem starého APX, kterému výrobce doporučoval Rodinal?) nemám důvod.
V kalibru 25 ASA je to něco úplně jiného...
Asi zas tak dramaticky nezaujal, i když:Přečetl jsem zde mnoho pochvalných příspěvků o filmech Agfa APX, podivuji se proto, že zde chybí zevrubná diskuse o filmu Adox Silvermax, který má být přímým pokračovatelem legendární emulze APX 100. A ještě je tam hrozně moc stříbra! A ještě je to u Škody strašně levné!! (není to o RPX 25, já vím..)
http://www.temnakomo...photokina-2012/
#16
Publikováno 29 May 2017 - 13:52:34
a co tedy použít pana ef od ilforda, pokud tě tedy nějak zvlášť nerajcuje ta posunutá spektrální citlivost k ir? pravděpdoobně nebude tak brutálně kontrastní a celkově je to podstatně rozšířenější film
#17
Publikováno 29 May 2017 - 16:52:31
PS: z balení těch nových Rollei filmů mám pocit, že tak jako tak lezou z linky fy. Harman. Což není na škodu.
a co tedy použít pana ef od ilforda, pokud tě tedy nějak zvlášť nerajcuje ta posunutá spektrální citlivost k ir? pravděpdoobně nebude tak brutálně kontrastní a celkově je to podstatně rozšířenější film
#18
Publikováno 29 May 2017 - 17:27:33
#19
Publikováno 29 May 2017 - 18:49:58
#20
Publikováno 29 May 2017 - 18:57:40
#21
Publikováno 29 May 2017 - 19:08:32
#22
Publikováno 29 May 2017 - 19:10:20
#23
Publikováno 29 May 2017 - 20:42:45
Děkuju Kimovi aj Gorgimu za vyčerpávající shrnutí! Samým rozhodováním jsem zcela vyčerpán
Přes víkend nastřílím svitek pana Efka, proženu ho Pyrocatem s něžnou kinetikou a uvidím. RPX 25 stejně ve svitku v Praze nikdo skladem nemá, takže ozkouším až dorazí.
#24
Publikováno 30 May 2017 - 10:31:58
Koupil jsem u pana B. jeden svitek pana F, a udělal věc co normálně nedělám: přečetl si návod zevnitř krabičky. A zrada!
Ilford radí kinetiku 10 sekund na začátku + 10 po minutě. Tak jsem si navykl na úvodních 30, že jsem úplně ztuhnul.
Asi na té pérovce něco bude...
Na Pan efko bacha, je to skvělý sluha ale zlý pán! Mnohým zbyl jen pláč a skřípění zubů. Je potřeba vyvolávat měkce. Já ho koupu metodou viz výše 16 min a exponuju na stíny, čili v podstatě na cotlivost 25. Jednou jsem ho vyvolal ve staré vývojce a z obavy před bromidovými pruhy překlápěl dle fomy. Vylezla mi z toho pérovka...
#25
Publikováno 30 May 2017 - 11:11:04
O tu první půlminutu ještě tolik neběží, horší bude co se děje potom. Pokud zvolíš Pyro, jsi s obliga. Ovšem ještě si pohledej na netu nějaké info, případně tu od kolegů co mají rádi závoj.
Jak pravil kdysi táta Kulhánek "Nejlepší je zapracovat se na jednu vývojku a s tou pak dosahovat spolehlivých výsledků. Všeliké hledání zázračných vod vede nejčastěji ke zmaru a neúspěchu." (volně reprodukováno)
Já to provádím následovně: ID-11, 1+3, 20°C - prvních 30 s zlehka překlápím (je to trochu vynucené, spíš prvních 5+ sec. pumpuju, protože si napřed vytemperuji vývojku a pak za tmy vkládám cívku, po uzavření ještě párkrát překlopím což vyjde na tu půlminutu - zvyk je železná košile) - do poloviny vyvolávací doby 1x za min překlopím - uprostřed druhé poloviny vyvolávací doby 1x překlopím. V případě potřeby se dá i ubrat, tohle je takový můj výchozí standard.
APX 25 a PanF+ vyžadují vyrovnávací proces při standardních snímcích. Jiné je to u uměleckého záměru nebop potřeby zvýšení kontrastu.
#26
Publikováno 30 May 2017 - 11:46:14
pan ef byl první film, který jsem kdy vyvolával. pokud člověk vezme na zřetel, že je kontrastní, není to rozhodně nic, co by se nedalo vyvolat i s nulovými zkušenostmi. já ho nejraději máchal při hodinovém semistandu v 510pyro 1+500, pěkný byl i v pc-tea 1+100 při stejném vyvolávání. v ničem jiném jsem ho ani nezkoušel
#27
Publikováno 30 May 2017 - 11:57:13
Ta Kulhánkova hláška je moc pěkná; to by mělo viset v každé komoře (a pod tím věta z předmluvy k Adamsovo The Camera "Je snadné si poplést snahu něco dokázat s touhou vlastnit sexy čudlík." - můj překlad původního It is easy to confuse the hope for accomplishment with desire to possess superior instruments).
#28
Publikováno 1 June 2019 - 15:01:12
Zdravím. Také by jsem chtěl vyzkoušet tento film. Zasejc po dlouhé době něco velmi málo citlivého a velmi jemného. Kdysi jsem používal ORWO 17 a nakonec to byl můj nejoblíbenější film. V čem volat?
Na podobný film ADOX výrobce doporučuje R9, což se mi zdá trochu divný. R9 je známá zrnitostí. Co by dělala ID11?
#29
Publikováno 1 June 2019 - 16:31:24
Zdravím. Také by jsem chtěl vyzkoušet tento film. Zasejc po dlouhé době něco velmi málo citlivého a velmi jemného. Kdysi jsem používal ORWO 17 a nakonec to byl můj nejoblíbenější film. V čem volat?
Na podobný film ADOX výrobce doporučuje R9, což se mi zdá trochu divný. R9 je známá zrnitostí. Co by dělala ID11?
Asi před rokem jsem RPX25 použil na nějaké makro věci, volal v Rodinalu 1+50 podle Massive Dev Chart a výsledek je asi nejjemnozrnější ze všech filmů co jsem zatím volal. Ani na zvětšenině 8x10 palců z kinofilmu zrno prakticky není vidět. Jediný co mi trochu vadilo je ta plastová podložka, co se kroutí jak člen vlády na interpelacích, ale zase je uplně průhledná. Můžu zkusit negativ vyhrabat a naskenovat, kdybys chtěl.
#30
Publikováno 3 June 2019 - 20:55:38
Včera jsem naexponoval a vyvolal jeden svitek tohoto RPX 25. Rodinal 1+50. Po dlouhé době jsem zase vytáhl Rollei film kvůli jejich prodloužené citlivosti k červené. Mám jeden starý hodně tmavě červený filtr, přes který v podstatě žádné jiné filmy nevidí. Foma, Ilford, Kodak bez šance, Rollei bez problému s kompenzací okolo 2,5 až 3 clon. Protože byla krásně modrá obloha a bílé mraky, těšil jsem se na černou oblohu a parádní kontrast. No... a zklamání. První problém přišel při navíjení do cívky. Ten film je asi o 3 mm užší! Na jedné straně je normálně okraj s čísly, na druhé straně okraj úplně chybí, končí zároveň s políčkem. Takže film z cívky vyjížděl a nešel navinout. Nakonec jsem to tam nacpal, no v jednom místě to přeskočilo do vedlejší drážky, takže dva snímky "slepené" a samozřejmě se tam nedostala vývojka. Ale ok, 13 z 15 je pořád slušný výsledek. Jenže jakmile jsem to hodil na prosvětlovací pult, viděl jsem, že je to další film na vyhození. Po celé délce bílé tečky/černé na pozitivu, podobně jako tento snímek (po přiblížení je to dobře vidět na obloze).
Docela mě to štve, protože z cca 10 Rollei retro 80s, retro 400s a RPX 25 byly jen dva bezproblémové. Přitom podle diskusí sice občas defekty jsou, ale rozhodně ne takhle časté.
Přijde mi to škoda, protože by to byly super krajinářské filmy, takhle jemné zrno aby člověk pohledal (t-max ani delta se mi nelíbí). Takže otázka zní: existuje nějaký spolehlivý film s podobnou spektrální citlivostí?
#31
Publikováno 3 July 2019 - 20:46:19
Zdravím. Také by jsem chtěl vyzkoušet tento film. Zasejc po dlouhé době něco velmi málo citlivého a velmi jemného. Kdysi jsem používal ORWO 17 a nakonec to byl můj nejoblíbenější film. V čem volat?
Na podobný film ADOX výrobce doporučuje R9, což se mi zdá trochu divný. R9 je známá zrnitostí. Co by dělala ID11?
Asi před rokem jsem RPX25 použil na nějaké makro věci, volal v Rodinalu 1+50 podle Massive Dev Chart a výsledek je asi nejjemnozrnější ze všech filmů co jsem zatím volal. Ani na zvětšenině 8x10 palců z kinofilmu zrno prakticky není vidět. Jediný co mi trochu vadilo je ta plastová podložka, co se kroutí jak člen vlády na interpelacích, ale zase je uplně průhledná. Můžu zkusit negativ vyhrabat a naskenovat, kdybys chtěl.
Mne by ten negativ docela zajímal jaké detaily to dá na nějakém makru jestli mohu poprosit. A když má průhlednou podložku, šel by tento film použít na inverzi?
#32
Publikováno 3 July 2019 - 20:51:04
A z čeho je nově apx 100 ví buh...
Měl by to být Kentmere 100.
#33
Publikováno 17 September 2019 - 10:42:11
Včera jsem naexponoval a vyvolal jeden svitek tohoto RPX 25. Rodinal 1+50. Po dlouhé době jsem zase vytáhl Rollei film kvůli jejich prodloužené citlivosti k červené. Mám jeden starý hodně tmavě červený filtr, přes který v podstatě žádné jiné filmy nevidí. Foma, Ilford, Kodak bez šance, Rollei bez problému s kompenzací okolo 2,5 až 3 clon. Protože byla krásně modrá obloha a bílé mraky, těšil jsem se na černou oblohu a parádní kontrast. No... a zklamání. První problém přišel při navíjení do cívky. Ten film je asi o 3 mm užší! Na jedné straně je normálně okraj s čísly, na druhé straně okraj úplně chybí, končí zároveň s políčkem. Takže film z cívky vyjížděl a nešel navinout. Nakonec jsem to tam nacpal, no v jednom místě to přeskočilo do vedlejší drážky, takže dva snímky "slepené" a samozřejmě se tam nedostala vývojka. Ale ok, 13 z 15 je pořád slušný výsledek. Jenže jakmile jsem to hodil na prosvětlovací pult, viděl jsem, že je to další film na vyhození. Po celé délce bílé tečky/černé na pozitivu, podobně jako tento snímek (po přiblížení je to dobře vidět na obloze).
Docela mě to štve, protože z cca 10 Rollei retro 80s, retro 400s a RPX 25 byly jen dva bezproblémové. Přitom podle diskusí sice občas defekty jsou, ale rozhodně ne takhle časté.
Přijde mi to škoda, protože by to byly super krajinářské filmy, takhle jemné zrno aby člověk pohledal (t-max ani delta se mi nelíbí). Takže otázka zní: existuje nějaký spolehlivý film s podobnou spektrální citlivostí?
Doteraz som fotografoval na Kodak Tri X -120 (svitok) a chcel som skúsiť aj Rollei RPX 25. Mám s tým tie isté skúsenosti ako píšete - úžší film a s tým problém pri navíjaní na cievku. Ešte že mám starší Jobo tank, kde som to navinul ako tak. Po naskenovaní v oblohe je množstvo čiernych bodiek. Vyvolal som v Rodinale 1:50. Tie bodky vyzerajú ako "vyžratá" emulzia. Reklamujem tento film a uvidím čo sa s tým bude diať. Škoda, že sa už dlho nevyrába Adox CMS 20 vo svitku. Je to najlepší film aký som kedy mal.
#34
Publikováno 17 September 2019 - 17:38:47
Jak jsi měl starý Rodinal? Pravděpodobně už začal tvořit kristalky a ty způsobily ony tečky.
#35
Publikováno 18 September 2019 - 08:48:00
Jak jsi měl starý Rodinal? Pravděpodobně už začal tvořit kristalky a ty způsobily ony tečky.
Tím to vážně není. Mně to ten film udělal s rodinalem i x-tolem. Někde jsem našel, že jsou tyto emulze údajně citlivé na ionty železa a tohle se stane až při praní v případě "nevhodné" vody, ale za prvé je to podle mě bullshit a za druhé na praní fakt destilku používat nebudu
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních