Přejít na obsah


* * * * *

Nadržování, vykrývání a spol.



Úvodem
Začnu poněkud neobvykle - citátem světově proslulého fotografa:

“Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships”.

Ansel Adams

Základní expozice
Při zvětšování se snažím, aby základní expoziční čas nebyl kratší než 15 vteřin nebo naopak delší než 50 vteřin. Důvodem je nadržování a vykrývání - u krátkých časů se velmi špatně vykrývá a naopak při nadržení o 2 stopy při základním expozičním čase kolem 1 minuty se ruce velice rychle unaví. Můžete samozřejmě namítnout, že se čas pro nadržení dá rozdělit na více úseků - jistě máte pravdu, nicméně při extrémě dlouhých časech se i u papíru může vyskytnout reciproční chyba. Po určení základní expozice a první pracovní zvětšenině si dělám další dvě, jednu – ½ stopy, druhou + ½ stopy (pokud vám ½ stopy nevyhovuje, zkuste +/- 1 stopu), podle nich určuji, co budu vykrývat a co nadržovat a přibližně o kolik. Pokud nechcete tuto metodu používat nebo máte pocit, že to nedokážete odhadnout, můžete místo toho použít expoziční zkoušku. Ta se v tomto případě dělá tak, že po stanovení základní expozice vybereme světlou část obrazu, např. oblohu a na jednotlivé proužky papíru exponujeme + ¼, + ½, + ¾ a +1 stopu. Ve stínech postupujeme opačně -¼, -½, -¾ a -1 stopu. Porovnáním těchto proužků s pracovní zvětšeninou zjistíme, kolik vykrýt a kolik nadržet.

Vykrývání
Je metoda, při které je světlo procházející negativem a dopadající na papír blokováno nějakým nástrojem v průběhu základní expozice. Tím dojde k zesvětlení obrazu na výsledné zvětšenině. Teoreticky by šlo určit základní expozici na část, kterou potřebujete zesvětlit a poté nadržovat zbytek fotografie. To je velmi často značně nepraktické - jako příklad bych uvedl portrét, u kterého potřebujete zesvětlit oči. Exponovat na oči a poté nadržovat obličej na pleťový tón a posléze nadržet pozadí je mírně řečeno šílené. Takže je praktičtější použít vykrytí.
Co použít k vykrývání? Především je potřeba si připravit masku, kterou podržíte nad místem vykrytí. Pro většinu případů si vystačíte s kolečky, obdélníčky a čtverci různých velikostí. K těmto účelům mám vyrobeno několik pomůcek z černého paspartovacího kartónu (shora je bílá – vidím přesně co vykrývám, sdola černá – neodráží světlo). Ty jsou nalepeny na tenkém drátku, takovém, jaký se používá na vazby květin (k dostání v každém květinářství) a výborně se tvaruje. Pro složitější případy dělám masku buď ze starých, pro tyto účely uschovaných papírů anebo, pokud vykrývaná plocha není moc velká, použiji dětskou plastelínu nalepenou na výše zmíněném drátku. Skvěle se tvaruje a pro shora uvedený příklad s očima na portrétu je naprosto ideální. Další možností je použít skleněnou desku a na ni položit masky vytvořené z papíru či acetátový list. Acetát se pokládá přímo na papír a je vhodný pro velice přesné vykrytí. Sklo je vhodné zejména u extrémně dlouhých expozičních časů (těm se snažím vyhnout, jedinou vyjímkou je lith print) nebo potřebujete-li vykrýt více míst – je-li těchto ploch hodně a jsou-li malé, je praktičtější zvážit použití lokálního bělení, tam však můžete narazit, pokud plánujete kombinace některých tonerů (např. thiomočovina následována zlatým tonerem). Skleněnou desku je vhodné umístit asi 2 cm nad papír, hrany vykrytých ploch pak budou dostatečně rozptýlené.

Nadržení
Je to metoda, při které jsou určité části obrazu exponovány časem delším, než je základní expozice; velmi často s použitím jiné filtrace. Exponujete základním expozičním časem a potom doexponováváte části obrazu časem přidaným, to vše za současného zakrytí zbytku obrazu. Expoziční čas pro každou takto exponovanou část může být ve výsledku naprosto odlišný. Tím samozřejmě dochází ke ztmavení takto exponovaných míst, snížení celkového kontrastu a vybalancování tonality výsledné fotografie.
Co použít k nadržení? Jedním ze základních nástrojů jsou ruce. Je až neuvěřitelné co vše se dá rukama vytvarovat. Dále používám paspartovací kartón, seříznutý do tvaru písmene L (2ks asi 10cm široké) a výbornou pomůckou jsou plastové podložky, které používají děti ve školách. Tím, že jsou pružné a dají se různě prohýbat, se stávají velmi dobrým pomocníkem. U velmi složitých tvarů (např. členitý horizont) pak používám masku vystřiženou ze starých fotopapírů.
Vložený obrázek
Prvni pár ukazuje, jaký efekt má výška nástroje pro vykrytí na velikost a hranovou ostrost vykrývané plochy. Druhý pár pak totéž při použití desky pro nadržení.
Vložený obrázek
Pokud držíte nástroj na vykrytí blízko papíru, stává se, že drát na držení nástroje zanechá stopu na výsledné zvětšenině - tomu se lze vyhnout takovým pohybem, jak je ukázáno na levém obrázku. Pokud vykrýváte plochu nástrojem, který je menší, může se za použití kruhového pohybu stát, že střed bude vykrytý více, než jste si přáli. To je výsledkem špatné techniky, prostě jste nevěnovali středu vykrývané plochy dostatečnou pozornost.

Nadržení stran
Někteří printeři používají techniku známou jako nadržení stran a/nebo rohů.Jeden z důvodů je, že tmavší periferie obrázku méně přitahují oči. Tato technika se používá jako závěrečná a výsledek může být velmi jemný nebo naopak velice výrazný. Jak na to - je několik možností a každá z nich dává trochu jiné výsledky:

  • lze použít vykrývací nástroj o něco menší než tisk, ale podobný v proporcích. Vlastně se jedná o vykrývání středu tisku. U této techniky jsou strany i rohy ztmaveny rovnoměrně.
  • každá strana je doexponována odděleně, jde vlastně o nadržení. Tady je třeba si uvědomit, že pokud použijete tuto techniku, expozice v rozích se kumuluje, takže pokud např. exponujete +1/2 stopa, pak jsou rohy ztmaveny o 1 stopu.
  • použitím kterékoli popsané techniky, ale při použití foggingu (expozice bílým světlem popsané v jiném článku zde na temné komoře). Výsledkem bude kombinace ztmavení a snížení kontrastu kolem stran. Pokud je ztmavení příliš velké, dochází ke ztrátě kresby zrna, pak je lepší tuto techniku kombinovat s jednou z výše uvedených.
Rozptýlení světla
Tato technika vám může posloužit k:
  • potlačení nechtěných detailů
  • ke tvorbě zasněných a změkčujících focus efektů ke zlepšení nálady fotografie
  • pomůže potlačit vrásky a fleky u portrétů
  • změkčí hrany při použití vykrytí a nadržení
  • lze simulovat pocit pohybu
  • lze vytvořit zoom efekt
  • pomůže vám vytvořit efekt vinětace
Změkčující efekty. Mnoho fotografů již vlastní různé soft filtry, difuzní filtry a jiné pomůcky. Ty lze použít při tvorbě těchto efektů i pod zvětšovákem. Pro ty z vás, kteří nic takového nevlastní, je možné použít antinewtonovo sklo ze zvětšováku nebo napnout punčochu na nějaký kruhový rám. Co je však nutné si uvědomit je, že na rozdíl od použití difuzních filtrů na kameře, kdy světla přetékají do stínů, je při zvětšování tento efekt přesně opačný. Tmavé tóny se vlévají do světlých. Filtr lze použít po celou dobu expozice či jen její části – to je závislé na efektu, kterého chcete dosáhnout. Čtverhranné filtry typu Cokin, Lee, Kood mají výhodu v tom, že jdou použít jako vykrývací nástroj a dobře se s nimi pracuje po stranách tisku.
Rozptýlení tukem.Je velmi oblíbená metoda pro svou snadnou dostupnost a cenu, i když se hodí spíše k úpravě částí obrazu. Jen několik příkladů použití:
  • simulace pohybu velmi rychlých předmětů
  • simulace jemných pohybů listí, trávy, vody
  • pohyby mraků
  • rozptýlení nechtěných detailů v pozadí
  • zoom efekt
Vše, co potřebujete, je sklo, nějaká vazelína (lze použít i margarín) a štětec. Sklo se obvykle drží v jedné čtvrtině světelné cesty pod objektivem zvětšováku. Pokud chcete dosáhnout zoom efektu, je potřeba dělat tahy štětcem kruhovým pohybem.

Závěrem
Techniky zde popsané nejsou zdaleka vše, co můžete pod zvětšovákem provádět, spíše jsou to techniky základní. Na sandwich a práci s více negativy se podíváme zase někdy příště.

Literatura
Tim Rudman: The Photographers Master Printing Course
Eddie Ephraums: Creative Elements – Landscape Photography Darkroom Technique
Larry Bartlett’s Black and White Photographic Printing Workshop
Stone: Darkroom Dynamics

Poděkování
Předsedovi za úpravu stati, vám všem, kteří články čtete, protože bez vás by nové nevznikaly, a mé ženě za trpělivost.

Dobré světlo vám přeje Karel Dvořák (Kodl)


  • 0


0 Comments