Přejít na obsah


- - - - -

Tónování zlatým tonerem



Tónování zlatým tonerem

Úvodem

Použití zlatých tonerů má ve fotografii dlouhou historii. První dokladované použití tohoto typu toneru se datuje do roku 1841, kdy Hyppolyte Fizeau použil zahřátý roztok chloridu zlatitého a a thiosulfátu sodného k zlepšení barev a trvanlivosti tehdejších Dauguerreotypií. Od té doby vzniklo mnoho různých tonerů na bázi chloridu zlatitého a některé z nich se používají dodnes, např. Nelsonův zlatý toner nebo Kodal Gold toner T-21.

Typy zlatých tonerů

Zlaté tonery jsou doporučeny pro zlepšení stability a životnosti fotografií, a to i když se tvrdí, že selenové nebo sulfidové tonery mají v tomto směru lepší vlastnosti. Postupem doby vznikalo mnoho typů zlatých tonerů a některé z nich byly vyvinuty právě pro zlepšení živostnosti fotografií jako např. GP-1 Gold Protective formulation, ten je navržen tak, aby posun barevného podání byl minimální (recept najdete v závěru článku). Není mi známo, že by tento toner byl v současné době komerčně dostupný.

Asi nejdostupnějším zlatým tonerem je v současné době Tetenal Goldtoner, dalšími zástupci zlatých tonerů jsou pak Fotospeed a Paterson. Všechny tyto tonery jsou jednolázňové, mají snadné použití, nezapáchají a jsou používány neředěné. Jejich nevýhodou je ovšem cena. Nelsonův zlatý toner je pak dostupný jako sada, kterou vyrábí Photographer’s Formulary.


Úprava expozice

Při použití zlatého toneru dochází k malému zvýšení kontrastu, na rozdíl od selenových tonerů prohlubujících stíny je toho u zlatých tonerů dosaženo zeslabením světel. To je ovšem tak malé, že ve většině případů není třeba expozici prodlužovat. Pokud to jemnost světlýchtónů na fotografii vyžaduje, prodlužte expozici ve světlech o 1/8 – 1/6 stopy.

Pozor! Pokud byla fotografie špatně ustálena nebo vyprána, může být ztráta ve světlech značná, zvláště pak u fotografií s teplým tónem nebo u lith printu.


Barva fotografie tónované zlatým tonerem

Výsledná barva fotografie může být od žluté, přes lososovou, narůžovělou a červenou k modré až fialové. Jiné typy zlatých tonerů vytváří různé odstíny hnědé.Výsledek ovlivňují čtyři faktory:

- emulze papíru

- technika vyvolávání

- použití sulfidových lázní např. sepiový toner, thiomočovinový toner nebo sulfidační lázeň tak, jak je posána v článku o tónování sepiovými tonery

- ostaní techniky jako bělení se znovuvyvoláním nebo bez něj


Základní tónování zlatým tonerem

Pokud je zlatý toner použit jako jednoduchá lázeň u normálně vyvolaných fotografií barva po natónování se posune k chladnějším až modrým tónům. Tento posun je závislý na emulzi papíru.

Na papíry s chladnou emulzí mají velmi malý efekt a u některých papírů je tónování znatelné. pouze pokud tónovaná a netónovaná fotografie leží vedle sebe.

Papíry s neutrální emulzí vykazují malý posun barev, pokud je zlatý toner použit jako jediná lázeň. To se může projevit neutralizací lehkého olivového nádechu, který některé papíry mají, nebo mírným posunem směrem k modré.

U papírů s teplou emulzí je posun k modré podstatně výraznější.


Vložený obrázekVložený obrázek

Obě fotografie jsou zvětšeny na Ilford MGIV, fotografie vpravo je tónována zlatým tonerem Tetenal po dobu 25 minut. Myslím, že posun k modrým tónům je zde dobře patrný.

Lith print

Protože lith print má vlastnosti superteplé fotografie, je posun barvy naprosto neuvěřitelný a při tónování pouze zlatým tonerem bude jasně modrý v případě, že byl vyvolán na jemnější zrno a nižší kontrast. Lith print vyvolaný velmi tmavě pak bude mít modrou, nafialovělou nebo nahnědlou barvu a lith vyvolaný pro efekt velkého zrna bude modrošedý nebo modročerný v případě low key techniky (fotografie obsahující převážně tmavé tóny).

Vložený obrázek

I když jsem tuto fotografii použil ve článku Lith Print II, myslím, že velmi dobře ukazuje chování zlatého toneru u papírů s teplou emulzí a lith printu.

Přímé tónování zlatým tonerem na předsulfidovaných fotografiích

I když násobené tónování není předmětem tohoto článku a v našem seriálu se k němu dostaneme později, je předsulfidace velice často základním procesem při tónování zlatým tonerem, a proto se o této technice zmíním již teď. U fotografie, které byly předsullfidovány sépiovým tonerem, se barvy mění směrem k červenému konci spektra. To může obsahovat růžovou, oranžovou, lososovou, ale mohou též spadat kamkoli mezi žlutou a hnědou.To je závislé na emulzi papíru a použitém toneru. U thiomočovinových tonerů popsaných v článku o sépiovém tónování pak záleží na ředění toneru a samozřejmě emulzi papíru. Výsledný efekt je závislý na technice bělení, tak jak je popsáno ve výše zmíněném článku.

Vložený obrázek

Papír Ilford MGIV, fotografie úplně bělena, tónována thiomočovinou 30+30 ml, následně zlatým tonerem Tetenal po dobu 25 minut.

Lith print

Lith print, který byl natónován sepiovým tonerem při následném tónování zlatým tonerem dostává žlutou až zlatou barvu.


Zvýraznění modré

Pokud je originální fotografie zvětšena na neutrálním papíře a nechcete ji znovu zvětšovat jen kvůli dosažení sytější modré, lze ji před tónováním zlatým tonerem vybělit a znovuvyvolat v teplé vývojce. To je možné provést za normálního světla.


Ustálení po tónování

I když to není zmiňováno v instrukcích u tonerů, jsou zde dobré důvody, proč fotografii znovu ustálit:

- zlaté tonery mohou během tónování generovat halidy stříbra, které by měly být vyjmuty z emulze papíru

- ustálení může odstranit skvrny v bílých částech obrazu a na okrajích papíru, které vznikly velmi vyčerpaným tonerem.



Recepty:

GP-1 Protective solution:

Voda 750ml

Chlorid zlatitý 1% 10ml

Thiokyanatan sodný nebo draselný 10g

Doplnit vodou do 1 litru


Ilford IT-4 zlatý toner

Voda 750ml

Thiokyanatan amonný 20g

Chlorid zlatitý 1g

Doplnit vodou do 1 litru

Poděkování:

Závěrem bych chtěl Předsedovi za to, že tento článek učinil čitelným.


Karel Dvořák (Kodl)


Odkazy na literaturu:

Tim Rudman, The Photographers Toning Book, Argentum 2002

  • 0


0 Comments