Málo kontrastní fotky
#1
Publikováno 15 leden 2012 - 09:57:17
strávil jsem konečně pár hodin v temné komoře a hned v začátcích se vyskytl problém. A to že fotky jsou málo kontrastní, negativ je naproti tomu kontrastní dost. Ke zvětšování používám Magnifax 3 s objektivem Anaret 4,5/105. Dobu osvícení jsem zkoušel pomocí proužkové zkoušky od 3 do 25 s a ve výsledku se měnil kontrast jen velmi málo.
K vyvolání byl použit Fomatol LQN, přerušovač voda a ustalovač fomafix vše mícháno v poměrech uvedených v tabulkách od výrobce. Tak samo i čas jsem zachoval tak jak doporučuje výrobce.
Použitý papír Fomaspeed N311.
Nevím kde může být chyba, proto se obracím na vás.
Každopádně předem děkuji za jakékoliv příspěvky a náměty k zlepšení.
[/img]
#2
Publikováno 15 leden 2012 - 10:24:03
Místnost máš dostatečně světlotěsnou ?
#3
Publikováno 15 leden 2012 - 10:49:13
#4
Publikováno 15 leden 2012 - 10:52:36
#5
Publikováno 15 leden 2012 - 11:14:54
proužkovka by tuhle možnost měla vyloučit, ale přesto se zeptám, nechal jsi ty papíry dost dlouho ve vývojce?
#6
Publikováno 15 leden 2012 - 11:49:05
#7
Publikováno 15 leden 2012 - 12:02:39
#8
Publikováno 15 leden 2012 - 12:11:05
Na jakou clonu jsi dělal proužkovky? A z jakého rozměru negativu? 3- 25 sec mi přijde málo.
Proužkovky jsem dělal na clonu 11. Rozměr negativu 6x6.
#9
Publikováno 15 leden 2012 - 12:40:01
s tím kontrastem hodně dělá určitě ten N papír
jestli nechceš zkoušet jiné papíry tak jak radí kolegové nademnou použij kontrastnější vývojku...
#10
Publikováno 15 leden 2012 - 13:12:43
#11
Publikováno 15 leden 2012 - 13:43:58
#12
Publikováno 15 leden 2012 - 14:04:02
#13
Publikováno 15 leden 2012 - 14:10:16
#14
Publikováno 15 leden 2012 - 14:23:46
#15
Publikováno 15 leden 2012 - 15:40:53
#16
Publikováno 15 leden 2012 - 16:28:43
200W a přesto potřeba delšího času .. Jak vypadá ten negativ ?
Máš případné světlé okraje kolem snímku na negativu kryté maskou ?
Zkoušel jsi zatemnění v komoře testem na papír ? Udělej stejné světelné podmínky jako když exponuješ na papír, zapni i světlo zvětšováku a pouze zakryj objektiv. Nech takto minutu volně papír na který zvětšuješ a pak jej klasicky vyvolej. Třeba to něco vysvětlí.
Já měl jeden čas taky docela mdlé fotky, dával jsem to za vinu tehdy RC papírům. Pak jsem ale zjistil, že starý Anaret je téměř neprůhledný. Proto ten dotaz na stav objektivu.
Zkoušel jsem zlepšit tu fotku, je vidět že tam informací máš i takto docela dost
Nestalo se Ti, že bys sáhnul do vývojky s něčím namočeným od ustalovače ?
#17
Publikováno 15 leden 2012 - 16:29:19
Dle mého názoru máš řídkou vývojku - tudíž dělá měkký kontrast. Naředil bych novou s menším poměrem ředěním a vyzkoušel.. Udělej novou proužkovou zkoušku s rozsahem od 5 do třeba 60 vteřin na celý papír - klidně po 5 vteřinách, ať jasně vidíš rozdíly...
Až to uděláš, tak uvidíš, zda to bylo vývojkou nebo krátkým osvitem.. Pokud ani jedno, bude se pátrat dál!
Tak přeji mnoho zdaru!
#18
Publikováno 16 leden 2012 - 12:01:36
Taky když jsem měl starou vyvojku zoxidovanou, ( či co) tak to taky dělalo takové vyblité nekontrastní šedivky.
#19 Jirinol
Publikováno 16 leden 2012 - 12:20:21
JO !!! můžu potvrdit, pár papírů mě stálo, než jsem dokázal rutinně identifikovat tu správnou stranu RC zmetku... ten se obráceně prosvěcuje moc dobře, zvláště hladký matný.Tohle se mi stalo jednou, když jsem dal papír pod zvětšovák rubem nahoru, Proužkovka dopadla dobře ale pak blbě vložený papír byl takhle blbě exponovaný.
#20
Publikováno 16 leden 2012 - 16:57:50
Kdysi měl přebalový černý papír něco jako značku kterým směrem je emulze.
Nedávno jsem se také divil kde se vzal v misce s ustalovačem zrcadlený obraz, cca 15x
#21
Publikováno 16 leden 2012 - 17:00:34
Připadá mi to jako hodně vyčerpaná vývojka , nebo teplota dost pod 20°C.
#22
Publikováno 16 leden 2012 - 19:02:48
přemýšlel jsem nad vašemi podněty, osobně si myslím že teplotu mohu vyloučit, protože těsně před použitím byly lázně temperovány na teplotu kolem 22 stupňu v rozmezí jednoho stupně. Jinak opačnou stranou jsem papíry nedával v případě že lesklá strana je ta s emulzí.
Každopádně chci poděkovat všem za příspěvky, zkusím namíchat koncentrovanější vývojku a bude se vidět. V připadě že by to nevyšlo chtěl bych se zeptat jakou vývojku popřípadě celkově chemii a papíry byste mi doporučili jako začátečníkovi. Předem díky za odpovědi.
#23
Publikováno 16 leden 2012 - 19:32:47
Kondenzor: správný? nepoškozený? nestojí v cestě světlu něco? ("zapomenutý" filtr, nějaká matnice, papír...)
Žárovka: není barevná? nebo zbarvená?
Barevná hlava: dobrá míchací komora? (nezbarvená), správně vložená do hlavy? (dírou v polystyrenovém výlisku k okénku žárovky), dobrá žárovka? ("neočazená"), správně vycentrovaná? (není vysunutá patice), nestojí v cestě světlu něco?, nemáte porouchaný mechanismus zasouvání dichroických filtrů? nemáte nastavenou nějakou filtraci?
Negativový rámeček: nezaměnil jste skla? (antinewton, "normální"), nejsou skla poškozená?
Objektiv: je v pořádku - nepoškozená či neznečistěná skla?
Fotopapír: není starý? není zasažený výpary, zářením?
Vývojka: správná chemie? není stará? není znečištěná? dobrá voda? správná teplota? nevyčerpaná? nejsou znečištěné misky? (změníte-li pH, dost to postihne vyvolávací schopnost vývojky), potřebná doba pobytu papíru ve vývojce za občasného pohybu?
Ostatní chemie: ustalovač - namíchaný ve správném ředění?
Nestálo by zato, zkusit jiný papír?
Nemůžete (třeba digiošem - fuj!) vyfotit filmový pás třeba na okně?
#24
Publikováno 16 leden 2012 - 20:00:21
#25
Publikováno 16 leden 2012 - 22:11:53
#26
Publikováno 16 leden 2012 - 22:14:52
#27
Publikováno 17 leden 2012 - 17:25:38
Tomáš
#28
Publikováno 17 leden 2012 - 21:47:35
IMHO
První bude v negativu. Chce to zkouknot někým, kdo zvětšuje.
Druhá rána bude v papíru a osvitu
Třetí bude ve vyvolání papíru (vývojka, čas atp.)
Bude to kombinace všech uvedených věcí, poměrově různým. Pomohlo by, kdyby bylo víc informací o světelných podmínkách, filmu, vyvolání, kinetice, vývojce atp.
Časy pro osvit jsou irelevantní. Záleží na vývojce, negativu a podobně. Mám fotky, kdy byl osvit 45s a stejné osvícené 20s. Je to i o vývojce a o gradaci papírů. Když do toho začnou "kecat" filtry je to těžší. Korekční faktor se může lišit hodně
Napiš někomu, kdo zvětšuje, ať Ti poradí. Je potřeba to vidět......
#29
Publikováno 19 leden 2012 - 00:00:16
Myslím, že to co nabízím ke shlédnutí má snad jasné zdůvodnění, i když něco mi tam dost překvapuje :
Včera se mi podařilo vyvolat svitek (Delta 100, foceno Rolleicordem) s trochu netypickým rastrem - viz ukázky dole.
Předpokládám, že se jedná o osvit filmu na cívce, která pravděpodobně špatně po krajích těsnila. Osvícení je patrné po obou stranách, z té jedné jen slabě po okraji. Osvícena je také asi 1/4 začátku filmu. Ten zaváděcí papír jsem ještě nezahodil, zkusil jsem jej namotat na cívku a mírná vůle tam je, ale ve srovnání třeba dalším HP5+ nijak odlišně.
Je pravda, že jsem film po expozici měl chvíli na stole, mohlo na něj jít i trochu víc světla, ale to již byl dotažen a zalepen (ale nezabalený). Nějaký defekt papíru, třeba zvlnění, nepozoruji.
Co mne ale udivuje je ten osvícený širší pás, kdy to osvícení je dost ostře ohraničeno. Připadalo by mi normálnější, že to osvícení bude od krajů postupně ubývat. No a navíc ty dost pravidelně, ale vlastně nepravidelně umístěné tmavší fleky.
Nějakou vadu těla fotoaparátu jsem dnešním dalším filmem vyloučil.
Nesetkal se někdo z Vás s něčím podobným ?
#30
Publikováno 19 leden 2012 - 06:24:28
#31
Publikováno 19 leden 2012 - 08:20:30
Jinak s tím začerněným spodkem netuším. To vidím poprvé. Mám akorát občas světlo v černém rámečku (popisek filmu) dál do políčka nikdy nepostoupilo.
Jednou jsem měl ještě málo vývojky v tanku, ale to myslím vypadalo jinak.
#32
Publikováno 19 leden 2012 - 10:02:52
#33
Publikováno 19 leden 2012 - 10:38:24
Když vytáhnu cívku z fotoaparátu, tak před zalepením ten papír domotám a dotáhnu jak to jde. Je možné, že v tomto případě jsem to nemusel udělat dost důkladně, přesto si myslí, že ta struktura osvětlených míst napovídá o nějakém jiném původu světla. Nevím jak jinak mohu ovlivnit dotažení svitku na cívku.... Jak moc svitek dotahuješ? ....
Zmíněná možnost osvitu při výrobě mne také napadla, i v takovém případě by ale ty tvary byly docela podivné.
Bude to asi nějaká kombinace - něco já, něco výroba. Asi nemá moc smysl nad tím víc bloumat, leda by se něco podobného zopakovalo.
#34
Publikováno 19 leden 2012 - 11:21:32
#35
Publikováno 2 únor 2012 - 01:00:32
Zdravím Pánové, strávil jsem konečně pár hodin v temné komoře a hned v začátcích se vyskytl problém......
Tak jak to dopadlo s tím problémem - odhaleno, vyřešeno ?
#36
Publikováno 6 únor 2012 - 09:08:36
Původní problém byly tmavší nekontrastní fotky pocházející z poměrně dobrého i když trochu řidšího negativu( měřeno okometricky). Obecně jsem myslel že je chyba ve vývojce. Nová vývojka problém nevyřešila. Kontrola expozimetru odhalila nepřesnost v měření.Díky internetu nalezeným postupem seřízeno. Bílá se konečně vyjevila jako bílá, ale tmavé barvy byly více méně šedé a obrázek působil takovým rozzářeným dojmem. Kontroloval jsem již před tím objektiv a zdál se čistý. Až včera večer při nasvícení lustrem od stropu se mezi čočkami objěvily jemné kapičky a to v obou skupinách. Objektiv jsem vyčistil a zítra uvidím jak to vyšlo, ale vzhledem k praktické neprůhlednosti při správném nasvícení myslím že to bude ono.
Tento příspěvek byl upraven od hidejoshi: 6 únor 2012 - 09:12:15
#37
Publikováno 11 duben 2012 - 16:36:06
Zdravím Pánové,
strávil jsem konečně pár hodin v temné komoře a hned v začátcích se vyskytl problém. A to že fotky jsou málo kontrastní, negativ je naproti tomu kontrastní dost. Ke zvětšování používám Magnifax 3 s objektivem Anaret 4,5/105. Dobu osvícení jsem zkoušel pomocí proužkové zkoušky od 3 do 25 s a ve výsledku se měnil kontrast jen velmi málo.
K vyvolání byl použit Fomatol LQN, přerušovač voda a ustalovač fomafix vše mícháno v poměrech uvedených v tabulkách od výrobce. Tak samo i čas jsem zachoval tak jak doporučuje výrobce.
Použitý papír Fomaspeed N311.
Nevím kde může být chyba, proto se obracím na vás.
Každopádně předem děkuji za jakékoliv příspěvky a náměty k zlepšení.
[/img]
Měl jsem doteď podobný problém,pomohlo mi přejít z filmu fomapan 100 na ilford 125 a pak ještě pomohlo když jsem pozitivní vývojku LQN udělal nepatrně koncentrovanější.papíry používáme stejné...
#38
Publikováno 29 duben 2012 - 12:09:09
prvně bych se chtěl omluvit, že se ozývám až tak pozdě, bohužel v současné době a době uplynulé se mi nedostává a nedostávalo tolik volného času jak bych potřeboval a chtěl. Nakonec jsem přišel na to, kde se stala chyba. Chybou byla špatně namíchaná vývojka poměr byl poměrně jinde, než měl být.
Za druhé bych rád touto cestou poděkoval všem zúčastněným, kteří se mi snažili pomoci.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních