Přejít na obsah


Fotka

35 120 a plan Stejné emulze?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 736 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 429

Publikováno 1 červenec 2012 - 13:39:44

Drazí kolegové, kamarádi. Lze si udělat exoziční zkoušky a vyvolávací testy na 35 mm filmu a budou platné pro stejnou emulzi? Je mi trochu líto utrácet plany pro testovací zkoušky.
  • 0

#2 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 1 červenec 2012 - 13:42:26

osobně si myslím že emulzní základ je stejný, ale chovat se to bude MOŽNÁ trochu odlišně protože je možné že do toho přidávají něco aby to líp drželo na té které podložce a taky možná vrstva nebude stejně silná a možná i rozdílnost podložek bude hrát nějaou roli

ale jsou to jenom doměnky...
  • 0

#3 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 160 příspěvků(y)
Reputace: 239

Publikováno 1 červenec 2012 - 13:54:22

hidejoshi
Myslím si, že to nejde.
Podložka má jinou tloušťku, bývá i jiného složení, určitě se dá pochybovat o shodnosti antihalačních vrstev, vrstvení emulzních částí (vrstev)...
Zásadní ale bude rozdíl mezi kinetikou vyvolávání - kinofilm určitě nevyvoláte v překlápěcí vývojnici stejně, jako planfilm v misce. V misce půjde špatně kino, pohyb vývojky vúči emulzi u planfilmu je asi také významně odlišné.
I s udržením teploty to bude téměř určitě problém.
V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že půllitr vývojky se chová znatelně odlišně po vyvolání např. 10 cm kinofilmu a po vyvolání planfilmu 13x18. (Vyčerpání, oxidace, reakční produkty...)
Tak si to myslím já.
  • 2

#4 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 1 červenec 2012 - 13:59:11

takže jsme se s panem pentaxistou zhruba shodli...
  • 0

#5 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 394

Publikováno 1 červenec 2012 - 14:11:26

Emulze asi stejná bude, ale krom toho, co naznačil Pentaxista, si myslím, že je důležité zmínit i odlišnou filosofii u použití kinofilmu a planfilmu. U kina většinou hledáme kompromis dávající jemné zrno a slušnou tonalitu. U planu mě zrno, jeho velikost a charakter nezajímá, stejnětak si můžu dovolit přesně měřit spotmetrem, neohlížet se na ostatní expozice před a poté, nesnažím se ani vytáhnout z filmu vyšší citlivost a vyvolávám výhradně na tonalitu a kontrast.

Odlišné je i následné použití filmu. Z kina zvětšujeme nepoměrně víc než z planfilmu (pro zvětšeninu 30x40 je to u kina 12x, u 9x12 ani ne 4x), nemluvě o kontaktech.

Jako základ se dá odrazit od postupu pro kino, ale rozhodně bych to nebral jako etalon.

ze začátku mi dlouho trvalo, než jsem se naučil čistě zacházet s planfilmem - zakládání potmě do kazet, vyndávání, ládování do cívky... teď už je to rutina, ale ze začátku jsem to měl dost ošmatlaný, poškrábaný... takže vhodná příležitost se to naučit i vyvolávat. Nemůžeš očekávat, že hned první plan bude na výstavní zvětšeninu (můžeš, ale pravděpodobně budeš sklamán); holt to něco stojí :-).
  • 0

#6 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 736 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 429

Publikováno 1 červenec 2012 - 17:39:05

S plany nezačínám, jen jsem přešel z Pyrocat HD na D23, tak jsem si chtěl úsporně nakalibrovat proces. Škoda že to byla tzv. idea vaginális
  • 0

#7 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 295 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 278

Publikováno 1 červenec 2012 - 20:01:03

další věc je použitá optika, nakrájel jsem kdysi planfilm na finofilmové "lístky" tyty potmě zakládal do kinoaparátu a porůznu exponoval a snažil si nakalibrovat vyvolání planfilmu pomocí kinoaparátu
bylo to úplně mimo, rozdíl ve volacích časech dělal desítky procent = čili vf objektiv starý a mladší kinový chovají se úplně jinak

tedy jestli úsporně, tak do vf kazety udělat nějakou vložku, kde se dá jen část, např. 1/4 planu na jeden záběr, třeba doprostřed, vodorovně od kraje do kraje a pak jeden plan=4 testy a to už ekonomicky "jde"


Drazí kolegové, kamarádi. Lze si udělat exoziční zkoušky a vyvolávací testy na 35 mm filmu a budou platné pro stejnou emulzi? Je mi trochu líto utrácet plany pro testovací zkoušky.


  • 0

#8 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 1 červenec 2012 - 20:22:11

tedy jestli úsporně, tak do vf kazety udělat nějakou vložku, kde se dá jen část, např. 1/4 planu na jeden záběr, třeba doprostřed, vodorovně od kraje do kraje a pak jeden plan=4 testy a to už ekonomicky "jde"

principielně něco takového?

Vložený obrázek
  • 0

#9 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 394

Publikováno 1 červenec 2012 - 20:22:58

tedy jestli úsporně, tak do vf kazety udělat nějakou vložku, kde se dá jen část, např. 1/4 planu na jeden záběr, třeba doprostřed, vodorovně od kraje do kraje a pak jeden plan=4 testy a to už ekonomicky "jde"


To je dobrej nápad, mělo by to i fungovat :-). Nebo překrejt půlku kazety + půlka šíbru a jsou z toho krásné čtvrtky...
  • 0

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 295 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 278

Publikováno 1 červenec 2012 - 21:03:23


tedy jestli úsporně, tak do vf kazety udělat nějakou vložku, kde se dá jen část, např. 1/4 planu na jeden záběr, třeba doprostřed, vodorovně od kraje do kraje a pak jeden plan=4 testy a to už ekonomicky "jde"

principielně něco takového?

Vložený obrázek

no stando řezat do šíbru by ti asi skalnější neodpustili
u starých dřevěných kazet je to jasný, tam dávám sklo a na něj plan a jako celek to tam klapnu
tam jsem nalepil na jedno z "opěrných" skel držení ze čtvrtky a do kazety 18x24 v poho dal plan 10x15, zrovna tak tam můžeš nalepit "vedení" pro kinofilm a dát tam pásek kinofilmu (to jistě nejsou nové myšlenky a byly již realizovány)

u plechový kazety co je původně na skleněnou desku bych pořídil vložku o síle tak jeden mm a na ní na střed nalepil pásek planfilmu - třeba po okraji dobrou páskou co jde odlepit, poloha se dá trefit například pomocí přípravku

moderní kazety nevím, tam moc místo na blbnutí není, leda tam udělat vložku a zakládat to celé potmě bez šíbru, co jsem se tak díval je to dost natěsno a například fotografovat na baryt - místo planfilmu - nelze, nevleze tam
porůznu jsem si takhle s plany hrál, ale těžko to popisovat, nejsi zdaleka, můžu ti to ukázat naživu a ještě popijem lahváče


řezat šíbr ufff
nééé!
  • 0

#11 Fill

Fill

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 264 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 122

Publikováno 1 červenec 2012 - 21:12:33

Já jsem se tedy zatím u vf nedostal o moc dál než k úvahám, ale jedna taková úvaha se týkala i kalibrace procesu a tam mě napadlo následující: Pro expoziční zkoušky si udělat sadu "šíbrů" z černé čtvrtky s okénky na různých místech (např. sada obdélníků po celé šířce planu) a s jejich pomocí dostat na jeden plan několik různě exponovaných oblastí. Poté případně plan říznout na dvě půlky pro vyvolávací zkoušky...
Ale jak říkám, je to jen neověřená úvaha :-), třeba jsem úplně mimo.
  • 0

#12 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 295 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 278

Publikováno 1 červenec 2012 - 21:16:13

náhodou to není neověřená úvaha, jestli si vzpomínám prof. šmok to v jedné knize popisuje principielně nějak takto s těmi okýnky vzhledem ke kalibraci procesu expozice zonového systému
nebo to byl jiný autor? nevím, ale přišlo mi to složité, snad jen student za domácí úkol, který "musí udělat" by se do toho pustil :-)

Já jsem se tedy zatím u vf nedostal o moc dál než k úvahám, ale jedna taková úvaha se týkala i kalibrace procesu a tam mě napadlo následující: Pro expoziční zkoušky si udělat sadu "šíbrů" z černé čtvrtky s okénky na různých místech (např. sada obdélníků po celé šířce planu) a s jejich pomocí dostat na jeden plan několik různě exponovaných oblastí. Poté případně plan říznout na dvě půlky pro vyvolávací zkoušky...
Ale jak říkám, je to jen neověřená úvaha :-), třeba jsem úplně mimo.


  • 0

#13 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 1 červenec 2012 - 23:54:34

radime, já to rozhodně řezat nemíním - a) na ebayi jsou takovéto spciálky přímo z výroby :-) se to dá fiknout z nějaké destičky nebo vadného šíbru
  • 0

#14 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 529 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 365

Publikováno 2 červenec 2012 - 09:31:01

Vážení kolegové, jednoduchý způsob kalibrace s šedou škálou Stouffer 4x5" - typu TP 4x5-21 (step 0.15 = 1/2 clonového čísla), nebo typu TP 4x5-31 (step 0.10 = 1/3 clonového čísla), který se založí
do kazety na povrch již vloženého plochého filmu. Jedinou expozicí, která je stanovena na základě
měření na matnici v přímém osvětlení s předřazenou bílou rozptylovací destičkou před objektivem
lze nastavit celý proces s minimální časovou a materálovou náročností. Metoda zahrnuje všechny
možné prodlužovací faktory, vyplývající z ohniska použitého VF objektivu, dálky výtahu měchu atd.
Osvědčené metoda pro optimalizaci vyvolávacího procesu, či občasnou kontrolu kvality materiálu.
Výrobce: Stouffer Graphic Arts. Informace:dbittner@stouffer.net. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních