Čas vs. clona, výška zvětšováku vs. kontrast
#1
Publikováno 7 září 2012 - 09:27:19
jsem zatím jen zvětšovací amatér, ale poslední dobou mě to docela chytlo.
Zrovna přemýšlím nad tím, jakej rozdíl byde mezi fotkou zvětšenou při cloně dejme tomu f/4 a fotkou při f/16, samozřejmě s odpovídajícími časy.
Hloubku ostrosti to asi neovlivní když jde obraz z roviny na rovinu. Změní se nějak např. kontrast? Nebo clonu upravuji jen kvůli tomu abych dostal nějaký kloudný časy v rozmezí 10-20 sekund?
Taky se mi stává, že když udělám menší fotku 10x13 tak je pěkně ostrá a kontrastní a když pak zvětšovák vytočím nahoru a udělám fotku 24x30 tak se rapidně sníží kontrast a fotka je jakoby vyblitá, je to normální? Myslel sem si, že to je kvůli tomu, že zvětšuji z kinofilmu, ale nedávno sem zkusil 6x6, zvětšoval sem u kamarádky na Magnifaxu a problém úplně stejnej. Je to normální? Co dělám špatně?
Díky za pomoc.
#2
Publikováno 7 září 2012 - 10:17:19
většina zvětšovacích skel dosahuje svejch optimální obrazovejch kvalit při zaclonění o 1-3 clonový čísla, při dalším zmenšování clony se obraz bude naopak již jen zhoršovat (vlivem difrakce). je tedy nejvhodnější s pomocí co nejsvětelnějšího mikroskopu najít nejostřejší clonu tvého zvětšovacího objektivu.
pokles kontrastu se zvětšením výtahu je standardní jev, a jeho míra je nepřímo úměrná kvalitě zvětšovacího objektivu (a souvisí to i s tím, na jakej optimální poměr zvětšení je danej objektiv spočítanej, neb čím dále se dostáváš mimo hranice doporučených poměrů zvětšení, tím nižší kvalitu bude zvětšenina mít). i s nejlepšíma objektivama se nevyhneš korekci kontrastu při zvětšování na výrazně větší papíry. a možná to souvisí i se samotnou strukturou obrazu na filmu.
snad ti těhle pár řádků alespoň částečně odpovědělo na tvoje otázky a rozptýlilo tvé zjevné obavy. krátce - to, co pozoruješ, je v pořádku.
p.s.: jaké máš za zvětšovací objektivy?
#3
Publikováno 7 září 2012 - 11:52:02
taky si myslím, že u větších zvětšenin má vliv parazitní světlo co teče ze zvětšováku všelijakejma škvírama (specielně Magnifax 4, ale i jiný) a taky odraz od fotopapíru + odraz od stěn zpět na papír. Doba expozice je nepoměrně delší, takže co nevadilo na malé fotce tak se může už projevit na větší, právě strátou kontrastu. Další věc je větší riziko rozechvění zvětšováku při expozici, prohnutí filmu vlivem tepla (neovlivní jen ostrost, ale i dojem kontrastu, brilance). Stejnětak nekvalitní objektiv (neostrý) může dávat větší zvětšeniny málo kontrastní, ale zase je to spíš otázka subjektivního vnímání kontrastu - jde totiž o nedostatečnou ostrost = strátu mikrokontrastu.
Obvykle se přicloňuje o 2 clony, takže Componon S 50/2.8 cloním na 5.6, Rodagon 80/4 (wa60/4) na 8 a Rodagon 135/5.6 na f/11 a nestěžuju si.
#4
Publikováno 7 září 2012 - 12:54:54
Objektiv mám Belar 50/4,5 na svým Axomatu a na tom magnifaxu 2 byl tuším Belar 105/4,5. Vím že to je nic moc, ale každej musí nějak začít. Holt nebudu s takovejma objektivama dělat plakáty.
Taky mě dost zarážely ty časy na Magnifaxu. Zatím co na Axomatu používám kolem 10-15s na f/8, tak na Magnifaxu to bylo 2-4s na f/16, a při vytažení na 24x30 se svitku 6x6, což bylo dost vysoko, se časy posunuli jen na 4-6s. Napadlo mě, jestli tam nechybí matovací sklíčko, ale už sem se k němu nedostal. Až tam zase budu tak se podívám.
#5
Publikováno 7 září 2012 - 13:32:22
Belar skutečně nepatří ani mezi průměr mezi zvětšovacími objektivy. Lidi, nebuďte lakomí a investujte patnáctset do kvalitního zvětšovacího skla! Snímací technika bývá obvykle na slušné úrovni, ale může být totálně degradovaná šetřením na nesprávným místě. Zvětšovací objektiv vám vydrží mnoho let, takže to není vyhozená investice, naopak se odmění kvalitníma výsledkama a radostí z práce - proto to děláme, nebo ne?
Apeluju tím na všechny, nejen na tazatele... všichni nějak začínali, 5 ze 4 temnokomorníků ti řekne, že v začátcích škudlili každou korunu (protože peněz není nikdy dost), což ve výsledku vedlo k větší finanční náročnosti, zdlouhavosti, zkaženýmu materiálu...
#6
Publikováno 7 září 2012 - 14:50:12
- hodí se tehdy, když není dokonale seřízená rovinnost sestavy zvětšováku (negativ/objektiv/základní deska-resp. zvětšovací rámeček neboli držák na papír).
- hodí se tehdy, když používáme rámek na negativ bez skel a negativ se prohýbá a kroutí.
- hodí se i při tzv. restituci perspektivního zkreslení při zvětšování náklonem hlavy zvětšováku/standardy objektivu.
Jednoduše řečeno: se vzrůstajícím clonovým číslem objektivu roste hloubka ostrosti, takže drobné rozdíly viz výše se snáze vyrovnají a ostrosti celého obrazu se dá jakž takž v rozumných mezích dosáhnout.
Jinak podobně jako pro stativ platí i pro zvětšováky a zejména zvětšovací objektivy pravidlo, že obvykle se kupuje nadvakrát či třikrát , takže pod to, co píše Jenda o nešetření, se mohu podepsat.
(Již naštěstí pominula doba, kdy jsme byli odkázání jen na to, co mají v drogerii/foto-kino za pultem či pod pultem, což bylo v dobách, kdy nic jiného než Belar, v lepším případě Anaret, sehnat prostě nešlo (a o vánocích objektivy a zvětšováky polské, au au), navíc informací, co dobré a za příjemnou cenu k mání jest dnes, je habaděj, takže stačí sdělení těch, kteří tápání mají již dávno za sebou, číst a poslouchat pozorně).
co se týče rozdílu v časech osvitu, o němž se zmiňuješ výše: nemůže to být třeba také rozdílem ve světelném výkonu žárovky u předchozího Axomatu a zvětšováku, který nyní používáš?
#7
Publikováno 7 září 2012 - 17:45:32
#8
Publikováno 9 září 2012 - 00:46:07
ne tak docela - ostřit a kontrolovat negativ při odcloněném objektivu, pak až zaclonit....
vážně? já měl pocit, že se při různých clonách mění i ostrost obrazu promítaná na průmětnu? není to tak?? děkuji
#9
Publikováno 9 září 2012 - 01:05:56
#10
Publikováno 9 září 2012 - 08:53:00
#11
Publikováno 9 září 2012 - 10:06:19
Jinými slovy: každý reálný objektiv se s cloněním zlepšuje (potlačují se některé optické vady), ale proti tomu jde efekt difrakce. Kde se obě křivky protnou, tak objektiv dosahuje nejvyšší kvality. Platí to jak pro snímací, tak pro zvětšovací objektivy.
Otikova poznámka, že se to projeví jen na F/22 není zcela nesmyslná - záleží na konkrétní konfiguraci (míra zvětšení, typ objektivu, seřízení zvětšováku etc.) a v neposlední řadě i na míře slepoty
#12
Publikováno 9 září 2012 - 10:09:52
... dovolím si ještě poznamenat, že toto tvrzení může (a nemusí) odrážet reálnou praxi, pomíjí však zcela efekt nazývaný "focus shift". Nebo-li objektiv zaostřený na jednu vzdálenost se po přiclonění mírně "přeostří". Relativně méně světelné zvětšovací objektivy by ovšem tímto efektem trpět neměly (je to naopak typický problém vysoce světelných snímacích objektivů).
#13
Publikováno 9 září 2012 - 10:23:40
#14
Publikováno 9 září 2012 - 11:05:38
#15
Publikováno 9 září 2012 - 11:07:36
#16
Publikováno 9 září 2012 - 12:15:06
Myslel jsi některý z těchto ?tak nic, neumím vložit obrázek.
Přiložený soubor (y)
#17
Publikováno 9 září 2012 - 14:16:30
#18
Publikováno 9 září 2012 - 21:23:54
#19
Publikováno 10 září 2012 - 20:37:42
#20
Publikováno 10 září 2012 - 21:07:05
a) obecná poučka jak každý zvětšovací objektiv zaclonit pro optimální kresbu - tedy bylo řečeno o 1-3 clony
když se dívám svojí mikroskopovou lupou - obyč paterson, tak při rozsvíceném zvětšováku vidím, jak se mi "vykreslují" shluky zrníček a na které cloně se mi zdají nejostřejší, tak tu nechám a většinou je to právě v tom rozmezí "zaclonit o jednu až tři"
c) když by mi někdo zaosřovací mikroskop rozšlápl, druhý den ho budu shánět
bez takové pomůcky zaostřit nedovedu i když je možné, že by se mi to náhodně podařilo
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních