Přejít na obsah


Fotka

Čas vs. clona, výška zvětšováku vs. kontrast


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 Cempa

Cempa

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 září 2012 - 09:27:19

Zdravím temnokomorníky,
jsem zatím jen zvětšovací amatér, ale poslední dobou mě to docela chytlo.

Zrovna přemýšlím nad tím, jakej rozdíl byde mezi fotkou zvětšenou při cloně dejme tomu f/4 a fotkou při f/16, samozřejmě s odpovídajícími časy.
Hloubku ostrosti to asi neovlivní když jde obraz z roviny na rovinu. Změní se nějak např. kontrast? Nebo clonu upravuji jen kvůli tomu abych dostal nějaký kloudný časy v rozmezí 10-20 sekund?

Taky se mi stává, že když udělám menší fotku 10x13 tak je pěkně ostrá a kontrastní a když pak zvětšovák vytočím nahoru a udělám fotku 24x30 tak se rapidně sníží kontrast a fotka je jakoby vyblitá, je to normální? Myslel sem si, že to je kvůli tomu, že zvětšuji z kinofilmu, ale nedávno sem zkusil 6x6, zvětšoval sem u kamarádky na Magnifaxu a problém úplně stejnej. Je to normální? Co dělám špatně?

Díky za pomoc.
  • 0

#2 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 7 září 2012 - 10:17:19

při f/16 si můžeš bejt jistej, že to bude míň ostrý (teda minimálně zrno) vlivem difrakce.
většina zvětšovacích skel dosahuje svejch optimální obrazovejch kvalit při zaclonění o 1-3 clonový čísla, při dalším zmenšování clony se obraz bude naopak již jen zhoršovat (vlivem difrakce). je tedy nejvhodnější s pomocí co nejsvětelnějšího mikroskopu najít nejostřejší clonu tvého zvětšovacího objektivu.