Přejít na obsah


Fotka

Čas vs. clona, výška zvětšováku vs. kontrast


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 Cempa

Cempa

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 září 2012 - 09:27:19

Zdravím temnokomorníky,
jsem zatím jen zvětšovací amatér, ale poslední dobou mě to docela chytlo.

Zrovna přemýšlím nad tím, jakej rozdíl byde mezi fotkou zvětšenou při cloně dejme tomu f/4 a fotkou při f/16, samozřejmě s odpovídajícími časy.
Hloubku ostrosti to asi neovlivní když jde obraz z roviny na rovinu. Změní se nějak např. kontrast? Nebo clonu upravuji jen kvůli tomu abych dostal nějaký kloudný časy v rozmezí 10-20 sekund?

Taky se mi stává, že když udělám menší fotku 10x13 tak je pěkně ostrá a kontrastní a když pak zvětšovák vytočím nahoru a udělám fotku 24x30 tak se rapidně sníží kontrast a fotka je jakoby vyblitá, je to normální? Myslel sem si, že to je kvůli tomu, že zvětšuji z kinofilmu, ale nedávno sem zkusil 6x6, zvětšoval sem u kamarádky na Magnifaxu a problém úplně stejnej. Je to normální? Co dělám špatně?

Díky za pomoc.
  • 0

#2 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 7 září 2012 - 10:17:19

při f/16 si můžeš bejt jistej, že to bude míň ostrý (teda minimálně zrno) vlivem difrakce.
většina zvětšovacích skel dosahuje svejch optimální obrazovejch kvalit při zaclonění o 1-3 clonový čísla, při dalším zmenšování clony se obraz bude naopak již jen zhoršovat (vlivem difrakce). je tedy nejvhodnější s pomocí co nejsvětelnějšího mikroskopu najít nejostřejší clonu tvého zvětšovacího objektivu.

pokles kontrastu se zvětšením výtahu je standardní jev, a jeho míra je nepřímo úměrná kvalitě zvětšovacího objektivu (a souvisí to i s tím, na jakej optimální poměr zvětšení je danej objektiv spočítanej, neb čím dále se dostáváš mimo hranice doporučených poměrů zvětšení, tím nižší kvalitu bude zvětšenina mít). i s nejlepšíma objektivama se nevyhneš korekci kontrastu při zvětšování na výrazně větší papíry. a možná to souvisí i se samotnou strukturou obrazu na filmu.

snad ti těhle pár řádků alespoň částečně odpovědělo na tvoje otázky a rozptýlilo tvé zjevné obavy. krátce - to, co pozoruješ, je v pořádku.

p.s.: jaké máš za zvětšovací objektivy?
  • 0

#3 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 7 září 2012 - 11:52:02

sakra, omylel jsem si shodil prohlížeč, tak ještě jednou :-/.

taky si myslím, že u větších zvětšenin má vliv parazitní světlo co teče ze zvětšováku všelijakejma škvírama (specielně Magnifax 4, ale i jiný) a taky odraz od fotopapíru + odraz od stěn zpět na papír. Doba expozice je nepoměrně delší, takže co nevadilo na malé fotce tak se může už projevit na větší, právě strátou kontrastu. Další věc je větší riziko rozechvění zvětšováku při expozici, prohnutí filmu vlivem tepla (neovlivní jen ostrost, ale i dojem kontrastu, brilance). Stejnětak nekvalitní objektiv (neostrý) může dávat větší zvětšeniny málo kontrastní, ale zase je to spíš otázka subjektivního vnímání kontrastu - jde totiž o nedostatečnou ostrost = strátu mikrokontrastu.

Obvykle se přicloňuje o 2 clony, takže Componon S 50/2.8 cloním na 5.6, Rodagon 80/4 (wa60/4) na 8 a Rodagon 135/5.6 na f/11 a nestěžuju si.
  • 0

#4 Cempa

Cempa

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 září 2012 - 12:54:54

Ok takže to clonění je tam spíš na prd, protože stejně nastavím jednu hodnotu a pokud možno tak s tím už nehejbu, jen časy.
Objektiv mám Belar 50/4,5 na svým Axomatu a na tom magnifaxu 2 byl tuším Belar 105/4,5. Vím že to je nic moc, ale každej musí nějak začít. Holt nebudu s takovejma objektivama dělat plakáty.
Taky mě dost zarážely ty časy na Magnifaxu. Zatím co na Axomatu používám kolem 10-15s na f/8, tak na Magnifaxu to bylo 2-4s na f/16, a při vytažení na 24x30 se svitku 6x6, což bylo dost vysoko, se časy posunuli jen na 4-6s. Napadlo mě, jestli tam nechybí matovací sklíčko, ale už sem se k němu nedostal. Až tam zase budu tak se podívám.
  • 0

#5 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 7 září 2012 - 13:32:22

ne tak docela - ostřit a kontrolovat negativ při odcloněném objektivu, pak až zaclonit. Občas se i to větší zaclonění hodí, při potřebě větší hloubky ostrosti (i za cenu mírného snížení celkové ostrosti) - rovnání perspektivy, například.

Belar skutečně nepatří ani mezi průměr mezi zvětšovacími objektivy. Lidi, nebuďte lakomí a investujte patnáctset do kvalitního zvětšovacího skla! Snímací technika bývá obvykle na slušné úrovni, ale může být totálně degradovaná šetřením na nesprávným místě. Zvětšovací objektiv vám vydrží mnoho let, takže to není vyhozená investice, naopak se odmění kvalitníma výsledkama a radostí z práce - proto to děláme, nebo ne?

Apeluju tím na všechny, nejen na tazatele... všichni nějak začínali, 5 ze 4 temnokomorníků ti řekne, že v začátcích škudlili každou korunu (protože peněz není nikdy dost), což ve výsledku vedlo k větší finanční náročnosti, zdlouhavosti, zkaženýmu materiálu...
  • 0

#6 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 284

Publikováno 7 září 2012 - 14:50:12

jak napsal již Jenda1250, šmahem zavrhnout větší zaclonění zvětšovacího objektivu ve všech případech nelze, neboť:
- hodí se tehdy, když není dokonale seřízená rovinnost sestavy zvětšováku (negativ/objektiv/základní deska-resp. zvětšovací rámeček neboli držák na papír).
- hodí se tehdy, když používáme rámek na negativ bez skel a negativ se prohýbá a kroutí.
- hodí se i při tzv. restituci perspektivního zkreslení při zvětšování náklonem hlavy zvětšováku/standardy objektivu.
Jednoduše řečeno: se vzrůstajícím clonovým číslem objektivu roste hloubka ostrosti, takže drobné rozdíly viz výše se snáze vyrovnají a ostrosti celého obrazu se dá jakž takž v rozumných mezích dosáhnout.

Jinak podobně jako pro stativ platí i pro zvětšováky a zejména zvětšovací objektivy pravidlo, že obvykle se kupuje nadvakrát či třikrát , takže pod to, co píše Jenda o nešetření, se mohu podepsat.

(Již naštěstí pominula doba, kdy jsme byli odkázání jen na to, co mají v drogerii/foto-kino za pultem či pod pultem, což bylo v dobách, kdy nic jiného než Belar, v lepším případě Anaret, sehnat prostě nešlo (a o vánocích objektivy a zvětšováky polské, au au), navíc informací, co dobré a za příjemnou cenu k mání jest dnes, je habaděj, takže stačí sdělení těch, kteří tápání mají již dávno za sebou, číst a poslouchat pozorně).

co se týče rozdílu v časech osvitu, o němž se zmiňuješ výše: nemůže to být třeba také rozdílem ve světelném výkonu žárovky u předchozího Axomatu a zvětšováku, který nyní používáš?
  • 0

#7 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 7 září 2012 - 17:45:32

pokud jsou na tebe ty časy moc krátký (na mě by byly taky), tak zauvažuj o koupi a) slabší žárovky, a nebo b) stmívače.
  • 0

#8 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 9 září 2012 - 00:46:07

ne tak docela - ostřit a kontrolovat negativ při odcloněném objektivu, pak až zaclonit....


vážně? já měl pocit, že se při různých clonách mění i ostrost obrazu promítaná na průmětnu? není to tak?? děkuji
  • 1

#9 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 9 září 2012 - 01:05:56

...proto vždy zaostřuji na to clonu, na kterou budu zvětšovat..
  • 0

#10 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 9 září 2012 - 08:53:00

při různých clonách mění i ostrost obrazu - ano, vždy k lepšímu. Jak tu řešíte ostrost při různých clonách, to asi platí pro velký formáty, ne? Chtěl by jsem vidět jak poznáte rozdíl u fotografie 18x24 pořízené clonou třeba 8 a 16. Ta difrakce světla je problém při nejmenší dírce a to je clona 22. Pokud začneš přicloňovat, využíváš lepší část optické soustavy objektivu bez okrajů čoček :) . S tím Tvojím "...proto vždy zaostřuji na to clonu, na kterou budu zvětšovat.." se ti akorát blbě dělá, protože na to špatně vidíš. Když odcloníš, uvidíš krásně a s následným přicloněním se kvalita obrazu vždy zlepšuje, až na tu poslední clonu, na kterou jen ze zoufalství. Nedělal by jsem z toho vědu. Začíná mi vrzat klávesnice, asi do ní naleju trochu čaje.
  • 0

#11 Fabius

Fabius

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 472 příspěvků(y)
Reputace: 306

Publikováno 9 září 2012 - 10:06:19

Difrakce je jev, který se prakticky projevuje vždy od určité clony - NEJEN na minimální hodnotě (tam je pouze nejvýraznější). Kromě ostrosti se projevuje i na celkovém kontrastu - což jsou vlastně jen dvě strany téže mince. Difrakce totiž postihuje všechny frekvence: jak nejvyšší (= "ostrost" = "mikrokontrast"), tak nižší (= "kontrast"). Nejlépe to shrnul jenda1250 (7 září 2012 - 12:52:02) - jím uvedený přehled objektivů/optimálních clon vychází z toho prostého faktu, že čím větší formát (= větší vykreslený kruh), tím je komplikovanější dosáhnout stejných absolutních hodnot rozlišení jako u menšího formátu. To také vysvětluje, proč jsou (v průměru!!!) nejostřejší objektivy pro kinofilm. U zvětšovacích objektivů je to stejné. Špičkové Rodagony/Componony 50mm mají optimum kolem F/5,6 a jak se zvětšuje formát, tak se mění i optimální clony - protože difrakční efekty jsou při otevřenější cloně "překryty" nedostatečně korigovanými optickými vadami.
Jinými slovy: každý reálný objektiv se s cloněním zlepšuje (potlačují se některé optické vady), ale proti tomu jde efekt difrakce. Kde se obě křivky protnou, tak objektiv dosahuje nejvyšší kvality. Platí to jak pro snímací, tak pro zvětšovací objektivy.

Otikova poznámka, že se to projeví jen na F/22 není zcela nesmyslná - záleží na konkrétní konfiguraci (míra zvětšení, typ objektivu, seřízení zvětšováku etc.) a v neposlední řadě i na míře slepoty :)
  • 1

#12 Fabius

Fabius

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 472 příspěvků(y)
Reputace: 306

Publikováno 9 září 2012 - 10:09:52

S tím Tvojím "...proto vždy zaostřuji na to clonu, na kterou budu zvětšovat.." se ti akorát blbě dělá, protože na to špatně vidíš.

... dovolím si ještě poznamenat, že toto tvrzení může (a nemusí) odrážet reálnou praxi, pomíjí však zcela efekt nazývaný "focus shift". Nebo-li objektiv zaostřený na jednu vzdálenost se po přiclonění mírně "přeostří". Relativně méně světelné zvětšovací objektivy by ovšem tímto efektem trpět neměly (je to naopak typický problém vysoce světelných snímacích objektivů).
  • 0

#13 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 9 září 2012 - 10:23:40

pane jo, to jsem to asi zvojtil. Já to jen napsal tak nějak jak mi huba narostla.
  • 0

#14 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 284

Publikováno 9 září 2012 - 11:05:38

pro snazší představu, co znamená focus shift:
  • 0

#15 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 284

Publikováno 9 září 2012 - 11:07:36

tak nic, neumím vložit obrázek.
  • 0

#16 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 089 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 720

Publikováno 9 září 2012 - 12:15:06

tak nic, neumím vložit obrázek.

Myslel jsi některý z těchto ?

Přiložený soubor (y)


  • 3

#17 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 284

Publikováno 9 září 2012 - 14:16:30

Díky, Luzji, myslel jsem ten druhý, i když ten první je mnohem hezčí a způsobuje mi focus shift. :-)
  • 1

#18 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 9 září 2012 - 21:23:54

takže platí, zaostřovat na plnou díru a pak zaclonit 1-2 čísla...děkuji
  • 0

#19 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 10 září 2012 - 20:37:42

zastřovat při pracovní cloně, umožní-li to tvůj zaostřovací mikroskop.
  • 0

#20 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 388

Publikováno 10 září 2012 - 21:07:05

jako optický laik neznající křivky a různé jevy pracuju jednoduše
a) obecná poučka jak každý zvětšovací objektiv zaclonit pro optimální kresbu - tedy bylo řečeno o 1-3 clony
B) když se dívám svojí mikroskopovou lupou - obyč paterson, tak při rozsvíceném zvětšováku vidím, jak se mi "vykreslují" shluky zrníček a na které cloně se mi zdají nejostřejší, tak tu nechám a většinou je to právě v tom rozmezí "zaclonit o jednu až tři"

c) když by mi někdo zaosřovací mikroskop rozšlápl, druhý den ho budu shánět
bez takové pomůcky zaostřit nedovedu i když je možné, že by se mi to náhodně podařilo
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních