T filmy a vyvolávací kejkle, zejména Tmax
#1
Publikováno 25 říjen 2012 - 22:02:07
#2
Publikováno 26 říjen 2012 - 06:37:41
Pyro vývojku som ešte neskúšal,zatial len bežné vývojky dokonca aj Foma Univerzal v pomere 1:4-1:9
nevidím rozdiel v porovnaní z inými filmami.
Čo sa týka prexpozície a podexpozície "to isté",uvádza sa exp rozsah 12 stôp čo je kontrast 4000,
Acros som fotil na 400 ISO bez zmeny vyvolávania a vznikol jeden z najkrajších záberov z koncertov čo som fotil"aspom pre mňa"
#3
Publikováno 26 říjen 2012 - 07:26:46
pyrovývojky jsem u T nezkoušel, ale běžné vývojky a běžné vyvolávání funguje dle tabulek Kodaku bez problémů. Jen, jak už jsem tady někde psal, jsem se u T-max setkal s nebývalým jevem - žere ustalovač. Tedy lépe řečeno chce dobře a déle ustalovat a navíc vyčerpá ustalovač po 5 filmech (1 litr) - pak už to není pod kontrolou.
Zdařec Luigi
#4
Publikováno 26 říjen 2012 - 08:30:22
delta 400 na e.i. 200 (reálná citlivost bude kolem 250 ASA ale já mám raději alespoň malou rezervu) vyvolaná v 510-pyro 1+100 je ovšem krásná. fakt krásná. kdybys chtěl nahodit odpichovej (tj. orientační výchozí čas pro vlastní doladění procesu, aby mě tu zase někdo neplísnil) čas, tak mi napiš do SZ. skoro se mi to líbí víc jak v dd-x, akorát klesne citlivost.
s kombinací delta 400 a pyrocat-hd jsem byl nespokojenej. obraz byl sice ostrej jak hovado, ale ve stínech nedocházelo k postupnýmu ubejvání kresby nižším kontrastem do ztracena, nýbrž k strmému pádu kresby do oblasti nekresby. což o to, že zybtek obrazu byl fajn, tohle mi štvalo, a jelikož nemám čas se u každýho zmáčknutí čudlíku měřit s expozicí na stíny (a nebo obětovat druhou clonu citlivosti), zavrhnul jsem pyrocat-hd definitivně. a navíc jsou to dva roztoky == opruz.
jiný pyrovody jsem s tím nezkoušel.
jo, ještě je delta 400 nádherná v Koblicově MPB. stejná tonalita, jak dd-x, ale ostřejší podání a řezavější zrno. EI cca 250.
celkově mám pocit, že v použití T/Delta filmů s pyrovodama nemůže být problém, najde-li člověk vhodnou kombinaci. což je ta stejná situace, jaká panovala i u konfekce a filmů s kubickejma krystalama.
#5
Publikováno 26 říjen 2012 - 08:50:13
kontaktu na oficiálním zastoupení KODAKU konzultoval optimální proces zpracování. Výrobce doporučuje
pro optimální výsledek kompletní chemii T-Max, zejména pak i ustalovače T-Max, který má specifické a
pro požadavek trvanlivosti ustálení T-emulze zcela unikátní složení. Nejedná se tedy o reklamní trik
výrobce, ale zmíněné doporučení vychází z technologie firemní laboratoře KODAK. "Starý Jezevec" Erik
#6
Publikováno 26 říjen 2012 - 09:38:42
#7
Publikováno 26 říjen 2012 - 10:57:56
#8
Publikováno 26 říjen 2012 - 11:08:08
#9
Publikováno 26 říjen 2012 - 12:01:02
#10
Publikováno 26 říjen 2012 - 12:21:40
#11
Publikováno 26 říjen 2012 - 13:35:33
#12
Publikováno 26 říjen 2012 - 13:49:49
#13
Publikováno 26 říjen 2012 - 14:46:30
#14
Publikováno 26 říjen 2012 - 15:03:02
možno budem prekvapený ako neviem.
#15
Publikováno 26 říjen 2012 - 20:59:47
#16
Publikováno 26 říjen 2012 - 21:36:24
#17
Publikováno 18 únor 2013 - 15:54:09
#18
Publikováno 18 únor 2013 - 16:01:09
#19
Publikováno 20 únor 2013 - 13:59:00
#20
Publikováno 4 květen 2014 - 18:15:03
Omlouvám se za možná triviální dotaz, ale nějak jsem asi zabržděnej nebo co...
Mám nafocený Kodak Tmax 100 a rozmíchanou D76 1+1. Koukal jsem na Digitaltruth a tam jsou při tomto ředění uvedené 2 časy , jeden je ASA/ISO 100-200 - 12 minut a druhý je ASA/ISO 100 - 9,5 minuty.
Který platí pro vyvoláni na ISO100 - 9,5?
Koukal jsem na různé weby a tam uvádí jak 12 minut tak i těch 9,5.... nějak si sedím na vedení..?
#21
Publikováno 4 květen 2014 - 18:28:09
http://www.kodak.com...ubs/j78/j78.pdf
strana 4
a
http://www.kodak.com...f4016/f4016.pdf
strana 6
odpoved 9,5
co ta matie je
TMax 100 D-76 1+1 100-200 12 12 11.5 20C [29]
Data is taken from a previous version of this film. Starting point time remains the same.
#22
Publikováno 4 květen 2014 - 18:38:16
Já tu angličtinu moc neovládám a tak jsem tomu moc nerozuměl.
Tak že ještě jednou, Aktualní Tmax 100 - na 100 ISO - 9,5 min?
#23
Publikováno 4 květen 2014 - 23:32:07
Chcem opat upozornit na to, ze niekde okolo roku 2007 presli CB filmy Kodak drobnymi zmenami, tyka sa to aj vyvolavacich casov.
Uplna uzasne je prstudovat si vyvolavacie casy v publikaciach Kodak, konkretne T-Max filmov:
http://www.kodak.com...f4016/f4016.pdf
Fajn by bolo na strane 30 pozriet ako vyzeraju a oznacuju sa tie novsie verzie a potom podla verzie urcit vyvolavacie casy.
V tychto publikaciach su vyvolavacie casy uvedene pre vsetky sposoby vyvolavania. Je teda vhodne rzlisovat rucne vyvolavanie v malych tankoch "Small Tank", pripadne "Rotary tube" teda vyvolavanie napr. v rotacnom Jobe.
Pozor teda na tie Kodaky.
Pre tych, co sa im nechce studovat kratky navod:
1) filmy T-Max100 su "stare" verzie, platia zvacsa dlhsie casy
2) filmy 100T-Max su "nove" verzie, platia zvacsa kratsie casy
#24
Publikováno 5 květen 2014 - 00:00:28
nechci do toho moc zasahovat,ale ja vzdy opatrne rozlepim krabicku a uvnitr jsou napsane jake vyvojky pouzit,jake casy a teploty.Vcera jsem poprve fotil na T-Max 3200 a uvnitr jsou casy a vyvojky na pusovani,800,1600,3200,a 6400,vzdy se podle toho ridim a vychazi to,to same ma Ilford...
borek
#25
Publikováno 5 květen 2014 - 06:26:33
Díky Keko, tak nějak podvědomě jsem si to taky myslel. Jinak ty T-max filmy se prodávají myslím v balení po 5 Ks, v takové podlouhlé krabičce, kde nejsou žádné udaje o časech, jen odkaz na jejich stránky. Samotné svitky jsou pak balené jen v tom žlutém celofánu. Jinak co myslíš, že je na krabičce napsané?
T-MAX 100 FILM
100Tmax
čert aby se v tom vyznal....
Těch 9,5 ale zřejmě sedí.
Chcem opat upozornit na to, ze niekde okolo roku 2007 presli CB filmy Kodak drobnymi zmenami, tyka sa to aj vyvolavacich casov.
Uplna uzasne je prstudovat si vyvolavacie casy v publikaciach Kodak, konkretne T-Max filmov:
http://www.kodak.com...f4016/f4016.pdf
Fajn by bolo na strane 30 pozriet ako vyzeraju a oznacuju sa tie novsie verzie a potom podla verzie urcit vyvolavacie casy.
V tychto publikaciach su vyvolavacie casy uvedene pre vsetky sposoby vyvolavania. Je teda vhodne rzlisovat rucne vyvolavanie v malych tankoch "Small Tank", pripadne "Rotary tube" teda vyvolavanie napr. v rotacnom Jobe.
Pozor teda na tie Kodaky.
Pre tych, co sa im nechce studovat kratky navod:
1) filmy T-Max100 su "stare" verzie, platia zvacsa dlhsie casy
2) filmy 100T-Max su "nove" verzie, platia zvacsa kratsie casy
#26
Publikováno 5 květen 2014 - 12:57:45
Toto je novy 100T-max 120.
Je to vidiet aj na plastovom obale
#27
Publikováno 5 květen 2014 - 12:58:34
.
#28
Publikováno 6 květen 2014 - 21:13:33
(omyl)
#29
Publikováno 23 květen 2014 - 14:28:24
TMAX 400 PMY (35) v PMK (1+2+100), 15min při 21C, standardně inverze co 15sec, lze i 20., na rozdíl ot Tri-X nevynechávám lázeň v použité vývojce. Skvělá tonalita i ostrost.
#30
Publikováno 11 červen 2014 - 19:20:43
mne tmax 100 pekne vychadza v xtole 1+3, v stocku mi z toho vzdy vychadzali dost ploche negativy preto som zacal riedit
#31
Publikováno 11 září 2014 - 11:37:12
Ahojte!
Nie úplne T film, ale podobný
Prosím vás - ako by ste nafotili + vyvolali Fuji Acros v Perceptole?
(niečo som vyčítal po tých internetoch, vraj EI 80 a 1+3 funguje fajn, ale radšej sa poradím na temnej, možno má niekto priamejšiu skúsenosť. Ide mi o možnosť 30x40 z kinofilmu, zväčšovák mám difúzorovo-kondezorový Kaiser)
vďaka za každú radu!
#32
Publikováno 11 září 2014 - 11:54:54
aha, našiel som (po nejakej dobe aj lepšie vlákno:
http://www.temnakomo...cros-100/page-2
takže sa popýtam tam, toto môžete zmazať.
#33
Publikováno 28 září 2014 - 19:58:45
Zdar ve spolek. Mam dotaz ohledně T-max 100. Teď jsem vyvoval 2 svitky nafocený v normálnim světle (max 8-9 clon) a volal jsem to v R09. Normálně mi celkem pěkně vychází Trix-400 v 1:50, že se mi to dobře zvětšuje (trochu měkčí). tak jse zkusil ten T-max 100 taky tak, 15 min při 20 °C. A přijde mi to dost málo krytý a navíc moc nekontrastní. Druhej svitek jsem teda udělal v 1:25, 6,5 min s hrubší agitací a je to v podstatě stejný. Nemam čas zvětšovat, ale ze skeneru jsem dostal všechno celkem v pohodě, nicméně negativ je fakt zváštní. Navíc oba svitky maj fialovou podložku.
Proto se ptám, je nafialovělá podložka normální, nebo to může bejt málo ustálený, jak jsem někde dočetl? Jak moc maj bejt T-max 100 krytý oproti Trixu (ten mívám krytej celkem hodně). Může to bejt vyčpělou vývojkou? Mam už ten R09 otevřenej víc jak půl roku, ale naposled tak přek měsícem byl film ještě v pohodě.
Tak snad za měsíc bych to mohl zkusit zvětšit, tak uvidim, ale moc se mi to nezdá. Přemejšlim že možná bdu zkoušet zesilování. Tak to dopadá, když člověk zkouší něco novýho, ale na trix 400 bylo venku prostě moc světla
Dík za případný odpovědi.
#34
Publikováno 28 září 2014 - 21:12:24
Zdar ve spolek. Mam dotaz ohledně T-max 100. Teď jsem vyvoval 2 svitky nafocený v normálnim světle (max 8-9 clon) a volal jsem to v R09. Normálně mi celkem pěkně vychází Trix-400 v 1:50, že se mi to dobře zvětšuje (trochu měkčí). tak jse zkusil ten T-max 100 taky tak, 15 min při 20 °C. A přijde mi to dost málo krytý a navíc moc nekontrastní. Druhej svitek jsem teda udělal v 1:25, 6,5 min s hrubší agitací a je to v podstatě stejný. Nemam čas zvětšovat, ale ze skeneru jsem dostal všechno celkem v pohodě, nicméně negativ je fakt zváštní. Navíc oba svitky maj fialovou podložku.
Proto se ptám, je nafialovělá podložka normální, nebo to může bejt málo ustálený, jak jsem někde dočetl? Jak moc maj bejt T-max 100 krytý oproti Trixu (ten mívám krytej celkem hodně). Může to bejt vyčpělou vývojkou? Mam už ten R09 otevřenej víc jak půl roku, ale naposled tak přek měsícem byl film ještě v pohodě.
Tak snad za měsíc bych to mohl zkusit zvětšit, tak uvidim, ale moc se mi to nezdá. Přemejšlim že možná bdu zkoušet zesilování. Tak to dopadá, když člověk zkouší něco novýho, ale na trix 400 bylo venku prostě moc světla
Dík za případný odpovědi.
Na T-max 100 dělám docela často a podložku mám normálně čirou. Kvedlám s ní teda v D76 a ustaluji v Fomafixu. Dočetl jsem se ale, že Tmax žere ustalovač a tak pro jistotu před každým ustalováním ho kontroluji, popřípadě dám čerstvý. Asi jsem Ti moc neporadil, ale to je má zkušenost.
#35
Publikováno 29 září 2014 - 08:54:01
mahonny: opravdu to neni uplně přesně odpověd, kterou bych potřeboval ale i tak dík. Taky jsem použil Fomafix a že t-max žere ustalovač jsem taky slyšel. Taky že je potřeba ho celkem vydatně (dlouho) ustálit. Nejvíc mě trápí jak je to málo krytý. Asi ten R09 už byl špatnej, nebo co.
#36
Publikováno 29 září 2014 - 11:37:00
Onehda som pracoval pre Kodak a kazde skolenie sa spominal fakt, ze spravne vyvolany T-Max film je vlastne manej kryty ako trebars Tri-X. Spravne vyvolany negativ musi byt dobre kopirovatelny v tom zvacsovaku, ktory pouzivas. Casy odporucene vyrobcom su zvacsa pre kondenzorove typy. Pre difuznu hlavu treba pridat 5-10%, alebo viacej kvedlat. Kvedlanim sa vsak zmensuje hranova ostrost, dlhsim vyvolavanim nepatrne rastie zrno atd.
Ruzovy nadych indikuje problem s ustalovacom a pranim. Cerstvy ustalovac a korektne pranie dava ciru podlozku.
T-Max nevycerpava ustalovac viac, naopak, menej striebra spoterbuje menej latok. Zivotnost sirnatanu vsak nie je neobmedzena. Starsi ustalovac s malym poctom ustalenych filmov nemusi byt tak vydatny, ako cerstvy s vacsim poctom sparcovanych filmov.
Ale to je asi vseobecne zname a treba si to len pripomenut.
#37
Publikováno 29 září 2014 - 12:47:43
keko: díky za info! Dává mi to naději, že možná přecijen ty filmy nejsou zas tak málo vyvolaný. Jak jsem řikal, ze skeneru mam po roztažení histogramu celkem koukatelný obrázky. Na SF používám kondenzor, tak snad se z toho bude dát zvětšovat. Dneska teda namíchám novej Fomafix a pro jistotu v něm filmy ještě vykoupu a uvidim, jestli zmizí to fialkový zabarvení. Asi se mohlo stát, že byl už ustalovač vyčpělej - chvíli jsem teď nevyvolával. Jsem blbej, měl jsem si na to vzít všechno čerstvý...
#38
Publikováno 29 září 2014 - 20:33:19
O, uz to neries. Film bude asi ustalny primerane potrebe uchovat ho 30-40 rokov. No proste nenechas po sebe pyramidu. Zase - ani by nebolo kade chodit pre same pyramidy
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních