Sportovní fotografie
#1
Publikováno 28 říjen 2013 - 11:13:58
A to nejdůležitější, jaké filmy? Bude na zápasy (kde je dost kontrastní prostředí vlivem osvícení stadionu) stačit ISO 400, nebo to chce víc? Pushovat, nepushovat? Rychlost závěrky?
Moc díky za rady:)
#2
Publikováno 28 říjen 2013 - 11:39:16
(jinak pochopitelně dobré mechanické tělo s dobrým -světlým hledáčkem)
jaké filmy? záleží na hladině osvětlení, která tam je - naměřit
nejsem sporťákem a nikdy jsem nebyl, ale jistě museli vystačit se čtyřstovkou a světelnými objektivy, event. push
mám takovou brožurku "sportovní fotografie" tak 1970, podívám se po ní
#3
Publikováno 28 říjen 2013 - 11:49:26
odpověď: ano, každý, kdo fotil reportáže i sportovní, ještě před vynálezem a rozšíření digitálních senzorů a fotoaparátů.Fotil jste někdo dřív, před příchodem digitálu, sportovní události, kde se všechno děje velmi, velmi rychle?
... Zenit Fotosnaiper, sovětskou klasiku. S objektivem Tair jsem by vždy spokojený, s fotoaparátem ne (holt Zenit, štvalo mě minimum časů). Myslíte, že se fotopuška na toto hodí, nebo mám dát přednost klasické Praktice s teleobjektivem?
co se fotoaparátu týče: dle mého názoru se Zenit (ani Praktika, se kterou jsem v době krále klacka kdeco, i sport fotil z důvodu, že lepší foťák byl pro mě nedostupný) moc nehodí ze třech důvodů: - zmínené minimum expozičních časů, - docela temný hledáček a matnice, chybějící zaostřovací dálkoměrný klín pro co nejrychlejší zaostření, veledůležité právě pro reportáž s teleobjektivy, - chybějící expoziční automatika (jak v režimu přednosti clony, tak přednosti času)
co se objektivu týče: Tair je docela těžký, i když fotopuška s ním se dá zvládnout. ve 300mm ohnisku jsou dostupné lepší, světelnější, ostřejší i lehčí objektivy (ovšem dražší, např. Tamron SP 300mm/2,8 LD IF, nebo legendární Nikkor stejných parametrů, opticky ještě lepší). 300mm ohnisko je pro spoustu záběrů na fotbale krátké, pro spoustu dlouhé, tudíž jako doplnění k němu vidím druhé tělo s dobrým zoom objektivem 100-300 nebo 70-210 (či 80-200)
k filmům: než se člověk naučí fotbal fotit (dle mého je to náročnější než třeba hokej, díky větší hrací ploše a rozpětí vzdáleností, vyplýtvá spoustu stovek metrů filmu. Docela škoda, že jsi s tímto nepřišel před dvěma měsíci, kdy byl ještě dostatek levného čb filmu velmi vhodného i pro tyto účely: http://www.temnakomo...eillance-filmy/
vzhledem k nízké světelnosti dlouhých teleobjektivů, potřebě zaclonit alespoň o 2 clonové hodnoty, a současně dodržet pravidlo čas 1/(2xohnisková vzdálenost) je téměř nezbytné použít filmy ISO400 a vyšší, pushovatelné až o 2EV.
Držím palce, určitě začni fotit tím, co máš k dispozici, až podle toho, co ti poleze, pokud se tomu budeš chtít věnovat dlouhodobě a naplno, přemýšlej o lepší výbavě, která může vést k pohodlnější a přesnější práci, k lepším výsledkům (nebo taky nemusí, nejdůležitější je vždy to, co je za hledáčkem aparátu, tj. oko a to za ním).
#4
Publikováno 29 říjen 2013 - 08:07:08
Nemá smysl snažit se pořídit vybavení, které pokryje celou plochu hřiště. Účelnější je zaměřit se na určité místo a čekat, až se tam něco stane. Typicky vhodné místo je za brankovou čarou, asi v polovině vzdálenosti mezi brankou a rohem. Odtamtud se dají fotit akce před bránou i s celkem běžným vybavením. Druhé vhodné místo je za postranní čarou, mezi středem a rohem. Tam se hráči často zastaví, bojují o míč, nebo hází aut a jsou doslova na dosah, působivá fotka se dá udělat i kompaktem.
Pokud je k dispozici jen aparát s ručním ostřením, nemá smysl se pokoušet na pohybující se hráče zaostřit, to nikdo nestihne. Lépe si připravit zaostření do místa, kde je lze očekávat a počkat, až se tam objeví. Tak jsem udělal hezké záběry i s celkem nemotorným středoformátem. Zrcadlovka s automatickou expozicí, se slušným autofokusem a objektiv 70-200 *) pak umožňuje fotit téměř vše a vystihnout klíčové momenty. Film co nejcitlivější, umožňuje krátké časy a větší hloubku ostrosti. Zrno a větší kontrast nevadí - míč je beztoho černobílý a dresy co nejkřiklavější. Nefotíme zátiší, ale reportáž.
*) To vše dnes k pořízení za cca 3kKč. Slušné výsledky jsem měl i s aparáty řady Olympus IS, dnes za pár stokorun.
#5
Publikováno 29 říjen 2013 - 08:12:51
#6
Publikováno 29 říjen 2013 - 21:50:02
nebyla to dobrá koupě, Jirinol shrnul technicky, jen doplním: na objektivu ta podivná neohrabaná a při expozici kopající a hlučná aretace clony... já jsem s tím snad neudělal ostrou fotku
možná jsem byl nemehlo, možná jsem měl nějaký nepovedený kus, ale kladnou referenci nedám...
#7
Publikováno 27 listopad 2013 - 21:47:25
letos na rally Tribeč sem fotil Nikonem F-801s s Sigmou 70-210mm, no co čert nechtěl 2 auta před tím které jsem potřeboval se Foma 400 přetrhla, no z brašny jsem vytáhl Flexaret VII s Fomapanem 100 (s bleskem 1/30 5,6 clona)
no a nádhernej záběr Merdcedesu 500 rally.
sic jsem to musel hodně zvětšovat (z 6x4,5) bylo to vzdálené asi 30m
byl to asi můj druhej nejlepší fotografickej zážitek roku.
No a nedovedete si představity ty xsichty všeci Canon D5 Lkový sklo..... já s Flexaretkou no masakr ale asi bych to neopakoval!!
#8
Publikováno 27 listopad 2013 - 22:12:07
ovšem pozor na život, to je jasný - abys nebyl moc blízko, pomůže ten výřez
taky úkrok ze silnice pryč je opačným směrem!
#9
Publikováno 28 listopad 2013 - 00:00:06
Vzal sem si toho snipera a na 250sátinu sem to tam namrskal a je to všechno nahouno.
Ostřit sem nestíhal a tak dál... prostě zenit.
#10
Publikováno 28 listopad 2013 - 00:50:51
poradil by pepik hnátek
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních