čas expozice, clona...
#1
Publikováno 23 December 2013 - 21:51:29
mám dotaz. Sice si jako začátečník budu kupovat foťák, který sám určí čas expozice a vhodnou clonu, ale pak bych chtěl používat ručního nastavování pomocí externího expozimetru (i kvůli toho, že automat ve foťáku není 100%). Ale: tady ( http://www.paladix.c...osti-filmu.html ) jsem se dočetl, že například expozice 1/15 s při cloně 5.6 je totéž jako expozice 1/30 s při cloně 4 atd. Čili píšou, že se jedná o stejné expozice, nicméně v literatuře (teď nemám tu knihu u sebe, pokud by někdo chtěl, tak později titul uvedu) uvádí, že clona má vliv na hloubku ostrosti - čím vetší clona (menší otvor), tak tím větší hloubka ostrosti (dále uvádá že: pokud potřebuji i zřetelné pozadí a zabranou detailně velkou část kompozice, tak velká zaclonění; když chci třeba rozostřit rušivé pozadí, tak malé zaclonění). Co je tedy pravda - je to jedno, nebo je pravda, co uvádí kniha?
Děkuji.
#2
Publikováno 23 December 2013 - 22:07:54
Studuj, jsi na dobré cestě pochopit. Držím palce.
p.s. co se týče expoziční hodnoty, (EV), pokud ti expozimetr pro clonu 11 naměří čas 1/8s, pak stejné množství světla projde na film v kombinaci času 1/15 a clony 8, 1/30 a cl.5,6, 1/60 a cl.4, 1/125 a cl.2,8 atd....
něco jiného je otázka hloubky ostrosti, která (u objektivu stejné ohniskové vzdálenosti) roste s vyšší clonovou hodnotou.
pro snadné pochopení doporučuji např. projít si a pohrát s dosazováním hodnot - a hned viditelným výsledkem zde:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
#3
Publikováno 23 December 2013 - 22:25:20
#4
Publikováno 24 December 2013 - 00:07:54
Kromě hloubky ostrosti také časem zjistíš že i různé expoziční časy mají vliv na fotku. Je na tobě jako fotografovi, jakou kombinaci zvolíš. Ve starých knížkách bývají pěkné ukázkové snímky. Doporučuji vyzkoušet.
#5
Publikováno 24 December 2013 - 10:30:37
Ať budeš hledat kde budeš hledat, vyhni se jako čert kříži PhotoTV. Leda až potom, když se budeš chtít zasmát.
#6
Publikováno 24 December 2013 - 10:32:35
A skvěle to vysvětluje pan Taylor, pan Neff nevím, ale mívá dobré postřehy.
#7
Publikováno 24 December 2013 - 13:53:45
A z uvedeného lze také usoudit, že když jsi v úvodu napsal, "že automat ve foťáku není 100%" - že naopak může být na škodu, když automat měří 100%, ale ty s tím nemůžeš nic dělat. Proto správně uvažuješ o fotopřístroji s možností použití ručního měření.Ano, přesně tak.
Kromě hloubky ostrosti také časem zjistíš že i různé expoziční časy mají vliv na fotku. Je na tobě jako fotografovi, jakou kombinaci zvolíš. Ve starých knížkách bývají pěkné ukázkové snímky. Doporučuji vyzkoušet.
#8
Publikováno 25 December 2013 - 12:45:24
Děkuji
#9
Publikováno 25 December 2013 - 13:25:54
Umožňuje. Na hrátky s hloubkou ostrosti ale doporučuju vyhnout se setovému objektivu, s kterým se ten Canon prodával. Jednak není opticky ani mechanicky žádný zázrak a světelný už vůbec ne.Ano, chci nějaký přístroj, který umožňuje manuální nastavení, ale myslel jsem (i literatura uvádí), že modernější přístroje toto umožňují. Chci si zakoupit Canon EOS 300 - umožňuje to tento fotoaparát?
Děkuji
#10
Publikováno 25 December 2013 - 13:30:37
a jak uz rekl pan kolega Notorius (btw: zkousel si uz ten CMS II? Ja jsem akorat zpracoval druhej s nocnim focenim z Vysehradu smerem "kamkoliv" a perfektni! musime se nekdy srazit at ti dam ten rodinal a silvermax) neni to zadnej zazrak ... mel jsem zapujcenou predchozi verzi EOS 500 a zadnej zazrak se nekonal... holt jsem se namlsal i tim "nejobycejnejsim" 50/1.8 Zuikem a radou Tamron SP ...
#11
Publikováno 25 December 2013 - 18:37:34
#12
Publikováno 25 December 2013 - 19:53:34
#13
Publikováno 25 December 2013 - 21:14:46
http://www.ebay.com/...t=625&_from=R40
nebo snad tady http://www.paladix.c...php?adid=276785
#14
Publikováno 25 December 2013 - 23:00:53
#15
Publikováno 25 December 2013 - 23:09:49
#16
Publikováno 26 December 2013 - 02:11:04
Děkuji.
#17
Publikováno 26 December 2013 - 04:37:56
Krátky objektív bude vždy oproti dlhým objektívom mať pri rovnakom clonovom čísle väčšiu hĺbkou poľa. To, čo sa nazýva "predlžovacím faktorom" je iba barlička pre priblíženie pozorovacích pri zmene formátu. Kedže sú ohniskove vzdialenosti a ich pozorovacie uhly pre malý formát 24x36 mm "všeobecne známe" (napr. 40-60 mm je štandard, 70-90 mm je dlhý objektív "portrétovací", 35 mm je krátky objektív, 20-24 mm širokoúhly), prepočítava sa na tieto vzdialenosti.
Pod krajinou sa zvyčajne myslia veľké celky a tam je rozsah 20-35 mm (pri formáte 24x36 mm) vhodný. Že malý formát nemusí byť zrovna vhodný pre krajinu a že pri krajine nemusí byť nevyhnutne použitý krátky objektív, to je vec iná...
Pre začiatok je najlepšie nešpekulovať nad viacerými objektívmi, zvoliť jeden, najlepšie štandardný (50 mm) vysokej svetelnosti a fotiť, fotiť, fotiť. Napr. Cartier-Bresson si vystačil vo väčšine tvorby práve s týmto objektívom. Po čase sa ukáže, či by nebol vhodnejší kratší, prípadne dlhší objektív. A možno tá 50ka nakoniec vydrži trvale.
#18
Publikováno 26 December 2013 - 04:48:25
#19
Publikováno 26 December 2013 - 09:16:07
Bimbaku, už to nehul. EOS-FD? Co to je?clovece zubatomys .. a ja mel za to, ze 300ka ma jeste EOS-FD a ne EOS-EF ...
#20
Publikováno 26 December 2013 - 09:59:37
#21
Publikováno 26 December 2013 - 10:18:03
Záleží velmi též na zaostřené vzdálenosti. Nablízko to bude rozostřeno i tím širokáčem.Děkuji, takže prodlužovací faktor zatím nemusím řešit, protože budu fotit klasický formát. Je jasné, že ojektiv 24 mm na f2 nebude totéž co 75 mm na f2, jen mě spíše zajímala ta míra - jestli se to s širokoúhlým dá rozostřit tak, že pozadí není patrné (u těch sportovních záběrů pana Neffa mi to tak nepřipadalo, kdežto když fotil sport s teleobjektivem, tak to byla jiná...)
Tady je ukázka 28/2.8 http://www.flickr.co...04/11550086683/
#22
Publikováno 26 December 2013 - 12:34:23
ten jeho "prodlužovací faktor" není nic jinýho než přepočet ohniska pro digitál s malým čipem (olympus 4/3 má proti kinofilmu čip 2x menší, ostatní výrobci se drží v hodnotách 1.6-1.5x). Pak ani výsledek není porovnatelný, protože vjem rozmazání pozadí se odvíjí právě od "velikosti filmu X ohniska X clony X zaostřené vzdálenosti".
S jedním ohniskem (obvykle 35-50mm) se dá překvapivě nafotit mnoho zajímavých věcí, jak už někdo psal, HCB fotil především padesátkou. Dneska jsme rozmazlený a na všechno potřebujeme spešl objektiv. Cokoliv se dá fotit čímkoliv, stačí vědět co člověk dělá.
Širokáč na krajinu? Ano i ne, při prohlížení letošních snímků jsem dost překvapený, ale snad polovinu jsem nafotil objektivama delšíma než záklaďák. No a lidi fotím především objektivama 40, 25 nebo i 21mm; 90mm jen zřítkakdy.
Pak si vyber .
#23
Publikováno 26 December 2013 - 13:28:07
Ale všechny objektivy o stejné oh. vzd. mají shodnou hloubku ostrosti ať už jsou určeny pro rozdílné formáty.
Takže hloubku ostrosti ovlivňuje ohnisková vzdálenost / clona / zaostřená vzdálenost (např. u makrofotografie je velmi malá).
#24
Publikováno 26 December 2013 - 15:00:58
#25
Publikováno 26 December 2013 - 19:58:26
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních