Fabius:
ano, vím, beru na vědomí - on by ten adaptér (fungoval-li by jak má, nevím) měl větší smysl, když jsem měl ještě více objektivů na Pentax a méně Nikkorů od tebe (pak bych používal z P645 i ohniska 75 a 200 mm).
Dubraro:
Úkrok do SF jsem si užil. Stačilo. Nejsem pro něj dost dobrý. Kupovat nějaký další systém a tahat ho s sebou, spolu s Nikony, nechci. Tehdy jsem si vybral P645 - viz zde příslušná vlákna - http://www.temnakomo...ax-nebo-mamiyu/
Vědomě jsem si vybral P645 (kvůli kvalitě objektivů, kvůli zdejší servisovatelnosti - která nakonec i byla potřeba, ale nezvládla to) s výhledem na shift P67 (redukci už jsem měl) - bez Arsatu či Zoerku.
V zrcadlovkových SF je vlastně vždy jen jeden shift (P645 z P67, M645 = 50/4 příp. 67, RB 67/68 tedy též jeden... atp.)
Takže pokud bych měl na stole peníze, které jsem nacpal do P645 a řešil SF dnes znovu, asi by byl horkým kandidátem FUJI GX680III - k tomu hranol, expozimetr, externí spoušť, adaptér na AA, 1-2 kazety, 3-4 objektivy a 1 nosiče - kvůli otočným kazetám 6x8 (má i Mamiya) a hlavně shiftu se všemi objektivy. Ale touto cestou se už asi nikdy nevydám, neboť - jak říká kníže ráčkující spící - člověk nemá prdět výš, než mu narostla prdel .
A tak zůstávám u kinofilmu - a nebudu polemizovat s nikým o tom, že je to na krajinu nesmysl (třeba je, ale nerespektuji to ). A je možné, že shift patří na SF, ale vím jistě, že PC Nikkory na SF nepasují... Ono je naopak u MF mnohem důležitější využívat celé pole už při záběru, než fotit s vodorovnou osou širšího objektivu a vyřezávat cílovou kompozici. Plýtvejte si obrazovým polem na větších formátech .
Máme teď takový hodně dlouhodobý projekt - a tam už cítím, že shift bude třeba. Alespoň ten 35 mm. Jestli i 28 nebo 24 (ta cena!), neumím odhadnout.