Přejít na obsah


Fotka

zonální systém v portrétní fotografii - MF


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
11 odpovědí na toto téma

#1 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 13 červenec 2014 - 17:33:32

Zdravím,

 

snažím se proniknout do tajů zonálního systému s malým formátem. Můj dotaz zní, zda se má cenu do toho pouštět, když fotím převážně portrétní fotografii, kde exponuji převážně na tvář, tj. 18% šedou...černochy a albíny asi fotit jen tak nebudu...

 

+ dotaz k základní poučce "exponuj na stín, volej na světla": jde určit nějak přesně zkrácení času volání negativu, než testem? díky

 


  • 0

#2 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 13 červenec 2014 - 18:47:32

Může to uškodit? Vždycky se vyplatí umět něco, co posune práci dál a rozšíří možnosti, případně pomůže eliminovat chyby.


  • 0

#3 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 13 červenec 2014 - 18:56:58

Uškodit určitě ne, jen mám pocit, že bych vždy došel ke stejnému výsledku..tj. chci mít zónu V. jako 18%, tj. pleťovku (hlavním motivem mi je vždy tvář člověka)...a i když budu umísťovat do zóny III. první kresbu ve stínech, nebo do VII. poslední kresbu v světlech, vždy pro mě bude klíčová kresba v obličeji...


  • 0

#4 pasiasty

pasiasty

    Nováček

  • Předplatitel
  • 498 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 116

Publikováno 13 červenec 2014 - 19:19:09

Nejsem si jist, zda běžně v portrétu bělocha se pleť dává do zóny V, řekl bych že spíš do VI či VII.

jinak - nevím jestli zónový sytém, či BTZS - jeho ještě přesnější variantu, budeš skutečně chtít uplatňovat, včetně ověřovaní citlivostí pro každý používaný pár šarže filmu - vývojka, focení celého kinofilmu pro steny způsob vyvolávaní atd. Na druhou stranu může se hodit pochopit principy úpravy kontrastu negativu a vliv těch uprav na expoziční index.

Mimochodem - doporučují přečíst co o zónovém systému a obecně o negativech, vyvalovaní píší Frances Schultz a Roger Hicks:
http://www.rogerandf...on/ps zone.html
http://www.rogerandf...elopment 1.html
http://www.rogerandf...eg density.html
  • 1

#5 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 13 červenec 2014 - 19:22:47

Zdravím,

 

snažím se proniknout do tajů zonálního systému s malým formátem. Můj dotaz zní, zda se má cenu do toho pouštět, když fotím převážně portrétní fotografii, kde exponuji převážně na tvář, tj. 18% šedou...černochy a albíny asi fotit jen tak nebudu...

 

+ dotaz k základní poučce "exponuj na stín, volej na světla": jde určit nějak přesně zkrácení času volání negativu, než testem? díky

Nás na škole učili umisťovat pleťovku do zony VII.


  • 0

#6 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 14 červenec 2014 - 16:12:25

Nejsem si jist, zda běžně v portrétu bělocha se pleť dává do zóny V, řekl bych že spíš do VI či VII.

jinak - nevím jestli zónový sytém, či BTZS - jeho ještě přesnější variantu, budeš skutečně chtít uplatňovat, včetně ověřovaní citlivostí pro každý používaný pár šarže filmu - vývojka, focení celého kinofilmu pro steny způsob vyvolávaní atd. Na druhou stranu může se hodit pochopit principy úpravy kontrastu negativu a vliv těch uprav na expoziční index.

Mimochodem - doporučují přečíst co o zónovém systému a obecně o negativech, vyvalovaní píší Frances Schultz a Roger Hicks:
http://www.rogerandf...on/ps zone.html
http://www.rogerandf...elopment 1.html
http://www.rogerandf...eg density.html

děkuji za super články! přečtu, nastuduji...


  • 0

#7 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 14 červenec 2014 - 16:16:17

Pánové, aniž bych chtěl dělat chytrého, pojem "pleťovka" má podobnou vypovídací hodnotu, jako "motorové vozidlo".

Zkuste si představit: pergamenová kůže anorektičky - pleť (zmalované nebo naopak nenamalované) modelky - pleť úřednice - pleť úředníka - pleť horského vůdce - pleť svářeče - pleť osmdesátníka(ce) - pleť studentky teologické školy nebo řádové sestry - pleť studentky tělocviku a pobytu v přírodě - pleť cirhotického alkoholika... 

Mluví se o vždy o nějakém "průměru" (někteří o "středoevropanovi", někteří o "balkánci"...).

Když mám na snímku obličej (tělo), vždycky se je snažím v pozitivu "naladit" tak, aby "barva" (=odstín šedé) dokreslovaly výraz.

V exponometrii se o 18% šedé mluví, ale zkuste si dát vedle obličeje "šedou kartu" a měřte! Pro zjednodušení bych asi šel do dopadajícího světla - nevyhodnocoval bych odražené. (Nebo bych si pomohl šedou tabulkou).


  • 0

#8 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 14 červenec 2014 - 17:03:46

Pánové, aniž bych chtěl dělat chytrého, pojem "pleťovka" má podobnou vypovídací hodnotu, jako "motorové vozidlo".

Zkuste si představit: pergamenová kůže anorektičky - pleť (zmalované nebo naopak nenamalované) modelky - pleť úřednice - pleť úředníka - pleť horského vůdce - pleť svářeče - pleť osmdesátníka(ce) - pleť studentky teologické školy nebo řádové sestry - pleť studentky tělocviku a pobytu v přírodě - pleť cirhotického alkoholika... 

Mluví se o vždy o nějakém "průměru" (někteří o "středoevropanovi", někteří o "balkánci"...).

 

I průměr už byl mnohokrát stanoven. http://www.businessi...row-2011-2?op=1

 

Při focení občanů tmavší pleti můžeš použít metody, popisované v politicky laděných publikacích z padesátých let, kde se probírá, jak fotit horníky.


  • 0

#9 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 14 červenec 2014 - 19:14:00

"Zonál" na portrét? Toš to sů tedak nápady. K čemu by byl dobrý? To jako z černocha dělat albína? To bude asik zase to "výtvarno". Ani si nechcu umět představit co by vám na to řekl třeba Jusuf Karsch nebo Richard Avedon ..  Na portrét měřte dopadající před obličejem, normálně volejte a vše ostatní DODĚLÁTE V KOMOŘE POD ZVĚTŠOVÁKEM!


  • 5

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 14 červenec 2014 - 21:14:53

 

 

+ dotaz k základní poučce "exponuj na stín, volej na světla": jde určit nějak přesně zkrácení času volání negativu, než testem? díky

 

podle mě postačí odhad, změřit jak jsou daleko nejvyšší světla, co mají mít kresbu -  od střední šedé a když daleko víc, než je zdrávo, tak ubrat 10-30% volacího času, nebo ponížit teplotu vyvolání, nebo oboje, ale to za tebe nikdo nevyzkouší, resp. vyzkouší,ale můžete se ve výsledku rozejít


  • 0

#11 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 15 červenec 2014 - 08:23:08

Vážený kolego, Lukáši, dovoluji si připojit několik postřehů k problematice tzv. "Zonálního exponometrického systému" v praxi 35mm formátu. Přemíru "Zonality" v jejich nejrůznějších "klonech" považuji za neadekvátní jejímu původnímu poslání. Doménou

k uplatnění je především velký formát s pomyslnou hranicí od 5x7inch výše v kombinaci s námětem, obsahujícím jen minimální počet obrazově účinných ploch, tvořících skladbu budoucího fotografického snímku, exponometricky přesně definovatelných. Exposice snímků má cíleně vycházet z určitého obrazového záměru autora s nedělitelným požadavkem na individuální proces vyvolání negativů, nebo tříděných skupin, vycházejících z exposičních poznámek k jednotlivým snímkům. Řízená modifikace

jejich obrazového účinu je také možná za použití barevných filtrů, jejichž obrazový efekt může být různý dle jednotlivých druhů fotografického materiálu. Nehovořím o formátu 35mm. Vydavatelství Focal Press roku 1997 vydalo knihu "The Zone System for 35mm Photographers" autorem Carson Graves, ISBN 0-240-80203-9. Důkladný popis E.I. testovacích postupů s přihlédnutím k specifikám malého formátu, spolu s mnoha ilustračními popisy tzv. previsualizace scény, kontrola jejího kontrastu, problematika exponometrie, zpracování negativů v optimální kvalitě, korekce expozic, to vše na 130 stranách a 80 ilustračních snímcích. Vše velmi důkladně rozpracováno. Podobná publikace Focal Press "Beyond the Zone System" Phil Davis ISBN 0-240-80343-4 jde 

na svých 220 stranách do větších detailů. Focal Press "Basic Photographic Materials and Processes" autorů - Leslie Strobel, John Compton, Ira Current, Richard Zakia, zmíněnou problematiku rozebírá na 410 stranách. ISBN 0-240-80201-2. Dokonalý popis poskytuje Les Meehan v knize "Creative Exposure Control" C&B ISBN 1-85585-811-8, dále Chris Johnson - Focal Press 

"The Praktical Zone System" ISBN 0-240-80328-0, velký formát skvěle autor Hermann Brix ISBN 3-89506-241-3 a zpracování negativů autor Hartmuth Schroeder v "Negativ Praxis" ISBN 3-00-010072-5 či autor Stephen G. Anchell "The Darkroon Cook-book" Focal Press, Second Edition ISBN 0-240-80277-2, či "The Darkroom Cookbook", Third Edition ISBN 978-0-240-81055-3,

případně Focal Press "The Film Developing Cookbook" Stephen G.Anchell, Bill Troop, ISBN 0-240-80259-4. Specializované publikace, zaměřené na sensitometrii fotografických materiálů nebudu dále zmiňovat. Časté rčení "Jedu na Zonál" působí na laické okolí doslova elektrizujícím dojmem, ale důkladná znalost postupů, vedoucích z realizaci určitého záměru je výsledkem mnohaleté praxe. Uspěchaná doba nepřeje soustředěné práci, vyžadující dostatek času. Nízký výskyt společensky vyloučené kategorie podivínů, obtěžkaných velkoformátovou kamerou, skrývajících svoji tvář pod "jeptuchou", vyžaduje jejich zařazení v kategorii přísně chráněných živočichů. Z dusivého puchu dozrávajících řepkových monokultur tzv. "Zatuchlé kotliny", závidím Borkovi panensky čistou kanadskou divočinu, či Jendovu new-zeelandskou scenérii, plnou svěží zeleně a rovněž Bzenčákův Zemský Ráj, plný zlata a poctivě po generace vydobytý a s pokorou k tradici stále každodenní dřinou udržovaný. Lukáši, na samotný závěr Vám přeji mnoho zdaru a pěkných fotografií. S pozdravem "Starý Jezevec" Erik


  • 2

#12 dm

dm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 15 červenec 2014 - 08:50:35

Pro osvěžení mysli na tohle téma doporučuju přečíst starýho Mortensena. On na to šel po po svým, vyvolával v lednici týden, atd,. atd. v principu svícení na minimální rozsah světel a volání na gama nekonečno. Článek a linky tu:  http://unblinkingeye.../mortensen.html


  • 1




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních