Přejít na obsah


Fotka

Aerochrome FPP Color Infrared Film

infrared IR infračervená barevná fotograf

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
9 odpovědí na toto téma

#1 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Předplatitel
  • 171 příspěvků(y)
Reputace: -22

Publikováno 26 srpen 2014 - 07:33:18

Zdravím Vás, přátelé,

 

zajímalo by mě, zda máte někdo zkušenosti s tímto barevným infračerveným filmem. 

Zakoupit jej lze například ZDE.

Je to opravdu film, který se může alespoň přiblížit již nevyráběnému Kodaku EIR ?


  • 0

#2 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 březen 2015 - 11:12:26

Ja mam! Co chces vedet? 

 

Jde to volat jako E6 diacek, ale to jsem udelal jenom jednou, protoze je toho filmu malo a za me jsou fotky lepsi nez diacky....a tak to vyvolavam normalne jako negativ (procesem ECN-2 nebo C-41) a da se to krasne nazvetsovat barevnou RA4

 

EIR_019.jpg


  • 0

#3 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Předplatitel
  • 171 příspěvků(y)
Reputace: -22

Publikováno 24 březen 2015 - 14:02:45

Taky už mám jeden v mrazáku, ale je pár informací, které mě zajímají, než ho založím do fotoaparátu.

Jaký filtr jsi použil ? Žlutý, oranžový, zelený nebo červený ? Výsledky se hodně liší a nejlepší jsou údajně se žlutým filtrem, ale nevím, co je na tom pravdy.

Jaké jsi použil ISO ? Udávané je 400, ale prý se to může dost lišit dle aktuálních světelných podmínek a to i o několik EV.

Je nutné film zakládat v naprosté tmě ? Slyšel jsem, že materiál z kterého je funguje jako světlovodič, takže když se osvítí konec, osvítí se celý film. Je to pravda ?

Jak se z vizuálního hlediska liší výsledky volané v E-6 a C-41 ? Při C-41 je údajně mnohem větší saturace, kontrast, ale kresba může být horší. Mohl by si prosím přiložit ukázkové snímky obou dvou variant ?

 

Jinak, snímek vypadá velice zajímavě.


  • 0

#4 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 březen 2015 - 15:15:03

Nevim jestli ti dokazu odpovedet na vsechny otazky, koupil jsem si je poprve nekdy pred 5ti lety a tady o tom u nas nikdo ani neslysel...takze sem zkousel a zkousel a zkousel....a neska se podivam do mrazaku a mam tam posledni dva kusy a uz si jooo rozmyslim co snimi...a zda jeste experimentovat...

 

- Filtr - Urcite zadny, protoze sem chtel aby prenesl to infrasvetlo v takovych barvach jake je...tohle neni cernobily infrak kde potrebujes filtr pro vubec nejaky efekt...toto je film, ktery je primo delany na citlivost v infra pasmu svetla, pozuval se na mapovani povrchu v infra svetle...takze filtr urcite zadny...pokud pouzijes zluty filtr, cely ten film se ti zabarvi do zluteho odstinu a prijdes o krasnou modrou barvu, kterou ma ten infrak fakt luxusni...s filtrem ti to bude tahnout do jedne barvy, bez filtru tomu nechas celou paletu.

 

- ISO je vec druha....ano rika se ze 400ASA ale strasne zalezi na mnozstvi IR svetla venku...totiz bezne expozimetry ti meri svetlo (dopadajici a odrazene) ale vsechno svetlo...tady jde pouze o infra cast svetla...Ale dopidil jsem se k takovym malym pomuckam...pamatuj ze 400ASA je to v lete (cerven, cervenec) pri modre obloze...to je toho infra zareni tak hodne ze to ma tech 400ASA....s temi vysledky jsem byl dycky moc spokojen. Pak zalezi, kdyz bude zamraceno, bude ten film min citlivy a ten efekt nebude az tak silny protoze se ti to svetlo rozplyne. Kdyz budes v tatrach ve 2000m tak tam je toho infra podstatne vice...takze zase klidne zavrit clonu o jedno cislo...pres takove ty jarni a podzimni dny je toho infra svetla mene...takze pocitat s tim ze ma ten film treba 320 ASA....proste zalezi na podminkach

 

- Ted dulezite! Co se tyka prace s filmem. Na lab zapomen, to si musis vyvolat doma jinak mas po nem, tam ti ho osvetli... Vytahujem - zakladame, vytahujem - vyvolaveme vzdycky vecer kdyz slunce zapadne a IR svetlo je na druhe strane zemekoule...tomu filmu staci fakt malinko...Ale potme to delat nemusis, takova zarivka doma v pokoji nema zadne IR svetlo... A pak dalsi dulezita vec....od doby kdy film vytahnes z mrazaku a do doby nez se potka s vyvojkou...by urcite nemelo ubehnout vice jak DVA dny...Stalo se mi, ze po tretim dnu zalozenem v aparatu, ze to zareni uz proniklo fotakem a mas po nem...uz se ti zadne osvetlovat po okrajich a ty fotky nebyly tak cire a krasne jako kdyz sem to vyvolal jeste vecer...a to musim rict ze mam dobry fotak s zadnymy mezerami mezi filmem a venkem...

 

- A posledni vec...E6 nebo C41...myslel sem si ze tam bude rozdil. Ale vubec, najde se tam par barevnych odlisnosti max v radach odstinu, ale opravdu zanedbatelne...vubec se to neda srovnavat s E6 filmem ktery vyvolas v C-41 a dosahnes CROSS procesu...Ja navic jeste pouzivam ECN-2 protoze ta ma stejny barevny vyvolavac jako je v roztoku E6 tudiz nedochazi opravdu k zadnemu znatelnemu barevnemu posunu, nebo dokonce ztrate efektu...

 

Takze zalezi uplne na tobe, ci to chces promitat jako diacky, nebo si z toho chces zvetsovat fotky...opravdu tady je to v tvojich rukou

 

Ale....muzu ti nabidnout tip, proc radsi to vyvolat jako negativ...

 

Nevim jestli ses nekdy setkal doma s procesem RA-4 (zvetsovani barevnych fotek z negativu) at uz negativy z ECN-2 ci C-41 (jak sem rekl pouze se lisi v pouzite chemii, proces je to identicky)

 

Pri preexponovani ci podexponovani filmu, ktery se vyvolava jako negativ, to jeste nema tak zasadni vliv na tu fotku co zvetsujes, pod zvetsovakem se da tak kouzli, ci uz na barevne hlave ( muzes si ti fotky udelat do zluta, do studenych barev a vlastne kompletne nasimulovat to pouziti toho filtru cos psal vyse), tak teplotou chemie nebo dokonce pouzitim vhodneho papiru...ze te vubec nemusi trapit jestli to ma 400ASA ci to ma tolik asa pod...protoze z tech negativu vzdy udelas dost expozicne peknou fotku i kdyz to budes mit treba pripecene...

 

Kdezto pokud neutrefis expozici, byt jen o par clon, coz je u tohoto filmu vzkutku rychlovka...tak po naslednem vyvolani v E6 se ti tmavy diak nehodi k nicemu a svetly bude mit vyzrane mista bez kresby...a i po naslednem naskenovani a vytisteni v nejakem labu na urovni nedosahnes srovnatelneho vysledku viz vyse jak o s negativem...samozrejme pro pripad ze netrefis mnozstvi infra zareni...pokud to trefis, tak mas pekny diak...

 

Takze uz moc slov...

 

Skusim vecer, az budu doma sem hodit nejake fotky, ale pamatuj, je to tvuj film, tvuj experiment, takze je to jen a jen na tobe, tohle ber jen jako tip ne jako navod :)

 

good luck

RED


  • 1

#5 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Předplatitel
  • 171 příspěvků(y)
Reputace: -22

Publikováno 24 březen 2015 - 17:56:53

Děkuji za informace, nicméně je tam dost věcí, co mi nějak nesedí....

Pokud je tento film prakticky shodný s Kodakem Aerochrome lll Color Infrared Film 1443, tak se skládá ze tří vrstev - zelené, červené a infračervené. Tedy běžný RGB model využívaný u klasických barevných filmů je posunut do IRG.

Všechny tyto vrstvy jsou však citlivé na modré světlo, které je potřeba odfiltrovat, neboť v opačném případě je snímek celý oranžový až červený. Musím říct, že na zahraničních webových stránkách jsem se nesetkal s nikým, kdo by na tento film fotil zcela bez filtru. 

 

Rozložení vrstev se týká právě i té expozice, kde je rozhodně nutno počítat i s viditelným spektrem, neboť na infračervené světlo je citlivá pouze jedna vrstva ze tří.

Čistě v infračerveném spektru totiž nelze fotit barevně, vždycky tam musí být i část viditelného světla, proto se například u digitální infračervené fotografie využívají filtry na hraně vlnových délek s viditelným spektrem a část ho propouštějí též.

U tohoto filmu vznikají barvy právě kombinací spektra zelené, červené a infračervené, vsazené do modelu RGB. 

 

Že trvanlivost filmu není velká, s tím počítám a stejně tak mám domluvené vyvolání v alternativním labu, bez použití jakýchkoliv senzorů. K domácí barvě jsem se bohužel zatím nějak nepropracoval.

 

To je zajímavé, že není rozdíl mezi E-6 a C-41, očekával jsem, že nějaký tam určitě bude. 

Ale jak píšeš, negativ má své výhody, takže pro začátek zřejmě vyzkouším ten.


  • 0

#6 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 březen 2015 - 20:13:06

Ten posuv sem tam taky cekal pri vyvolani jako negativ a ono nic tak zasadniho...

 

http://www.tarquinius.de/ -> Mel jsem cca 8 civek 120 filmu, zbyly mi jeste dve. A muzu ti rict ze ani na jednu z nich jsem nikdy nepouzil zadny filtr. Ani jednou...

 

Tys me totiz s tou expozici nepochopil, mel sem to napsat presneji, samozrejme ze je i citlivy i na viditelne svetlo, sak taky nelze vyrobit film, ktery bude citlivy jenom na IR...ale jde o dost znacnouc cast te citlivosti. Ja ti rikam ze musis pocitat s mnozstvim IR zareni venku, kdyz ho bude malo (jako napriklad ted) budou ti ty fotky vychazet mdle a podexponovane...

 

Tady jeste dva negativy zvetsene pod zvetsovakem, tusim papir Kodak Supra ENDURA

 

Pohledam jeste ten diacek, protoze je to uz doba co jsem nato fotil :)

 

s02.jpgs01.jpg


  • 0

#7 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 březen 2015 - 20:22:26

Tady E6 z jara....jde na ni videt jak je toho IR min a ten film je celkove podstreleny...taky bez filtru foceno

 

Aero10.jpg  Aero02.jpg  Aero07.jpg


  • 1

#8 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Předplatitel
  • 171 příspěvků(y)
Reputace: -22

Publikováno 24 březen 2015 - 22:10:02

Fotky vypadají skvěle, obzvlášť ta první z posledního příspěvku je naprosto dokonalá.

Ale s tím filtrem mi to pořád přijde zvláštní, že by nebyl potřeba... ať si otevřu jakoukoliv stránku s touto tématikou, tak všude se uvádí, že nutný je.

 

Od http://www.tarquinius.de/ mám v mrazáku už jen pár odřezků netypických rozměrů, tak musím vymyslet, do jakého foťáku je napasovat.

 

Ano, s tou expozicí už chápu, jak jsi to myslel. Ale dlouho jsem infra fotil s digitálním kompaktem, který neměl manuální režim, tak jsem se musel spoléhat na automatiku a kupodivu ty fotky vycházely exponované přesně jak měly.

Ale je mi jasné, že v případě filmu je to zase trošku jiná situace.


  • 0

#9 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 24 březen 2015 - 23:07:04

Kazdopadne drzim ti palce!

 

Hlavne proto, ze mas to stesti mit jeste nejaky ten infrak, protoze toho materialu uz moc nebude...a jestli jo, tak stejne uz bude tak prosly, ze to bude s nim uz nepouzitelne...

 

S tim filtrem bych si hlavu nelamal, ono obcas v analogove fotografii funguje vse jinak, nez jsme zvykli....ale i tak....jak sem psal vyse. Tvuj film, tvuj experiment...takze co ti brani skusit vyfotit par prvnich fotek na filmu s filtrem a potom i bez a porovnat si to...myslim ze tim vubec nic nezkazis

 

Ono infracervena fotografie je urcite vec lakava...

 

Tak at to vyjde! A pak sem urcite neco placni at se tez pokocham!

 

RED


  • 0

#10 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Předplatitel
  • 171 příspěvků(y)
Reputace: -22

Publikováno 24 březen 2015 - 23:23:56

Přesně tak, zásoby dochází, proto jsem právě nechtěl příliš experimentovat a spíš tak nějak fotit na jistotu, abych věděl, že z toho ve výsledku i něco bude a příliš tím filmem neplýtval.

Ale asi se tomu nevyhnu, pokud chci zjistit, jak se ten materiál chová.

 

Digitálně fotím už pár let téměř výhradně infračerveně, ale s infračervenou analogovou fotografií těch zkušeností zatím moc nemám, obzvlášť s tou barevnou.

 

Díky, pak sem napíšu, jak to dopadlo.


  • 0





Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:infrared, IR, infračervená barevná fotograf

0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních