Přejít na obsah


Fotka

Fomapan 100 vs 200 ISO


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
6 odpovědí na toto téma

#1 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 září 2014 - 19:52:44

Zdravím Vás,

 

vie mi niekto vo všeobecnosti popísať použitie citlivosti 100 a 200 ISO, že ktorá citlivosť je na aké fotenie vhodná zo stránky skúseností.

Viem, že fotiť sa dajú momentky 100kou aj 200kou či interier alebo exterier, viem že rozdiel je len v citlivosti.

 

Viem, že 400 ka je vhodná pre akčné scény v pohybe apri nízkej úrovni svetla.

 

Skôr ma zaujíma 100 - 200 ISO, je tam nejaký citelný rozdiel?

 

Prosím o profi špecifikáciu: chcem fotiť ČB makro v exteriéri ( kvety, hmyz atd ),  fotím aj krajinu, ľudia v meste atd....

 

Majú citlivosti filmu nejak špecifikovaný účel  pri akej fotenej tematike si vybrať vhodnú citlivosť filmu?

 

Čítal som aj, že sú pri citlivostiach aj rozdiely v štruktúre zrnitosti citlivej vrstvy.

 

Ako to je s výberom ISO filmu vzhľadom k fotenej tematike?

 

Ďakujem vopred pekne, Peter


  • 0

#2 oteccasu

oteccasu

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 3 118 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 1 087

Publikováno 26 září 2014 - 21:10:02

Stovka je klasika. Je ji možno exponovat na 50 až 100.

Dvoustovka je uplně jiný film. Je jinak konstruovaný. Má větší expoziční pružnost!! Nechci tě zatěžovat detaily. Sáhni po dvoustovce a nic jiného neřeš. Dá se použít na vše. Jediné, co nemá ráda jsou hubené rolničky ve foťáku.


  • 0

#3 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 září 2014 - 21:15:09

jednoduchá otázka na kterou není možné jednoduše odpovědět :)

 

V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že rozdíl v citlivosti (100 nebo 200) je vpodstatě zanedbatelný, navíc ani jeden z těch filmů nemá jmenovitou citlivost (dle mých zkušeností foma100 je spíš 64 a když jsem zkoušel foma200 tak mě spíš přišla být blíž 125 než svému názvu, třeba s tím ale už něco udělali).

 

Co je proti tomu důležité tak charakter oněch dvou materiálů. Jsou to totiž dva diametrálně odlišné filmy. Foma 100 je klasická emulze, s větším zrnem a všema svejma nectnostma. Foma200 je proti tomu moderní film s obdobou tabulárních krystalů, dává menší zrno a sametovější tonalitu, má taky svojí skupinu neduhů. Některý jsou společný s F100, jiný má jenom dvoustovka (přecitlivělost k mechanickému namáhání ohybem přes rolničky ve foťáku, u kinofilmu to není problém, zvlášť u moderních strojů ne, svitek je na tom o dost hůř).


  • 1

#4 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 září 2014 - 21:30:23

Stovka je klasika. Je ji možno exponovat na 50 až 100.

Dvoustovka je uplně jiný film. Je jinak konstruovaný. Má větší expoziční pružnost!! Nechci tě zatěžovat detaily. Sáhni po dvoustovce a nic jiného neřeš. Dá se použít na vše. Jediné, co nemá ráda jsou hubené rolničky ve foťáku.

Ďakujem, je mi z cela jasné, len nerozumiem, čo si rozumel pod>> hubené rolničky vo foťáku ... ?


  • 0

#5 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 září 2014 - 21:39:31

 

Stovka je klasika. Je ji možno exponovat na 50 až 100.

Dvoustovka je uplně jiný film. Je jinak konstruovaný. Má větší expoziční pružnost!! Nechci tě zatěžovat detaily. Sáhni po dvoustovce a nic jiného neřeš. Dá se použít na vše. Jediné, co nemá ráda jsou hubené rolničky ve foťáku.

Ďakujem, je mi z cela jasné, len nerozumiem, čo si rozumel pod>> hubené rolničky vo foťáku ... ?

 

Zrejme to bude vodiace ozubené kolečko filmu ...Stalo sa mi raz, že sa mi nejako zasekol film v kazete pre prevíjaní filmu po vyfotení. Navijanie išlo dosť ťažko, po otvorení kazety som našiel chybu, bola pokrčená molitanová svetelná izolácia, do ktorej sa zasekávala perforácia. Po vyvolaní filmu mi vznikli vertikálne tmavé pásy vzdialené rovnako od seba naprieč filmom, tak to bude asi tým mechanickým namáhaním zrejme...


  • 0

#6 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 27 září 2014 - 11:41:58

Rolna je váleček, který se může volně otáčet a film po něm jede, aniž by se otíral o hranu (kuchyňský váleček na těsto ). U kinofilnu je většinou ozubený, perforace zapadá do zubů a to se používá na pohon počitadla a zastavení převíjení filmu při natahování. U svitkových filmů (nemají perforaci) se na počitadlo jde různými způsoby. Ve středoformátových foťácích, zvláště tech s výměnnou kazetou na film, je často filmová dráha složitá a film se často ohýbá přes malé poloměry = hubené rolny. A na to je F200 ve svitku háklivá, často se odře i o krycí papír. Ano, mechanickým namáháním se dá film "exponovat", často se to stává při násilném navíjení do vývojnice. 

Rozdíly v zrnitosti a v podání mezi F100,200 a 400 jsou znatelné, každý má svůj charakter. Nejjemnější zrno z nich má F200 (používá technologii jako Delta a T-max, ale "T" se v názvu nesmí objevit, byl o i právní spor), ale vyžaduje precinost při vyvolání. F100 je klasika, odpustí docela dost chyb. F400 je zrnitější, pokud chceš mít přiznané zrno, tak dobrá volba ( no, před 25ti lety by nám z takhle jemnozrnný 27DIN padla čelist a lezly oči z důlků, všechno je relativní). ALE pozor " u VŠECH čb filmů obrovsky záleží na vyvolání ! 

 

btw: Nejsem agent fomy, fotím na to, co je po ruce.


  • 1

#7 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 28 září 2014 - 19:17:09

Rolna je váleček, který se může volně otáčet a film po něm jede, aniž by se otíral o hranu (kuchyňský váleček na těsto ). U kinofilnu je většinou ozubený, perforace zapadá do zubů a to se používá na pohon počitadla a zastavení převíjení filmu při natahování. U svitkových filmů (nemají perforaci) se na počitadlo jde různými způsoby. Ve středoformátových foťácích, zvláště tech s výměnnou kazetou na film, je často filmová dráha složitá a film se často ohýbá přes malé poloměry = hubené rolny. A na to je F200 ve svitku háklivá, často se odře i o krycí papír. Ano, mechanickým namáháním se dá film "exponovat", často se to stává při násilném navíjení do vývojnice. 

Rozdíly v zrnitosti a v podání mezi F100,200 a 400 jsou znatelné, každý má svůj charakter. Nejjemnější zrno z nich má F200 (používá technologii jako Delta a T-max, ale "T" se v názvu nesmí objevit, byl o i právní spor), ale vyžaduje precinost při vyvolání. F100 je klasika, odpustí docela dost chyb. F400 je zrnitější, pokud chceš mít přiznané zrno, tak dobrá volba ( no, před 25ti lety by nám z takhle jemnozrnný 27DIN padla čelist a lezly oči z důlků, všechno je relativní). ALE pozor " u VŠECH čb filmů obrovsky záleží na vyvolání ! 

 

btw: Nejsem agent fomy, fotím na to, co je po ruce.

Ďakujem pekne, hodnotné pre mňa informácie.


  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních