Co nejmenší/nejlehčí středoformátový přístroj
#1
Publikováno 13 srpen 2015 - 22:02:04
Ideálně kdyby byla nějaká lehká (třeba plastová) dvouočka přímo na 6x4.5, tedy ne velká 6x6 s adaptérem, ale přímo vyrobená na ten menší rozměr. O tom, že existujou maličké 4x4 TLR vím, ale seřezávat svitky na ten rozměr se mi nechce.
Eventuelně bych se spokojil s nějakou sklopkou, ale nevím, jestli se dělaly 6x4.5. Povětšinou to jsou už hodně staré přístroje, tak mám strach z rozbitých mechanismů a děravých měchů. Taky závěrky mívají nějak málo časů. Navíc chci něco, kde se dá pořádně ostřit, takže aspoň hledáček s dálkoměrem.
Systémové SLR ala Mamiya 645 to je top, ale na mně asi už moc, nutilo by mě to kupovat a nosit hromadu příslušenství. Navíc mi to přijde takové neforemné a složité (aby se něco nepokazilo).
Máte nějaký tip?
#2
Publikováno 13 srpen 2015 - 23:39:47
TLR – nevím, neslyšel jsem o nějakým 645. Spíš podle požadavků bych to viděl na dálkoměr, třeba Bronica RF645 či Fuji GS645. Nebude to ale za babku…
Jinak - Mamiya 6, čtvercový formát, je poměrně malý; cena ovšem není.
#3
Publikováno 14 srpen 2015 - 06:06:45
super ikonta 6x4,5, verzi dle libosti http://www.antiqueca...uperikonta.html
#4
Publikováno 14 srpen 2015 - 06:52:35
#5
Publikováno 14 srpen 2015 - 08:05:32
Co takhle stary dobry bakelitovy Pionyr? Co ja se s nim jako maly kluk nafotil... Bohuzel dnes se prodavaji za stejnou nebo i vyssi cenu jak ty FlexaretyDneska jsem si při půlhodinovém namotávání zasekaného kinofilmu ve výojnici uvědomil, že mě to vůbec nebaví. Možná je to blbá vývojnice, možná jsem blbej já, ale svitek je pro mě hračka, takže mám chuť kinofilm na chvilku pověsit na hřebík. Mám Flexaret VI, je to super přístroj, ale poněkud těžkopádný. Takže kdybyste mi mohli poradit něco mobilnějšího. Formát 6x4.5 mi přijde jako dobrý kompromis mezi velikostí snímku a foťáku. Výměnné objektivy a TTL měření jsou sice fajn, ale asi bych se obešel.
Ideálně kdyby byla nějaká lehká (třeba plastová) dvouočka přímo na 6x4.5, tedy ne velká 6x6 s adaptérem, ale přímo vyrobená na ten menší rozměr. O tom, že existujou maličké 4x4 TLR vím, ale seřezávat svitky na ten rozměr se mi nechce.
Eventuelně bych se spokojil s nějakou sklopkou, ale nevím, jestli se dělaly 6x4.5. Povětšinou to jsou už hodně staré přístroje, tak mám strach z rozbitých mechanismů a děravých měchů. Taky závěrky mívají nějak málo časů. Navíc chci něco, kde se dá pořádně ostřit, takže aspoň hledáček s dálkoměrem.
Systémové SLR ala Mamiya 645 to je top, ale na mně asi už moc, nutilo by mě to kupovat a nosit hromadu příslušenství. Navíc mi to přijde takové neforemné a složité (aby se něco nepokazilo).
Máte nějaký tip?
#6
Publikováno 14 srpen 2015 - 09:00:27
Tisíce lidí fotí na kinofilm a namotávají ho do tanku bez problémů. Bylo tady na to snad i někde vlákno. U Joba mě to taky někdy zlobí. Chce to chytnout ten film v cívce za hrany (cívka je na jednom místě zúžená), zaviklat s ním ze strany na stranu a popostrčit ho trochu.
Středoformát je prostě těžší a s různejma werkama člověk dosáhne akorát tak horší kvality za více peněz (pokud se člověk trochu rozfotí, je to sešup).
Flexaret není těžkopádný, je to lehký středoformát.
I ten Flexaret musí projít servisem, aby se s tím dalo normálně fotit. Pak to taky chce taky novou matnici.
SuperIkonta možná není špatná volba (Fuji dělala modernější verzi sklopky Fuji GS645), ale pořizovací cena plus servis, expozimetr, jeden objektiv, skládat a rozkládat, citlivost na protisvětlo.
Já mám střední formát hrozně rád. Ale je to třeba brát i s jeho záporama. Je to těžký, drahý, trochu neohrabaný a nefotí se s tím leicastyle.
TLR na 6x4.5 se nedělají, ale do některých se dají dát vložky (nejde s tím dobře fotit navýšku).
#7
Publikováno 14 srpen 2015 - 12:05:46
Teda musím uznat, že kupovat středoformát kvůli tomu, že neumím nasoukat kinofilm do cívky - to tu ještě nebylo
#8
Publikováno 14 srpen 2015 - 13:37:08
Střední formát je super, ale ten důvod je fakt spíš legrační
Trik:
1) Po naexponování film nezatahuj úplně do kazety, konec přehni a zlom, abys věděl, že film je nafocený a omylem ho do foťáku nedal znovu.
2) Před vyvoláním vem nůžky a konec zastřihni co nejvíc do kulata, aby hrany byly co nejhladší a vyhni se přitom perforacím.
Film pak do cívky vklouzne podstatně lépe.
Pokud je to jasné a všichni to znají, tak pardon, ale sám jsem na tohle po delší pauze při navíjení prvního filmu zapomněl a divil se, že to jde tak špatně.
Poslepu to jde taky, ale o dost hůř a chce to mnohem víc šikovnosti...
#9
Publikováno 14 srpen 2015 - 13:41:56
Teda musím uznat, že kupovat středoformát kvůli tomu, že neumím nasoukat kinofilm do cívky - to tu ještě nebylo
Ono to bylo myšleno napůl v žertu, ale každopádně se mi s SF negativy dělá líp, takže mě napadlo, jestli se dá kino nahradit nějakým pidi středoformátem. Kdysi se mi na netu líbil Praktisix, ale když jsem ho držel v ruce, tak jsem si to rozmyslel .
Ten kinofilm byl namotaný z půlky nějaký pátek v Praktice obráceně, takže proto se asi bránil více než jindy. Navíc ty kuličky na mojí vývojnici Plastik se spíš šprajcujou, než že by tam něčemu pomáhaly. Jednou mi dokonce dokázaly tu perforaci roztrhnout. S posledními cca 20 cm filmu mívám problémy pravidelně. Potmě to nevidím, ale zdává se mi, že film úplně vyskočí z té zaváděcí části, takže pak můžu točit jak chci, a on se ani nehne. Nebo se šprajcne, a nejde točit vůbec. Musím vývojnici rozdělat a začít motat nanovo.
Tak jedině přejít na 24 snímkové kino nebo sehnat jinou vývojnici.
Co takhle stary dobry bakelitovy Pionyr?
Chtěl jsem něco, s čím se dobře ostří. Pionýra moc neznám, ale pokud vím, tak je to fixfocus nebo co. Taky závěrka moc časů nenabízí. To mi přijde, že lepší obrázky jak z kina z toho nedostanu.
Bronica RF645 či Fuji GS645.
Koukal jsem, to jsou zajímavé aparáty. Ta Fuji bývá i ve verzi se zoomem. Nicméně na to moje focení je to až moc automatické. A taky drahé, co si budem povídat.
super ikonta 6x4,5, verzi dle libosti http://www.antiqueca...uperikonta.html
Asi u něčeho podobného skončím. Velikostně to snad bude něco jako ta moje Praktica, navíc se zasouvacím objektivem. Ono ani 6x6 nebo 6x9 by nemusela být moc velká, budu muset projít pár bazarů, ať se v tom trošku zorientuju, každopádně sklopku doma ještě nemám .
#10
Publikováno 14 srpen 2015 - 14:09:26
Volil by jsem dírkovou komoru.
1)
Má velmi jednoduché zakládání filmu
2)
Má skvělý autofokus
3)
je lehoučká
#11
Publikováno 14 srpen 2015 - 15:16:11
1. vřele bych doporučil suchý trénink s cvičným filmem na světle
2. je lepší kuličky z cívek vyoperovat, jsou jen pro zlost, a raději střídavě přidržovat film rukou, je to i jistější. A ten zmíněný nácvik na světle...
3. kinofilm nezastřihávat, ale nejdřív vytáhnout, přesněji řečeno vytrhnout z kazety, ustřihnout jen tenhle "postižený" kousek a zasouvat jej do spitály tímto koncem, protože pokud se fotí aparátem, který má navíjení emulzí navrch, tak konec filmu zpravidla nemá tak velkou vůli kroutit se naopak, což při navíjení způsobuje největší problémy.
Svitkovým filmům samozřejmé zastřihávat rožky třeba
#12
Publikováno 14 srpen 2015 - 15:31:52
U Plastimatky guličky? Hm, zaujímavé, že som si to za tridsať rokov nevšimol. Zastrihnúť hrany a de se na to. Občas sa film štorcuje, tak jeden z dvadsiatich, (napr P3), ale ináč bez problému. Cievky musia byť suché.
#13
Publikováno 14 srpen 2015 - 16:04:15
Existovaly 3 verze cívek vývojnic Plastik 35 a 60 (rotačních) - nejstarší jsou bakelitové, pak dělali průhledné s kuličkami a poslední série byla už bez kuliček. Rovněž překlápěcí Plastimatky byly ve dvou verzích - s kuličkami a mnohem lepší novější varianta bez. nich. Filmy tam jdou soukat i mnohem ochotněji.
#14
Publikováno 14 srpen 2015 - 16:18:14
mne teda osobně jde hůř svitek...
#15
Publikováno 14 srpen 2015 - 17:39:05
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
Přiložený soubor (y)
#16
Publikováno 14 srpen 2015 - 18:15:03
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
GA645Zi - to je ten se zoomem. Líbil se mi, našel jsem ho někde na ebayi, jenže prodejce píše, že ho prodává, protože to je jenom autofocus, a to by vadilo i mě. Chci si hrát s clonou a ostřením. Jinak bych si připadal jako s digitálem . Chci aby to fotilo i bez baterek.
Volil by jsem dírkovou komoru.
U dírkové komory mi nevyhovuje ostrost a doba expozice. Ale uvažuju, že bych si zkusil vyrobit svitkovou "pinholi", akorát místo dírky bych namontoval objektiv se závěrkou z nějakého rozbitého aparátu.
Manuální posun filmu bych sestrojit zvládl, zasouvání objektivu možná taky, clona a závěrka by byla z dárcovského přístroje. Akorát ten dálkoměr bych asi nedokázal. Ještě nevím, jestli je to lepší řešení než Ikonta.
#17
Publikováno 14 srpen 2015 - 18:56:22
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
Mám dojem že na další stránce je k tomuto přístroji zmínka pochvaly od pana Bruníka... hledat se mi to v tom hicu nechce....
#18
Publikováno 14 srpen 2015 - 20:03:04
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
Mám dojem že na další stránce je k tomuto přístroji zmínka pochvaly od pana Bruníka... hledat se mi to v tom hicu nechce....
Na další stránce je s čím na to?popis o tom jak fotit zimní krajinu středoformátem o přístroji tam zmínka není.
#19
Publikováno 14 srpen 2015 - 21:09:02
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
Mám dojem že na další stránce je k tomuto přístroji zmínka pochvaly od pana Bruníka... hledat se mi to v tom hicu nechce....
Na další stránce je s čím na to?popis o tom jak fotit zimní krajinu středoformátem o přístroji tam zmínka není.
.. aha .. takže strana 40, prostřední sloupec dole ... skutečně Jiří Bruník
#20
Publikováno 14 srpen 2015 - 21:49:35
Jeden malej a lehkej kdysi si ho oblíbil i Havel.
Mám dojem že na další stránce je k tomuto přístroji zmínka pochvaly od pana Bruníka... hledat se mi to v tom hicu nechce....
Na další stránce je s čím na to?popis o tom jak fotit zimní krajinu středoformátem o přístroji tam zmínka není.
.. aha .. takže strana 40, prostřední sloupec dole ... skutečně Jiří Bruník
Strana 38 zimní krajina,jak to dělá Jiří Bruník strana 41,jak to dělá Jiří Havel.
#21
Publikováno 15 srpen 2015 - 13:48:17
Což takhle hasselblad swc? Odpadá nutnost měnit skla, takřka bez zkreslení, kazety na film, možnost připojit nulajedničkové pozadí
#22
Publikováno 15 srpen 2015 - 22:58:25
To je pěknej prcek, ale mimo moji ligu.Což takhle hasselblad swc? Odpadá nutnost měnit skla, takřka bez zkreslení, kazety na film, možnost připojit nulajedničkové pozadí
Teď jsem objevil Primarette neboli Planovista (http://camera-wiki.org/wiki/Primarette) - skládací dvojočka bez zrcátka na 127 film. Asi docela rarita. Něco takového na 6x4.5 svitek budu muset sestrojit .
#23
Publikováno 15 srpen 2015 - 23:02:25
PÁNOVÉ MOC PROSÍM. Nepište sem kraviny Držme si kvalitu informací na tomto webu.
Děkuji
#24
Publikováno 15 srpen 2015 - 23:18:24
nedelejte kompromis a nesnazte se setrit na nespravnem miste
.
mne stala fotografie uz skoro sedmdesat tisic a vecsina z toho lezi ladem pro nekoho jineho
.
jdete za tim po cem touzite bez ohledu na to ze to bude az "zitra"
#25
Publikováno 16 srpen 2015 - 00:01:23
nedelejte kompromis a nesnazte se setrit na nespravnem miste
.
mne stala fotografie uz skoro sedmdesat tisic a vecsina z toho lezi ladem pro nekoho jineho
.
jdete za tim po cem touzite bez ohledu na to ze to bude az "zitra"
Ta čeština je matoucí a podsouvá koruny....ale zřejmě se jedná o eura
Lepší než kdyby to byla prochlastaná částka...to by bylo o život.
I já dám doporučení....nejlehčí bude tuším Voigtander Brillant...bakelitová verze, malé rozměry taky splňuje, případně Ljubitel 2 - ten má i lepší optiku...klon tessaru. A pakliže se olepí vnitřek (který se bakelitově leskne a působí závoj na filmu) sametovou samolepící tapetou ...tak se získá přístroj s tessarovskou optikou - lehký a s neuvěřitelně světelnou matnicí, která je v podstatě velký brilantní hledáček. Ostření se provádí už méně šikovně na malém vybroušeném kolečku veprostřed matnice.
#26
Publikováno 16 srpen 2015 - 16:33:25
nedelejte kompromis a nesnazte se setrit na nespravnem miste
.
mne stala fotografie uz skoro sedmdesat tisic a vecsina z toho lezi ladem pro nekoho jineho
.
jdete za tim po cem touzite bez ohledu na to ze to bude az "zitra"
tohle se dá praktikovat pokud člověk hned z kraje ví, co chce. to se stává málo kdy, si myslím. každý fotoaparát, který mi prošel rukama, mi obohatil mimo jiné i o zkušenosti s ním. vím, co se mi na něm líbilo a co naopak ne. a na základě toho se mohu dopracovat k dalšímu tomu "finálnímu" fotoaparátu. že to stojí hromadu peněz "zbytečně" a hromadu času při výběru je prostě fakt. pro někoho někoho je takhle cesta smutná, pro někoho naopak. nicméně dnes jsou ceny fototechniky většinou doopravdy směšně nízké. můžeme být rádi, že mnozí z nás to řeší až teď
#27
Publikováno 16 srpen 2015 - 22:51:09
#28
Publikováno 17 srpen 2015 - 07:12:09
Dohledej si tu příspěvky Jendy1250 - měl ho a fotil s ním, takže praktické poznatky...
#29
Publikováno 17 srpen 2015 - 11:40:29
Mam GA645 (60mm objektiv) a spokojenost maximalni. Manual focus neresim, automatika vzdy zaostri lip nez ja. Zas tak maly prcek to ale neni, blizi se rozmerove Mamiyi 7.
http://www.dantestel...ical/ga645.html
#30
Publikováno 4 září 2015 - 12:21:40
Tak mi přišla z Anglie Ikonta A, i s koženou brašničkou. Novar Anastigmat 1:3.5 vypadá jako nový, závěrka cvaká podle ucha dobře, akorát tomu vysouvání se moc nechce. Asi na to budu muset najít nějakej grif nebo se třeba rozhýbe. Nevím, jestli to mám zkoušet něčím mazat. Už se nemůžu dočkat, až tam dám film.
A GA645Zi možná přijde taky, jestli mě to 6x4.5 chytne .
#31
Publikováno 4 září 2015 - 12:50:22
I já dám doporučení....nejlehčí bude tuším Voigtander Brillant...bakelitová verze, malé rozměry taky splňuje, případně Ljubitel 2 - ten má i lepší optiku...klon tessaru. A pakliže se olepí vnitřek (který se bakelitově leskne a působí závoj na filmu) sametovou samolepící tapetou ...tak se získá přístroj s tessarovskou optikou - lehký a s neuvěřitelně světelnou matnicí, která je v podstatě velký brilantní hledáček. Ostření se provádí už méně šikovně na malém vybroušeném kolečku veprostřed matnice.
To je Davide dost odvážné tvrzení. Triplet na Lubitelu rozhodně není klon tessaru. Spíš je to tak, že tessar je vylepšená verze tripletu, protože má zadní člen tmelený ze dvou čoček. Jinak ale souhlasím s tím, že Lubitel, pokud se odstraní vnitřní odlesky (nejlépe černým sametem), umí opravdu zajímavé obrázky, přičemž charakteristická kresba tripletu má taky něco do sebe. Ale srovnatelné s tessarem to opravdu moc není.
Ještě bych zmínil Rolleiflex - starý Standard a ještě starší Original, jsou výrazně menší a lehčí než nové typy Rolleiflexů i Flexarety. Přitom ani nejsou nesmyslně drahé.
#32
Publikováno 4 září 2015 - 14:31:36
Dělal jsem fota z obou Lubitelů jak Lubitel 2 tak Lubitel 166 a z toho novějšího mě přišli takové víc prokreslené. Moc tomu nerozumím, ale tipl bych, že do té novější verze se nějak vylepšila optika. Každopádně oba jsou malé a skladné, fota taky hezké
#33
Publikováno 4 září 2015 - 16:44:52
Tak mi přišla z Anglie Ikonta A, i s koženou brašničkou. Novar Anastigmat 1:3.5 vypadá jako nový, závěrka cvaká podle ucha dobře, akorát tomu vysouvání se moc nechce. Asi na to budu muset najít nějakej grif nebo se třeba rozhýbe. Nevím, jestli to mám zkoušet něčím mazat. Už se nemůžu dočkat, až tam dám film.
A GA645Zi možná přijde taky, jestli mě to 6x4.5 chytne .
ikonta nebo super ikonta? jinak ať slouží
#34
Publikováno 4 září 2015 - 17:16:13
asi už s křížkem po funuse, ale: starší flexarety sice nejsou tak lehké jako plasťáčky, ale třeba F2a je o hodně lehčí než F6 (mám pocit že to bude zhruba 550 vs 950g nebo tak něco, teď to nemůžu převážit). a rozhodně to bude malá investice, já tu svoji F2a mám za ~400Kč (+ dlaších ~700Kč za sluneční clonu, všemožné filtry a flexpary 0,33-0,5 a 0,5-1,0).
#35
Publikováno 4 září 2015 - 19:48:13
16 fotek se tam vešlo i přes mé zbrklé převíjení, zkušený člověk by jich tam nacpal možná i 18 . Ještě sehnat žlutý filtr, a budu chrochtat blahem.
#36
Publikováno 5 říjen 2015 - 10:43:43
Tak jsem Ikontu asi přechválil. Podívejte se prosím na tento sken fotky. Svislé pruhy na fotce jsou předpokládám důsledek vodorovných pruhů na negativu způsobených tím, že to volám v rotační vývojnici a málo s tím třepu, to bych neřešil.
O co mi ale jde především je ten světlý flek vlevo nahoře, obsahuje unitř jakoby nějaké vlákna. Je to skoro na každém snímku, co jsem přivezl z Chorvatska (takže trochu silnější světlo než u nás), přesně na stejném místě, na některých to je vidět míň, na tomhle asi nejvíc. Udělalo mi to na Fomapan 100, 200 i na stovkovém diáku od Fuji (tuším Provia), vše (i diapozitiv ) volané v R09.
Nemáte někdo nějaký tip, co to může být?
Mě napadá akorát, že to může být nějaký kaz nebo bordel v objektivu (většina fotek zaostřena na nekonečno, clona F11 nebo F16), tak jsem sundal zadní člen, otevřel závěrku a trošku to profoukal.
Nebo se tam dostává někudy světlo, ale netuším kudy. Může to tolik osvítit to červené okýnko (mám ho otevřené jenom na převíjení, takže pár sekund).
Přiložený soubor (y)
#37
Publikováno 5 říjen 2015 - 10:55:22
Kdyby tam teklo někudyma světlo, byl by na pozitivu černý flek. Přimlouval bych se za ten bordel na objektivu...
#38
Publikováno 5 říjen 2015 - 10:57:18
....sakra, to sem napsal zase blbost. Může někdo smazat tento a předchozí příspěvek?
#39 borda
Publikováno 5 říjen 2015 - 12:56:11
#40
Publikováno 5 říjen 2015 - 13:41:36
Zkontroluj jestli neprosvítá měch.
Je nějaký felk i na okraji filmu, nebo je jen v obraze?
#41
Publikováno 5 říjen 2015 - 14:03:12
To okýnko je jinde, kdyby to bylo od něj, tak je to uprostřed, blíž ke kratší straně. Leda by se to nějak poodráželo.
Na negativu je to ohraničené zároveň se snímkem, takže je to jen ve snímku, mezi snímkama nic. Blbé je, že je to i na snímcích, které jsou očividně podexponované, takže souvislost s objektivem to asi mít nebude. Měch nevypadá na oko špatně, ale možná je tam nějaká mikroskopická dírka, to okem nepoznám, ale zkusím to nějak otestovat s lampičkou..
#42
Publikováno 5 říjen 2015 - 15:47:45
Moskva, dálkoměr, vynikající optika, formát 6x9, s redukcí i 6x6, cena kolem 1500 kč.
#43
Publikováno 5 říjen 2015 - 18:38:10
Až ji spravím, určitě se někde jinde udělá další.
#44 borda
Publikováno 5 říjen 2015 - 19:11:36
#45 borda
Publikováno 5 říjen 2015 - 19:15:47
Jo, souhlas. Moskva je super. Mam 4, i s vlozkou. Bohuzel, investice do magnoly mne znacne vycerpala . Nemaje magnigax, ale pouze opemus, moskva se stava trosku luxusem. Pokud by mel nekdo zajem, necht napise SZ.Moskva, dálkoměr, vynikající optika, formát 6x9, s redukcí i 6x6, cena kolem 1500 kč.
#46 borda
Publikováno 5 říjen 2015 - 19:16:14
Jo, souhMoskva, dálkoměr, vynikající optika, formát 6x9, s redukcí i 6x6, cena kolem 1500 kč.
#47
Publikováno 5 říjen 2015 - 19:44:56
Jo, souhMoskva, dálkoměr, vynikající optika, formát 6x9, s redukcí i 6x6, cena kolem 1500 kč.
borda:poslal jsem SZ
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních