Nebude... Budeš se akorát muset před každým zmáčknutím spouště trochu víc zamyslet kromě motivu a kompozice i nad expozicí - to chceš ale beztak, jinak bysis tento krásný instrument nepořizoval, ne?
Možná ze začátku pár políček (nebo v tomto případě spíš polí) zkazíš, ale to se může v ošemetných situacích stát i s měřením. Takhle aspoň budeš přesně vědět, kdo za to může
Pár tipů do začátku:
- Google: sunny 16 rule
- Vyjdeš ven, nastavíš závěrku na hodnotu nejbližší citlivosti filmu, koukneš na oblohu a:
- - Obloha bez mráčku, clona 16
- - Jeden dva malé oblaky - 11
- - Polojasno - 8
- - Zataženo - 5,6
- - Opravdu hodně zataženo - 4
- Samozřejmě nastavuješ clonu a závěrku na ekvivalenty podle požadované rychlosti závěrky, hloubky ostrosti apod.
Větší expoziční rozsah den nemá, když bys to volil náhodně, pořád máš šanci 1:4 že se trefíš a s trochou kvalifikovaného odhadu a se započtením toho, že film ti něco odpustí se trefíš v podstatě pokaždé.
V různých situacích započítáš následující korekce:
- Když nevíš, přidáš spíš na stranu přeexponování než podexpo., film má světlo rád
- Motiv v otevřeném stínu +1 EV (Exposure Value / expoziční hodnota)
- Motiv v hlubším stínu +2 EV, opravdu hluboký stín jako třeba les +4 EV až +6 EV (vždy ve vztahu k tomu jak je v otevřeném prostoru)
- V hodně světlé místnosti +4 EV, v ostatních +6 EV a víc.
V místnostech a za umělého osvětlení, před a po západu slunce je to trochu těžší ale naučí se to i cvičená opice Všechny chyby co se mi povedly byly podexponování, přeexponovat se mi ještě nepodařilo, tímhle směrem film snese opravdu hodně (u Portry se dokonce +3-4 EV přidávají prostě jen tak ze srandy, kvůli barevnému podání a světla pořád vypálená nejsou). Z ČB má vekou expoziční pružnost Ilford HP5+ např.
Pro detaily si nastuduješ: http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
Víc není potřeba, hodně zdaru! Vyjdeš z toho jako king pro kterého expozice už není jen to číslo které na něj foťák nebo expozimetr vyplivne, ale budeš o tom opravdu něco vědět
Expozimetr je prostě kořen všeho zla, pomocí kterého se digitální satan do fotoaparátu nenápadně vloudil, aby ho postupem času zcela ovládl, tak se mu rozhodně postav a řekni jasné NE!