FX-39 som neskusal, ale teda je to moderna vyvojka napisana na tabularne krystaly ... Poradit vsak neviem.
T-Max filmy poskytuju vseobecne malo kryte filmy, nie ze by ich neslo vyvolat uplne do cierna.
Ak ale bojujes so zrnom (a asi som pochopil zle, ked som vyssie navadzal na jeho zvacsovanie), chyba moze byt aj v expozicii. Na dialku neviem.
T-Max moze byt hodne kontrastny . Opakujem vsak, ze tento film ma neuveritelne dlhu tzv. lineranu cast pracovnej charakteristiky. To v praxy znamena, ze na film nafotis cely jasovy rozsah, ale nebudes ho vediet pri normalnom kontraste cely vyzvacsovat.
Ja mam ten film rad, ale odporucat je mi ho tazko. Ovela jednoduchsi film je FP4 od Ilfordu, to je radost pozriet, co vsetko dokaze zachranit. Netusim, ako si v laborovani zbehly, ale tento film by mal byt pre teba asi prvou volbou. Odporucil by som Kodak Plus-X, ale ten sa uz roky nevyraba.
Skus jednuchy screening. Nafot priemernu, nie prilis kontrastnu scenu na kratky usek filmu s polickami N, N-2, N+2, N+4, ustrihni a vyvolaj podla tabuliek. Potom to iste urob a vyvolaj v dvojnasobne dlhom case. V podstate by bolo idealne, keby si take dva klipy filmov nefotil v jednom okamihu.
Vyber si take policko, ktore sa ti dobre zvcsuje niekde okolo normalnej gradacie. Vyskusaj aj papier z ineho zdroja. Vyskusaj oba klipy u niekoho ineho. Daj si ich naskenovat ... Porovnavaj. Ked sa ti bude darit povedzme exponovat N+2 a zda sa ti, ze vysledok by bol dobry niekde medzi normalnym vyvolvanim a tym dvojnasobnym, vezmi film na sobotny vylet. Nefot vyslovene v tieni, nefot na prudkom slnku, idealna je obloha s velkymi mrakmi. Postav sa nafot vsetko, co vidis z jednho bodu vsetkymi svetovymi stranami. Vyvolaj film overenym sposobom, zvacsuj. pozri, co sa ti podarilo, zamysli sa, preco je to tak, nesnaz sa za kazdu cenu mat detaily v ciernej aj vo svetlach (slnecne skvrny sa normalne na fotografiach vyskytovat nemozu ).
Mozno budes mat z toho radost tak, ak ja. Ale ked chcem fotit rodinu a neviem, co ma caka, vzdy svolim neexperimentalnu cestu. Tradicny a osvedceny Tri-X a oblubenu Diafine (ktoru teraz nemam, zato spotrebvavam nadmerne zasoby D-76).
Ak mas pobliz predajcu chmikalii, opras anglictinu astuduj knizku The Darkroom Cookbook, ktora je tu zvasena v pdfku. Pripadne jednu este lebsiu Film Developing Cookbook.
Ak si nerozuies s FX-39, odloz ju na neskor a skus nieco ine.