Přejít na obsah


Fotka

40x50


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
27 odpovědí na toto téma

#1 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 16 prosinec 2020 - 18:26:03

Dobrý večer,
jaké máte kdo zkušenosti se zvětšeninami 40x50.
Já zatím dělal jen test výřezu při této velikosti a dost mě 

rozčilovaly velmi dlouhé expoziční časy. Šlo o cca 1-2 minuty.

Což mi přijde jednak nebezpečné co se týká vibrací a také
velmi zdlouhavé při zjišťování přesné expozice.

Napadá mě tedy, jestli by pomohlo sehnat širokoúhlý 

zvětšovací objektiv. Například 63mm Nikkor a tím dostat hlavu zvětšováku níž.
Taky by se to asi dalo vyzkoušet použitím 50mm objektivu. A smířit se s měkčími rohy.

Abych uvedl detaily: zvětšoval jsem na zvětšováku Durst M70 z negativu 6x4.5 objektivem Durst Neonon 80mm na Ilford MG IV RC.

 

Díky za tipy.


  • 0

#2 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 16 prosinec 2020 - 18:36:31

obvykle válčím s opačným problémem, osvit do 25 vteřin...použij 150wat žárovku, nebo otevři clonu, případně citlivější papír..v ilfordech je více střibra než ve fome=kratší čas...
nepoužíváš náhodou fomácké papíry na kontakty? (mají žlutý pruh)
  • 0

#3 sepulnation

sepulnation

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 47 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 24

Publikováno 16 prosinec 2020 - 19:36:34

Zkrácení osvitu se nedá dosáhnout pouze použitím širokoúhlého objektivu. Pokud má být výsledná velikost fotky stejná, nezáleží jak je hlava vysoko nad papírem. Expozici ovlivňuje výsledná velikost fotky, nastavená clona a intenzita světelného zdroje.


  • 0

#4 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 16 prosinec 2020 - 20:13:38

já spíš válčím s kontrastem, který je třeba přidat o proti menším zvětšeninám...


  • 0

#5 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 16 prosinec 2020 - 22:37:10

Papíry používám Ilford jak píšu. Žárovka 150w, clona cca 5.6 / 8, podle filmu. Nicméně myslím, že vzdálenost hlavy od papíru má dost kritickej vliv na expoziční čas. Takže při použití WA objektivu by se zákonitě měla zkrátit. Pro kontrolu kontrastu slouží filtry celkem spolehlivě.
  • 0

#6 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 16 prosinec 2020 - 22:38:45

Tomasnovotnyjr: zvětšení z 6*45 na 40*50 je lineárně skoro 9 krát. A je celkem jedno, pod jakým úhlem ho dosáhneš. (ono teda drobný rozdíly by asi najít šly, ale pro praxi zanedbatelný). Cesta je přes silnější zdroj světla. napadá mě Led reflektor, nebo odclonit objektiv - když si troufneš. Jinak čas kolem dvou minut není žádná trága, pokud máš normální podlahu.

 

Lukaserba: Co jsou to papíry se žlutým pruhem? To neznám 8-O

 

NImrod: Je to tak, kontrast se zvětšením klesá. Kdysi jsme měli udělat z jednoho políčka fotku na doklady 3,5*4,5 cm a zároveň 30*40 cm ve stejný tonalitě. Nezdá se to, ale na pevnou gradaci je to dost brutální práce. Kdo nevěří, ať si to zkusí, hodně štěstí!


  • 0

#7 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 16 prosinec 2020 - 22:57:32

Já si teda pořád myslím, že 80mm objektiv budu mít ve výšce třeba 50cm, ale 63mm objektiv třeba 35cm. Od oka. Tím pádem mi neříkejte, že expoziční čas bude stejnej, ne?

Koupil jsem si teď nějaký led žárovky (asi 12w) na zkoušku, tak uvidím. Ale ty jsou zrovna tak ekvivalentní těm 150w opalový.

Odclonit mi nepřijde systémový řešení. Ztráta ostrosti při týhle velikosti už je citelná.
  • 0

#8 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 17 prosinec 2020 - 00:53:13

Čekal jsem to.

Světelnej zdroj máš stejnej, čili svítí stejně candel.

Negativ máš stejnej 6*4,5, čili prochází stejně lumenů.

Osvětlenou plochu máš stejnou 40*50, čili dopadá stejně luxůhttps://cs.wikipedia.../Lux_(jednotka)

 

Dá se bavit o délce objektivového výtahu, případně o průhlednosti objektivu a vzduchu, ale pro praxi to bude fakt zanedbatelný.

Se s tim smiř.  https://www.ceskatel...eho-naroda/dily

Ušetříš za objektiv.

Chceš ztratit kresbu v rozích odcloněním, nebo nevhodným objektivem? (malý kruh) Dvě minuty jsou v pohodě.

 

cit: "vzdálenost hlavy od papíru má dost kritickej vliv na expoziční čas" - Při stejným ohnisku jo.

 

Pokud děláš na pevný gradace, tak ber ledkovku s co možná nejstudenějším světlem - hodně kelvinů, hodně expozice. (Vono teda udávat teplotu chromatičnosti u zdroje s diskrétním spektrem chce taky trochu odvahy) https://cs.wikipedia...wiki/Max_Planck

Při práci na multigradační papíry nastává daleko větší sranda.

 

Zvětšení se z praktických důvodů bere lineární.


  • 0

#9 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 17 prosinec 2020 - 01:01:01

Na jakou hodnotu ten objektiv cloníš?  Odpověď  může  napovědět...

Minutový osvit  na formát  40x50cm ze svitku  45x60mm (o fous menšího, já vím) se mi  zdá až dost,   2 minuty víc než dost,  taky záleží na tom,  jak  je  negativ krytý,  jak hustý má základní závoj,  jak  je  průhledná podložka filmu po vyvolání a ustálení,   a  taky záleží na intenzitě barevné filtrace na MG papír,   ty filtry nějaké světlo přeci jen užerou.   Ale tyto delší časy na druhou stranu dávají  dobrou možnost  pro  vykrývání,  když  je to  třeba.  

Sám  tedy  mám   v komoře na Ilford MG RC papíry  osvitové časy kratší,   ale  asi mám silnější zdroj světla (projekční halogen 24V/250W),  na druhou stranu  ale jde světlo z něj  přes  UV filtr do  velké míchací komory na 4x5",  která ty paprsky světla  pořádně  rozbije  a  přes formát  kinofilmového či  SF políčka pustí  do objektivu jen  velmi  malou část,   ale  pravděpodobně  cloním méně než ty  (u objektivu  4/80mm  cloním na hodnotu  5,6 u malých formátů do 18x24,  čas  cca   8-12s,   na větší formáty  (24x30 až  40x60cm) cloním  na  8,   u silně krytých negativů  se na minutu dostanu málokdy, pokud  musím použít  barevnou filtraci,  tak  split-grading druhým osvitem  žlutou  bývá u negativů s  velmi  silně  krytými světly je podstatně  delší  než základní  osvit  bez filtrace nebo  se slabší M filtrací. 

U odpovědi  na  tvou úvodní otázku  může být  tolik proměnných,   že  pouhá výměna  objektivu  za  WA  opravdu  nic  neřeší.   

Nejsem  vůbec  odborník na  optiku,  lumeny a  fyzikální jevy atd,   ale  myslím,  že  podstatné je,   kolik jednotek  světelného záření  dopadne  na  jednotku plochy na  základnu s fotopapírem při  určitém poměru zvětšení.  Jestli to   bude  objektiv  dlouhého ohniska  ve větší vzdálenosti od papíru či  širokoúhlý objektiv v menší vzdálenosti od stejně velkéh papíru,   ve výsledku to vůbec velký rozdíl nebude  (ale  pozor na  úbytek světla v krajích a zejména rozích  obrazu,  u WA objektivu může být  větší než u "normálního" či delšího ohniska, a to už  rozdíl  může být  viditelný).   

Z tohoto důvodu sám  raději  pro  zvětšování z kinofilmu používám kvalitní 4/80mm objektiv,   mám  změřeno i  v praxi  ověřeno,  že  úbytek světla  v rozích i  při  úplně odcloněném  objektivu   je téměř  neměřitelný a  ve výsledku nerozeznatelný od  středu obrazu,  kdežto  u stejně kvalitního  2,8/50mm  pro stejně  dobrý výsledek,  co se  vinětace týká,  musím  zaclonit  minimálně  o  krok či  dva,   tj.  na clonu  4 nebo lépe 5,6).

A  úplně podobně - při zvětšování ze  svitku z formátu 6x9 cm   musím  5,6/105mm  objektiv  zaclonit  o 2 kroky,  aby byl  roh obrazu stejně nasvícen jako střed,   kdežto   4/150mm objektiv  mohu klidně  nechat  otevřený (což  v praxi stejně nedělám,  měl  bych  osvitový čas příliš krátký, i do  10s,  takže  na 5,6 - 8 tak jako tak cloním, dle  formátu papíru a výsledného času).


  • 0

#10 Janim

Janim

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 5

Publikováno 17 prosinec 2020 - 03:17:15

Já si teda pořád myslím, že 80mm objektiv budu mít ve výšce třeba 50cm, ale 63mm objektiv třeba 35cm. Od oka. Tím pádem mi neříkejte, že expoziční čas bude stejnej, ne?

Koupil jsem si teď nějaký led žárovky (asi 12w) na zkoušku, tak uvidím. Ale ty jsou zrovna tak ekvivalentní těm 150w opalový.

Odclonit mi nepřijde systémový řešení. Ztráta ostrosti při týhle velikosti už je citelná.

Se to pokusím vysvětlit méně vědecky než Stříbrokaz. Prostě "množství" světla, které ti prochází negativem musíš "rozlít" na plochu 40x50. Jestli zdaleka dlouhým sklem nebo zblízka krátkým sklem je jedno, je to pořád stejné "množství" z pořád stejně velkého negativu na stejnou plochu papíru.


  • 0

#11 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 17 prosinec 2020 - 07:36:45

Papíry používám Ilford jak píšu. Žárovka 150w, clona cca 5.6 / 8, podle filmu. Nicméně myslím, že vzdálenost hlavy od papíru má dost kritickej vliv na expoziční čas. Takže při použití WA objektivu by se zákonitě měla zkrátit. Pro kontrolu kontrastu slouží filtry celkem spolehlivě.

jen ti ty filtry musí stačit... :-)

tomáši, příliš se upínáš na zákon, že světla ubývá se čtvercem vzdálenosti. světelnost objektivu je úžasně geniální veličina, v které je "zahrnuto" mnohé, mimo jiné tento zákon. nebo když fotíš širokoúhlým ohniskem, tak měníš nějak čas při stejné cloně o proti dlouhému ohnisku, když jsou oba objektivy zaostřené na stejnou vzdálenost?


  • 0

#12 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 17 prosinec 2020 - 11:29:14

Dobře, dobře. Evidentně máte pravdu. Nechci tady přepisovat fyzikální zákony ))

Objektiv cloním na cca f5.6-8, jak jsem psal výše. 

Dělám na multigradační papíry (jak jsem taky psal výše) Ilford.

Vyzkouším výměnu žárovky. Nejradši bych LED, ale nesehnal jsem silnější ekvivalent než 150w. Resp. sehnal, ale ta už se nevejde do zvětšováku.

Už si nepamatuju další nezodpovězené otázky))


  • 0

#13 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 17 prosinec 2020 - 16:31:21

Cit: "Pozor na  úbytek světla v krajích a zejména rozích  obrazu,  u WA objektivu může být  větší než u "normálního" či delšího ohniska, a to už  rozdíl  může být  viditelný)."

Svatá pravda, vyplývá to z geometrie, nechtěl jsem to komplikovat. Proto se u velkých formátů používaly nelidsky drahý centrfiltry.

 

Hodně se mi líbí ta LED hlava do zvětšováku od Popmara.


  • 0

#14 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 17 prosinec 2020 - 18:56:24

tady je to už dáno tím, že světla ubívá se čtvercem vzdálenosti a také že při pohledu z okraje obrazového kruhu se jeví pupila co do své plochy menší (je oválná) než při pohledu ze středu (kruhová). říká se tomu "cos4 law". na druhou stranu jsou širokoúhlé objektivy klasické kontrukce, které tento zákon obcházejí právě pomocí plochy pupily. nejznámější je biogon, ale nevím o žádném pro pozitivní proces. dost by mi zajímalo, jak se v tomto chovají zvětšovací topogoni-v a s-biogoni...


  • 0

#15 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 18 prosinec 2020 - 09:07:21

Cit: "Pozor na  úbytek světla v krajích a zejména rozích  obrazu,  u WA objektivu může být  větší než u "normálního" či delšího ohniska, a to už  rozdíl  může být  viditelný)."

Svatá pravda, vyplývá to z geometrie, nechtěl jsem to komplikovat. Proto se u velkých formátů používaly nelidsky drahý centrfiltry.

Abych to ještě vylepšil,   tak  přiznám   svůj  poznatek z  dávné minulosti,   kdy jsem rád a hodně fotil  s Prakticou LLC  a  objektivem Flektogon 4/20mm,  který na plné díře vinětoval jak  sviňa a zvětšoval  postupně  na  starém Opemusu,  Magnifaxu s jednoduchými levnými Belary, či Krokusu 6x9 s mizernými objektivy polské výroby,   či na velké formáty s praktikáckým objektivem  Pancolar 1,8/50mm,  který  vinětoval  do clony 2,8  taky dost silně.   Co bylo zajímavé a užitečné, vliv nedostatečně  osvitnutých rohů  kinofilmu  a  nedostatku světla  v rozích papíru pod  zvětšovákem  se  vzájemně  téměř  vyrušil.  A resumé?  V takových případech  není vůbec  vinětace  způsobená zvětšovákem či jeho objektivem  vůbec  na škodu :-)


  • 1

#16 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 18 prosinec 2020 - 12:53:05

 

Cit: "Pozor na  úbytek světla v krajích a zejména rozích  obrazu,  u WA objektivu může být  větší než u "normálního" či delšího ohniska, a to už  rozdíl  může být  viditelný)."

Svatá pravda, vyplývá to z geometrie, nechtěl jsem to komplikovat. Proto se u velkých formátů používaly nelidsky drahý centrfiltry.

Abych to ještě vylepšil,   tak  přiznám   svůj  poznatek z  dávné minulosti,   kdy jsem rád a hodně fotil  s Prakticou LLC  a  objektivem Flektogon 4/20mm,  který na plné díře vinětoval jak  sviňa a zvětšoval  postupně  na  starém Opemusu,  Magnifaxu s jednoduchými levnými Belary, či Krokusu 6x9 s mizernými objektivy polské výroby,   či na velké formáty s praktikáckým objektivem  Pancolar 1,8/50mm,  který  vinětoval  do clony 2,8  taky dost silně.   Co bylo zajímavé a užitečné, vliv nedostatečně  osvitnutých rohů  kinofilmu  a  nedostatku světla  v rozích papíru pod  zvětšovákem  se  vzájemně  téměř  vyrušil.  A resumé?  V takových případech  není vůbec  vinětace  způsobená zvětšovákem či jeho objektivem  vůbec  na škodu :smile:

 

Prostě jsi KLIKAŘ :-)


  • 0

#17 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 19 prosinec 2020 - 21:39:46

A jen pro zajímavost - je tady někdo kdo skutečně 40x50 zvětšuje?


  • 0

#18 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 19 prosinec 2020 - 22:29:18

#9


  • 0

#19 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 080 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 712

Publikováno 19 prosinec 2020 - 23:23:35

Jednu takovou fotku už mám, heč  B)


  • 0

#20 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 20 prosinec 2020 - 00:03:20

Jednu takovou fotku už mám, heč  B)

Viděl jsem ji a je parádní!


  • 0

#21 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 20 prosinec 2020 - 09:23:15

Já se ptám ze zvědavosti. Jestli tady všechny rady nejsou od teoretiků a jestli to vlastnĕ skutečně někdo dělá)) A na jakých expozičních časech býváte?
  • 0

#22 lubo

lubo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
  • LocationSoľ
Reputace: 4

Publikováno 20 prosinec 2020 - 14:13:21

Moja skúsenosť začiatočníka-40x50 som ešte nerobil ale : 40x30 -MGF4/meopta color3/+Componon S-100/5,6//f8// +Foma baryt=časy do 26s/šedy filter na hlave musím nastaviť na  40,aby neboli krátke časy/

Podľa mňa 50x40 nemôže byť problém s dlhými časmi-ak nastavim šedy filter na nulu.


  • 0

#23 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 20 prosinec 2020 - 14:41:34

pár kusů mých 40x50 visí na zdi. časy mám z 6x7/6x9 kolem minuty, jestli se dobře pamatuju, při cloně f/8 nebo 11. mg3a s kondenzorem


  • 0

#24 lukas.erba

lukas.erba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 118

Publikováno 20 prosinec 2020 - 18:54:56

stříbrokazi, divil bych se, kdybys neznal FOMALUX 111

 

Tomasnovotnyjr: zvětšení z 6*45 na 40*50 je lineárně skoro 9 krát. A je celkem jedno, pod jakým úhlem ho dosáhneš. (ono teda drobný rozdíly by asi najít šly, ale pro praxi zanedbatelný). Cesta je přes silnější zdroj světla. napadá mě Led reflektor, nebo odclonit objektiv - když si troufneš. Jinak čas kolem dvou minut není žádná trága, pokud máš normální podlahu.

 

Lukaserba: Co jsou to papíry se žlutým pruhem? To neznám :shock:

 

NImrod: Je to tak, kontrast se zvětšením klesá. Kdysi jsme měli udělat z jednoho políčka fotku na doklady 3,5*4,5 cm a zároveň 30*40 cm ve stejný tonalitě. Nezdá se to, ale na pevnou gradaci je to dost brutální práce. Kdo nevěří, ať si to zkusí, hodně štěstí!


  • 0

#25 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 20 prosinec 2020 - 20:18:13

No, jestli rozčilují dlouhé časy, je na místě se zamyslet nad způsobem vyvolávání negativů. Já dělal 40x60 z šestdevítky už dost dávno ale měl bych mít 100W halogenku v Colorce 3. Časy byly při cloně 8 (nebo 11?) někde kolem 45 sec.
  • 0

#26 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 20 prosinec 2020 - 20:38:10

Lukáš: Aha, gradace "Speciál", nějak mi to nedošlo :-) No, právě to, že foma přestala Spc (měl jsem ji nejradši) gradaci dělat mě přinutilo začít se učit s multigrade. Dřívější pokusy s foma filtry mě odradily, s ilfordama se lepším. S Fomaluxem jsme se minuli....

 

Tomáš: Jo, dělal jsem i větší. Tempem bambilión proužkovek a 1 zvětšenina za víkend. Papír rýsovákama chycenej na rýsovacím prkně (Ano vážení přátelé, bylo to v dobách rýsovacích prken). Časy jsem se snažil dostat do 6 minut, rozsah hodin. Při hrátkách s kipováním je třeba přiclonit, pak přišly ke slovu stopky a vypínač. Nadržování a vykrejvání je při těhle časech vo ruce.  Při protahování papíru vývojkou v truhlíku na kytky je třeba držet ho v pinzetách, vývojka zahřátá od rukou dělá šmouhy. Ustalování už šlo v pohodě v rukavicích. Praní ve vaně, spotřeba vody šílená. Sušení na šňůře v koupelně, nakonec lisovat. Vyvolávání houbou mi nějak nesedlo, měl jsem tam fleky. 

Kamarád měl na podlaze rámečky ze střešních latí vyložený silným igelitem, roztoky pak vybíral houbou do kýble.

 

Už bych do toho asi nešel.


  • 1

#27 pignon

pignon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 442 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 21 prosinec 2020 - 22:19:44

Jeste jsem takovy rozmer nedelal, ale dnes mi prisel balicek a svete div se

Přiložený soubor (y)


  • 0

#28 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 21 prosinec 2020 - 23:11:10

Super. Ja vcera koupil 5 baliku tehle 40x50 ilfordu po 50ks za 2000.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních