Na jakou hodnotu ten objektiv cloníš? Odpověď může napovědět...
Minutový osvit na formát 40x50cm ze svitku 45x60mm (o fous menšího, já vím) se mi zdá až dost, 2 minuty víc než dost, taky záleží na tom, jak je negativ krytý, jak hustý má základní závoj, jak je průhledná podložka filmu po vyvolání a ustálení, a taky záleží na intenzitě barevné filtrace na MG papír, ty filtry nějaké světlo přeci jen užerou. Ale tyto delší časy na druhou stranu dávají dobrou možnost pro vykrývání, když je to třeba.
Sám tedy mám v komoře na Ilford MG RC papíry osvitové časy kratší, ale asi mám silnější zdroj světla (projekční halogen 24V/250W), na druhou stranu ale jde světlo z něj přes UV filtr do velké míchací komory na 4x5", která ty paprsky světla pořádně rozbije a přes formát kinofilmového či SF políčka pustí do objektivu jen velmi malou část, ale pravděpodobně cloním méně než ty (u objektivu 4/80mm cloním na hodnotu 5,6 u malých formátů do 18x24, čas cca 8-12s, na větší formáty (24x30 až 40x60cm) cloním na 8, u silně krytých negativů se na minutu dostanu málokdy, pokud musím použít barevnou filtraci, tak split-grading druhým osvitem žlutou bývá u negativů s velmi silně krytými světly je podstatně delší než základní osvit bez filtrace nebo se slabší M filtrací.
U odpovědi na tvou úvodní otázku může být tolik proměnných, že pouhá výměna objektivu za WA opravdu nic neřeší.
Nejsem vůbec odborník na optiku, lumeny a fyzikální jevy atd, ale myslím, že podstatné je, kolik jednotek světelného záření dopadne na jednotku plochy na základnu s fotopapírem při určitém poměru zvětšení. Jestli to bude objektiv dlouhého ohniska ve větší vzdálenosti od papíru či širokoúhlý objektiv v menší vzdálenosti od stejně velkéh papíru, ve výsledku to vůbec velký rozdíl nebude (ale pozor na úbytek světla v krajích a zejména rozích obrazu, u WA objektivu může být větší než u "normálního" či delšího ohniska, a to už rozdíl může být viditelný).
Z tohoto důvodu sám raději pro zvětšování z kinofilmu používám kvalitní 4/80mm objektiv, mám změřeno i v praxi ověřeno, že úbytek světla v rozích i při úplně odcloněném objektivu je téměř neměřitelný a ve výsledku nerozeznatelný od středu obrazu, kdežto u stejně kvalitního 2,8/50mm pro stejně dobrý výsledek, co se vinětace týká, musím zaclonit minimálně o krok či dva, tj. na clonu 4 nebo lépe 5,6).
A úplně podobně - při zvětšování ze svitku z formátu 6x9 cm musím 5,6/105mm objektiv zaclonit o 2 kroky, aby byl roh obrazu stejně nasvícen jako střed, kdežto 4/150mm objektiv mohu klidně nechat otevřený (což v praxi stejně nedělám, měl bych osvitový čas příliš krátký, i do 10s, takže na 5,6 - 8 tak jako tak cloním, dle formátu papíru a výsledného času).