Hoci sa sám považujem iba za absolútneho začiatočníka, dovolím si (a možno práve preto) napísať, že ak by chcel človek nájsť tú svoju kombináciu (film+vývojka) bude to cesta veľmi dlhá lemovaná desiatkami spracovaných filmov a bez neurčitého výsledku. Ak to človeka naozaj baví a má možnosti časové a finančné, môže si dovoliť roky testovania. Len ak si zoberieme len stále vyrábané filmy a bežne dostupné, tak len značiek je množstvo, Foma, Ilford, Kodak, Fuji, Rollei, Adox atď... každý má v ponuke viacero typov... A teraz čo vývojky? Ideme iba do toho čo sa dá kúpiť či už ako koncentrát alebo prášok? Alebo aj sám namiešať? A keď iba kupované, treba zohľadniť, že aj vývojky, ktoré umožňujú vyvolávať v rôznej koncentrácií, tak pracujú inak pri tom odlišnom riedení....A čo vplyv pohybu pri volaní?
Teda vychádza mi z toho veľmi veľa kombinácií... nehovoriac samozrejme o tom, že aj kombinácia, ktorá sa mi bude páčiť na portrét, nemusí byť to pravé orechové na krajinu... a kombinácia, ktorá bude vyzerať fajn pri filme nafotenom pri "tvrdom" svetle bude vyzerať nepekne pri svetle mäkkom... A potom človek zistí, že tá kombinácia, čo mu pripadala super na zvitkovom filme vôbec nevyzerá nejak úžasne na kinofilme....
takže akú cestu zvoliť je myslím dlhoročná otázka mnohýh fotografov a neviem či je na ňu možné zodpovedať?.... podstúpiť tú dlhoročnú tortúru a po stovkách pokusov si nájsť tú vlastnú vysnenú kombináciu, alebo zamerať sa na výstavy, publikácie a to čo ma vizuálne osloví, tak pátrať aká kombinácia tam bola použitá?
Asi väčšina fotografov skončí tak či onak pri tom, že začne používať na 90% svojej tvorby možno 2-3 filmy a 1-2 vývojky... a má to svoju logiku, podstatne sa zúži množstvo premenných, fotograf má možnosť omnoho detailnejšie spoznať tú svoju kombináciu a najmä skúsenosťami s tej svojej kombinácie "vyťažiť" maximum...