Přejít na obsah


Fotka

Řízení kontrastu papírů s pevnou gradací


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
3 odpovědí na toto téma

#1 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 174 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 18 srpen 2022 - 18:42:35

Dobrý den! V návaznosti na článek zde

http://www.temnakomora.cz/topic/10285-rizeni-kontrastu-u-papiru-s-pevnou-gradaci/

 

 

 

jsem se pokusil řídit kontrast positivu pomocí vodní lázně.

 

Je to vskutku impozantní, neb to skutečně kontrast sníží, a tedy metóda funguje. Co mne však děsí, je skutečnost, že na zhruba jedné třetině printů takto zprocesovaných se nachází různé artefakty, podobné pohybům štětce či pohybům vodních vln. Zřejmě nerovnoměrné vyvolání.

 

Musí to souviset s metódou vodní lázně, neboť všechna ostatní zavinění byla vyloučena (a to prostým testem, kdy jsem přesně tu samou fotku, která při řízení kontrastu trpěla vadami, vyvolal následně i tradičním způsobem bez řízení - byla sice samozřejmě kontrastnější, ale bez oněch artefaktů).

 

Voda na vodní lázeň byla často měněna, ježto po čase jevila se zažloutlá od vývojky. Čerstvost vody však na toto vliv nemá, anžto se artefakty vyskytly jak při práci s vodou čerstvou, tak i se značně použitou.

 

Používal někdo z vás tuto metódu? Víte prosím, co by mohlo způsobit tyto artefakty, a jak tomu předejít? U dvou třetin fotek se mi líbí, jak tato jednoduchá metóda funguje a vskutku snižuje kontrast, nelíbí se mi však, že třetina fotek se pokazí. Rovněž je mi záhadou, že to nedělá u všech.

 

Použitý neg: Fomapán 100 volaný stand metódou v R09

Použitý papír: Fomaspíd 313

Použitá vývojka: zcela nově a v destilované vodě namíchaný Fomatól LQN z čerstvých zásob

Použitý ustalovač: Fómafix již dříve namíchaný v destilované vodě; proveden test funkčnosti s positivním výsledkem (nehledě k tomu, ustalovačem to stejně nejni, artefakty tam jsou od dob volání, již před ustalováním)

Použitá voda na vodní lázeň: voda záskávaná z vodovodního potrubí pomocí otočení kohoutku směrem vlevo (po získání potřebného množství vody bylo kohoutkem otočeno opět vpravo, a to z důvodu šetření vodou)

 

Přiložil bych ještě sken nebo výřez, ale je to ještě říliš mokré, abych to mohl položit na flatbed. Vypadá to prostě, jako kdyby to byl obraz, na němž jsou vidět tahy štětce či stékající barva.

 

Děkuji!


  • 0

#2 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 19 srpen 2022 - 18:47:35

Dobrý den! V návaznosti na článek zde

http://www.temnakomora.cz/topic/10285-rizeni-kontrastu-u-papiru-s-pevnou-gradaci/

jsem se pokusil řídit kontrast positivu pomocí vodní lázně.

 

Je to vskutku impozantní, neb to skutečně kontrast sníží, a tedy metóda funguje. Co mne však děsí, je skutečnost, že na zhruba jedné třetině printů takto zprocesovaných se nachází různé artefakty, podobné pohybům štětce či pohybům vodních vln. Zřejmě nerovnoměrné vyvolání.

 

Musí to souviset s metódou vodní lázně, neboť všechna ostatní zavinění byla vyloučena (a to prostým testem, kdy jsem přesně tu samou fotku, která při řízení kontrastu trpěla vadami, vyvolal následně i tradičním způsobem bez řízení - byla sice samozřejmě kontrastnější, ale bez oněch artefaktů).

 

Voda na vodní lázeň byla často měněna, ježto po čase jevila se zažloutlá od vývojky. Čerstvost vody však na toto vliv nemá, anžto se artefakty vyskytly jak při práci s vodou čerstvou, tak i se značně použitou.

 

Používal někdo z vás tuto metódu? Víte prosím, co by mohlo způsobit tyto artefakty, a jak tomu předejít? U dvou třetin fotek se mi líbí, jak tato jednoduchá metóda funguje a vskutku snižuje kontrast, nelíbí se mi však, že třetina fotek se pokazí. Rovněž je mi záhadou, že to nedělá u všech.

 

Použitý neg: Fomapán 100 volaný stand metódou v R09

Použitý papír: Fomaspíd 313

Použitá vývojka: zcela nově a v destilované vodě namíchaný Fomatól LQN z čerstvých zásob

Použitý ustalovač: Fómafix již dříve namíchaný v destilované vodě; proveden test funkčnosti s positivním výsledkem (nehledě k tomu, ustalovačem to stejně nejni, artefakty tam jsou od dob volání, již před ustalováním)

Použitá voda na vodní lázeň: voda záskávaná z vodovodního potrubí pomocí otočení kohoutku směrem vlevo (po získání potřebného množství vody bylo kohoutkem otočeno opět vpravo, a to z důvodu šetření vodou)

 

Přiložil bych ještě sken nebo výřez, ale je to ještě říliš mokré, abych to mohl položit na flatbed. Vypadá to prostě, jako kdyby to byl obraz, na němž jsou vidět tahy štětce či stékající barva.

 

Děkuji!

Ahoj,

Kdysi jsem to asi zkoušel, ale už si ani nepamatuju proč jsem to nepoužíval, asi mi na tom něco nesedělo.

Líp se mi osvědčila měkká a tvrdá vývojka, sice miska navíc, ale práce to byla fajn a reprodukovatelná.

Zajímavost na změkčení byla nejdřív napít papír ve vývojce, plácnout na sklo, utřít a pod zvětšovák. Nejdřív slabou expozici, počkat až poleze obraz a doexponovat, dovolat. Dost piplačka, občas flek, často šeďák. Odpad papíru velkej a s RC to ani nešlo.

BTW po zmizení měkké a specialní gradace jsem přešel na proměnlivou. 


  • 0

#3 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 174 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 19 srpen 2022 - 19:54:03

Dobrý den, velice děkuji za odpověď! Mně se to na těch fotkách, které zůstaly bez vady, líbí. Mohlo by se mi (kromě vady u některých fotek) například nelíbit, že se nacejprá voda do vývojky, ale to vzhledem k její životnosti a čerstvému míchání na další sezení asi není až tak klíčové. S měkkými a tvrdými vývojkami nemám zkušenosti, ale třeba někdy budou! Zajímavost na změkčení je též super, ale používám RC, tedy nemohu aplikovat.

 

Ještě mne tak napadlo, jestli nemohly být ty závadné papíry lehce přeexponované (špatná volba proužku nebo nesprávná oblast pro odečet Meosixem). Že totiž tam pak dochází k mnohem rychlejšímu tmavnutí, když se na to moc svítí. A pak by teoreticky ve vodě mohlo docházet k větším nerovnoměrnostem. :idea:  Které by při správné expozici nebyly vidět! :arrow: :oops:


  • 0

#4 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 20 srpen 2022 - 21:33:35

...... A pak by teoreticky ve vodě mohlo docházet k větším nerovnoměrnostem...... - Těžko říct, podle téhle teorie by tam spíš měly lézt náznaky kresby. A je dost ošidný vynášet rychlý soudy.

RC papíry se chovají trochu zvláštně. Fomaspeedy jsou původně vyvinutý pro strojní proces - přesné vyšší teploty, daný čas průběhu lázněmi, průběh válečky, minimální přenos mezi lázněmi. Dokonce se mluvilo o obsahu vyvolávačů v emulzi pro prodloužení životnosti vývojky. Zezačátku se mi na některých dělalo takový tmavší úzký diagonální V. Bylo to tím, že jsem papír držel za roh a nechával pořádně vykapat. Během toho se dál volal. :-)

Nic proti RC nemám, dělám většinou na ně a nechci debatu rc versus baryt.

Prostě mají svý chování a je třeba s tím počítat.

Takže : Těžko říct.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních