Přejít na obsah


Fotka

Vyssia uroven prace s negativom


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
25 odpovědí na toto téma

#1 matobabetak

matobabetak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 11 prosinec 2022 - 10:06:23

taky zaklad je jasny, film, vyvjoka,prerusovac, ustalovac ...zaujmalo ma ale to ako niektory dokazu pracovat s negativom, vyuzit jeho plny potencial a aj s obycajnymi filmamy maju velmi dobre vysledky. 

chcel by som sa teda posunut na vysiu uroven, nasiel som jedneho pana ktory ma dost  dobre rady avsak je to v anglitcine a google preklad nieje presny. 

 

v tomto videu vysvetluje ako najst ISO hodnotu, tie udavane na filme by mali byt z labaka a nemusia sediet

 

https://www.youtube....h?v=5FVD761pU7o

viete mi napisat presny postup v bodoch ako sa dopracovat k hodnote ISO podla  toho videa ? malo by sa stat to ze cierna bude naozaj ciernou 

 

https://www.youtube....h?v=CZj-iIpyloI

tu zase vysvetluje ako si nastavit film a vyvojku aby sme mali detaily v bielej

 

vysledok by mal byt negativ ktory sa bude velmi dobre zvacsovat, nebude treba nadkryvat  apod

 

 

 

 

 


  • 0

#2 MICHAL

MICHAL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 337 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 11 prosinec 2022 - 11:34:46

Hledal jsi zde na TK-negativní proces? Je tam snad všechno co se o tom dá napsat! I tak tě to nezbaví testování celého procesu. Tu cestu si musíš prostě odmakat! Stojí to čas+ peníze! S každým fotoaparátem a s každým filmem si jí musíš projít sám a znova! Je tam příliš mnoho proměnných a chybičky/odlišnosti/ se sčítají! Přesnost závěrky, přesnost teploměru, frekvence překlápění, volba vývojky a její ředění+ "čerstvost/uleželost"... Každý návod vede k DOBRÉMU negativu. Vykrývání-  nikdy jsem neměl tak ideální světelné podmínky abych nemusel vykrývat! Vždycky řeším hloubku ostrosti a v komoře to pro mne hlavní vytahuji vykrýváním. Jednou jsem se na srazu TK bavil s Krakenem jak z tak "nedotaženého" negativu dokáže udělat tak pěknou fotku. Kouknul na moje negativy a zděsil se! Jak z tak "přepálenýho" negativu dokážeš udělat tak pěkný portrét! Jako hobík hraji stolní tenis, tam taky pořád dokola řešíme jaké prkno+ potahy a jejich sílu, co je lepší na bekend a co na forhend...Pak si něco koupím a zjistím že v mé pazouře a s tak malým počtem tréningových hodin to stejně není žádná SAMOHRAJKA.


  • 5

#3 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 prosinec 2022 - 21:09:33

Zaklad je konzistence, tj. idealne - alespon ze zacatku - pracovat s jednim fotakem, jednim filmem, jednou vyvojkou, ... Me osobne dost pomohl Zone system - jak pri vyvolavani, tak - a to hlavne - pri mereni expozice ... 


  • 3

#4 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 174 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 11 prosinec 2022 - 21:24:02

Dobrý den, toto jsem našel ve svých zápiscích. Je to v podstatě to, co dělá ten pán (mimochodem velmi ochotný a když mu napíšete, odpoví), jen s drobnými úpravami (například moje stroje neumí třetiny stop, tak jsou tam půlky; použití pro film ISO 100, protože ten používám nejčastěji). Je také důležité vědět, co to je ten zónový systém.

 

To, že máme film o citlivosti 100, neznamená, že skutečně tuto citlivost dostaneme s naším způsobem zpracování.

I. Nalezení citlivosti filmu
1. Referenční negativy

Na nominální citlivost exponujeme pár políček šedé tabulky či jiného materiálu:
i. FBF (film base + fog) - fotka se zakrytým zacloněným objektivem
ii. Oddělovač (třeba ruka (nebo jiná část těla) v záběru)
iii. Změříme, zavřeme foťák o 4 stopy a exponujeme, to bude zóna 1 pro dané ISO (tady ISO 100)
iv. Exponujeme o půl stopy výš (-3,5 EV), to jest zde ISO 64
v. O další půl stopy výš (-3 EV), ISO 50
vi. Výš (-2,5 EV), ISO 40
vii. Výš (-2 EV), ISO 25

Zbytek filmu dofotíme fotkami, protože potřebujeme, aby se ten film choval ve vývojce, jako obvykle (kdybychom exponovali jen testovací políčka, bude se takto krátký film chovat ve vývojce jinak než celý film).

Posléze vyvoláme dle návodu vývojkou, pro kterou kalibrujeme postup.

2. Nejkratší čas pro černou
Z toho FBF uděláme proužkovku tak, abychom našli absolutní černou, to znamená, že dva poslední proužky už nebudou od sebe rozeznatelné. U toho si zaznamenáme výšku zvětšováku a clonu. Čas zapíšeme, jako násobky (pokud jsme dělali proužkovku po třech vteřinách, tak jako třeba šest krát tři vteřiny, ne osmnáct najednou - to je kvůli tomu, že žárovka se rozsvěcí a zhasíná).

3. Testovací čtverečky
Pro jednotlivé minus stopy budeme dělat zkoušky časem nalezeným ve 2. Začneme od nejnižšího ISO. Svítíme na čtverečky tím časem ze 2. a z výšky zaznamenané v 2. a clonou z 2. Na zadní stranu čtverců píšeme dané odpovídající ISO.

4. Čtverce porovnáváme s maximální černou, kterou jsme našli na první proužkovce. Dokud je to o moc světlejší než černá, není to ono. Je pak třeba použít další, vyšší ISO. Jakmile budou stejně černé, už je to moc, a tak výsledné ISO je to o jedno nižší než bylo to, které se rovnalo černé.

II. Úprava vyvolávacího času
1. Asi v půlce vyvolávacího času jsou už stíny hotové. Takže tady musíme přizpůsobit čas světlům, aby nebyla příliš světlá, na negativu příliš tmavá. Proto si na novém filmu pořídíme políčko v zóně 9. Použijeme naše nalezené ISO, změříme a otevřeme foťák +4.
2. Vyvoláme, jako předchozí film, ale o 30% méně času.
3. Vezmeme si čistý papír, bez expozice jej vyvoláme, přerušíme, ustálíme. Pak si vezmeme negativ zóny 9 a exponujeme na čtvereček papíru (časem, clonou a výškou zvětšováku z předchozí kapitoly), přerušíme, ustálíme. Porovnáme. Jestli bude čtverec z našeho negativu o něco tmavší než bílý papír, je to dobře. Jestli ne, tak potřebujeme vyvolat nový film, kde bude snížený vyvolávací čas ještě o deset procent kratší.


  • 2

#5 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 246 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 12 prosinec 2022 - 00:53:28

Můžu poprosit o grafické zakreslení doporučeného postupu na senzitometrické křivce ? Nemyslím konkrétní data, jenom náčrtek od ruky, ze kterého by byl zřejmý princip pro lepší pochopení ? Díky !


  • 0

#6 calon

calon

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 569 příspěvků(y)
Reputace: 275

Publikováno 12 prosinec 2022 - 07:55:27

Doporučuji ti knihu Exponometrie v analogové a digitální fotografii. Tam je to všechno včetně postupů a ukázek. Napiš Ježíškovi. Mimochodem funguje vám překlad titulků na youtube? Je to asi už týden zpátky kdy se mi úplně ztratil český překlad anglických automaticky generovaných titulků. V angličtině se vygenerují správně, ale když dám překlad do češtiny úplně se ztratí. Zajímavé je že ostatní jazyky mi fungují celkem normálně. Přeinstalace Chromu nepomohla, Opera, Firefox taky nic. Neměl by někdo nějaký nápad (Používám Win7)


  • 0

#7 matobabetak

matobabetak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 12 prosinec 2022 - 09:14:21

dakujem pekne za preklad, ide sa experimentovat. asi zvolim fomapan 200 a ID11 tych mam najviac v zasobe.

otazka k exponovaniu musi to byt seda 18% ?  kroky uberate v korencii alebo menite iso v nastaveni fotoaparatu ? 

 

ten problem s titulkami mam aj ja, kedysi to fungovalo aj na mobile ale teraz ani brave, chrome a dalsie nefunguju 


  • 0

#8 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 451 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 94

Publikováno 12 prosinec 2022 - 15:23:09

Zrovna tuto kombinaci za tebe už otestovala Foma (samozřejmě se svým expozimetrem atd.), nauč se číst v grafech technických listů a budeš mít dost dobrou startovací pozici pro určení efektivní citlivosti filmu.

Pokud budeš chtít testovat výše uvedeným způsobem, šedá určitě nemusí být 18% - naopak, jakákoli jednolitá plocha, kterou ty naexponuješ podle údaje expozimetru, měla by ideálně vyjít na negativu, respektive pozitivu, jako 18% šedá (i když to není úplně pravidlem, jak jsme se mohli dočíst v příspěvku i kalibraci expozimetrů v jiném vlákně).

"Kroky" bys teoreticky mohl ubírat i v nastavení ISO i v korekcích, ale ani jedno není ta správná volba. Česky (slovensky) bychom raději měli pro anglické "stop" používat slovo "clona" (i když to taky je už žargon), bylo by pak nasnadně, že to, čím budeš hýbat bude buď clona nebo čas (přičemž bys se měl pohybovat v rozmezí časů 1/2-1/500 vteřiny, aby se ti do toho nepromítal Schwarzschildův jev.

Dobrých výsledků se ale dá dosáhnout u bez zonálního systému, stačí jen správně pochopit a praktikovat staré dobré "exponuj na stíny, vyvolávej na světla". To tě ale nezbaví potřeby určit si tu svoji správnou citlivost. Fotíš-li na kinofilm, stejně ten zonální systém budeš schopen využít jen zčásti..
  • 2

#9 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 246 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 12 prosinec 2022 - 17:56:13

Rozumím určení citlivosti konkrétní šarže filmu, zejména s ohledem na způsob vyvolání. 

Rozumím doporučení "exponuj na stíny".

Nerozumím doporučení "vyvolávej na světla". Měl jsem dojem, že základem je standartizace procesu a tedy naopak vyvolávat pokaždé stejně. Nehledě na to, že na kinofilmu s 36 políčky budou záběry různých motivů za různých světelných podmínek, tedy ta "světla" budou na každém záběru jiná. 


  • 0

#10 calon

calon

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 569 příspěvků(y)
Reputace: 275

Publikováno 12 prosinec 2022 - 18:36:57

Ona je to dlouhá cesta. ;)
  • 0

#11 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 451 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 94

Publikováno 12 prosinec 2022 - 22:11:06

Rozumím určení citlivosti konkrétní šarže filmu, zejména s ohledem na způsob vyvolání. 
Rozumím doporučení "exponuj na stíny".
Nerozumím doporučení "vyvolávej na světla". Měl jsem dojem, že základem je standartizace procesu a tedy naopak vyvolávat pokaždé stejně. Nehledě na to, že na kinofilmu s 36 políčky budou záběry různých motivů za různých světelných podmínek, tedy ta "světla" budou na každém záběru jiná.


Je to spíš obecná maxima - je lepší emulzi pěkně nakrmit fotonama a pak vyvolávat kratší dobu, než jí dát fotonovou dietu a pak ji mučit ve vývojce;)

"Světla" a "stíny" jsou jen taková trochu zavádějící označení pro nejnižší a nejvyšší denzity negativu.

Kinofilm je vždycky kompromis, ale pokud budeš postupovat prvním způsobem, máš daleko větší šanci, že získáš pár dobře kopírovatelných obrázků, než když budeš postupovat druhým způsobem - v prvním případě se ti může stát, že při malém jasovém rozsahu scény dostaneš "plochý" negativ, v druhém případě že dostaneš při větším jasovém rozsahu negativ s nekopírovatelnými světly a ještě nejspiš nebudeš mít ani kresbu ve stínech. Ale...

Je to prostě dlouhá cesta, jak říká kolega calon. Nicméně tohle je takový dobrý začátek, řekl bych.
  • 0

#12 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 13 prosinec 2022 - 14:23:48

Vážení kolego. Praktická citlivost fotografického materiálu je proměnná hodnota v závislosti na druhu fotografického filmu, použité vývojce, jejímu ředění a rovněž na poměru kontrastu fotografované scény. Jinak je tomu u poměru kontrastu osvětlení 1:25, 1:40 anebo 1:1000. Základem jakékoli práce je kvalitní exposimetr a to nejlépe zkalibrovaný firemním servisem. Přiložený protokol o hodnotě oprav pro jednotlivé hladiny osvětlení je zejména u starších přístrojů doporučeníhodnou investicí. Odhadovat okem dle momentální viditelnosti sousedovic kohouta na hnojišti, to je lépe přesedlat na jiný, poněkud levnější způsob trávení volného času.

Každý máme jinou sestavu, zatíženou jinými tolerancemi, každý si jde svojí vlastní cestou. "Na každém vrcholu je samota."  S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 2

#13 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 17 prosinec 2022 - 19:13:05

Kdo chce “proniknout k pravdě”, chvála mu!
Kdo chce pořídit dobrý obrázek i za poměrně extrémních světelných podmínek, nechť zkusí “metodu zónový systém je mrtvý”.
Nevím, zda to vysvětlím správně:
V podstatě “pošoupnete obraz po křivce” a využijete toho, že maximální zčernání má hranici. Po dosažení určitého zčernání už můžete na film svítit “kolik chcete” a černání bude furt stejné. Dostanete ale stíny blíž ke středním hodnotám.
Praxe: prodloužíte expozici 2x (až 3x) a vyvolávací dobu 2x. Ostatní proces je stejný.
Pozn.: dobře to funguje u filmů s větším množstvím stříbra (mně se osvědčil třeba HP5+, FP4+ a fajnově funguje Pan 100. Kupodivu, Pan 400 až tolik ne).
Vyvolávám tímto způsobem v modifikované D76d.
Nevyděste se, dostanete zdánlivě “zničený černý film”.
Kolega, který skenuje, mi říkal, že i skenování je u takto zpracovaného filmu problematické.
Pod zvětšovákem - budete hodně překvapeni.
Fotografuji hlavně v lese, takže bez stativu ani ránu. Také polarizák používám často.
Přeji úspěch.
  • 2

#14 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 451 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 94

Publikováno 17 prosinec 2022 - 20:36:51

To je slovo do pranice!
Na kresbu ve světlech a části středů je ale třeba zapomenout a zrnitost se převoláním dost zvětší, ne?
Mně se, hlavně pro portréty, resp. akty, osvědčila spíš (co do expozice) opačná metoda - exponovat na světla a vyvolávat na stíny (čili prostě push). Světla se dostala na střed a středy do stínů, fotografované skutečnosti se to nepodobá věrně, ale vypadá to dobře.
  • 0

#15 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 17 prosinec 2022 - 20:37:05

Nebyl jste právě vy pro sotva nadýchnuté negativy, tedy na hranici podexposice, volané nejkratší možnou dobu? Co popisujete si umím představit u velkého negativu pro kontaktní kopie.
  • 0

#16 MICHAL

MICHAL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 337 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 18 prosinec 2022 - 21:03:00

Cíleně a správně "přepálený" a naopak "nedotažený" negativ může dát námětu jedinečnou NÁLADU! Opakuji: cíleně a správně! To je ta previzualizace, vyšší dívčí.... prostě, vím co chci mít na fotce a vím jak na to! S tím jak na to, se neustále peru!


  • 0

#17 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 19 prosinec 2022 - 08:29:05

Pánové, vyzkoušejte!
S tím zrnem je to zase takové “nejasné”. Já jsem hrubé zrno nezaznamenal…
Když jsem o tom debatoval s člověkem, který se podílel na výrobě emulzí (pravda, před cca 50 lety), říkal, že “svatým grálem emulzí” byla taková, kde ty nejméně 4 fotony (?) způsobí přeměnu krystalu na stříbro, ale další svícení nezpůsobí masívní shlukování. (Víme, že to, čemu my říkáme zrno, jsou větší nebo menší shluky)
Pak (asi ?) při navrženém zpracování (osvit a volání) dojde k tomu, že jak ve stínech tak ve světlech je zasaženo více krystslů bromidu fotony (= “vylezou stíny” = bohatší prokreslení = dostanou se “blíže ke středu”) , totéž se odehraje ve světlech, ale shlukování je limitováno a ztráta kresby se nekoná.
Ano, budete svítit zvětšovákem jako zběsilí, budete mi nadávat - ale jenom do okamžiku, než uvidíte výsledek.
(Znovu opakuji, že mám vyzkoušeno s uvedenými kombinacemi film-vývojka (také s “normální” D76).
  • 0

#18 matobabetak

matobabetak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 19 prosinec 2022 - 08:46:19

moja znovuotvorena tmava komora dala nove vysledky prace. skusal som fomu 100 200 a 400 po drzani sa navodu sice su z toho fotky ale nieje to co by som si zelal, az FP4 a HP5 s ID 11 dava bez problemov ciernu, bielu a sedu tak akurat. Ale zaradil som novy sposob prace s fotoaparatom, iba manualne nastavenie clony, casu a ostrenia, presne meranie teploty a vyrazne spomalenie sprace so zvacsovakom. rozdiel je v tom ze ilford film si najdem cas napr osvitove cislo 8 a dalsie policka su len jedna ci dve cisla hore alebo dole ...pri fome mi to lietalo hociako a bud som nevedel trafit ciernu alebo zase detaily v bielej. nedavam chybu fome niekde som asi ja robil chybu ale proste som si s tym filmom nesadol vobec.

 

zohnal som si aj skener kvoli nahladom ktore si davam do kartoteky v pc, mam naskenovany kazdy filmy a zaradeny aby sa dali vyhladat zabery v archive, tam je velmi poznat ostrost a zrno pri problizeny 1:1 ale aj pri tlaci 10*15 sa to na klasicku fotku z vyvojky nechyta.

 

ked uz teda komora funguje ide sa hladat podla prvych prispevkou ISO filmu a stanovit presnejsie cas vyvolavania, zasoby fomy asi 20 filmov pouzijem s dvojlaznovou vyvojkou pre umelcov, tam sa ma celkom osvedcila.


  • 0

#19 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 19 prosinec 2022 - 15:32:10

matobabetak
Pokud jste zkoušel výše popsaný způsob zpracování, tak:
Fomu 100 neznám
Foma 200 jsou prý placaté krystaly
Foma 400 - neznám, ale čtyřstovka fungovala jen HP5+
Neskenuji, ale zkušený kolega říkal, že skenování “nefunguje”
Nenapsal jsem, že měřím skoro výhradně dopadající světlo, nebo odražené bodovým expozimetrem
Podle mě do takto zpracovaného negativu “nacpete” vše a ještě je to pěkné
  • 1

#20 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 451 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 94

Publikováno 19 prosinec 2022 - 22:35:30

Pánové, vyzkoušejte!
S tím zrnem je to zase takové “nejasné”. Já jsem hrubé zrno nezaznamenal…
Když jsem o tom debatoval s člověkem, který se podílel na výrobě emulzí (pravda, před cca 50 lety), říkal, že “svatým grálem emulzí” byla taková, kde ty nejméně 4 fotony (?) způsobí přeměnu krystalu na stříbro, ale další svícení nezpůsobí masívní shlukování. (Víme, že to, čemu my říkáme zrno, jsou větší nebo menší shluky)
Pak (asi ?) při navrženém zpracování (osvit a volání) dojde k tomu, že jak ve stínech tak ve světlech je zasaženo více krystslů bromidu fotony (= “vylezou stíny” = bohatší prokreslení = dostanou se “blíže ke středu”) , totéž se odehraje ve světlech, ale shlukování je limitováno a ztráta kresby se nekoná.
Ano, budete svítit zvětšovákem jako zběsilí, budete mi nadávat - ale jenom do okamžiku, než uvidíte výsledek.
(Znovu opakuji, že mám vyzkoušeno s uvedenými kombinacemi film-vývojka (také s “normální” D76).

Domnívám se, že ono fyzické "shlukování" může nastat až při vyvolávání, při expozici nikoli. Problém při expozici spočívá spíš v tom, že čím déle je vrstva osvětlována, tím více se světlo rozptyluje a zasahuje i zrna nepřímo zasažená při kratší (přesné) expozici. To byl ale problém hlavně u tlustovrstvých emulzí, dnešní emulze (nevím tedy, jak u Fomapan 100) jsou oproti starším vrstvám extrémně tenkovrstvé, jemnozrnější a chudší na stříbro a rozptyl světla i halace jsou u nich velmi dobře ošetřeny, stejně tak jsem ještě neviděl moderní film se solarizovanými světly (a jistě mají ještě plno vlastností, o kterých nemám tušení). Nové filmy jsou PRAVDĚPODOBNĚ konstruovány tak, aby byly vyloučeny krajnosti, čili aby byly s úspěchem užitelné širokou fotografickou veřejností (=blbuvzdorné) - maximální denzity proto PRAVDĚPODOBNĚ nedosahují hodnot, kterých dosahovaly filmy starší (a snad i proto je s dnešními filmy trochu problém vytvořit negativ pro ušlechtilé tisky, přinejmenším pro slaný papír). Tak alespoň o vývoji filmů mluví někteří diskutéři na zahraničních fórech, zmínky o tom jsou ale i v odborných publikacích. A z těchto důvodů prý musíme brát s rezervou mnoho rad a návodů ohledně vyvolávání filmů (ale i papírů), které se lze dočíst ve starší literatuře, ne-li na ně úplně zapomenout. Grálu tedy nejspíše bylo dosaženo - aby na něj bylo v zápětí zapomenuto..

 

Ono shlukování při vyvolávání má nejspíše z velké části na svědomí tzv. "infekční vyvolávání" (známé všem pracovníkům v oboru lithprintu) - z plně "redukovaného" krystalu stříbrného halogenidu vyrůstají za určitých podmínek vlákna, která, není-li vyvolávání přerušeno, "infikují" sousední krystaly a ty se začnou redukovat, byť nebyly přímo exponovány. Jak je ostatně známo, jakýkoli citlivý materiál ponechaný ve vývojce po dostatečně dlouhou dobu, kompletně zčerná, film ponechaný ve vývojce značně delší než doporučenou dobu závojuje.

 

Z osobní zkušenosti mohu pouze tvrdit, že převolaný Fomapan 100 má znatelně větší zrnitost. Už ale nevím, čím jsem to (pře)volal.

 

Co se týká kresby ve světlech, mám za to, že vysvětlení není úplně správné - zánik kresby zde, podle mě, znamená, že jednotlivým intenzitám osvitu přestanou za temenem charakteristické křivky daného materiálu odpovídat přírůstky zčernání - za určitou hranicí osvitu už je jakákoli intenzita osvitu reprezentována stejným (maximálním) stupněm zčernání, respektive jeho úbytkem (solarizace). Možné vysvětlení by bylo, že daný materiál při daném osvitu a způsobu volání zkrátka ještě nedosáhl maxima zčernání.

 

Tím ovšem nechci tvrdit, že Vámi podaný návod nemůže fungovat. Jakožto člověk důvěřivý, věřím. Zdá se mi tedy vcelku pravděpodobné, že film při 2-3násobné přeexpozici a 2násobném převolání nedosahuje stále temene charakteristické křivky, infekčnímu vyvolávání brání ono brutální množství siřičitanu, které d76 obsahuje, spolu s relativně nízkým pH, a závoj, který vznikne při převolání má stejnou funkci, jako závoj u tříslivých vývojek s pyrokatechinem - vyrovnává, čili snižuje rozdíl mezi světly a stíny. Ale možná se pletu.

 

Mimochodem - Fomapan 400 jsem se snažil převolat tak, aby byl použitelný pro kyanotypie a Van Dycka a nepovedlo se mi podstatného zvýšení denzit ve světlech dosáhnut ani při použití opravdu brutálních metod - stále z toho vycházely negativy docela dobře kopírovatelné na zvětšovací papíry a kyanotypie ne dost brilantní. To poněkud znejistělo moje představy o senzitometrii a zmírnilo mou úzkost při nakládání s tímto filmem, alespoň co se velkých formátů týká.

 

Zvětšujete jak? S kondenzorem? Na jakou gradaci?


  • 0

#21 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 191 příspěvků(y)
  • LocationŽatecko
Reputace: 83

Publikováno 20 prosinec 2022 - 08:35:53

Vyzkoušejte to pánové!!!
Už nějaký ten pátek u fotek z lesa to praktikuji podobně jako Pentaxista.
Fp4 a HP5, kupovaná ID-11/D-76. U zásob Tri-X z mrazáku to šlo také, ale u toho zakoupeného letos, byl výsledek pochybný.
Sáhodlouhé elaboráty typu ,,JAK UPLÉST Z HOVNA BIČ” nechte až po ,,bitvě”.
Tak třeba za rok zase zdar.


  • 1

#22 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 20 prosinec 2022 - 09:44:35

Vážený pane kolego, Čtvrtku. Cituji: "Sáhodlouhé elaboráty typu ,,JAK UPLÉST Z HOVNA BIČ” jsou tím nenápadným netopýrkem, ulétnuvším zcela hbitě a nepozorovatelně přes lamely větráku na exkrementy čpícím hajzlu zapadlého Wu-Chanu. Otravují vzduch, někdy si člověk nevěřícně říká, zda-li  jen pouhá provokace, či je onen rádoby zasvěcený dotaz myšlen opravdu vážně. Materiálu v sedimentu TK.CZ je dostatek, stačí si určit priority k dalšímu poznání věci  a mnohdy významně ušetřit čas a peníze, investované do vlastního poznání,  že tudy cesta opravdu. Ano, připouštím, je to činnost obohacující v praktických dovednostech, které se postupně zpřesňují a zjednodušují. Tudy vede cesta k výsledku, podmíněném cíli a s tím souvisejícími kvalitami vybavení, potřebné k jejímu dosažení. Na zhotovení zvětšeniny 10x15cm opravdu není potřeba velké investice, k tomu s bohatou rezervou postačuje pravěký "exhumát" z půdy. Kvalitní literatury je, pokud člověk opravdu chce, stále sic mizivé, ale stále ještě udržitelné množství. Ano, je to finančně náročné, ale s ohledem na tvrdou a nemilosrdnou soutěž o minutu pomyslné slávy, jsou praxické informace stále velmi cenné. Kdo opravdu chce, cestu si najde, na hnoji volně neleží. To již ve fotoklubech, plných sebestředných ambiciózních jedinců, lačnících po kšeftech, dávno zjistili. Ti, které autorská fotografie opravdu zajímala se těmto velmi odpudivým spolkům Národní fronty zdaleka vyhýbali, jak Belzebub svěcené H2O. Z toho plyne i vrozená nechuť někoho školit a vzdělávat. Každý, ať si svou cestu proleze po kolenou a za vlastní prachy zcela sám. Klasická černobílá fotografie je jen obrazem vlastní duše a individuálním viděním světa, naprosto nepřenositelným. Tím si uchovává určité tajemství a osobní rukopis autora. Tak by to mělo zůstat, bez ohledu na triviálnost a odosobněnost masy dusivě zamořujících elektronických obrazů. Kdo chce, ať se jimi zabývá, ale zde jimi nezamořuje

S pozdravem blížícího se Slunovratu 21.12.2022, 22:48 SEČ za -23°27´dekliace naší Hvězdy, garantující návrat z temnoty dnešních dnů. Dobré světlo...

"Starý Jezevec" Erik

 


  • 3

#23 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 20 prosinec 2022 - 19:57:01

Neměl jsem v úmyslu kalit vodu a kazit vzduch…
Netvrdím, že TO dokážu přesně a správně popsat…
Fotochemii považuji za zajímavé čtení. Nedokážu fotochemické axiomy kvalifikovaně vyvracet nebo potvrzovat.
Kdysi nám říkal velikán stomatologie prof. Jakob Vürtz (?): Složení hmot a průběhy reakcí jsou zajímavé, ale pro mě málo významné. Jsem uživatel! Firma mi musí říci, co mám udělat, abych dosáhl optimálního výsledku, co dělat nesmím a co mám udělat, když se mi nedaří a nedosahuji očekávaného výsledku.
I já se pídím spíše po zkušenostech matadorů, ale i elévů, kteří nejsou zatíženi dogmaty. Těm i oněm se čas od času podaří “nemožné”.
Profesor Vondráček - legenda psychiatrie - kdysi řekl: 100krát vám někdo může říkat, jak chutná ananas - dokud neochutnáte, nevíte.
Zkušenost je nepřenosná.
  • 2

#24 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 21 prosinec 2022 - 22:38:46

Dobrý den, pane Pentaxisto!

 

Rád Vás opět vidím!

 

Docela mne u Vás překvapuje takhle punkový postup. Používám na F100 a F400 pro focení "klacků" (jak říkají mí puberťáci) toto: Měřím odražené světlo, přeexponovávám s přehledem 4krát, co má padnout do šwary, ať tam padne. Vyvolávám v Pyrocat HD po 1,5 ml na plastimatku pro 100, 2,5 ml pro 400. Klidně hodinu i dvě. Nevím, jestli vývojka víc vyrovnává, nebo dřív chcípne. Zvětšovat se z toho, na tvrdší gradace, dá slušně. Na druhou stranu se mi ale i "povedlo" F400 podexponovat a při zvětšování na nejměkkčí gradaci z toho vylezlo prima tajemný low-key. 

 

Babo raď....

 

Jakási intuice mi našeptává, že když komprimujeme expoziční rozsah u filmu, na papíře to vypadá dobře.


  • 1

#25 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 22 prosinec 2022 - 19:29:06

ZS is dead by bylo pěkné samostatné téma. Nikdy jsem to nezkoušel, ale mám pár přeexponovaných negativů (s normální volací dobou ovšem), ze kterých vylezla pěkná zvětšenina a jsem si jistý, že kdyby nebyly přeexponované, nebyla by tam ta atmosféra. Zároveň mám ale dost přeexponovaných negativů, které jsou nepoužitelné. Proto mám k tomuhle přístupu rezervovaný postoj.

 

Z mé zkušenosti:

Pokaždé je výrazná přeexpozice doprovázena větším zrnem (vytvoří z to zrno jiného charekteru, trochu jako avatinta) a sníženou ostrostí. Také tonalita je taková tupější - zas je to víc jako grafika. Výraznou přeexpozicí rozumím, že políčko je na negativu velmi tmavé, je problém zaostřit zvětšovák a exponuje se spíš minuty než vteřiny.

Z epsonu V750 se z takového negativu nedají pořídit použitelné skeny.

 

Já jsem před časem narazil na nějaké psaní o ZS is dead v tom smyslu, že pro lidi co jim dělá problémy správná expozice je to vhodná cesta jak si ušetřit mnoho neúspěchů. Doporučovali HP5+ a jiné měkké pružné a odolné filmy s vyšší citlivostí.

 

A to se mi na tom přístupu líbí. Nebudete mít sice nejlepší zrnitost, ostrost, tonální podání atd., ale nemusíte se tím skoro vůbec trápit a ušetříte si spoustu zklamání z fotky ze slabého negativu.

Jenom mě nejde do hlavy ta dvojnásobná vyvolávací doba. Já bych si to spíš představoval jako Stříbrokaz, exponovat HP5ku 100ASA a pak to dát do Rodinalu 1:200 na hodinu občas zakvedlat.

Jakmile jsem někdy převolal negativ, tak to byla nepoužitelná překontrastovaná tragédie.


  • 0

#26 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 23 prosinec 2022 - 06:20:54

nikdy jsem záměrně tolik nepřeexponovával a ani nenechával tak dlouho film ve vývojce, ale osvědčila se mi na mlhy v lese kombinace hp5+ exponovaná normálně na 400 iso vyvolaná v dk-20 s "o něco" delším časem. světla byla na negativu tmavější, což jakoby zhutnilo mlhu, a posunulo to stíny hezky ke středu. ale na normální krajinky s oblohou a mráčkama je to nepoužitelné


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních