Kodak HC 110
#1
Publikováno 9 březen 2007 - 09:53:23
#2
Publikováno 9 březen 2007 - 22:57:27
-pokus se prosím dodržet téma v odkazu,
jestli jsem pochopil řešíš vývojku

#3
Publikováno 12 březen 2007 - 08:17:38
#4
Publikováno 17 únor 2021 - 19:08:03
Ahoj,
muzete se nekdo podelit o zkusenosti s pouzitim HC-110 jako semi stand? O vikendu jsem nacvakal par svitku Fomy 100, na kterych bych to rad vyzkousel - mam tam docela dost kontrastnich zaberu, u kterych bych si semi-standem sliboval ten kontrast trochu "kompenzovat".
Jde mi spis o nejaky startovni bod, od ktereeho bych se mohl trebas v budoucnu odpichnout. Z toho, co jsem cetl / videl na internetu jsem si rikal pouzit neco jako redeni 1:120 s celkovym casem 1h + agit. prvnich 30s a 3-5 preklopeni po 30min.
S tim souvisi i muj druhy dotaz - HC-110 vetsinou pouzivam pri redeni ~B, prip. ~H, tak me zajima, jestli zpusob ktery popisuju vyse bude mit zasadni vliv na zrno / hran. ostrost (pri zvetsovani na 8' x 10') -- videl jsem sice nejake skeny na internetu, ale vzhledem k tomu ze nevim, jakym zpusobem byly zhotoveny, jsem k vysledkum trochu skepticky ...
Diky
s;
#5
Publikováno 17 únor 2021 - 20:24:46
nemyslim ze je to je najlepsia vyvojka na stand:
http://www.covington...ions.com/hc110/
http://www.stefanhey...kler/hc-110.htm
ked tak by som siel do co najslabsieho riedenia
#6
Publikováno 17 únor 2021 - 21:37:27
Ředění:
1:31 - příliš hrubé zrno
1:45 - dobrý kompromis (patrně nejvíc smysluplné)
1:60 - změkčení hranové ostrosti
1:80 - nepřijatelné blato
Přiznam, jsem dosti kritický...
HC 110 je "reportérská" vývojka, kde šlo předevšim o rychlost a hospodárnost, na vrub jiným, vítaným vlastnostem.
#7
Publikováno 18 únor 2021 - 08:51:58
Kime a nevzpominas si, s jakym filmem jsi to zkousel? Ja vetsinou fotim na FP4/HP5 a tam mi 1:31 neprislo zas az tak hrube ...
#8
Publikováno 18 únor 2021 - 09:10:02
Neříkám, že je to jako koukat na papír ale dobré vodítko by mohlo být tu:
https://filmdev.org/...loper/show/1009
#9
Publikováno 18 únor 2021 - 09:44:26
HC-110 neobsahuje siricitan, nesprava sa ako D-76, teda nie je fyzikalno-chemickym vyvolavanim. Preto jej riedenim nedochadza k tak vyraznym zmenam schopnosti ovplyvnovat tvar a velkost zrna.
Standom a dlhym vyvolavanim sa deje kadeco, z pohladu velkosti zrna nie az tak vela. Ale z pohladu tzv. hranovej ostrosti sa zasadne meni pocit ostrosti. A teda, vyznamne sa vyronava rozdiel v kontraste velkych ploch, kvoli ktoremu sa stand pouziva.
HC-110 potrebuje nejake minimalne mnzostvo vyvolavacej latky (na film okolo 7ml dilution B - tato informacia sa da dohladat), ale i z pohladu zasiditosti nie je mozne tuto vyvojku riedit donekonecna. Od nejakej alkality uz vyvolavacia latka nefunguje. Ano, da sa teoreticky vyvolavat jeden film v 5l namiesaneho roztoku, narazame vsak na problem prechodu takeho objemu okolo filmu, no mozno povedzme za 8 hodin vyvolavania ....
S HC-110 utokom na svitky a dospelacke filmy predovsetkym ... Na kinofilm prave pre ten reportazny look tiez. Teda 400-ky. Myslim, ze 100-ky maju problem nieco prejavit.
Ovsem, existuju vyvojky, ktore sa pre stand s niektorymi filmami nehodia, najma pre tzv dichroicky zavoj. Kedze si je iba tazko zapamat, ktore filmy s ktorymi vyvojkami "nefunguju" v rezime stand, mnohe vyvojky som zo svojho okolia vylucil. Ani neskusil. Microdol napr.. Ale je ich plny receptar. Odkedy pouzivam HC-110, alebo vlastnorucne pripravene vyvojky do TEA, ci xyglykolu, vlastne ine vyvojky nepouzivam. (Teda este minam Kodak D-76, co spotrebuvavam z nadnormativnych zasobs preslou expiraciou.)
HC-110 a Rodinal su vyvojky na take, ze neviem co s filmom.
Este si dovolim jednu poznamku. Ked mi ide o vysledok, napred si postup vyskusam. Nie, ze mam to takto nafotene, neviete niekto, co s tym?
#10
Publikováno 18 únor 2021 - 09:46:23
Ach:
V druhom odseku to ma byt takto:
Standom a dlhym vyvolavanim V HC-110 sa deje kadeco, z pohladu velkosti zrna nie az tak vela. Ale z pohladu tzv. hranovej ostrosti sa zasadne meni pocit ostrosti. A teda, vyznamne sa vyronava rozdiel v kontraste velkych ploch, kvoli ktoremu sa stand pouziva.
#11
Publikováno 18 únor 2021 - 10:56:35
Keko, dik! No proto jsem fotil na Fomu 100 se zamerem vyzkouset si postup - slo mi spis o nejaky startovni a konecny bod co se tyka doby vyvolani, pomeru redeni, ...
Z toho co pises mi vychazi, ze stand s HC-110 pouzivas, muzes byt prosim konkretnejsi napr,. co se redeni a casu tyka?
#12
Publikováno 19 únor 2021 - 11:53:04
Keko, dik! No proto jsem fotil na Fomu 100 se zamerem vyzkouset si postup - slo mi spis o nejaky startovni a konecny bod co se tyka doby vyvolani, pomeru redeni, ...
Z toho co pises mi vychazi, ze stand s HC-110 pouzivas, muzes byt prosim konkretnejsi napr,. co se redeni a casu tyka?
Obvykle stand nepreferujem, vyvolavam skor semistand. Prvu polovicu casu vyvolavam normalne, druhu potom "pozeram televizne noviny".
Riedenie pri HC110 pouzivam 1:30 (lepsie sa to pamata ako dilution B - 1:31, ci tak nejako ).
Ak ide o filmy ne-T-Max, casy oproti odporucanym navysujem aj o tretinu. T-Max zvyknem vyvolavat poctivo s preklapanim a podla tabuliek. Filmy T-Max maju slabsie krytie, hlavne ked sa nevyvolavaju v X-Tole, ci v inej dedikovanej vyvojke. HC-110 je fajn, ale tie vlastnosti, pre ktore su T-Max filmy oblubene (co je podla mna nepochopitelne) sa v nej nejako zvlast neprejavia. Ovsem, naco je komu ostrost filmu T-Max 100, ked foti na plnu dieru a z ruky? Inak je to pekny film, kedze Plus-X 125 neexistuje. Presnejsie - Kodak Verichrome Pan film uz neexistuje. (Skuste si pozriet napr tento link, este pred tym nez vas rozculia televizne noviny: http://www.alexluyck...verichrome-pan/ )
Tank s filmom/filmami napred zalejem natemperovanou vodou. Jobo bezpecne pojme 500ml, takze si do injekcnej striekacky naberiem asi 16ml koncentratu. Teplotu vody stale kontrolujem zasunutym teplomerom. Teplomer vytiahnem a do tanku vstreknem koncentrat. Stale sa nic nedeje. Takze spustim stopky a zacnem preklapat. Preklapam pomaly, po kazdom preklopeni tank mierne v rukach pootocim. Celu minutu. Potom tankom klepnem o pevny povrch, teda kedze vyvolavam v kuchyni tak o drez. A cakam pol minuty. Potom preklopim za 30 s asi trikrat tam a trikrat spat. (Teda napred vzdy tam a potom vzdy spat ). To cele az do prvej polovice, zvacsa okolo 5 min. A potom to necham tak az do 10 min. Vylejem, nalejem temperovanu vodu a minutu preklapam. Vylejem a potom uz ide zvacsa ustalovac C-41. Prakticky okamzite otvaram veko tanku a pozorujem ustalovanie. 3-4x tolko casu ustalujem, co staci na dosiahnutie cireho stavu negativu. Periem Jobo Cascade 3min, PhotoFlo minutu, susim v Jobo Mistral.
Negativy byvaju pekne kryte, o nejakom charaktere sa neda hovorit.
Ani nieje mojim zamerom, aby "to nejako bolo vidno na negativoch".
Ked chcem vyvolat vyrovnavajuco, napr krajinku so slnkom, idem do D23, pripadne rovno do DD23.
Oproti HC 110 su filmy z D23 vyrazne maksie, pritom tam temer nikdy nechyba ziadna dolezita tonalita. Filmy su na pohlad menej ostre, ale aj menej zrnite. Krajinu ovsem zvacsa fotim zo stativu na vacsi format.
Cely svoj zivot som obdivoval skor dokonalost ako nevsednost. Na druhej strane za mojimi nevsednymi vysledkami byvaju prekvapujuce omyly, napr. ze som si zabudol zalozit film, pripadne, ze som fotil 400-ku na 100 atd, Ale nikdy som nepodlahol zufalstvu a vzdy som svoje chyby vydaval za zamer
Samozrejme, foto je pre mna hobby, i ked mam za sebou aj nejake profesinalne zakazy, tam je priprava trosku zodpovednejsia.
Pre vsetky ostatne pripady s tazko predpokladatelnym koncom je Rodinal 1:100 1hod bez pohybu Ale ked je HC 110 a nie je Rodinal, tak potom aj ten.
Potesi, ze tam vzdy clovek nieco najde.
#13
Publikováno 19 únor 2021 - 12:35:36
Teplomer vytiahnem a do tanku vstreknem koncentrat. Stale sa nic nedeje.
tohle se mi moc nezda - koncentrat HC110 ma konzistenci jako javorovy sirup a ve 20°C vode striknuty koncentrat se drzi u dna a je treba ho ozaj vela miesat, aby se rovnomerne rozpustil (zhomogenizoval)
ale treba je to burt.. a respektuju, kdyz ma nekdo burty rad
#14
Publikováno 19 únor 2021 - 13:28:32
Suky, jestli ti jde stále o to odražení s HC110,
tak tady je pěkný článek, se vším co potřebuješ vědět a jde tam spíš o "semistand":
https://geraldo.me.u...elopment-hc110/
Foto kosmo mono - je Fomapan 100
Na můj vkus to má stále kontrastní, pokud to pak nešťavil v grafickém editoru. Mnohem lepších výsledků dosahuji s ID-11, při mém způsobu vyvolávání.
Pak je tu ještě jeden s lepšími výsledky a čtyřstovkami, kde se nevědělo, jak exponovanými:
https://monochromati...ng-with-hc-110/
V odkazu co jsem dával minule, se dá najít taky mnoho inspirace.
Na těch malých obrázcích to nevypadá špatně ale poku člověk zvětšuje 18*24 nebo více, mnohé by se nemuselo líbit. ... tedy mně, ne.
#15
Publikováno 19 únor 2021 - 15:02:31
tohle se mi moc nezda - koncentrat HC110 ma konzistenci jako javorovy sirup a ve 20°C vode striknuty koncentrat se drzi u dna a je treba ho ozaj vela miesat, aby se rovnomerne rozpustil (zhomogenizoval)
< >
Skus, ja s tym mam dobre skusenosti. Myslim, ze po prvej minute preklapania je vsetko uplne v cajku.
Nechcem nikoho nahovart na nepristojnosti. ZIadne smykanie sa po zabradli. Ja sa ale rad zveziem.
</ >
#16
Publikováno 19 únor 2021 - 16:52:32
Tak nakonec vyvolano jako semi-stand (1:120); preklapeni zlehka prvni minutu + jedno preklopeni navic v polovine casu - celkove 1h. Vysledny negativ je hodne kryty, pod lupou se zda ze ma dost detailu ve stinech a svetla se nejevi byt prepalena -- tj. na prvni pohled splnilo to, ceho jsem chtel dosahnout - samozrejme jestli se uvidi jak se na to bude tvarit zvetsovak
Cast filmu jsem zkousel vyvolat stejnym zpusobem pri redeni 1:160, tam mi ale vysledek prisel takovy "vyblity".
#17
Publikováno 19 únor 2021 - 17:13:46
"Vysledny negativ je hodne kryty"
To bude přepálený, bude se z toho špatně zvětšovat, případně nebudou fotky pěkné. Ty "vyblitý" kousky budou na zvětšování lepší.
Ale třeba jsem špatným prorokem...
#18
Publikováno 19 únor 2021 - 17:19:58
Dam vedet. Zvetsuju pod kondenzorem a opalovou zarovkou - u ridcich negativu mi vychazi casto dost neunosne casy.
#19
Publikováno 20 únor 2021 - 22:27:54
Tak nekonec ten "hodne" kryty negativ byl kryty tak akorat, ale kompenzacni efekt byl az prilis silny, musel jsem rezignovat na N-gradaci a pouzit filtr c. 3.5, pak uz vysledky vypadaly jak jsem si predstavoval.
Ale priste asi radsi zustanu u osvedceneho postupu - budto ID-11 1:1 nebo HC-110 dil B a na "kompenzacni vyvolavani" dvoulaznovku. S experimentovanim si dam na chvili zas pokoj.
Keko, Kime (abecedne ne prioritne ), diky za vecne prispevky!
s;
#20
Publikováno 20 únor 2021 - 22:30:50
Tak nekonec ten "hodne" kryty negativ byl kryty tak akorat, ale kompenzacni efekt byl az prilis silny, musel jsem rezignovat na N-gradaci a pouzit filtr c. 3.5, pak uz vysledky vypadaly jak jsem si predstavoval.
Ale priste asi radsi zustanu u osvedceneho postupu - budto ID-11 1:1 nebo HC-110 dil B a na "kompenzacni vyvolavani" dvoulaznovku. S experimentovanim si dam na chvili zas pokoj.
Keko, Kime (abecedne ne prioritne
), diky za vecne prispevky!
s;
* s experimentovanim a Fomapanem (to nejdulezitejsi jsem zapomnel)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních