Přejít na obsah


Fotka

Anaret a kontrast


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
10 odpovědí na toto téma

#1 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 13 březen 2007 - 11:09:23

V záchvatu pečlivosti jsem se rozhodl, že si ke každé fotce udělám kontakt pokud možno stejného vzhledu jako fotka, nalepím do sešitu a připíšu jak jsem tohoto zázraku dosáhl.
Při výrobě kontaktu jsem postupoval tak, že jsem vyndal film ze zvětšováku, dal na papír pod sklo a osvítil se stejným časem a filtrací jako fotku.
Docela mě ale zarazilo, že kontakt, který měl vypadat podbně jako zvětšenina, vypadá na první pohled dost jinak - o poznání víc exponovaný a kontrastnější.

Jediné, co mě napadá jako důvod tohoto jevu, je ztráta kontrastu, pravděpodobně v měchu zvětšováku a v objektivu. Už jsem o tomhle četl (mizený přenos kontrastu u anaretů), ale nikdy jsem si nemyslel, že by to měl být až tak výrazný jev. Objektiv je Anaret 80/4(zacloněný na f/8) a zvětšovák Opemus 6.

No, dotaz je jasný, jak (pokud) proti tomu bojujete? Samozřejmě se dá pořídit lepší zvětšovací objektiv (což stejně dřív nebo později udělám), ale co s tím měchem ("krásně" se vevniř leskne), a není chyba ještě někde jinde?

Díky, díky :)
  • 0

#2 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 239 příspěvků(y)
Reputace: 257

Publikováno 13 březen 2007 - 18:38:05

Domnívám se, že i když se budete snažit sebevíce, kontakt bude vypadat VŽDYCKY jinak (a obvykle "lépe") než zvětšenina. Uplatňuje se na tom "přenos" světla, kterému je "do cesty postaven negativ" a kvalita optické soustavy.... (ale nejenom!). To je známá pravda :wink:
Poptejte se u velkoformátníků, proč se pachtí s komorami 24x30 po horách... Na kontakt prostě nemá nic! Bohužel!
Pokud vymakáte zvětšování, máte šanci se kvalitě kontaktní kopie přiblížit, ale troufám si tvrdit, že jí nedosáhnete nikdy (a navíc Vás to bude stát hodně moc peněz).
  • 0

#3 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 415 příspěvků(y)
Reputace: 244

Publikováno 13 březen 2007 - 20:22:46

kdysi sem v nějaký starý fotografii čet neuvěřitelně složitý, veskrze fyzikální pojednání vo rozdílu mezi zvětšeninou a kontaktem .... bylo toho na několik stran, bylo to velice vodborně pojatý a rozuměl sem z toho jedinýmu:
na kontakt nic nemá, nic nemá, nic nemá ...
... tak sem prodal slr, koupil si VF a pak už jenom 8O a to mně s menšíma přestávkama (kdy sem línej :D) vydrželo do dneška :wink:
  • 0

#4 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 10

Publikováno 14 březen 2007 - 11:15:49

Jó kontakt, to je pro mě zatím taková pohádka, ale i s anaretem se dají dělat slušné zvětšeniny. Já jsem měl asi pět anaretů50 a jeden z nich byl výbornej. Jenom mu strašně slabě cvakala clona, takže jsem občas netušil jak mám zacloněno, což značně prodlužovalo exponování. Jiné šly dobře, ale nedělali tak pěkné snímky. Jeden anaret dokonce svítil na jednu stranu papíru víc než na druhou. Takovej světlej roh a tnavej roh. Dnes zvětšuju s Nikkorem 2,8/50 a ten pracuje slušně. Možná jsou i lepší skla, ale pro mě je to dostatečnej kousek. Ostře kreslící, vybere i jemné detaily.
  • 0

#5 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 10

Publikováno 14 březen 2007 - 18:06:22

Pokud máš plastový měch, tak ten se opravdu leskne. Je prý dobré do jednotlivých varhánků vložit kroužky z černého matného papíru, a reflexy se ztratí. Sám jsem to nezkoušel- mám papírový, ale kdybych používal plasťák, tak bych to zkusil.
  • 0

#6 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 březen 2007 - 16:52:09

Díky za odezvy - o kontaktech jsem taky slyšel nemálo legend, ale ve spoustě znich se zdůrazňovala důležitost rozptýleného světla (což je pravý opak toho, co leze ze zvětšováku). Jak jsem už psal, hodně mě zarazilo, že ten rozdíl je až TAK velký i za podmínek které asi nejsou pro výrobu kontaktu zrovna ideální...
Goro, jo, je to ten s plastovým měchem, zmatnění určitě pomůže, jen mám vždycky takový problém, že když naškudlím trochu času na komoru, tak se málokdy udržím a místo jejího zvelebování začnu zvětšovat :o)
Pokud už jste se o tu úpravu měchu někdo pokoušeli a jste ochotní se podělit o zkušenosti (jak na to, jak moc ta úprava pomůže...), sem s nimi:)
  • 0

#7 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 20 březen 2007 - 16:21:30

měl bych otázku:
kdesi jsem četl, že někdo v pohodě zvětšuje s objektivem 50kou formát 40x60. já se dostanu max 20x30 možná o něco víc a zvětšovák mam na max nahoře.
mám opemus 3.
zřejmě to má nějak jinak udělané?
  • 0

#8 IngKarelCheval

IngKarelCheval

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 237 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 20 březen 2007 - 17:13:21

Do jiste miry te klamou oci. Kontakt kinofilmu nebo stredoformatu bude pri stejne filtraci vypadat vzdycky kontrastneji, nevidis tolik detailu (a sede) jako kdyz to zvetsis.

Vyhodu velkych planfilmu vidim v tom ze nemam problem s prachem. Kinofilm a stredoformat pucuju jak divej a obcas mi tam neco zustane, planfilm vezmu do ruky, fouknu na nej z jedne a z druhe strany (pusou), polozim na papir a prikreju sklem ktery jsem otrel do uterky (ciste) a jeste jsem si zadnyho bordelu nevsiml 8)
  • 0

#9 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 415 příspěvků(y)
Reputace: 244

Publikováno 20 březen 2007 - 19:17:40

tohle je pro mě jeden z mnoha dalších bonusů :wink:
nejvíc mně kromě vobrazový kvality, která mi přijde jen těžko popsatelná, jinýho zobrazení snad úplně všeho atd. přijde super možnost individuálního zpracování každýho záběru
  • 0

#10 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 399

Publikováno 20 březen 2007 - 19:35:03

... přijde super možnost individuálního zpracování každýho záběru


U kina to jde trochu řešit výměnou filmů, některé SF to mají ještě lepší (výměnná záda, hlavně Mamiya :wink:), ale zpracování jednotlivých záběrů se nic nevyrovná.

Vyvolávání je vždycky kompromisem mezi tonalitou, dynamickým rozsahem a charakterem zrna. U kina se člověk piplá se zrnem za cenu horší tonality nebo naopak. U VF (nebo větších SF) odpadá nutnost zachovat malé zrno, zvětšuje se tak tvůrčí prostor pro práci s tonalitou/kontrastem. V tom vidím asi největší přínos velké plochyfilmu (samozřejmě i ten prach při zvětšování je nezanedbatelné plus; btw: a co prach na filmu při expozici/v kazetě??). Jednou, až fotograficky trochu povyrostu, bych si taky chtěl pořídit VF.

Sorry, je to OT.
  • 0

#11 jedi

jedi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 21 březen 2007 - 09:09:51

měl bych otázku:
kdesi jsem četl, že někdo v pohodě zvětšuje s objektivem 50kou formát 40x60. já se dostanu max 20x30 možná o něco víc a zvětšovák mam na max nahoře.
mám opemus 3.
zřejmě to má nějak jinak udělané?


Staci otocit hlavu zvacsovaku a svietit napriklad na zem. Ja som axomatom a Anaretom 50/4 otocenim hlavy o 90 stupnov svietil na dvere v kupelni. Obraz velkosti cca 80x55cm. Spravil som len maly vyrez z takeo zvacsenie zo zvedavosti. A prisiel som na to, ze Microphen asi treba riedit :wink:.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních