Jaké používáte multigrad. papíry na RC podložce?
#1
Publikováno 19 March 2007 - 17:11:13
zajímalo by mě, jaké používáte multigradační RC papíry a jaké s nimi máte zkušenosti? Popřípadě s jakou pozitivní vývojkou?
Moje zkušenoti s používáním papírů FORTE, KENTMERE, FOMA a Ilford X-PRESS:
Jednoznačně nejlepší zkušenosti mám s papíry FORTE!! Z výše uvedených mají rozhodně největší zčernání a zachovají si neutrální tón. Ale dnes mi ve FotoŠkoda bohužel sdělili, že už je nedostávaj a mít nebudou:(((
Papíry KENTMERE mě neustále víc zklamávají. Nejdřív jsem si myslel, že třeba používám nevhodnou vývojku. Ale zkoušel jsem Ilford Multigrade, Tetenal Wariospeed, Agfa Neutol. Ale s těmito papíry zaboha nemohu dosáhnou tak kvalitního zčernání, jako u FORTE a navíc se mi zdá obraz takový celkově vyšedlý. Jinak oproti FORTE maj trochu tonální posun k teplým tónům. Nevím kde dělám chybu. Slyšel jsem na tyto papíry dost chválu. Já s nimi mám ale jen výše popsané problémy.
Papíry FOMA variospeed - jsem na tom podobně. Také nemohu dosáhnout dostatečného zčernání a také maj posun k teplým tónům. Také používám výše zmíněné pozitivní vývojky.
S papíry Ilford X-PRESS je to to samé jako u FOMY.
Tak nevím kde dělám chybu, ale jen s papíry FORTE dokážu udělat zvětšenínu s dostatečným zčernáním a v neutrálním tónu. Bohužel už je ale asi nikde nekoupím
A tak prosím o rady Vás zkušenější. Jaké papíry používáte a s jakou vývojkou? A jaké máte při té-které kombinaci výsledky?
Jinak se mi jedná jen o papíry na RC podložce, protože na baryty si zatím netroufám. Hlavně kvůli nutnosti leštění.
Díky trdli
#2
Publikováno 19 March 2007 - 17:30:11
Barytu se vůbec neboj, v poslední době někteří od leštění ustupují, takže, když ho vypínáš, nelepíš ho lícem (obrázkem) na sklo, ale obráceně, emulzí nahoru.
#3
Publikováno 19 March 2007 - 18:26:30
#4
Publikováno 19 March 2007 - 19:17:32
Ale stejne baryt je baryt, RC pouzivam kdyz potrebuju neco rychle, nebo pro scan.
#5
Publikováno 19 March 2007 - 19:43:24
#6
Publikováno 20 March 2007 - 08:58:13
u tech Kentmeru si myslim, ze delam nejakou chybu při osvitu. Mám přizpůsobit dobu osvitu délce vyvolání, nebo obrácene?
Nevim jak dlouho je mám exponovat, aby černá byla opravdu černá a ve světsech nebyla místo bílá tak šedivá.
díky trdli
#7
Publikováno 20 March 2007 - 09:00:45
Vyvolávám potom dostatečně dlouho (alespoň si myslím). Většinou 1,5 - 2 minuty.
trdli
#8
Publikováno 20 March 2007 - 09:03:40
Ty Kentmery jsou asi o stopu rychlejsi nez treba Ilfordy, tj pri stejne clone je potrebna doba osvitu o polovinu kratsi. V zadnem neni dobre zkracovat dobu vyvolavani.
#9
Publikováno 20 March 2007 - 09:08:53
prouzkova zkouske je dobra vec, ale jde taky o to jak ji delate. Spousta lidi to dela na cely pole negativu. Me se osvedcila metoda kdy vyberu pro mne nejdulezitejsi cast negativu a zkouzku delam jen v tyhle oblasti tj. mam nekolik prouzku ze stejny casti negativu. Lepe se mi to posuzuje.
1,5 - 2 minuty pro tehle papir musi stacit, tedy pokud neni vyvojka znacne vycachla.
#10
Publikováno 20 March 2007 - 09:22:42
no tak jsem se snad přesvědčil, že to dělám dobřetrdli:
prouzkova zkouske je dobra vec, ale jde taky o to jak ji delate. Spousta lidi to dela na cely pole negativu. Me se osvedcila metoda kdy vyberu pro mne nejdulezitejsi cast negativu a zkouzku delam jen v tyhle oblasti tj. mam nekolik prouzku ze stejny casti negativu. Lepe se mi to posuzuje.
1,5 - 2 minuty pro tehle papir musi stacit, tedy pokud neni vyvojka znacne vycachla.
já na zkoušku obětuju 10x15 papír /ty mrchy ohnutý/, který rozstříhám na cca 5-6 proužků, většinou to stačí - vyberu nejvíc kontrastní místo na negativu - obvykle se tam vejde mnohem víc a postupně přidávám časy osvitu
krásně je pak na stole narovnám vedle sebe a vidím
dívám se jak pod umělým, tak po denním světlem - pokud teda nevolám v noci jako většinou
#11
Publikováno 20 March 2007 - 09:35:05
nevim jsetli je to tak dobre, proste mi to vyhovuje takhle nejvic. Kdyz uz se o tom bavime, tak potom co najdu zakladni cas delam tri expozice
- nalezeny cas
- 3/4 casu (-1/2 stopy)
- 1.5 nasobek casu (+1/2 stopy)
porovnani tehle tri fotek mi dava pomerne presnou predstavu o tom kde nadrzet a kde vykryt.
#12
Publikováno 20 March 2007 - 09:41:33
#13
Publikováno 20 March 2007 - 09:48:21
hmm - ted mozná hloupá otázka, jak moc cloníte objektiv na zvětšováku, já asi tak, aby papír byl osvícen cca 30-40 vteřin *aby se dobře nadržovalo, vykrývalo* a aby papír byl pocitově dobře osvícen
Na to je tezka odpoved - zalezi na typu objektivu, jak moc potrebuju vykryvat atp. Obvykle 5.6 - 11 (Rodagon APO 2.8), mensi clonove cislo nez 5.6 temer nepouzivam. Pokud si vystacim s nadrzovanim tak 5.6, casy nekde kolem 15-20 vterin. Pokud vykryvam, vic zaclonim. Takze jsem vam bohuzel nedokazal uspokojive odpovedet.
#14
Publikováno 20 March 2007 - 10:50:39
Kodl psal, že volá v Ilford Multigrade.
V čem tedy vy ostatní voláte ty Kentmery, aby jste dosáhli dostatečného zčernání a zvětčenina nepůsobila celkově vyšedle?
Teplota vývojky by měla být kolem 20°C. Mě se občas stává, že má 18-19°C. Ale i při 20 a víc mi stajně zvětšenina přijde vyšedlá.
Tak opravdu nevím, kde dělám chybu. Ty papíry by měly být kvalitní....
trdli
#15
Publikováno 20 March 2007 - 20:55:00
mel jsem papiry od fomy, normlani gradace, lesk, zacinal jsem, zvetsoval jsem po nekolika letech porpve.. a sedivky jak prase, bila zadna, cerna zadna.. bylo to 100ks 10x15.. zkusil jsem novou vyvojku, nic, objektiv, nic.. byl jsem zoufalej, ..koupil jsem tvrdou gradaci.. a dobry, teda.. az na to, ze to bylo MOC tvrdy ;o) .. tak sjem koupil jeste jednou normlani gradaci a vsecko v cajku.. proste ty papiry byly nejaky vadny... rozdelaval jsem je poprve az v komore a delaly to od prvniho kousku, takze ze by se mi do nich dostalo svetlo se mi nezda.. haluz... tak.. jeslti to nebude neco podobneho..
Drzim pesti !
#16
Publikováno 20 March 2007 - 21:26:27
hmm - ted mozná hloupá otázka, jak moc cloníte objektiv na zvětšováku, já asi tak, aby papír byl osvícen cca 30-40 vteřin *aby se dobře nadržovalo, vykrývalo* a aby papír byl pocitově dobře osvícen
O dve clony nad plnou diru. Delka osvitu se ovlivnuje sedym filtrem, ne zaclonenim. Maximalni delku osvitu mam tak do 20 sec.
#17
Publikováno 20 March 2007 - 21:42:40
hmm - ted mozná hloupá otázka, jak moc cloníte objektiv na zvětšováku, já asi tak, aby papír byl osvícen cca 30-40 vteřin *aby se dobře nadržovalo, vykrývalo* a aby papír byl pocitově dobře osvícen
O dve clony nad plnou diru. Delka osvitu se ovlivnuje sedym filtrem, ne zaclonenim. Maximalni delku osvitu mam tak do 20 sec.
nojo, ale já žádný filtr nemám
#18
Publikováno 20 March 2007 - 21:48:02
hmm - ted mozná hloupá otázka, jak moc cloníte objektiv na zvětšováku, já asi tak, aby papír byl osvícen cca 30-40 vteřin *aby se dobře nadržovalo, vykrývalo* a aby papír byl pocitově dobře osvícen
O dve clony nad plnou diru. Delka osvitu se ovlivnuje sedym filtrem, ne zaclonenim. Maximalni delku osvitu mam tak do 20 sec.
Pokud tomu dobre rozumim, vy tvrdite, ze pri zvetsovani nema zacloneni zvetsovaciho objektivu vliv na dobu osvitu?
#19
Publikováno 20 March 2007 - 22:11:30
#20
Publikováno 21 March 2007 - 14:10:14
No je pravda, že těch Kentmerů mám taky 100ks a dělaj to od začátku. Taky jsem je rozbalil až v komoře. Tak zkusím koupit čvičně nějaký menší balení a vyzkouším, jestli to bude stejné.
Uvidím...
Díky trdli
#21
Publikováno 21 March 2007 - 20:22:05
Tak nevím, jestli třeba ta celková vyšedlost zvětšenin není způsobena tím, že se tyto filtry pro papíry Kentmere nehodí...
Brzy bych měl mít zvětšovák s barevnou hlavou, tak uvidíme, jestli se to zlepší. I když jsem v uvedeném příbalovém letáku papírů Kenmere neviděl hodnoty filtrací pro barevné hlavy Meopta. Tak nevím.
trdli
#22
Publikováno 22 March 2007 - 09:49:53
Ještě mě napadlo ohledně těch Kentmerů, že používám obyčejný (ty nejlevnější) multigradační filtry od Fomy.
Tak nevím, jestli třeba ta celková vyšedlost zvětšenin není způsobena tím, že se tyto filtry pro papíry Kentmere nehodí...
Brzy bych měl mít zvětšovák s barevnou hlavou, tak uvidíme, jestli se to zlepší. I když jsem v uvedeném příbalovém letáku papírů Kenmere neviděl hodnoty filtrací pro barevné hlavy Meopta. Tak nevím.
trdli
Kentmere uvadi v datasheetu papiru tri skupiny :
Durst, Kodak, Agfa
Pod Agfu spadaj Agfa + Meopta, takze zkuste nastavit tuhle filtraci
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních