Jaké ohnisko objektivu je vaše "základní"?
#1
Publikováno 27 July 2007 - 16:12:21
V anketě nejsou všechna ohniska (ikdyž jsem se snažil nabídnout rozsah), pokud používáte něco mezi, alespoň zaškrtněte nejbližší hodnotu. Středo a velkoformátníci prosím přepočtěte svá ohniště na kinofilm, jinak by to nemělo smysl.
Neberte to jako vlákno o širokáčích, nepřeji si aby se to tu zvrhlo jedním směrem.
#2
Publikováno 27 July 2007 - 17:14:36
#3
Publikováno 27 July 2007 - 17:21:42
#4
Publikováno 27 July 2007 - 17:39:17
Pokud by to musel být jeden objektiv (a nemůže to být zoom ), tak podle některého z mých obvyklých témat.
1. Expedice za antikou - moje hlavní téma už od r. 1995. Kvůli tomu jsem vlastně vůbec začal fotit. Jde nejvíc o architekturu (zhusta ležící na zemi), částečně krajinu. To bych s jediným ohniskem asi nerozchodil ( S jediným objektivem bych prostě nevyrazil z domu. Ale kdyby mě přepadli loupežnící a dovolili mi nechat si na zbytek cesty jen jeden, tak nejspíš 28mm. Umožňuje už rozumné celkové záběry (dlouho to byl můj nejširší), ale v krajním případě by se s tím dal vyfotit i nějaký detail. Jinak cestuji s 6-7 objektivy (17-300mm) a používám všechny. Většina důležitých fotek ale spadá to rozsahu 17-50mm. Pokud odečtu dost velkou masu snímků z museí (na což je nutné používat nejvíc 50/1,4, méně 55/3,5), tak ani nevím které ohnisko by statisticky převážilo - bylo by to některé z 28-35-50, asi ta osumadvacítka. Ultraširokáč je sice pro určité situace nepostradatelný, ale přeci jen není na prvním místě. V případě architektury se dost hodí i mezistupně (= zoom) protože často nelze měnit stanoviště a fotím na diapozitiv (= potřeba přesného výřezu).
2. Reportáže - tady je to jednodušší. Pokud by to musel být jen jeden, tak 35mm. Třeba svatby (i když to zrovna není moje hobby) by se (v krajním případě samozřejmě) daly nafotit jen tou pětatřicítkou (ale šlo by to možná i osumadvacítkou).
3. Zahrada - protože celkové záběry už se mi celkem vyčerpaly a čím dál víc se soustřeďuji na makro, tak asi 105 makro. Fakt je, že na focení plevelů, lyšejníků a podobných ptákovin nic jiného skoro netřeba.
Takže asi tak. Protože mám několik dost odlišných témat, která fotím víceméně pravidelně, tak prostě JEN JEDEN vybrat prakticky nemohu. Ale určitě by to byl některý z 28-35-50. Zejména 28 a 50 jsou moje oblíbené.
#5
Publikováno 27 July 2007 - 17:47:35
17 je u lidi dobra tak akorat na karikatury (obcas provozuju)
24 je obcas silene moc siroka
50 je mirne tele - blbe se foti "domecky"
85/90 je uz tele jak bejk
jedinou alternativou o ktere jsem uvazoval byla 28.
nejlepsi by ovsem byl 35 shift Distagon nebo 28 shift Angulon
#6 Anonymous
Publikováno 27 July 2007 - 17:52:35
u mamci asi vede 80 lehce pres 50mm na kinu, v tesnem zavesu s shiftem 50 cca 30
#7 Anonymous
Publikováno 27 July 2007 - 18:15:32
#8
Publikováno 27 July 2007 - 19:17:18
Neodolal jsem a už jsem si tu 35mm zaškrtl, poslední dobou ji upřednostňuji před 28mm. Je to paradox, protože na kino vlastně ani 35mm nemám. V takovém případě by bylo rozhodování mezi 28 a 50 dost těžké, už to jsou svým způsobem speciální objektivy kdežto pětatřicítka je taková univerzálnější.
Tohle téma mě napadlo především v souvislosti s užíváním Kieva 4 s jupiterem 50mm. Jediné ohnisko a nemožnost to změnit (jiné sklo pro něj nemám) rázem mění i můj pohled na svět. Najednou postupuji naprosto opačným směrem než při možnosti výběru objektivu. Běžně to funguje tak, že najdu motiv, vytvořím si představu o budoucí fotografii a pak tomu přiřadím potřebný objektiv. Tady ale již na svět hledím padesátkou, vidím pouze motivy, které odpovídají tomuhle úhlu, přizpůsobuji vlastně fotografování technice aniž by to bylo na úkor kvality, ba spíše naopak (obsahová, technická je trochu někde jinde než bych si představoval - ono ten Jupiter není žádný zázrak a ani s dálkoměrem jsem se zatím moc nezžil). Vlastně to osvobozuje od rozhodování nad úhlem záběru a nechává větší prostor samotnému fotografování.
#9
Publikováno 27 July 2007 - 19:22:20
Tohle téma mě napadlo především v souvislosti s užíváním Kieva 4 s jupiterem 50mm. Jediné ohnisko a nemožnost to změnit (jiné sklo pro něj nemám) rázem mění i můj pohled na svět. Najednou postupuji naprosto opačným směrem než při možnosti výběru objektivu. Běžně to funguje tak, že najdu motiv, vytvořím si představu o budoucí fotografii a pak tomu přiřadím potřebný objektiv. Tady ale již na svět hledím padesátkou, vidím pouze motivy, které odpovídají tomuhle úhlu, přizpůsobuji vlastně fotografování technice aniž by to bylo na úkor kvality, ba spíše naopak (obsahová, technická je trochu někde jinde než bych si představoval - ono ten Jupiter není žádný zázrak a ani s dálkoměrem jsem se zatím moc nezžil). Vlastně to osvobozuje od rozhodování nad úhlem záběru a nechává větší prostor samotnému fotografování.
tohle bych podepsal...zazil jsem neco podobne jak jsem poprve pouzil Werru s (vymennym) Tessarem 50. Technicka kvalita nic uzasneho...ale fotky stejne velmi dobre. a 50mm objektivy ktere jsou driv pouzil jednou za rok, jinak lezely doma, jsem zacal dost pouzivat...
#10
Publikováno 27 July 2007 - 21:09:17
na 6x9 používam sekora 150 a na kino zujkovou 100 vod olyho. ta si teda je. malá jak záklaďák a ta kresba a ten bůkeh... takový druhý sklo snad ani nikdo jinej nedělá
#11
Publikováno 27 July 2007 - 22:17:46
zdá se, že s tím pokreju všechno, co potřebuju
určitě souhlasím s názorem, že mohou být různěohnisková období - a to je ta rozmanitost a vůbec bych se nebránil změnám v tom, co je tenhle měsíc na těle nejčastěji, to je normální průběh
já bych nešel dál než na 100
ale osobně nic delšího, než 50 mít asi nebudu
na sf mám nejraději 50 na sixu a stejný ohnisko bych rád i na tlr - ale to není tak jednoduchá záležitost
Možná bych téma rozšířil na otázku:
Už víte, s čím budete opravdu fotit?
Proč se ptám, je normální že první foťák není ten pravej, jde do světa, pořídím jinej, ten je lepší, ale pak si osahám někde zase něco jinýho a celé se to opakuje. Kolik z vás se už "ustálilo" mají tělo, které chtěli a skla, že už jiná potřebovat nebudou?
Osobně jsem putoval od af zrcadlovky canon, přes závitovou praktiku, dál byl spotmatic, potom jsem canon vyměnil za starší, ale vyšší model, na to mi nešla moc dobře skla ze spotmaticu - závitová - tak jsem se rozloučil se závitem 42, prodal skla (4) a spotmatic, dal inzerát na eos a týž den koupil af nikon se set zoomem, mezitím jeden dálkoměr z těch kapesních, běžných, potom se mi zachtělo kovového nikonu a jeden mám, taky 35 a 50 mf skla, pak jsem začal uvažovat o besse, nakonec mám 3A a 40 a 25 mm skla
Zdá se, že jsem vybaven:
na práci na ulici a v interiéru - reportáž - bessa a dvě ohniska
na zrcadlovkové focení s manuálním ohniskem nikon fe a dvě skla - třetí budu ještě chtít...
na rodinné snímky a třeba i na barvu ... nikon f70 a set zomm, nebo ta pevná ohniska
na pěkné věci ze stativu, nebo monopodu six a tři ohniska, hlavně 50
pro radost ze čtvercového uspořádání záběru tlr reflekta - rodinná památka v dobrém stavu
můžu provést některé kvalitativní změny k lepšímu - to je jen otázka korun, ale rámcově mám už jasno, s tím co mám už můžu tvořit
a co vy?
#12
Publikováno 28 July 2007 - 06:40:40
#13
Publikováno 28 July 2007 - 07:37:40
#14
Publikováno 28 July 2007 - 08:20:22
#15
Publikováno 28 July 2007 - 11:24:38
1. Jak vidíte = jaký je úhel vašeho vidění?
2. Co jste nuceni (při vašem focení) nejčastěji nasadit na tělo - podle oblíbených témat?
Já "vidím jednoznačně ohniskem 35mm" pro kino (a jeho ekvivalentem 75mm pro SF 6x7).
Ale!
Když jdu fotit do lesa (mého oblíbeného pralesa), nejčastěji nasadím v kinu 24ku (m.j. proto, že FA 24/2 je výjimečně ostré sklo) a v SF 45ku - jednoduše proto, že je obvykle dost těžké získat odstup. Čím hustší les, tím kratší ohnisko...
"Městskou krajinu (ulice, zákoutí)" dosti často 28ka (SF 55ka).
Když mě neomezuje prostor - téměř vždy 35ka (75ka), když "to nejde blíže" 135ka v kinu, 135 v SF.
Detail je fakt pěkný padesátkou (v SF 105kou).
Je zajímavé, že teprve před 10-15 lety mě nějak "začala zásadně zajímat" perspektiva. Dříve sice také, ale teď více. A také hloubka ostrosti (což je u SF a krajinných detailů či "krajinných zátiší" asi jedna z nejdůležitějších věcí...
Mám takové "pravidlo": natlač se co nejblíž a ohnisko zvol podle toho, co chceš mít za hlavním motivem a "kolik prostoru" hlavní motiv vyžaduje.
#16
Publikováno 30 July 2007 - 20:54:13
Nejvic pouzivam 24-ku - protoze nejvic fotim krajinu a tyto sirsi zabery mam rad. Nekdy ji pouzivam i na foceni lidi - v interieru, kde je malo mista a sirsi zaber je technickou nutnosti.
50-ka je druhe (mene pouzivane) ohnisko na krajinu. Nejvic ji pouzivam ve meste na foceni lidi. Dvojice 24+50mm je moje lehka cestovni vybava, se kterou pri cestovani zvladam odfotit prakticky vse.
100-ku beru na portrety. Obcas i na krajinu. Krome toho s ni zena foti makro a nejake detaily. Trojice 24+50+100+stativ je moje stredne tezka vybava. Ted jsem s tim byl v horach v jiznim Bavorsku, fotil jsem hory, krajinu a lidi a nasi grupe a pouzil jsem vsechna skla aniz bych mel pocit, ze mi neco chybi.
Telezoom 75-300 uz jen obcas - na zviratka. Domaci mazlici v akci, zvirata v ZOO i v divocine (ale zadne extremni fotolovy ). Nicmene kdyz jdeme do ZOO, foti s nim hlavne zena - kvuli autofocusu. V tom pripade mam pres redukci nasazeny Pentacon 135/2.8. Drive jsem myslel, ze to bude kratke, ale v ZOO se lze casto dostat tak blizko, ze je to zcela vyhovujici ohnisko.
Kdysi jsem snil jeste o nakupu 35/2 a 85/1.8, ale od toho jsem zatim upustil. Vyhodou stavajicich pevnych skel je to, ze je lze bez problemu sbalit temer vsude s sebou a zbytek "dotahnu nohama". Par kroku dopredu nebo dozadu zaridi spravny zoom a casto i jiny pohled na vec .
#17
Publikováno 13 August 2007 - 11:32:31
#18
Publikováno 13 August 2007 - 17:42:22
#19
Publikováno 14 August 2007 - 06:37:06
28/2,8
50/1,8
105/2,8
když vyjít s jedním, asi by vyhrála 50
#20
Publikováno 29 April 2009 - 16:08:19
ale jinak nejúžasnější je 37,5 mm, co mám a Belplasce.
#21
Publikováno 29 April 2009 - 17:11:13
#22
Publikováno 29 April 2009 - 17:12:31
takže průměrem je mi 65mm
#23
Publikováno 29 April 2009 - 17:13:41
#24
Publikováno 29 April 2009 - 17:15:33
Pokud možno Zoom, na reportáže nejradši 28-80 a 70-200 v tomhle pořadí.
#25
Publikováno 29 April 2009 - 17:27:10
#26
Publikováno 29 April 2009 - 17:44:58
#27
Publikováno 29 April 2009 - 17:55:58
1. 35 mm
2. 50mm
3. 28mm
driv jsem mel moc rad sirokace (24-28), ted tihnu k 35 a 50. duvodem je to, ze s 35 a 50 si lip hlidam kompozici (hodne mi na zalezi) a mam pocit, ze me tyhle ohniska uci videt to podstatne.
#28
Publikováno 29 April 2009 - 20:15:22
#29
Publikováno 29 April 2009 - 23:00:06
Když vyrazím s plnou výbavou (moc často to nedělám), tak tu pětatřicítku z foťáku nesundám. A když mám s sebou jen 35, vidím tu velmi širokoúhle onde teleobjektivně
1. 35
2. 50
3. 21 (nebo 20 nebo 24)
#30
Publikováno 30 April 2009 - 07:46:33
#31
Publikováno 30 April 2009 - 09:10:12
mno jelikož jsem přesedlal jen na SF, tak u dvouoček je to jasné.. A na Bronice mám 75mm a 50mm (což je dle tabulky ekvivalent 45mm a 30mm u kina)
no u některých dvouoček to právě není tak úplně jasné s tím zafixovaným ohniskem
jinak na kinu dnešním dnem rozšiřuji se ze 40 na 35 ále stejně nejlepším záklaďákem kinofilmovým je mi tak nějak ohnisko 25 na tu práci zblízka do pěti metrů a na kontaktní pojetí reportáže patnáctka
když se dívám na svoji úvahu o základním ohnisku z předchozí doby, tak je zajímavé, jak jde vývoj kupředu směrem do šířky
#32
Publikováno 30 April 2009 - 09:21:37
no však jsem taky psal ekvivalent ke sklům Broniky
#33
Publikováno 30 April 2009 - 10:48:58
velmi sporadicky v interiérech 28mm
#34
Publikováno 30 April 2009 - 11:11:10
formát základní ? Pro formát 4x5in je mým oblíbeným ohniskem 210mm .
Erik
#35
Publikováno 30 April 2009 - 16:10:20
#36
Publikováno 30 April 2009 - 20:00:54
několikrát jsem zkoušel 80/2.8 biometar s redukcí psix/nikon, ale nějak mě to nezaujalo, je to moc dlouhý..
#37
Publikováno 30 April 2009 - 20:40:03
Při zakázkách používám celé spektrum ohniskových vzdáleností.
Pro svou tvorbu bych si pořídil i delší sklo tak 500 a výše. Ale zrovna u těchto značek je to v podstatě neřešitelné. U AP je jediná volba 6.7/800 a ta je nesehnatelná. U Hasselbladu se dělala rozumně kreslící CF500, v dobrém stavu je rovněž nesehnatelná.
Kdyby jste náhodou měli tip, budu dlužníkem.
Hezký večer
Luboš
#38
Publikováno 30 April 2009 - 21:10:48
dobře, oba mají svoji pravdu, ale ta širší je mi milejší, to je jasný
#39
Publikováno 30 April 2009 - 21:41:43
28 - 50 -135
...ale nejvíc by mi asi vyhovovala, pokud bych si měl vybrat jen jeden objektiv, počítám 40-cítka
#41
Publikováno 30 April 2009 - 21:54:11
#42
Publikováno 30 April 2009 - 23:12:46
pořád se učím ho používat. tedy zatím zhusta na rodinku, synka a občas si zarestituuju svislý linie na nějakým paláci. -pravda moc akční tenhle arsat nejni, ale hodlám si s ním splnit spolu s budoucí dvacítkou svůj sen, kdy tady prolítnul jako kometa nějakej santini a zanechal po sobě asi 30 barokních sakrálních zázraků /teda kromě matičky prahy/.
jinak moc na výběr nemam, ale vůbec mi to nevadí
#43
Publikováno 1 May 2009 - 09:23:22
Zajda: Blahopřeju pane učitelu, krásné skléčko, kdyby tam bylo na pentaxa 67 - viz. výše.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních