v cem vyvolat TRI-X 400
#101
Publikováno 21 březen 2009 - 22:49:55
Mám nafocenej Tri-X 400 na 400, chci volat v microphenu 1+1. Hoďte plíííís nějakej doporučenej standard, co se osvědčeného času a překlápění tejče. Mám tam takovou všehochuť, nějakej portrétek prcka, něco z vycházek venku, zataženo, nezataženo, ..... jak to příšlo. Díky moc.
#102
Publikováno 22 březen 2009 - 08:25:15
V DS pro TriX nefiguruje Microphen vůbec, v DS pro Microphne je sice TriX uveden, ale exponovanej na ISO500 (co to je "blbou" hodnotu?). Tentýž údaj je i na digitaltruth.com. Pak ještě pár stránek, kde si někdo tuhle kombinaci vychvaluje, ale že by tam uved, jak to dlouho máchal, to ho nenapadlo.
Dá se nějak vyjít z toho doporučenýho času pro ISO500 = 11min a aplikovat na ISO400. Jakože na to je nějaká křivka, vzorec .... Mám použít třeba 10min nebo 9, nebo 9,5 ? A překlápění? 1/2 min. v kuse, pak co 1 minutu 3x ?
#103 Anonymous
Publikováno 22 březen 2009 - 09:23:56
#104
Publikováno 22 březen 2009 - 10:50:48
jinak.... microphen se moc nedoporučuje ředit.
#105
Publikováno 22 březen 2009 - 11:03:46
#106
Publikováno 23 březen 2009 - 11:40:06
majkrofén by mi na trixe a zvlášť v menovitý zrovna přišlo trošku škoda, teda vlastně vopačně, ale to je jedno... stav se zase v hradci, já ti něco rozumnýho vodleju
#107
Publikováno 23 březen 2009 - 17:45:17
Nojo, když já mám toho microphenu doma celej litr namíchanej v několika lahvičkách, resp. už jsem něco použil. A tak bych s ním chtěl teďka dělat. A jelikož jsem se rozhodl teď fotit na Tri-X, bych nelítal furt z jednoho filmu na druhej, tak mi nic jinýho nezbývá. A film už mám nacpanej v tanku....o víkendu jsem chtěl vyvolávat, ale nakonec to nedopadlo.
Proč je microphen tak nevhodnej pro tenhle film?
Ale neboj, tvé nabídky využiju, až se pochystáme do Hradce, nezapomenu přibalit sud Jsem zvědavej, co za čarovnej lektvar mi cmrndneš.
#108
Publikováno 24 březen 2009 - 10:03:12
Jsem zvědavej, co za čarovnej lektvar mi cmrndneš.
hádej, možeš jednou...
trix je nádhernej film, kterej má na čtyřstovku velikej zvětšovací potenciál, při kterym zachovává (pokud správně zvolíš vývojku) svoje kouzelný podání světla. troufnu si tvrdit, že běžně aplikovanej majkrofén ti kromě standartního rozmytí zrna potlačí (vyrovná) i tu jiskru (vysoký světla) v obraze...
použil bych ho snad při puši a i tam bych dal asi přednost atomalu...
#109
Publikováno 24 březen 2009 - 15:58:43
Budu se těšit na okouzlující výsledky s ním. Ale musíš poskytnout i kuchařku ku vyvolávání.
#110
Publikováno 9 listopad 2009 - 12:26:23
Jaká vývojka je nejvhodnější na kodak t-max 400? id-11 nebo raději kodak D-76? Poněvadž fotím na ilford pan 400,tak se mi nechce kupovat dvě různé vývojky,nebo raději ano?
Zatím jak to tak vypadá tak id-11 je natolik univerzální, že ji mohu použít jak na ilford tak na t-maxe a i trixe.
Díky za info s vyvoláváním teprve začínám,tak každá rada dobrá.
#111
Publikováno 9 listopad 2009 - 12:29:14
abych nezakládal nové vlákno,tak položím otázku zde.
Jaká vývojka je nejvhodnější na kodak t-max 400? id-11 nebo raději kodak D-76? Poněvadž fotím na ilford pan 400,tak se mi nechce kupovat dvě různé vývojky,nebo raději ano?
Zatím jak to tak vypadá tak id-11 je natolik univerzální, že ji mohu použít jak na ilford tak na t-maxe a i trixe.
Díky za info s vyvoláváním teprve začínám,tak každá rada dobrá.
No, ja ho volam
a) v rodinalu 1+50
v Ilford LC29 1+19 (kdyz delam hodne filmu najednou)
#112
Publikováno 9 listopad 2009 - 15:22:36
BTW: D-76 a ID-11 je stejná vývojka od různých výrobců. Původní receptura se jmenuje D-76d. Není účelné ji kupovat hotovou, dá se jednoduše namíchat z dostupných chemikálií za asi 1/10 ceny.
#113
Publikováno 9 listopad 2009 - 15:33:18
abych nezakládal nové vlákno,tak položím otázku zde.
Jaká vývojka je nejvhodnější na kodak t-max 400? id-11 nebo raději kodak D-76? Poněvadž fotím na ilford pan 400,tak se mi nechce kupovat dvě různé vývojky,nebo raději ano?
Zatím jak to tak vypadá tak id-11 je natolik univerzální, že ji mohu použít jak na ilford tak na t-maxe a i trixe.
Díky za info s vyvoláváním teprve začínám,tak každá rada dobrá.
No, ja ho volam
a) v rodinalu 1+50
v Ilford LC29 1+19 (kdyz delam hodne filmu najednou)
Aaa, moc se omlouvam - nespravne jsem si precetl TriX misto T-MAX.
#114
Publikováno 9 listopad 2009 - 17:33:29
#115
Publikováno 9 listopad 2009 - 18:14:04
abych nezakládal nové vlákno,tak položím otázku zde.
Jaká vývojka je nejvhodnější na kodak t-max 400? id-11 nebo raději kodak D-76? Poněvadž fotím na ilford pan 400,tak se mi nechce kupovat dvě různé vývojky,nebo raději ano?
Zatím jak to tak vypadá tak id-11 je natolik univerzální, že ji mohu použít jak na ilford tak na t-maxe a i trixe.
Díky za info s vyvoláváním teprve začínám,tak každá rada dobrá.
D-76 je identická s ID-11
#116
Publikováno 14 březen 2010 - 20:00:23
Ahoj vsichni,
omlouvam se, ze zakladam novy vlakno, ale zatim se mi nepovedlo najit informaci ohledne vyvojky pro TriX, ktera vyvolava jemnozrne. Jde mi predevsim o portrety. Mam fomackou R09 new a ta pravdepodobne bude dost zrnit, co? Asi bych ji mel vymenit za D76. Diky moc za jakykoli odkaz ci informaci.
#117
Publikováno 14 březen 2010 - 21:13:31
Pro představu jsem našel na flickeru Trix v rodinalu a tu samou fotku na neopan 400(jiné ředění)
http://www.flickr.co...inen/201570376/
a ten neopan
http://www.flickr.co...inen/201570046/
#118
Publikováno 14 březen 2010 - 21:22:07
Cthtěl jsem to dát do zamknutého vlákna
Pro představu jsem našel na flickeru Trix v rodinalu a tu samou fotku na neopan 400(jiné ředění)
http://www.flickr.co...inen/201570376/
a ten neopan
http://www.flickr.co...inen/201570046/
Zrovna u Rodinalu to jiné ředění úplně nuluje vypovídací hodnotu celého testu.
#119 Anonymous
Publikováno 14 březen 2010 - 21:51:10
Přesně tak.Zrovna u Rodinalu to jiné ředění úplně nuluje vypovídací hodnotu celého testu.Cthtěl jsem to dát do zamknutého vlákna
Pro představu jsem našel na flickeru Trix v rodinalu a tu samou fotku na neopan 400(jiné ředění)
http://www.flickr.co...inen/201570376/
a ten neopan
http://www.flickr.co...inen/201570046/
#120
Publikováno 14 březen 2010 - 21:58:17
krásně prokreslené stíny i světla.
#121
Publikováno 15 březen 2010 - 10:29:30
Mě se naopak to zrno na trixu líbí.Kdo chce jemnozrnný film,nech si koupí jemnozrnný film.Přece od toho je tu výběr filmů.
#122
Publikováno 28 září 2010 - 20:58:24
#123
Publikováno 29 září 2010 - 05:07:38
Myslíš že v ID-11 1+1 to bude taky bomba ,nebo je fakt lepší neředit?lidi, myslim, ze se tu vymejsleji zbytecny vylomeniny. Nejlepsi je Tri-X v D-76 stock. Krome toho Tri-s je tak dokonalej film, ze uplne zkazit se neda nicim. Kombinace TRI-X a D-76 je overena generacema fotografu, sam Kodak ji doporucuje (pravdepodobne vi proc). Ten film si pak zachova svy charakteristicky podani lesku a svetel, pritom ma pravidelny a krasny zrno(coz rodinal nezaruci) a proces je dokonale blbuvzdornej.
#124
Publikováno 29 září 2010 - 06:09:53
nějaký nejasnosti?
#125
Publikováno 29 září 2010 - 10:19:18
Cili zaverem: D-76 nebo ID-11 a budes stoprocentne spokojenej.
#126
Publikováno 29 září 2010 - 16:52:13
d-76 kodak doporučuje na všechny (konvenční) filmy, protože se od nějaký roku 1929 používá víceméně jako standardní referenční vývojka, tedy každej výrobce při míchání emulze tuto optimalizuje pro použití s d-76. je to něco jako zvyk - víc v tom neni.
d-76 je v mnoha ohledech vzato dost nedokonalá vývojka. nestálá aktivita i pH v čase, při nasazení se chová výrazně jinak než po pár tejdnech používání, poměr M-Q odvozenej jenom z bodu zhruba maximální superaditivity (bez ohledu na tonalitu), reálný využití citlivosti cca o 1/3-2/3 EV horší jak u standardu pro určování citlivosti dle ISO (adox MQ borax - výrazně dokonalejší klon d-76), rozmatlaný zrno... je to vopravdu jenom zvyk, co lidi u takhle nedokonalý vody drží.
#127
Publikováno 29 září 2010 - 17:30:54
#128
Publikováno 29 září 2010 - 17:44:31
Přátelé,nemůžu rozlousknout problém s jinou čtyřstovkou - T Max 400,ta novější verze. Nemůžu stále najít odpovídající vývojku,která by byla hodně jemnozrnná a přitom to dávalo s tímhle filmem co největší ostrost. Má tahle rovnice vůbec řešení ?
Kdysi dávno jsem jí provozoval v Microphenu. 1+3 vcelku dobrý. Pyro 510 taky dává slušný výsledky. V ID11 a spol se mě ten fil vyloženě nelíbyl. R09, jo, pokud to není kino a nechci brutální zvětšeniny.
#129
Publikováno 29 září 2010 - 17:54:11
přitom je delta 3200 (a obzvláště její zrno) hnusná jak prdel (ok, v fx-37 to docela ušlo, ale i tak)...
d-76 kodak doporučuje na všechny (konvenční) filmy, protože se od nějaký roku 1929 používá víceméně jako standardní referenční vývojka, tedy každej výrobce při míchání emulze tuto optimalizuje pro použití s d-76. je to něco jako zvyk - víc v tom neni.
d-76 je v mnoha ohledech vzato dost nedokonalá vývojka. nestálá aktivita i pH v čase, při nasazení se chová výrazně jinak než po pár tejdnech používání, poměr M-Q odvozenej jenom z bodu zhruba maximální superaditivity (bez ohledu na tonalitu), reálný využití citlivosti cca o 1/3-2/3 EV horší jak u standardu pro určování citlivosti dle ISO (adox MQ borax - výrazně dokonalejší klon d-76), rozmatlaný zrno... je to vopravdu jenom zvyk, co lidi u takhle nedokonalý vody drží.
Myslim, ze delta a jeji zrno se tu uz resily a muzu te ujistit, ze delta ma (napriklad zrovna v ty nefdokonaly D-76) zrno ostry a krasny. Stejne tak ostry a krasny zrno ma TRi-X i jinej slusnej film v teze vyvojce. Kazdy vyvojka ma svy nedokonalosti, slaby i silny stranky. Jsou jemnozrnejsi nez D-76, jsou i jinak fungujici, nicmene po zkouseni vseho se vsim a temer dvaceti letech praxe s nejruznejsimi zanry, zadanimi i formaty, jsem se sklonil pred standardni tabulkou z pribaloveho letaku a uznal, ze v D-76 je Tri-X nadhernej. A jak dokazes v D-76 udelat rozmyty zrno, to nevim. Vzdycky mi vyslo ostry, krasny a pravidelny. Je ovsem jasne, ze co fotograf to nazor a predevsim ruzny ideal obrazu, o nejz se snazi.
#130
Publikováno 27 říjen 2010 - 09:58:31
...svojho casu som vyvolaval kino Trix 400 @ 3200 v ID-11 a bol som velmi prijemne prekvapeny... fotil som na to portrety v noci s vyuzitim dostupneho svetla (vyklady, putace atd...) http://www.flickr.co...in/photostream/
http://www.flickr.co...in/photostream/
(su to skeny negativov, tu prvu mam vyvolanu aj na pozitive 24x30 a velice spokojny som - trosku som vykryval tvar aby viac vystupila a vyslo to fakt nice, zrno ani nevidiet a v tienoch trosku viac detailov nez na skene)
...tak som chcel skusit ist este vyssie, na 6400 - tentokrat so zvitkom... volal som v D76 1+0, volaci cas som odhadol na 20 min pri 20 celzioch.
Zatial som z toho nic nevolal, dam vediet ked budem mat zvacseninu, ale sken dopadol cca tak ako sa dalo cakat:
Nekontrastna scena (velka miestnost s bielymi stenami, rozptylene denne svetlo) - fajn, tiene trochu vyraznejsie, ale povedal by som viac nez pouzitelne.
Kontrastne sceny (miestnost s ostrym ziarovkovym osvetlenim - exponovane priemerovanim sceny; exterier v tieni s castami na priamom slnku - exponovane plus minus na svetla) - nic moc, tiene zliate, svetla nie moc pekne a teda pre tieto sceny pri danom riedeni v podstate nepouzitelne...
...ja viem ze som asi napisal to, co skusenejsi davno vedia... ale tak reku podelim sa o vysledky pokusov
#131
Publikováno 27 říjen 2010 - 11:29:10
Já volám T-max 400 (svitek) v Instant Mytolu 1:1. Vyhovuje mi to, ale nemám srovnání s jinými vývojkami.
#132
Publikováno 27 říjen 2010 - 11:33:10
Totéž co papo je i mne. Instant Mytol 1+1 pak vylévám pryč. Na čas bych se musel podívat doma. Vychází to pěkně ostře s krásnými polotóny (svitek).
Tož tak.
#133 Anonymous
Publikováno 27 říjen 2010 - 12:03:25
#134
Publikováno 23 únor 2011 - 11:33:28
v podstatě jak někde naměřím 9, tak jsem úplně klidnej
.
co nyní řeším je fotografování na tento film na hranici světelných možností, tedy když to převedu na světlo, tak při 1600 naměříte osvitové číslo "7" které dává kombinaci 1/30 při F2
to už je místy adrenalin a rezerva skorem žádná, musíš mít jen skla dobrý na plně otevřenou clonu a taky tělo, který tu třicetinu lehce snese
skla mám a dvě takový těla taky
ale
chtěl bych ještě jednu clonu z toho trixu dostat - poněvadž ten rozdíl mezi expozicí třicetinou a šedesátinou je moc důležitej, hlavně když jsou osoby na scéně v pohybu - jinde se zase hodí čas nechat a o číslo přiclonit
na ten push při tomhle světle používám výhradně různě ředěnej atomal, spíš teplejší a ptám se tedy:
kdo ten trix v atomalu doslova násilnil vysokou teplotou apod a dělal s ním takový kejkle kolem osvitového čísla "7" - eventuálně "6"?
- neopan 1600 chci tímto vyrušit z procesu
- nerad bych na to používal jinou vodu, ale máte li zkušenost, napište ji sem
#135
Publikováno 23 únor 2011 - 12:19:22
#136 Jirinol
Publikováno 23 únor 2011 - 12:31:56
Atomal víc ředit a současně zahřívat jsem nezkoušel, nedává mi to moc smyslu.
možná to, co nedaleko v jiném vlákně nakousl pan kolega Pentaxista, tuším, načnout volání v atomalu a dojet to ve standu v rodinalu, láká mě to zkusit právě na P3/P4 i double-x (což je vlastně velmi podobný film jako tri-x, akorát z jemnějším zrnkem, zdá se mi), jestli to funguje. otázkou je, co ten rodinal pak udělá s celkovým závojem. Jak se budu moc nudit, zkusím to.
#137
Publikováno 23 únor 2011 - 13:33:00
ohledně p3 a p4 - to sou časově omezený věci a něco "naučit" na vyšší citlivost taky chvilku dá, jako že přijdeš do hospody - koukneš a děláš v klidu, protože čerpáš s vlastních zkušeností - žádný tabulky
poslední push trix na 1600 jsem volal při 23°C a zrnko moc hezký - s tím hejbat nebudu, ale jde mi ještě o tu jednu clonu, jestli ji vlatsníma pokusama vydoluju, nebo ne - hádám že áno
jinými slovy "film byl určen, ukaž co s tim umiš"
-
double x když bude, tak ozkoušíme, zvláště když jeho výroba nebyla ještě ukončena a měl by se trixu podobat, tak i vlastnosti při divokých pušových jízdách budou podobný
-
vůbec bych na úvod temnokomorničení dal každýmu neznámej film (100,400) nějakou běžnou vývojku, tělo bez měření a expozimetr
desetiřádkovej návod, jak si to má ozkoušet a přinýst mi zpátky hodnoty citlivosti s danou vývojkou a k jakýmu volacímu času pro normální světlo dospěl
nemusel by sedět na netu a s každým dalším materiálem by si poradil za jedno odpoledne
ale to sou holt matrixy a tabulky výrobce a rady na netu a pak zmatek
#138 Jirinol
Publikováno 23 únor 2011 - 13:58:53
vydoluješ. o tom nepochybuji.
#139
Publikováno 7 duben 2013 - 18:06:48
Ze zvědavosti jsem vyvolal v R09 One Shot (prý prapůvodní Rodinal ?) 1+50 11,5'/22°C (= 14'/20°C x 0,82), 1'//3x/1'.
Musím říci, že se mi to líbí, ale s definitivním soudem počkám - negativ fakt klame. Zvláště mě, vyvolával jsem v poslední době hlavně v DS-10, DS-12).
Jenom mě "matou" "jedině správné" vyvolávací časy.
Na láhvi s R09 One Shot je pro TriX uveden čas pro 1+25 7', pro 1+50 14' (na jakou citlivost není uvedeno, stejně tak pro jaký světelný zdroj zvětšováku), při kinetice 1'//5''/30''.
Chris Crawford (má pěkné obrázky na Flickru) doporučuje exponovat jako @320, volat při ředění 1+50 11'/20°C = "N" a @160 volat 8,5'/20°C při stejném ředění = N-1.
Digitaltruth na @320 při 1+50 9,5'/20°C, na @320 při 1+24 6'/20°C, @400 při 1+50 13'/20°C, a @400 při 1+24 7'/20°C.
"Norská tabulka" : @320 při 1+24 6'/20stC.
To jsou dosti velké rozdíly... Teď spekuluji: jiná emlulze TriX, jiné složení Rodinalu, jiné světelný zdroj zvětšováku, jiný "normální" kontrast...
Obecně platí (s tisíci výjimkami !!!), že
- vysoce citlivé filmy je dobře volat v koncentrovanějších (tekutých) vývojkách a ve stocku (práškových vývojek)
- volit vyšší teplotu (a tudíž kratší čas) volání (22°C - 26°C) - "zrno nemá čas narůst"
- u krátkých volacích časů presoak
- určitě nevolat bez pohybu (roste zrno) - optimum 5" co 30"
U Rodinalu může být (paradoxně) dosahováno výtečných výsledků právě při nedodržení těchto "pravidel" !
Máte-li někdo zkušenost s voláním kinofilmů ISO400 (nomální citlivost max. +- 0,7EV) v Rodinalu (a jeho klonech) a zvětšování na papíry formátu alespoň 30x40cm (nejlépe MG), zvětšovákem s difusním světlem, prosím, podělte se!
Děkuji
#140
Publikováno 7 duben 2013 - 18:12:42
Protože se mi po ustálení zdála podložka "zatažená", vykoupal jsem film v roztoku pyrosiřičitanu draselného (kafelžička do půllitru vody). Je to lepší.
#141
Publikováno 8 duben 2013 - 10:37:49
tak já zatím žádnou zkušenost s Tri-X nemám, ale, doufám, už brzy budu mít Názory Pentaxistovy se mi docela líbí, akorát ten Rodinal moc ne Když jsem tak bloumal netem, narazil jsem, kromě jiných, na zajímavý čtení tady http://www.blackandw...film-developer/ kde pán píše o mnoha faktorech, které je potřeba vzít v úvahu. Na malý formát pro Tri-X (kultovní film v US) doporučuje najmě Xtol a D-76), u nás je to tuším klon W27 od Fomy, myslím. Na VF odporůča HC-110 a vysvětluje proč. Ale zaobírá se těmi záměry, co chceme fotit, formátem, a tak.
Je tam ještě plno zajímavých článků, kuk a uvi Např o krasavici Ma C220
Ahoj,
J.
#142
Publikováno 13 duben 2013 - 10:36:50
#143
Publikováno 17 prosinec 2013 - 00:45:50
#144
Publikováno 15 leden 2014 - 00:26:04
ja vždy volam Trix v R09 od Fom...volam ho podľa DigitalTruth - čo mi napíše. volám ho na 23st.C, kinetika tak standart. teda každých 30s 5s preklápam.U Rodinalu může být (paradoxně) dosahováno výtečných výsledků právě při nedodržení těchto "pravidel" !
Máte-li někdo zkušenost s voláním kinofilmů ISO400 (nomální citlivost max. +- 0,7EV) v Rodinalu (a jeho klonech) a zvětšování na papíry formátu alespoň 30x40cm (nejlépe MG), zvětšovákem s difusním světlem, prosím, podělte se!
Děkuji
zváčšoval som na 30x40 a to zrno je úžasné, myslím, že nie veľké, ale krásne ostré......ak by si chcel viec spýtaj sa konkrétne.
a aby som nezabudol. fungujem tak aj na kine, aj na zvytku....
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních