Přesnost ostření při nízkých clonách
#1
Publikováno 4 January 2008 - 21:55:57
#2 Anonymous
Publikováno 4 January 2008 - 22:03:42
hodne fotoaparatu ma tento problem, castecne to muze to co jsi napsal sam, prohnuty film.
Pokud se jedna o stejny smer (u jednoho objektivy) tj. trvale zaostreno pred ci za misto kam ostris jedna se o front focus nebo back focus. Nejjednoduseji to zjistis vyfocenim pravitka ze stativu na plnou diru. Je nutne to zkusit pro kazdy objektiv. Pokud by to vse bylo jednim smerem da se to castecne resit. U meho canonu to tak presne bylo. Stacilo vypodlozit bajonet.
#3
Publikováno 4 January 2008 - 22:09:05
S ostrostí, resp. přesným zaostřením budu bojovat asi pořád. Neumím záběry s malou dof a občas (dost často) mě to mrzí.
#4
Publikováno 4 January 2008 - 22:32:26
#5
Publikováno 4 January 2008 - 23:26:56
#6
Publikováno 5 January 2008 - 00:10:15
#7
Publikováno 5 January 2008 - 00:19:10
#8
Publikováno 5 January 2008 - 00:50:35
#9
Publikováno 5 January 2008 - 01:00:06
#10
Publikováno 5 January 2008 - 01:01:02
Neodpovím sice moc na otázku, ale aspoń něco. Některé přístroje myslím měly takovou funkci, že byl film přisátej během expozice k přítlačné destičce. Jak, čím, u čeho a s jakým výsledkem to bylo nemám tušení. Závěrka vytvoří při otevření mírný podtlak, který nasaje film do šachty. Nevím ale, jestli by to u 120 svitku bylo vůbec možný kvůli krycímu pásu, ten přisávat netřeba.
S ostrostí, resp. přesným zaostřením budu bojovat asi pořád. Neumím záběry s malou dof a občas (dost často) mě to mrzí.
Hele a měl to vůbec nějaký středoformát? Já vím jen o Contax RTS III, ale o ničem jiném.
#11
Publikováno 5 January 2008 - 01:27:10
#12
Publikováno 5 January 2008 - 01:36:31
Pokud máte stativ a dvě těla, zaostřete objektiv na jednom z nich a pak, aniž by jste pohnul se zaostřovacím prstencem, dejte objektiv na druhé tělo a zkontrolujte zaostření. Pod zaostřovací matnicí jsou tuším dva šroubky, kterými se šteluje vzdálenost matnice od zrcadla. Ta by měla být od zrcadla ve stejné vzdálenosti jako rovina filmu. Tady bych hledal chybu. Máte ostrý obraz na matnici ale protože je v jiné vzdálenosti než rovina filmu je výsledná fotka mázlá. U krátkých ohnisek to nevadí, ale u Sonaru 180 už je problém.
#13
Publikováno 5 January 2008 - 11:38:08
Prvořadě bych trošku našponoval plechové pružinky na zadní straně opěrné destičky filmu.
Pokud máte stativ a dvě těla, zaostřete objektiv na jednom z nich a pak, aniž by jste pohnul se zaostřovacím prstencem, dejte objektiv na druhé tělo a zkontrolujte zaostření. Pod zaostřovací matnicí jsou tuším dva šroubky, kterými se šteluje vzdálenost matnice od zrcadla. Ta by měla být od zrcadla ve stejné vzdálenosti jako rovina filmu. Tady bych hledal chybu. Máte ostrý obraz na matnici ale protože je v jiné vzdálenosti než rovina filmu je výsledná fotka mázlá. U krátkých ohnisek to nevadí, ale u Sonaru 180 už je problém.
Myslel jsem, že toto se šteluje dorazem zrcátka. Aspoň jsem to takhle pochopil u Škody, když mi kontrolovali ostření u Praktiky. Šrouby pod matnicí se těžko hnou, ale u dorazu zrcátka to bude pravděpodobnější.
#14
Publikováno 5 January 2008 - 13:12:49
To máte pravdu, tak se to dělá ale je podstatně jednodušší štelovat ty šroubky pod matnicí. Stačí na to jeden šroubovák. Nejde o to, že by se šrouby hnuly ale že jsou u každého kusu v jiné výšce. Měl jsem 3 těla a ani u jednoho se zaostření neshodovalo... Vyřešil jsem to obětováním jednoho svitku, který jsem střídavě zakládal do všech těl a podle toho, u kterého těla se zaostření shodovalo, upravil výšku matnice.Prvořadě bych trošku našponoval plechové pružinky na zadní straně opěrné destičky filmu.
Pokud máte stativ a dvě těla, zaostřete objektiv na jednom z nich a pak, aniž by jste pohnul se zaostřovacím prstencem, dejte objektiv na druhé tělo a zkontrolujte zaostření. Pod zaostřovací matnicí jsou tuším dva šroubky, kterými se šteluje vzdálenost matnice od zrcadla. Ta by měla být od zrcadla ve stejné vzdálenosti jako rovina filmu. Tady bych hledal chybu. Máte ostrý obraz na matnici ale protože je v jiné vzdálenosti než rovina filmu je výsledná fotka mázlá. U krátkých ohnisek to nevadí, ale u Sonaru 180 už je problém.
Myslel jsem, že toto se šteluje dorazem zrcátka. Aspoň jsem to takhle pochopil u Škody, když mi kontrolovali ostření u Praktiky. Šrouby pod matnicí se těžko hnou, ale u dorazu zrcátka to bude pravděpodobnější.
#15
Publikováno 5 January 2008 - 15:45:00
vakuovou (keramickou) desičku měl a podle všeho má akorát contax rts III. aspoň ten muj ho má. nevim kolik to dělá viditelnýho rozdílu, ale v návodu maj takovej graf, ze kterýho jasně vyplývá, že bez tohohle mechanizmezečku může fotit jedině tafey...
výměnný záda sou další kapitola. nemálo kolegů zejména za mořem se podobně jako prema podivilo, když si na svoje superpresky napasovali z ergonomickejch, prostorovejch a jinejch důvodů elegantní malý Ú zádíčka vod graflexu a najednou to nebylo vono - eS prohnutí/vedení zajišťuje kromě jistý kravskosti i zdaleka nejlepší propnutí filmovýho pásu. rozdíl zřejmě neni velikej, ale při kritickejch aplikacích už hraje roli
no a skleněný negativy sou skleněný negativy, že jo
#16
Publikováno 5 January 2008 - 17:43:59
Průhyb svitkového filmu je na rozdíl od kinofilmu velký problém. Řekl bych, že k němu dochází dosti nepravidelně, ale u takového sixe se do clony 5,6 zpravidla projeví. Teď používám Mamiyu 645 Pro se dvěma kazetami a zatím jsem si žádných problémů s průhybem nevšiml. Ale kdysi jsem už tento typ Mamiyi měl a občas jsem zvlnění registroval, možná vozíky či kazety jsou na to kus od kusu náchylnější, nebo už teď tak dobře nevidím Měl jsem také Rolleiflex 2,8 GX s Planarem 2,8/80 a při troše smůly se v něm film také zvlnil, ale proti sixovi to bylo samozřejmě zanedbatelné.
#17
Publikováno 5 January 2008 - 18:11:37
#18 Anonymous
Publikováno 5 January 2008 - 18:11:53
...nevim kolik to dělá viditelnýho rozdílu, ale v návodu maj takovej graf, ze kterýho jasně vyplývá, že bez tohohle mechanizmezečku může fotit jedině tafey...
Tak toto je joke jak sviňa!
...jinak ještě dodám i svoji domněku k hlavní myšlence tématu: Můžeš mít posunutou matnici. Třeba nesedí přesně, takže se ti to zdá zaostřené, ale pro film to bude jinam zaostřené.
#19
Publikováno 5 January 2008 - 18:25:21
Určitý vliv může (podle mě) mít i tloušťka filmu a kvalita papírového pásu. Když porovnám třeba Acros (jak film tak pás) třeba s Fomou 100 tak je to opravdu nebe a dudy - nebo spíše jako ubrousek a plech. I při schnutí negativu (č lze hmatem vystopovat znatelný rozdíl.
Další problém může vzniknout i odporem, který klade cívka, z níž se film odvíjí. Samozřejmě nevím, jak je to při zavřených zadních dvířcích kamery, ale když porovnám třeba Six a P67II, tak u toho prvního vlastně cívka neklade žádný odpor při odvíjení, u druhého jde znatelně více ztuha. Představuji si to tak, že převinu film, "tažná cívka" jej napne, ale po ukončení převíjení "povolí" tah a z odvíjecí cívky se může odvinout ještě jakási desetinka mimimetru, která umožní prohnutí... Ideální by byl mechanismus, který by přítlačnou destičku při převíjení vzdálil od okénka vymezujícího formát políčka a po ukončeí převinutí by "novou porci filmu" (pro další záběr) "narazil natvrdo po všech stranách" na okno. Ale nevím, zda existuje foťák, který to dělá...
#20
Publikováno 5 January 2008 - 19:59:18
#21
Publikováno 18 January 2008 - 11:00:11
Posledním „zlatým hřebem“ mé výbavy se ale staly vlastnoručně vyrobené podtlakové kazety na film 220, které až neuvěřitelně zvedly kvalitu snímků
http://www.horolezec.cz/technika.htm
No to by mě fakt zajímalo, jak jde něco takového doma vyrobit. bez ironie.
[/i]
#22
Publikováno 18 January 2008 - 12:18:30
#23
Publikováno 18 January 2008 - 12:24:37
#24
Publikováno 18 January 2008 - 17:36:08
Do měsíce a do dne ty vakuový kazety podrobně odpublikuju na svým webu - zatím nestíhám dělat deset věcí najednou.
kvok.
#25
Publikováno 18 January 2008 - 17:41:44
#26
Publikováno 18 January 2008 - 19:01:40
#27
Publikováno 18 January 2008 - 19:34:08
Prema: máš už kazety na 18x24? a pokud ano, kdepak jsi je pořídil? Potřebovala bych fidelitky této velikosti (po dřevěných zatím kvůli váze netoužím)...
Díval jsem se, že v Adesu má Šeda kazety, které sháníš. Když se s ním domluvíš možná bude mít i použité za přijatelnější cenu.
http://www.ades.cz/novinky.htm
#28
Publikováno 18 January 2008 - 19:42:59
Prema: máš už kazety na 18x24? a pokud ano, kdepak jsi je pořídil? Potřebovala bych fidelitky této velikosti (po dřevěných zatím kvůli váze netoužím)...
Díval jsem se, že v Adesu má Šeda kazety, které sháníš. Když se s ním domluvíš možná bude mít i použité za přijatelnější cenu.
http://www.ades.cz/novinky.htm
JJ děkuji, s panem Šedou jsem už domluvená, že když neseženu nic bazarového, dvě kazetky 18x24 mi podrží na skladu (on sám bazarové nemá). Nové bych brala jen v krajním případě, cena je moc vysoká - přes 7 tis. bez DPH za dvě kazety.
Pan Šeda je můj dvorní dodavatel Mamči 7 a teď už ji filtříků od B+W - moc příjemný pán, dobře se s ním povídá, vloni jsem měla tu čest se s ním osobně seznámit.
#29
Publikováno 18 January 2008 - 20:43:35
Dobrý večer,tak to jsem stejně jako vy na tu home made konstrukci opravdu zvědav.Jak vidno,ani v této uváděné kategorii není problém zřejmě standartně úplně vyřešen. Mezitím se ovšem vrátím na zem a uvedu výsledek mého pokusu se sixem a odstraněným zaváděcím pásem / kromě kousku na začátku,samozřejmě/.Závěr-alespoň u delty 100,na kteréžto silně prošlé jsem pokus uskutečnil tento "zlepšovák" jaksi nefunguje,neboli jinak-tudy cesta nevede.Vyboulené je to furt.
Svět potřebuje vědátory, kteří řeknou: "Tudy cesta nevede, přátelé."
#30
Publikováno 31 January 2008 - 18:10:09
#31
Publikováno 31 January 2008 - 18:34:51
Smekám, máte můj obdiv...
#32
Publikováno 31 January 2008 - 19:15:36
#33
Publikováno 31 January 2008 - 22:01:27
#34
Publikováno 31 January 2008 - 22:20:30
tak já začnu špekulovat jak to udělat na mamče RZ67. Já věděl proč kupuju ty 220 filmy.
Já si zase můžu rvát vlasy proč jsem jenom před těma dvěma rokama prodával vozejk 220 a nechával si jenom jeden pro 120
#35
Publikováno 31 January 2008 - 22:24:28
Ladislav Kamarád: Koukl jsem se taky na úpravu toho scaneru, tedy na to jak je drahý, ho taky mohli udělat pořádně.
Pokud mne paměť neklame a nemíchají se mi hrušky s jabkami a slivovicí, tak jsem viděl v TV dokument, kde jste předváděl zařízení na odfiltrování prachu v temné komoře. Vím, že to vypadalo jako z kosmického vývoje, ale přesto by to přítomné temnokomorníky možná zajímalo. Podělil by jste s pár detaily řešení jak jste na to šel?
Jinak tedy musím obdivně konstatovat, že jste v mých očích pěkný ďábel co se týče nejen těch vlastních uprav.
#36
Publikováno 1 February 2008 - 02:58:15
vím k čemu je konvertor, ale mezikroužky jsem vždycky chápal jako makro-záležitost.
#37
Publikováno 1 February 2008 - 07:38:39
R.
#38
Publikováno 1 February 2008 - 09:46:23
k čemu jsou ty mezikroužky v portrétní fotografii?
vím k čemu je konvertor, ale mezikroužky jsem vždycky chápal jako makro-záležitost.
Silnější teleobjektivy, u středoformátu obzvlášť, mají velkou minimální zaostřitelnou vzdálenost, takže není možné dosáhnout dostatečného výřezu,
Například skla pro Pentax 645: A 150/3,5 (na kinu ca 90mm) minimální zaostření 1,4m, A 200/4 (asi 125mm) dokonce 2 metry a to je na detailní portrét moc. Se slabým mezikroužkem se u dvoustovky posune rozsah ostření na 3 až 1,5 metru - to je už celkem ideální rozsah. S celou sadou jsem schopen zaostřit dvoustovku na nějakých 40 centimetrů a snímaná plocha je 7x10cm - dobrý tak akorát na motýly, nehledě na ohyzdnost celé soustavy
#39
Publikováno 1 February 2008 - 09:55:58
Pánové je to trochu mimo ,ale kde kupujete 220 .U nás (v ČR)je to spíše nedostatkové zboží .
R.
Na ebay.
#40
Publikováno 5 April 2008 - 01:12:50
#41
Publikováno 5 April 2008 - 08:47:39
takže po chemický sekci... vozvěte se technici, jemný mechanici... no!
#42
Publikováno 6 April 2008 - 00:05:51
#43
Publikováno 6 April 2008 - 11:14:40
#44
Publikováno 6 April 2008 - 11:33:49
U Pentacon-Sixu docela výrazně pomůže přetáčet film až těsně před snímkem. Pokud leží několik hodin nebo dnů již přetočený, tak se ve filmovém okénku všelijak prohýbá a kroutí.
což jde ruku v ruce s tím, že ani jeho závěrka nemá ráda, když je dlouho natažená
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních