Jindřich Štreit
#1
Publikováno 23 leden 2008 - 12:03:59
" ... toto zmechanizované hledání člověčiny náhle divákovi současné reprospektivy nedává možnost tolerovat černobílé zrnité zvětšeniny s datací z počátku 21.století a na mysl se derou otázky, jak může dokumentární fotografie v této podobě přežít ...snad dá tato výstava J. Štreitovi příležitost spočinout a promyslet si, kudy se vydá dál...
#2
Publikováno 23 leden 2008 - 13:33:39
#3
Publikováno 23 leden 2008 - 15:08:06
#4
Publikováno 23 leden 2008 - 15:22:02
#5
Publikováno 23 leden 2008 - 16:40:25
když si pak člověk přečte takovejhle blábol, tak si řikam, že vono na tom asi něco vopravdu bude, že tady v tý naší fotografii začíná vznikat dvojí estetika. to je prostě vo životní filozofii, vo pohledu na svět. i když pan štrajt by s tim možná nesouhlasil...
#6
Publikováno 23 leden 2008 - 20:01:33
#7
Publikováno 23 leden 2008 - 20:04:29
#8
Publikováno 23 leden 2008 - 20:27:36
#9
Publikováno 23 leden 2008 - 20:32:42
Dům u Kamenného zvonu, je to v tom rohu jak socha Husa.vystava na staromaku? co, kde, kedy, ako?
http://www.ghmp.cz/c_zvon.php
Výborná výstava, bacha je to tak na půl dne, jestli si chceš ty fotky trochu prohlídnout - je jich 190.
#10
Publikováno 23 leden 2008 - 20:33:50
Aniž bychčetl článek, o němž je tu v úvodu řeč, pak musím říct, že jsem viděl jeho výstavu na Straomáku a je to fakt bomba. Kdo ji neviděl, přichází o hodně. Prakticky každá fotografie je velice sdílná. Fotogram tam jakoby je i není zároveň. Lidé na fotkách se chovají absolutně přirozeně, přičemž si myslím, že většinu těch lidí na fotkách autor neznal dříve, než je fotil.
On v Sovinci dělal učitele a tak vetšinu lidí naopak znal i později ze statku. Proto jsi ho lidé pustili k tělu a fotky jsou pak parádní. Jestli jsi byl na jeho výstavě, která je na Staromáku tak první patro je opravdu super, to druhé je už jen opakování a po shlédnutí tolika fotografií už tolik nezaujme, už ani nemůže - předešlé je ojedinělý dokument doby.
Výstava je otevřena až do 3.2.2008. Kdo neviděl ať neváhá i přes větší vstupné (60 studenti/120 dospělí). Jsou tam k prohlédnutí i jeho knížky. Otevřeno denně kromě pondělí 10-18h http://www.ghmp.cz/c_zvon.php
#11
Publikováno 23 leden 2008 - 20:37:18
Aniž bychčetl článek, o němž je tu v úvodu řeč, pak musím říct, že jsem viděl jeho výstavu na Straomáku a je to fakt bomba. Kdo ji neviděl, přichází o hodně. Prakticky každá fotografie je velice sdílná. Fotogram tam jakoby je i není zároveň. Lidé na fotkách se chovají absolutně přirozeně, přičemž si myslím, že většinu těch lidí na fotkách autor neznal dříve, než je fotil.
On v Sovinci dělal učitele a tak vetšinu lidí naopak znal i později ze statku. Proto jsi ho lidé pustili k tělu a fotky jsou pak parádní. Jestli jsi byl na jeho výstavě, která je na Staromáku tak první patro je opravdu super, to druhé je už jen opakování a po shlédnutí tolika fotografií už tolik nezaujme, už ani nemůže - předešlé je ojedinělý dokument doby.
Výstava je otevřena až do 3.2.2008. Kdo neviděl ať neváhá i přes větší vstupné (60 studenti/120 dospělí). Jsou tam k prohlédnutí i jeho knížky. Otevřeno denně kromě pondělí 10-18h http://www.ghmp.cz/c_zvon.php
Ještě takový dodatek, když budeš mít více času tak se podívej i na dokument co tam běží ve smyčce. Uvidíš, že některé fotografie jsou i aranžované.
#13
Publikováno 23 leden 2008 - 20:42:41
#14
Publikováno 23 leden 2008 - 20:46:37
Dům u Kamenného zvonu, je to v tom rohu jak socha Husa.vystava na staromaku? co, kde, kedy, ako?
http://www.ghmp.cz/c_zvon.php
Výborná výstava, bacha je to tak na půl dne, jestli si chceš ty fotky trochu prohlídnout - je jich 190.
ohoo, vidim, ze moj pobyt v Prahe bude vysoko kulturny je to otvorene aj v sobotu-nedelu?
#15
Publikováno 23 leden 2008 - 20:52:52
ohoo, vidim, ze moj pobyt v Prahe bude vysoko kulturny je to otvorene aj v sobotu-nedelu?
Jo, 10-18 denně krom pondělka, a mají studentské slevy, když jim ukážeš průkazku.
#16
Publikováno 23 leden 2008 - 21:04:20
Po výstavě jsem si půjčil dvě knihy. v jedné byl stručný (na pár stránek A4) životopis, a proto vím, že v Sovinci učil a když ho pustili z basy, tak dělal v JZD, proto znal většinu lidí v Sovinci, ale co ostatní obce? Vesnice je svět je z několika obcí.
Já tu knížku mám tak vím o čem mluvíš. V určitém okruhu se znají na vesnici všichni. Dříve to tak aspoň bývalo. Ne v každé vesnici je škola a statek také nebude všude. Nečekalo se až bude u nás zábava, ale jezdilo se i po okolí ...atd.
#17
Publikováno 24 leden 2008 - 04:38:04
Normálně bydlel v japonském zapadákově, kde lišky dávají dobrou noc, s babkami chodil na pole a trhal zelí a při tom fotil, fotil a fotil - až za tu dobu naexponoval 300 kinofilmů a z toho potom vznikl cyklus "Ženy z Agaki" (na výstavě v Praze jsem postřehl asi dvě fotografie), který měl asi 80 fotogtafií.Fotografoval na Ilfordy, ale jaké to jsem už zapomněl, ale všechno nezvětšoval sám, měl na tuto činnost nějakého pomocníka.
Jinak byl celý večer báječný, krásně se s ním povídalo až do rána.
#18
Publikováno 24 leden 2008 - 07:11:56
#19
Publikováno 24 leden 2008 - 11:59:50
#20
Publikováno 24 leden 2008 - 12:04:13
"Starou Yashicou a Hasselbladem, což jsou krásné a staré analogové fotoaparáty, na kterých když cvakne spoušť, tak je to jako úder gongu"
se mi zdá dost nešťastnej. Jestli má dvouokou yashicu, tak neni slyset skor vubec a jestli ji u hasse mlati zrcadlo, tak by s tim skoro mela neco delat
#21
Publikováno 24 leden 2008 - 12:52:51
#22
Publikováno 24 leden 2008 - 13:12:22
ja jak držel poprvé v rukou mamyiu tak mě její majitel taky upozorňoval na ten příjemný zvuk když zmáčkne spoušť. esli to bylo klepnutí zrcadla nebo otevření a zavření uzávěrky to nevím ale byl to příjemný zvuk. na digitálu se to pípnutí dá ovšem vypnouttřeba to myslela tak nějak vobrazně, metafyzicky...
#23
Publikováno 24 leden 2008 - 13:35:38
#24
Publikováno 24 leden 2008 - 13:43:01
#25
Publikováno 24 leden 2008 - 14:28:15
lidi, neřeště sakra tolik tu technickou kvalitu, dyť je to nakonec stejný jako to nekonečný stupidní hádání se na zahraničních fórech o tom, kterej objektiv na kterym tikitálnim těle nakreslí lepší barvičku trávy.... hovadiny. síla Štreitovejch fotek je ouplně v něčem jinym. tak v tom nehledejte tu techniku pořád... nehledě na to, že jeho občas zfušovaně zprasená forma podání k tomu taknějak i ladí (nebo mně to tak spoň přijde), k tý vesnici a tehdejší době.... to už by z toho jinak byl dnešní aranžovanej a do detailu čisťoulinkej "fashion", ble.
jeho fotky jsou nejenom výpovědí o lidech a době, ale částečně i o něm. a tak z těch fotek mám takovej pocit, že i jemu jde spíš o obsah, než o dotažení formy do nejvyšších sfér dokonalosti. dle mého názoru tedy. na dokument o něm jsem nekoukal.
to jen že bych si rád taky něco ťuknul tady.
a výstava se mi líbila, akorát mohli nějak líp pořešit světlo, neustále sem viděl sebe v těch sklech s fotkama
#26
Publikováno 24 leden 2008 - 15:28:57
#27
Publikováno 24 leden 2008 - 19:36:33
Stejně jako se někomu líbí Štreitovy fotky proto, že evokují dobu ve které sám žil, jinému naopak proto, že ukazují něco, co sám nezažil, jsou tací, kteří si prohlížejí fotografované lidi jako exponáty, jiní si lebedí, že v takových "buranovech" nemusí přebývat a stýkat se s těmi "prapodivy" na snímcích, ba jsou i tací, kteří v těch fotkách hledají něco, co v nich není... Je i spousta takových, kterým se fotky líbí (nebo nelíbí) - aniž tuší proč.
A to pomíjím "kritiky" a "znalce", kteří se staví do pozice "vykladačů jediného správného pojetí". Ti jsou nebezpeční, protože významně ovlivňují vědomí a v jistém smyslu "vymývají mozky" těm "obyčejným - rozuměj blbým, nevzdělaným a nechápajícím - divákům". Staví se do pozice mentorů a autorit a (záměrně a mnohdy zištně) budují příkopy mezi "těmi co ví" a "těmi co neví" (a proto je třeba jim to podat rozsekané na kusy a upravené do stravitelné podoby).
Já se domnívám, že každý má právo vnímat vše kolem sebe (a tedy i fotografie pana Štreita) sobě vlastním způsobem a myslet si o tom co chce, dokonce to i říkat nahlas mezi těmi, kdo mají názor odlišný. A NIKDO nemá právo komukoliv "nařizovat", aby to vnímal "správně" - tedy v souladu s módou, názorem vzdělaných nebo mocných a podobně.
Nikdy by mě nenapadlo myslet si o někom, že je blb nebo nevzdělanec, protože se mu nelíbí obrazy holandských mistrů, Ladovy obrázky, písničky Karla Gotta, Velká zeď, Rodinovy sochy nebo Burlaci na Volze...
Ono to ani nelze, protože NEEXISTUJÍ OBJEKTIVNÍ KRITÉRIA PRO HODNOCENÍ UMĚLECKÉHO DÍLA. Veškerá umělecká díla jsou pouze "pokusy o zhmotnění nebo zachycení obrazu něčeho nehmotného".
Je zajímavé, že na konci prohlídky výstavy (v podstatě čehokoliv) se často diváci shodnou na jediném... "JE V TOM NĚCO"! Těžko se to definuje, ale je TO TAM cítit. Nebo také ne...
Je to jako s vínem - každý poznáme, jestli nám něco šmakuje a je v podstatě úplně jedno, jestli je to kvůli vyššímu (nižšímu) podílu kyseliny, dlouhé ovocné (květové, chlebové, medové, mandlové...) dochuti a podobně.
Viděl jsem knihu Lidé Třineckých železáren (jestli si vzpomínám správně na název) - a moc se mi nelíbila. Možná proto, že jsem do železáren chodil pracovat jako študák, tatík a celá moje rodina "byla na železárnách existenčně závislá", lidé z železáren jsou dnes mými pacienty a s lidmi z železáren bydlím v jednom baráku a městě pětapadesát let, působily na mě fotky trochu panoptikálním dojmem. ANO! Lidé z fotografií zde jsou, jsou přesně takoví, jako na fotkách, chodí mezi námi, ale my (kteří zde žijeme) je nevnímáme jako "zajímavost hodnou zachycení objektivem".
Současně ovšem tvrdím, že jsou to jedny z nejlepších fotografií "lidu dělného", které jsem kdy viděl.
Myslím si, že člověk, který se zcela neztotožní s tím, co fotí (ale jde to vždycky?), nemůže podat "validní výpověď". Druhou stranou mince ovšem je, že ti, kteří jsou "atributy dané situace nebo prostředí", zase nemusí umět "zhmotnit to nehmotno" - a navíc sami sebe vidí "zevnitř" a tudíž úplně jinak, než zvenčí.
A to je (podle mě) základní "úkol" umělců. Umělci (to slovo je zprofanováno... vnímejme ho spíše jako "ti, co umí") jsou jakýmisi "translátory" mezi lidmi, skupinami, různými dobami a prostředími, názory a způsoby vnímání. Přenášejí "to zhmotnělé nehmotno" od jedněch k druhým, protože nikdo nemůže být současně tam i tam, dělat to i to a reprezentovat sebe i někoho jiného...
Měli bychom opečovávat a velebit lidi (umělce), kteří - riskujíce zničující a znechucující útoky "těch jediných, kteří vědí" - snaží se zaznamenávat a přenášet TO, co zaznamenat a přenést umí jen málokdo...
To jsou důvody, proč mě články, recenze a kritiky (výše uvedené) nechávají v klidu
#28
Publikováno 24 leden 2008 - 20:08:59
Co se týče kazů, tak jsem si všimnul jen jednoho. Nevaděj mi, neruší mě. zkouším to ztrávit tak, jak to naservíroval.
#29
Publikováno 24 leden 2008 - 21:03:19
Navíc si myslím, že kritika má i (vedlejší) edukativní funkci, ukázka jedné možné interpretace, pokud je tak chápána, může vést k rozvoji vlastního přemýšlení nad dílem (které může vést úplně jinam). Tak mě napadá hříčka: kritický přístup ke kritice je užitečný, resp. pak i ona sama.
Pokud čtu v novinách kritiku - řekněme Štreita - je 100% vpohodě se pohoršovat, co ten pisálista píše za sračky. Obviňovat ho z nároku na majetnictví pravdy je věc druhá (která se při pozornějším průzkumu kritikova stylu může potvrdit, většinou tomu tak - podle mě - nejni).
#30
Publikováno 25 leden 2008 - 00:15:01
další fotky jsem raději nezkoumal, nechtěl jsem si zkazit prožitek z výstavy....
kdyby mne tohle vlákno nenakazilo, ničeho si vůbec nevšimnu a mám z toho všeho mnohem lepší dojem
#31
Publikováno 25 leden 2008 - 06:04:09
"kritika má i (vedlejší) edukativní funkci, ukázka jedné možné interpretace, pokud je tak chápána, může vést k rozvoji vlastního přemýšlení nad dílem (které může vést úplně jinam). "
Ogaro, čoveče co to mrmleš, tomu já nejak nemožu rozumnět, no nevím kde to tak nejak sklózlo, su s teho nejaký zmatený a nemožu sa probrat. Toto mám byt kritika?
Ne néni, to je enom nejaká mrmlanica, tak.....
#32
Publikováno 25 leden 2008 - 07:20:42
Já se domnívám, že každý má právo vnímat vše kolem sebe (a tedy i fotografie pana Štreita) sobě vlastním způsobem a myslet si o tom co chce, dokonce to i říkat nahlas mezi těmi, kdo mají názor odlišný. A NIKDO nemá právo komukoliv "nařizovat", aby to vnímal "správně" - tedy v souladu s módou, názorem vzdělaných nebo mocných a podobně.
Naprosto souhlasím. Dovedl bych to ještě dál (přičemž se to ale netýká Štreita osobně - tan tyto ambice naštěstí nemá, i proto je třeba ho respektovat) - že totiž ani autor nemá nárok na správnou interpretaci díla. Ta je vždy právem diváka, posluchače...
#33
Publikováno 25 leden 2008 - 08:05:20
Velmi se mi líbí Štreitovy fotografie ze Sovince, ale nechávají mě chladným všechny ostatní pokusy o replikaci tohoto souboru v dalších vesnicích na světě. Viděl jsem Štreitovu vesnici Číně a v Japonsku, a oba soubory jsou podle mě velku nezajímavé. Zcela postrádají přesně to, co je na Sovinci skvělé - intimní znalost prostředí a lidí.
Tak s tímto přesně souhlasím. Štreit pro mě představuje jeden ze vzorů v dokumentární fotografii, ale za jeho nejlepší považuji také jeho období tvorby v Sovinci a okolí. Následné projekty v zahraničí už mi tak originální nepřijdou (přestože na tuto tvorbu měl mnohem "lepší" podmínky než při práci v komunistickém Československu - mimo jiné je to perfektně vidět na výstavě i na technické kvalitě zvětšenin v domě U zvonu (lepší materiál, lepší objektivy) - ale možná právě ten Sovinec a atmosféra té doby z něho vymáčklo maximum.
#34
Publikováno 25 leden 2008 - 09:10:05
#35
Publikováno 25 leden 2008 - 18:58:21
Kritika (jak já ji chápu) je obvykle "kvalifikovaným posudkem díla s větším než průměrným podílem objektivity" osobou(ami), která je (nebo se cítí) kompetentní něco posuzovat (ve vztahu k nějakým normám, usu a pod.) a tudíž poukazovat na jeho klady nebo nedostatky. Ne každý, kdo kritizuje je kritik a zdaleka ne vše, co se tváří jako kritika ve skutečnosti kritikou je. Bohužel - velmi často to bývá něco, co lze spíše srovnávat s pomluvou (nezřídka zlovolnou, cílenou a zištnou) nebo rektoskopováním (servilním, zištným....).
Kvalifikovaný (profesní) kritik by měl "rozkódovat" podstatné a nepodstatné (to je nejtěžší!) a srovnat to s obecně známými a akceptovanými "pravdami" (aktuálními i dřívějšími - netvrdím, že jedny nebo druhé jsou PLATNÉ!), aby si divák, posluchač... obecně "vnímatel" - mohl SÁM VE VLASTNÍ HLAVĚ - porovnat subjektivitu a "objektivitu". To je ovšem (současně)velmi obtížné, protože objektivní pravidla pro hodnocení uměleckého díla neexistují a (současně) snadné, protože výsledkem jakkoliv složité nebo prosté úvahy je konečný výsledek "LÍBÍ" - "NELÍBÍ". Domnívám se, že (profesní) kritika by neměla být postavena na vlastních pocitech (i když ty mohou - nebo také nemusí - korelovat s výše zmíněnými "pravdami")
#36
Publikováno 25 leden 2008 - 20:15:44
#37
Publikováno 28 leden 2008 - 14:01:41
Velmi se mi líbí Štreitovy fotografie ze Sovince, ale nechávají mě chladným všechny ostatní pokusy o replikaci tohoto souboru v dalších vesnicích na světě. Viděl jsem Štreitovu vesnici Číně a v Japonsku, a oba soubory jsou podle mě velku nezajímavé. Zcela postrádají přesně to, co je na Sovinci skvělé - intimní znalost prostředí a lidí.
Tak s tímto přesně souhlasím. Štreit pro mě představuje jeden ze vzorů v dokumentární fotografii, ale za jeho nejlepší považuji také jeho období tvorby v Sovinci a okolí. Následné projekty v zahraničí už mi tak originální nepřijdou (přestože na tuto tvorbu měl mnohem "lepší" podmínky než při práci v komunistickém Československu - mimo jiné je to perfektně vidět na výstavě i na technické kvalitě zvětšenin v domě U zvonu (lepší materiál, lepší objektivy) - ale možná právě ten Sovinec a atmosféra té doby z něho vymáčklo maximum.
Pod tohle se podepisuju...fotograficky mi prijde lepsi spodek - Sovinec a okoli, technicky o hodne lepsi je to nahore - filmy snesou vetsi rozsah, lepe volano/exponovano, ostrejsi skla. Zaroven je to ale trochu sterilni, nezucastnene, nevyjimecne.
#38
Publikováno 28 leden 2008 - 14:14:41
#39
Publikováno 28 leden 2008 - 15:00:37
Jo, v tuším v nějaké knížce, co jsou na oné výstavě k vidění, něco takovýho píše - že když fotografuje, tak hodně, takže na negativu pak většinou najde žádný až jeden dobrý záběr. No, možná to byl i nějaký rozhovor s ním, už se nepamatuju...někde sem čet že J.Štreit exponuje poměrně velké množství filmů, po přepočtu mi to vyšlo asi 1 denně. Používá Ilford Pan 400, jen někde v cizině /Francie ?/ fotil na TriX
To s používanými typy filmů si pamatuju stejně.
#40
Publikováno 29 leden 2008 - 12:05:01
#41
Publikováno 29 leden 2008 - 12:13:41
#42
Publikováno 29 leden 2008 - 12:20:16
#43
Publikováno 29 leden 2008 - 15:23:07
#44
Publikováno 29 leden 2008 - 16:05:00
#46
Publikováno 29 leden 2008 - 16:17:18
#47
Publikováno 19 listopad 2011 - 09:51:53
Jsme ze stejné planety - divadlo Archa
#48
Publikováno 20 listopad 2011 - 16:42:41
Fotografie jsou část u schodů na chodbě a zbytek v hospodě. Je to škoda, protože si je v klidu neprohlédnete. Pořád tam někdo chodí, po chodbě uklízečka, u stolů v hospodě sedí lidé a vy jim koukáte do talíře. Pokud tam půjdete v průběhu představení a dáte si něco k pití, mohlo by to být lepší. Fotografie jako takové mi přijdou jako perfektně vyvedená profesionální práce. Jedná se o portréty, některé téměř rodinné, lidí "cizinců" žijících v Čechách. Nečekejte ale Sovinec, už jen proto že série je v barvě. Je vidět, že pan fotograf nechce žít jen z minulosti, i když pro mě osobně je to stále nepřekonané dílo a asi už překonáno nebude. Doba se mění.
Pokud chcete něco lidského, nenechte si výstavu ujít. Katalog nebo knížka by jí určitě slušeli. J
#49
Publikováno 23 listopad 2011 - 11:22:27
Výstavu jsem navštívil, protože fotografie pana Štreita mám rád, hlavně jeho Sovinec a přilehlá okolí. Pro mě stěžejní dílo a tím pádem i autor. ...... Nečekejte ale Sovinec, už jen proto že série je v barvě. Je vidět, že pan fotograf nechce žít jen z minulosti, i když pro mě osobně je to stále nepřekonané dílo a asi už překonáno nebude. Doba se mění.
Pokud chcete něco lidského, nenechte si výstavu ujít. Katalog nebo knížka by jí určitě slušeli. J
Já bysem zase barevné snímky od pana Štreita viděl rád, ale do stověžaté matičky kvůli tomu nepoharcuju. Proti jeho dnes již klasické čb tvorbě nic nemám, jen mi jako dítěti vyrůstajícímu v "přilehlém okolí Sovince" někdy až nepříjemně připomínají školní léta na základce, nucené účasti v prvomájových průvodech, těláky a braňáky strávené v modrých silonových teplákách, barexové boty, jiskřičské a pionýrské sliby, skládané proti vůli, tehdejší lampionové průvody s ohňostrojem k výročí VŘSR, každoroční kladení věnců s tryznou a kanonádou u hrobu padlých osvoboditelů, pravidelné kolony ruských tanků a vojenských náklaďáků, časté přelety stíhacích bombardérů nad naším barákem a jiné socialistické výdobytky. Jako dokument doby dost dobré, jako osobní vzpomínky na dětství a dospívání pro mě subjektivně nepříjemné. Proto mě berou víc ty mistrovi snímky, které se neváží k mému dětství a mému rodnému kraji.
#50
Publikováno 24 listopad 2011 - 06:37:33
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních