Jak je to vlastně s diáky?
#1
Publikováno 10 únor 2008 - 00:06:30
Fotografuji zejména na 6x4,5 a chtěl bych si trochu zalaškovat s promítáním. Selský rozum mi říká, že je na to potřeba promítačka a něco pěkné bílého, na co se promítá.
Zajímá mě ale ještě, jak je to s vlastní úpravou filmu - vždy se stříhá po jednom políčku a dává se do těch jakýchsi rámečků? Rámečky jsou jen jednoho typu, nebo je typů víc? Když chci diák skenovat, asi to je dobré ještě před vložením do rámečku. Nebo to jde i potom? Je vkládání do rámečku nějakým způsobem náročné, nebo zákeřné?
Díky za odpovědi
#2
Publikováno 10 únor 2008 - 10:10:39
Rámečků je řada typů. Liší se hlavně tím jestli jsou
1. Bez skla
2. S fólií
3. Se sklem - může být obyčejné nebo antinewton (zabraňuje vzniku newtonových kroužků, ale může tam být trochu viditelná povrchová struktura skla).
Konstrukce je obvykle z plastu, starší existují i kovové (hliníkové), nebo papírové (vyhnout se obloukem). Je několik typů uzavírání. Obecně se liší hlavně tuhostí konstrukce a to do jisté míry ovlivňuje i to, jak moc se diák prohýbá a vlní. Ve středoformátu stejně moc výběr není.
Rozměry jsou nejobvyklejší pro kinofilm, dále 6x4,5 - 6x6 - 6x7. Něco mají i u Škody.
Teoreticky existují i promítačky na pás filmu - v praxi jsem to nikdy neviděl.
Promítaček je nepřeberná škála. Pro kinofilm je jsou jich haldy v bazarech, ale obvykle jen druhá až třetí sorta. Dají se sehnat i starší 6x6, které současně slouží i pro 6x4,5. Není mi známo, že by existovaly nějaké speciální pro 6x4,5 (ale mohu se mýlit). Nejvzácnější jsou pro 6x7 - ty se dost obtížně shánějí i na eBay.
Pro kinofilm se lepší typy vyskytují nejvíc u značek Leica a Braun (ale pozor - tyto značky mají i ty nejnižší typy). Pro středoformát je to (z těch co se občas vidí) například Kindermann a Goetschmann (vlastně Götschmann - ty jsou i pro 6x7).
Rozlišují se s ručním posunem nebo automatickým posunem, ty pak dále s bezdrátovým ovládáním nebo ovládáním drátem. Pro středoformát seženeš asi jen manuální.
Důležitý je výkon - minimum je 150W, o něco lepší 250W a nejlepší 250W s regulací jasu (výkony platí pro kinofilm). Jaké výkony jsou optimální pro středoformát nevím.
Velmi důležitý je projekční objektiv. Aby se skutečně potenciál diapozitivu projevil, je nutné sáhnout po těch nejlepších jako např. Braun Ultralit PL 90/2,4 MC nebo vyšší typy od Leiky (obojí pro kinofilm - ve středoformátových se nevyznám).
Skenování: obecně vzato skenovat je lepší bez skel - hlavně kvůli newtonovým kroužkům. Záleží na účelu těch skenů. Na náhledy je to celkem jedno, ale pro tisk raději bez skla. Jenomže středoformát se dá skenovat na deskových scannerech, které stejně moderní emulze nezvládnou nebo ve specializovaných scannerech (Nikon LS-8000/9000) do kterých se to někdy ani v rámečku strčit nedá.
o skenování zde:
http://www.temnakomo...viewtopic&t=712
Plátno je sice také důležité, ale tam už je řešení jednodušší. V nouzi stačí rovná bílá zeď (Primalex Polar) - obyvatelé podkrovních bytů jsou trochu v nevýhodě. Jinak jsou dvě základní skupiny pláten:
A. perličková - na povrchu jsou nalepeny drobné skleněné perličky, které směřují světlo více do jednoho směru. Domnívám se, že jde o překonaný typ výhodný hlavně v době málo výkonných promítaček. Dnešní promítačky (150 a 250W) mají dostatečný světelný výkon aby byl obraz dost zářivý i na bílé zdi. Perličková plátna nelze sledovat z moc velkého bočního úhlu (obraz tmavne - asi jako u LCD).
B. hladká plátna - prostě nějaké plastová fólie v navíjecím bubnu. Je vhodné je před promítáním nechat chvíli rovnat ("vyvěsit"). Kraje se kroutí, takže nelze promítat na celou plochu.
#3
Publikováno 10 únor 2008 - 12:35:23
Díky moc
#4
Publikováno 10 únor 2008 - 18:01:08
#5
Publikováno 10 únor 2008 - 19:47:28
Promítačky na formát 6x7 se občas vyskytují také, ale problém je spíš se sháněním rámečků a zásobníků. Zatímco rámečky na 6x6 a 6x4,5 se občas dají koupit i u nás (ovšem žádná láce), zásobníky se v ČR už prakticky sehnat nedají, nevyskytují se ani v bazarech, ale dají se objednat přímo u Rolleie v Německu. U 6x7 je ta situace ještě podstatně horší, rámečky ani zásobníky na 6x7 jsem ještě nikdy nikde neviděl a to bude asi největší úskalí při nákupu promítačky na formát 6x7.
Ještě na doplnění: v bazarech se taky občas vyskytují promítačky Meopta 6x6 a 6a4,5 , nejnovější vyráběný typ je Medirex H s objektivem 150mm, vídám je v ceně 1500-2500.- Kč. Nepotřebují zásobníky, mají prokládací posuvník na 2 diáky, opticky nejsou špatné, ale trpí úbytkem osvětlení promítané plochy od středu k okrajům. Ale promítat se s tím (za ty peníze) určitě dá.
A ještě jedna drobnost pro toho, kdo se do toho chystá jít a chce promítat středoformát doma: při ohnisku objektivu 150mm a velikosti plátna 1,8x1,8 m je potřeba promítací vzdálenost skoro 6m a bez vybourání nějaké té stěny v bytě se to někdy neobejde. Ale radši bourat, než potupně zmenšovat promítaný obraz, že …. A to zadostiučení pak - žádný dataprojektor prostě NEMÁ šanci.
#6
Publikováno 10 únor 2008 - 23:24:25
#7
Publikováno 11 únor 2008 - 07:04:16
Mám zatím jako projektor nějakou Reflecu Diamator CS se set. objektivem, ale víc, než ceková ostrost mě trápí to, že nemůžu zaostřit zároveň střed obrazu a rohy, když se diák prohne. Prostě zaostřím buď kraj obrazu nebo střed.
Dají se lepší objektivy třeba zaclonit?
Mě teda napadlo, že bych do toho svého clonu naférovku vmontoval (tenký plíšek s otvorem), ale nevím, jak určit její nejlepší polohu
#8
Publikováno 11 únor 2008 - 08:15:28
#9
Publikováno 11 únor 2008 - 09:23:35
Existuje speciální objektiv s nastavitelnou irisovou clonou (Braun Ultralit PL 85/2,8 B-MC), ale ten ten problém nevyřeší - jen trochu pomůže. Jde totiž o to, že i na plný výkon 250W lze přiclonit jen na F4-4,5 a to na prohnutý diák ani zdaleka nestačí. Trochu to pomůže, ale ne moc. Jestli chceš, tak ti ho na čas půjčím a uvidíš sám.
Teď budu zkoušet rámečky s AN skly a špičkový objektiv Braun Ultralit PL 90/2,4 MC. Jeho ostrost v porovnání s tím 85/2,8 je pozoruhodná, ale na diáky bez skla taky nelze mít zaostřeno po celé ploše. Uvidíme, jestli to sklo pomůže.
#10
Publikováno 11 únor 2008 - 09:37:57
Některé typy rámečků jsou z tohoto hlediska naprosto nevhodné.
PL
#11
Publikováno 13 únor 2008 - 06:46:55
Jinak i s A/N rámečky jsem měl problémy při promítání venku za chladnějšího počasí. Při delším promítnutím snímku se mi na obrazu dělaly fleky.
#13
Publikováno 6 říjen 2008 - 10:44:00
Co se týká diarámečků, tak jsem nikdy nepolíbená panna
#14
Publikováno 6 říjen 2008 - 14:25:44
ja, aj ked zaciatocnik, som uz poskusal vselico, co som doma nasiel (skla, bez skiel, stare kovove, nove plastove, s foliou...) a aj tak som skoncil pri tychto (doslovne, vydrazil som si mnozstvo do konca zivota:-):
http://www.technikha...00001100abb.jpg
je to zrejme nejaky univerzal - ja mam doma balenia s napisom reflecta, kaiser a hama. vyhoda je, ze su tenke, dobre sa premietaju a po vlozeni filmu treba zatlacit, urobi to cvak! a drzi (hm, to je vlastne aj nevyhoda
ahoj,
d.
#15
Publikováno 7 říjen 2008 - 14:04:29
je to zrejme nejaky univerzal - ja mam doma balenia s napisom reflecta, kaiser a hama. vyhoda je, ze su tenke, dobre sa premietaju a po vlozeni filmu treba zatlacit, urobi to cvak! a drzi (hm, to je vlastne aj nevyhoda
A tohle jsou ty CS rámečky? Zkusím se po nich podívat, jen nevím, na co se vlastně ptát, leda že bych si vytisknul tu fotku a ukazoval to prodavačům...
#16
Publikováno 7 říjen 2008 - 16:15:00
D.
#17
Publikováno 7 říjen 2008 - 20:05:42
Nech sa ti dari,
D.
#18
Publikováno 7 říjen 2008 - 21:13:14
ahoj, tak som sa pozrel - hej, na krabicke mam napisane Reflecta CS 100, takze to bude ono.
Nech sa ti dari,
D.
Super, díky, tak to už můžu vyrazit na nákup.
#19
Publikováno 4 březen 2009 - 08:53:01
#20
Publikováno 4 březen 2009 - 12:02:58
#22
Publikováno 5 březen 2009 - 20:24:36
#23
Publikováno 9 březen 2009 - 14:41:13
#24
Publikováno 9 březen 2009 - 14:55:29
Já zde mám asi 40 kousků se skly. By jsem je vyměnil za paklík dobrého tabáku nebo jenom za paklíček, aby jsem nebyl moc zkouřenej.
Otec
#25
Publikováno 9 březen 2009 - 16:47:10
#26
Publikováno 9 březen 2009 - 17:07:14
Viděl jsem tam jeeště Velvie50, Provie100 a 400, vesměs za 50kč.
#27
Publikováno 8 červenec 2009 - 20:13:25
http://www.sony.co.u...XRD4KLargeVenue
#28 Anonymous
Publikováno 8 červenec 2009 - 20:26:59
Zdravím. První příspěvek na tk.cz a hned si takhle pokazit karmu. Nevím, nevím.Trošku vyhrabu staré téma, ale je vidět, že časy promítání diáků se mění
http://www.sony.co.u...XRD4KLargeVenue
#29
Publikováno 8 červenec 2009 - 20:49:34
skla jsou nutnost
Gorgi a proc? ja naopak mam vsechny diaky beze skla - se skly jsem mel problem, ale zas mam ten objektiv jak ma sferickou rovinu ostrosti v promitacce - colorplan CF.
#30
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:28:47
#31 Anonymous
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:32:49
Karma jest zařízení pro ohřev vody.Notorius: co je to karma? Viděl jsem hezkou promítačku diálků 6x4.5 Rollei, ale 2500 USD se mi zdá docela dost.
#32
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:35:13
Jinak jsem nedávno pořídil Pentax 645, tak proto jsem se to objevil Myslím, že to je zjevně lepší volba než Canon 1Ds MKIII.
#33
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:35:37
jojo tu mám a opravdu se mi před 2 lety pokazila a já ji musel vyměnit za novou
Jinak jsem nedávno pořídil Pentax 645, tak proto jsem se tu objevil Myslím, že to je zjevně lepší volba než Canon 1Ds MKIII.
#34
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:41:41
A 2.250.000Kč nebo kolik ta sony obluda stojí se ti již zdá přijatelné jo?Notorius: co je to karma? Viděl jsem hezkou promítačku diálků 6x4.5 Rollei, ale 2500 USD se mi zdá docela dost.
#35 Anonymous
Publikováno 8 červenec 2009 - 21:57:48
No proto.jojo tu mám a opravdu se mi před 2 lety pokazila a já ji musel vyměnit za novou
Jinak jsem nedávno pořídil Pentax 645, tak proto jsem se to objevil Myslím, že to je zjevně lepší volba než Canon 1Ds MKIII.
#36
Publikováno 8 červenec 2009 - 23:34:44
A 2.250.000Kč nebo kolik ta sony obluda stojí se ti již zdá přijatelné jo?
Beru to tak, že kamera pod 0.5 mil. je dětská hračka, takže to je přiměřené v této technice Jde o to, že za 10 tisíc, lze pořídit dnes technika, která ve své době stála 10 průměrných platů a to s rozlišením a tonalitou, které nedosahuje digitální technika dnes, takže to je zajímavé. Za 5 let již velmi pravděpodobně film bude mít přínos čistě estetický...
#37
Publikováno 9 červenec 2009 - 09:05:59
#38
Publikováno 9 červenec 2009 - 11:23:24
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních