Rollei r3
#1 Anonymous
Publikováno 18 February 2008 - 14:01:09
dostal se mi do ruky moc prijemny film. Je jim Rollei r3 musim rict ze uz u prvniho snimku se mi zdalo ze je na nem neco zvlastniho.
Neco k filmu:
Film Rollei r3 je trivrstvy film s klasickou emulzi, diky 3 vrstvam je udajne velice expozicne pruzny od 25-6400 iso. Dle zahranicnich for perfektne reaguje na filtry a obzvlaste na cerveny diky zasahovani az do infra nekde k 730 nm.
Podotykam ze jsem film nevyvolaval v doporucene vyvojce, ale v mnou ozkousene a pouzivane AM 74. Nerad menim zabehle postupy a navic vim jak by to melo vypadat na fomu 100, ilfordy fp4 ci hp5.
Vyvolaval jsem listovy film 8x10" exponovany jako iso 200, vyvolaval jsem ve vyvojce amaloco 74 1+15 casem 18minut a teplotou 24C. Pro porovnani jsem jeste udelal oba zabery na fomu 100 exponovanou jako iso50.
Prvni snimek (zatisi)
Exponoval jsem jej zhruba jako 200, stiny jsem umistil do zony I-II svetla mi vysla zhruba do VIII-IX pridal jsem korekci pro 2 nasobny vytah mechu a dle stranek Karla Novotneho korekci pro Schwarzschilduv jev. Vysledna expozice iso200/f6.3/60s vyvolaval jsem v miskach s mirnym pohybem 1x1m v am74 a vysledek pokud posoudim zatim bez kontaktu velice velice dobry, hodne bohate stiny, oproti fome 100 neztraci prave ve stinech tak rychle dech. Svetla i stiny zhruba sedi.
Druhy snimek (krajiny detail)
Opet exponovano jako iso 200, snimek prosvetlene stromy s jemnou mlhou a velmi jasna svetla ale bez slunce ci jineho zdroje v zaberu. Stiny opet I-I zona svetla X. Expozice iso200/f22/2s vyvolano na opet v am74 pohyb jeste mensi asi tak 2x za 6minutu. O neco zkracene volani oproti prvnimu snimku nebylo to ale asi nutne Stiny jsou opet velice bohate s jasnou kresbou a dloouuhym nastupem myslim ze pro krajinou fotografii s nostalgickym nadechem fakt parada.
Jak mi film sam Karel Novotny popsal, cisi z nej jista zatuchlost (idealni vyraz pro tento film) a pro moje ucely bude tento film jiste vyborny az jej hloubs poznam. Prozatim si nedovolim definitivni zavery ale rozhodne ho doporucuji vyzkouset, obzvlast Mamiakovi pokud tak jeste neucinil.
PS: vecer se pokusim dodat nejake skeny kontaktu pokud to stihnu .
#3
Publikováno 18 February 2008 - 14:38:47
#4
Publikováno 18 February 2008 - 14:44:15
trochu sem přehodnotil i tu tonalitu... chce to trochu jiný zpracování než klasický ilfordi i přes použití originální vody
a bonus navíc - mít u svitku snímanýho rolejem tlr na políčku signaturu rollei r3 neni vůbec špatný (nebylo u všech)
#5
Publikováno 18 February 2008 - 16:02:37
#6
Publikováno 18 February 2008 - 17:05:23
podvakrát jsem exponoval stejnej film v kinu i svitku, stejně, na stejný akci, stejně volal - svitek trochu dýl - výsledek se lišil, ten svitek chtěl docela jiný zpracování .... tak to by mohlo nastat i zde - na vf to vyjde skvěle a na malých okýnkách jinak
#7
Publikováno 18 February 2008 - 17:15:40
#8
Publikováno 18 February 2008 - 22:40:32
Trochu odbočím, nekupovali jste někdo poslední dobou Rollei r3 8x10" v bazaru na Paladixu?
Jirka
#9
Publikováno 24 May 2008 - 08:28:27
#10
Publikováno 24 May 2008 - 08:32:02
#11
Publikováno 24 May 2008 - 08:43:08
#13
Publikováno 6 January 2009 - 11:49:38
pracuju na tom, zvolil jsem vyšší ředění, než doporučujou tabulky pro tuhle rychlost a zatím to vypadá tak, že bude třeba pořád prodlužovanej volací čas a překlápění zase ubrat a dát koncentrovanější vývojku, silněji působící
vaše zkušenosti?
nyní jsem někde kolem 1+13 a času 35 minut a další pokus vidím někde kolem 1+9 a čas ubrat
nebo by ostřejšímu obrysovému podání pomohlo víc nechat vývojku řidší - tedy těch 1+13 a více ji ohřát= tedy volat kratší dobu?
pracuju zatím při 20°C
je to opravdu velmi zvláštní film
#14
Publikováno 6 January 2009 - 12:29:58
děláte někdo tenhle svitek na 1600 v amalocu 74?
pracuju na tom, zvolil jsem vyšší ředění, než doporučujou tabulky pro tuhle rychlost a zatím to vypadá tak, že bude třeba pořád prodlužovanej volací čas a překlápění zase ubrat a dát koncentrovanější vývojku, silněji působící
vaše zkušenosti?
nyní jsem někde kolem 1+13 a času 35 minut a další pokus vidím někde kolem 1+9 a čas ubrat
nebo by ostřejšímu obrysovému podání pomohlo víc nechat vývojku řidší - tedy těch 1+13 a více ji ohřát= tedy volat kratší dobu?
pracuju zatím při 20°C
je to opravdu velmi zvláštní film
já mám za sebou jediný pokus s R3 @ 1600 v Xtolu...a dopadl jsem velmi nedobře. trošku mi to znechutilo život (no...spíš tento film) a tak jsem tyto pokusy nechal na ¨neurčito...
#15
Publikováno 6 January 2009 - 12:47:56
#16
Publikováno 6 January 2009 - 12:52:13
#17
Publikováno 6 January 2009 - 13:01:06
#18
Publikováno 6 January 2009 - 14:40:12
#19
Publikováno 6 January 2009 - 15:42:02
chlapi, já vám nevím, ale myslím, že na tak vysoký isa byste měli film volat s doporučenou vývojkou, a nebo třeba zkusit bzencákovu RAFku...to, že ten film zvládne velký rozsah, ještě neznamená, že ho můžete máchat v každé vývojce...
am 74 je doporučená vývojka, nebo jsou tam nějak ty rovnítka am74=rhs
možná že výrobce počítá s koncentrovanou vývojkou a erháixovo spíšvícředění neměl při vývoji emulze na mysli, to je to
#20
Publikováno 6 January 2009 - 16:55:59
chlapi, já vám nevím, ale myslím, že na tak vysoký isa byste měli film volat s doporučenou vývojkou, a nebo třeba zkusit bzencákovu RAFku...to, že ten film zvládne velký rozsah, ještě neznamená, že ho můžete máchat v každé vývojce...
ale su já to vůl...dělal jsem to v AM74, né Xtolu...debil, kretén...vždyť jsem kvůlivá tomu otevíral novou lahev....výsledek je ale takový jaký jsem psal...asi blbě měřím či co...
#21
Publikováno 6 January 2009 - 17:04:56
ISO 1600 ředění 1+7 time 21min
ISO 3200 ředění 1+7 time 26 min
ISO 6400 ředění 1+7 time 32 min
časy u ředění pro 1+9 a pro 1+15 nejsou uvedeny...
#22
Publikováno 6 January 2009 - 17:58:11
je to opravdu velmi zvláštní film
Radime tenhle film neni zváštní, ten je přímo divnej. Jedinej film (tedyž jako z těch co s nima obcuju) kterej neumím vyvolat v A49. Zkoupal jsem několik kousků ve stocku a výsledky jsou takový no... no prostě divný, já to ani neumim definovat a nějak na to laborování tejdě nemám nerva. Jestli mi tam něco zbylo, klidně ti zbytek věnuju, máš-li zájem. Popř. kdyby měl někdo A49 s R3 ozkoušenou budu vděčen za nakopnutí správným směrem.
#23
Publikováno 6 January 2009 - 18:07:46
Ten film chodí až do 730nm? To mě velmi zajímá. Citlivost je mi jedno, klidně ho budu používat jako 100ku. Ale pokud sahá do IR, jde mi především o 656,3nm. Neví náhodou někdo, jaký má koeficient pro dlouhé expozice? Je nutná hypersenzibilizace? Pokud ne, bylo by to super......
Není ten film pak náročnější na skladování?
#24
Publikováno 6 January 2009 - 19:41:55
Není ten film pak náročnější na skladování?
četl jsem nedávno v dávném photolifu že složení emulze je příznivé pro velké výkyvy teplot plus mínut bez obav o kvalitu výsledku
no že nejsou časy pro větší ředění uvedeny není překážkou za normálních okolností, ale tady to bude chtít zachovat tu plnotučnější verzinevím, jak je to s RHS a AM74, ale na obalu RHS jsou pro R3 uvedeny následující časy a ředění při teplotě 20 st.:
ISO 1600 ředění 1+7 time 21min
ISO 3200 ředění 1+7 time 26 min
ISO 6400 ředění 1+7 time 32 min
časy u ředění pro 1+9 a pro 1+15 nejsou uvedeny...
#25
Publikováno 6 January 2009 - 20:00:55
no že nejsou časy pro větší ředění uvedeny není překážkou za normálních okolností, ale tady to bude chtít zachovat tu plnotučnější verzi
jj jasně Radime, jen jsem tím chtěla říct, že to možná o něčem svědčí ...zvláště, když pro ostatní citlivosti tam ta ředění jsou.
Každopádně dej vědět, jak jsi dopadl, já používám s R3 standardně ISO 100, ale ty vyšší citlivosti mě také zajímají...
#26
Publikováno 6 January 2009 - 21:13:52
nejake info o te vyvojce je jeste TADY , je to sice nemecky, anglicka podoba nejak nefunguje, ale s prekladacem se to da pochopit
#27
Publikováno 6 January 2009 - 22:22:55
mno, v uvodnim prispevku tohoto vlakna je odkaz na stranky Karla Novotneho a tam je doporucene volani Rollei R3 @ 1600 v LP Supergrain = RHS = AM74 takto 18-22 min., ale hlavně při 24 stupnich !!
Ano, skutečně to K. Novotný píše, konkrétně toto:
-pozor - při navolávání filmu Rollei na citlivost vyšší 800 ISO je nutno používat LP Supergrain o teplotě 24°C, jinak jsou negativy podvolány.
-pro použití filmů Rollei na citlivost nižší 200 ISO jsem lepších - tj. ostřejších, jemnozrnějších a tonálně bohatších výsledků dosáhl s vývojkou CUBE
takže nejen koncentrovanější vývojka, ale i vyšší teplota - hm, hm
#28
Publikováno 6 January 2009 - 22:25:16
no budu více ohřívat a méně ředit, možná byl právě vykopán pes - nicméně jsem zřejmě z a s e na začátku...
doplním ještě část popisu z photolife 6/2004 (ovšem neporozuměl jsem z toho, jestli se to vztahuje i na skladování):
...emulze je řešena jako vícevrstvá s kubickými stříbrnými krystaly a orto-panchromatickou senzibilací. Nově vyvinutá podložka umožnuje snímání za libovolných podmínek (mráz, horko), aniž by hrozilo nebezpečí poškození filmů vlivem extrémních teplot.
nevzdávám, pokračuju
nebude v hradci sraz?
potřebuju nafotit nějaký zkušební záběry
#29
Publikováno 7 January 2009 - 09:47:51
je to opravdu velmi zvláštní film
Radime tenhle film neni zváštní, ten je přímo divnej. Jedinej film (tedyž jako z těch co s nima obcuju) kterej neumím vyvolat v A49. Zkoupal jsem několik kousků ve stocku a výsledky jsou takový no... no prostě divný, já to ani neumim definovat a nějak na to laborování tejdě nemám nerva. Jestli mi tam něco zbylo, klidně ti zbytek věnuju, máš-li zájem. Popř. kdyby měl někdo A49 s R3 ozkoušenou budu vděčen za nakopnutí správným směrem.
a už si zvětšoval a nebo se zatim jenom děsíš negativu - na to pozor, to by v tomdle případě mohlo bejt předčasný lamentování
#30
Publikováno 7 January 2009 - 09:49:56
#31
Publikováno 7 January 2009 - 10:40:32
a už si zvětšoval a nebo se zatim jenom děsíš negativu - na to pozor, to by v tomdle případě mohlo bejt předčasný lamentování [/quote]
jasná páka . Zvětšoval jsem jen z jednoho kousku, kterej se mi zrovna moc nezadařil, i když vono to tam všechno tak nějak je, ale jsem z toho zkrátka nějak na rozpacích. A49 na to možná není ta správná voda a jelikož jsem si atomal vytýčil jako svoje úhlavní máchadlo, tak projekt R3 odkládám prozatím na později
#32
Publikováno 7 January 2009 - 15:28:30
Ten film chodí až do 730nm? To mě velmi zajímá. Citlivost je mi jedno, klidně ho budu používat jako 100ku. Ale pokud sahá do IR, jde mi především o 656,3nm. Neví náhodou někdo, jaký má koeficient pro dlouhé expozice? Je nutná hypersenzibilizace? Pokud ne, bylo by to super......
Není ten film pak náročnější na skladování?
No pokud sahá až do IR tak lehce, asi jako každej IR film, hlavně při zakládání. Pokud máte namysli po hypersenzibilizaci, tak to moc na skladování není......
#33
Publikováno 7 January 2009 - 15:40:47
Ten film chodí až do 730nm? To mě velmi zajímá. Citlivost je mi jedno, klidně ho budu používat jako 100ku. Ale pokud sahá do IR, jde mi především o 656,3nm. Neví náhodou někdo, jaký má koeficient pro dlouhé expozice? Je nutná hypersenzibilizace? Pokud ne, bylo by to super......
Není ten film pak náročnější na skladování?
No pokud sahá až do IR tak lehce, asi jako každej IR film, hlavně při zakládání. Pokud máte namysli po hypersenzibilizaci, tak to moc na skladování není......
Raději mi tykejte. Pokud je hypersenzibilizace rtutí, tak to věřím, že je náročnější na skladování.
Mě ale šlo o to, že běžné filmy snesou docela dlouhé skladování při pokojové teplotě. Pokud ale film sahá do IR, tak bych čekal větší nutnost použít lednici.
#34
Publikováno 7 January 2009 - 18:54:37
Ten film chodí až do 730nm? To mě velmi zajímá. Citlivost je mi jedno, klidně ho budu používat jako 100ku. Ale pokud sahá do IR, jde mi především o 656,3nm. Neví náhodou někdo, jaký má koeficient pro dlouhé expozice? Je nutná hypersenzibilizace? Pokud ne, bylo by to super......
Není ten film pak náročnější na skladování?
No pokud sahá až do IR tak lehce, asi jako každej IR film, hlavně při zakládání. Pokud máte namysli po hypersenzibilizaci, tak to moc na skladování není......
Raději mi tykejte. Pokud je hypersenzibilizace rtutí, tak to věřím, že je náročnější na skladování.
Mě ale šlo o to, že běžné filmy snesou docela dlouhé skladování při pokojové teplotě. Pokud ale film sahá do IR, tak bych čekal větší nutnost použít lednici.
Tak tykani jedine oboustrane.... Jo tak senzibilazaci myslim spis ve Vodiku nebo Vodik+Dusik(nepouzivam, vodik staci....) tak to neni senzibilizace, ale spis priblizeni se k sw (schwarzvildove (sakra nevim jak se to spravne pise...) konstante) 1. Tedy film je stale na jmenovite citlivosti, ale pro dlouhe expozice je to bez korekce. Neexistuje skladovani, jedna se radove o hodiny. Problem je, ze sice lze koupit film, ktery snese bez korekce dlouhy cas, ale zase neumi H-alfa spektrum. Ir film, ma expozici omezenou nepouzitelne kratlym casem. R3 me laka, citlivost by mela byt OK, sw opravim, ale otazkou zustava citlivost na H-alfa. Asi tu nikdo astro nefoti, tedy metoda pokus/omyl. Rtut je super, maly narust zrnitosti, narust citlivosti. Ale je to dost casove/financne narocne, na IR jsem to nikdy nezkousel, vysledek nejisty. Problem je, ze podminky na foceni mam prumerne tak 1x mesicne. Tj dost malo. A kdyz ktomu pripoctu rodine povinosti, tak 1x za kvartal je dost..... Ono tady nejde neco jen nacvakat, ustavit montaz na Objektiv/Dalekohled je dost prace. Ve meste jsem omezen na filtr H-alfa, osvetleni sodikovkama se temer neprojevi. Ale vyber objektu je omezen......
#35
Publikováno 7 January 2009 - 19:04:59
Ten film chodí až do 730nm? To mě velmi zajímá. Citlivost je mi jedno, klidně ho budu používat jako 100ku. Ale pokud sahá do IR, jde mi především o 656,3nm. Neví náhodou někdo, jaký má koeficient pro dlouhé expozice? Je nutná hypersenzibilizace? Pokud ne, bylo by to super......
Není ten film pak náročnější na skladování?
No pokud sahá až do IR tak lehce, asi jako každej IR film, hlavně při zakládání. Pokud máte namysli po hypersenzibilizaci, tak to moc na skladování není......
Raději mi tykejte. Pokud je hypersenzibilizace rtutí, tak to věřím, že je náročnější na skladování.
Mě ale šlo o to, že běžné filmy snesou docela dlouhé skladování při pokojové teplotě. Pokud ale film sahá do IR, tak bych čekal větší nutnost použít lednici.
No lednici ani ne, klasicke teplo neni blizke IR, vlnove delky jsou niz nez citlivost techto materialu. Ale existuje jiny problem, I blizke IR se chova jinak nez svetlo, nektere IR filmy nemaji anihilacni vrstvu. Stejne tak maji vetsi citlivost ve viditelnem spektru. Tedy, zakladat v absolutni tme. Ale to by nemelo u R3 vadit, anihilacni vrstva je, neni teoreticky citlivy pod 730nm, tedy je to jen velmi blizke IR...... Ale jsou to dohady, v ruce jsem ten film nemel......
#36
Publikováno 9 January 2009 - 11:56:17
#37
Publikováno 9 January 2009 - 13:22:09
neboť jdu li z práce domů, je už venku tma
ze včerejší večerní procházky městem je už od rána uschlej, tak se snad v neděli dostanu k obrázkům
á držel jsem se poprvné doporučení - teda 1+7 a pořádně ohřát vývojku
není to taková legrace udržet v tanku 24° když v komoře jsem měl 16
tak to bylo nakonec při 23 a kousek
#38
Publikováno 9 January 2009 - 13:26:39
Radime, a na první okuk to vypadá jak? v porovnání s předchozí várkou...povídej, přehánějpro mě je momentálně hlavní, jak se bude chovat na 1600
neboť jdu li z práce domů, je už venku tma
ze včerejší večerní procházky městem je už od rána uschlej, tak se snad v neděli dostanu k obrázkům
á držel jsem se poprvné doporučení - teda 1+7 a pořádně ohřát vývojku
není to taková legrace udržet v tanku 24° když v komoře jsem měl 16
tak to bylo nakonec při 23 a kousek
#39
Publikováno 9 January 2009 - 13:46:30
#40
Publikováno 9 January 2009 - 14:13:14
zatím visí napříč komorou a já trčím tady v práci, zatímco bych mohl docela dobře v těch mrazech zvětšovat
grrrrrrrrr
#41
Publikováno 19 January 2009 - 10:54:26
pro 1600 -
ano, ohřívejte na 24° a neřeďte víc, než výrobce doporučuje tedy 1+7
(ten doporučenej postup z odkazu)
není to zázrak, ale liší se to od klasického push čtyřstovky tím, že najdete sem tam i kresbu ve stínech takovej jakoby normální rozsah scény od do
nutno měřit pečlivě, použití na 1600 znamená potemnělá místa focená z ruky, v měkkém osvětlení dostanete měkký výsledek, ale při silnějším, kontrastním se člověk před vámi na židli otočí ke světlu zády, nestihnete odclonit a na negativu jeho tvář nemáte ( ne jako na čtyřstovce, někdo je korektně, někdo -2ev, ale je tam)
chce to řádně ladit v pozitivním procesu což ještě tak úplně nemám
a ptám se:
-není ještě na trhu jiná doporučená vývojka pro tento film a použití na 1600 (jestli si vybavuju, tak původní sada od výrobce obsahovala 3 doporučené vývojky podle toho, na kolik se film volal)
-mělo by smysl pro lepší krytí někde v zónách III, IV, V dát to amaloco 74 1+5? nebo je ředění 1+7 maximum a koncentrovanější roztok by nemělo smysl použít? každej film za kilo a znamenalo by to zase upravovat volací čas a vůbec.... grrr
ale když už se s tím zabejvám
#42
Publikováno 19 January 2009 - 11:18:19
Volal jsem v RHS pri teplote 24°C a doporucenem case. Byl jsem celkem spokojeny. Byla to svatba v kostele a kontrast mi prisel akorat. Zvetsoval jsem kondezorem se zarazenou difuzni vlozkou (takze v podstate difuzni zdroj). Ve stinech neco bylo. Nicmene mi to prislo tak nejak jakoze na hrane a kombinaci R3 a vyssich E.I. uz si tak nejsem jisty.
Navic R3 neni zrovna nejlacinejsi a prijde mi, ze pushovani nad E.I. 800 neni zas az tak jeho silna stranka. Uz jen kdyz koukam na ty vyvolavaci casy, tak mam pocit, ze ten film "trapite".
Fotim zatim max. na E.I. 800 a to s Neopanem 400 v Emofinu. U teto kombinace bych si troufnoul pushnout i na tech E.I. 1600 a verim tomu, ze ve stinech by neco bylo a kontrast v pohode.
P.S. Ja vim uz jsem s tim Emofinem otravny, ale mne ta vyvojka prijde vazne dobra
#43
Publikováno 19 January 2009 - 12:01:58
když já fotím hlavně v místech, kde už by si to každej rozmyslel...
trápím ho a uvidím, kdo to dýl vydrží
emofin?
dneska mi přijde v poště
#44
Publikováno 19 January 2009 - 12:25:19
Ale porád mi to, chlapi, ohledně R3 vrtá hlavou...přijde mi, že hledáte film, který co nejlépe zvládne push, ale to asi nebude R3...myslím, že tento film, je takový, jakože můžu mít 1 film a ten mi zvládne jak pull tak push...když je nejhůř! tj. nemám s sebou filmy, které by tomu sedly lépe, ale tento to ještě zvládne, ale neznamená to, že jiné filmy by pro zadané účely nebyly lepší, jen je prostě nemám s sebou
#45
Publikováno 19 January 2009 - 13:46:36
my reportážníci nikdy nevíme, kdy založenej film kličkou zatočíme k prvnímu políčku, jestli venku po obědě, nebo až večer při knajpstrýtu, kvůli tomu se s ním mořím
#46
Publikováno 19 January 2009 - 14:07:21
#47
Publikováno 19 January 2009 - 14:15:56
no, ti nevím, ale jestliže jmenovitá citlivost filmu je 400, tak myslím že expozice na 1600 i s doporuč. vývojkou je push...ale spíš se pletu, protože každá vývojka využívá citlivost jinak
no jo, asi máš pravdu
příště budu na něj surovější a dám mu tučnější vývojku
#48
Publikováno 19 January 2009 - 14:22:17
tam se nám vcelku zajímavě zadařila foma 100 na ISO 600, ISO 800 už bylo myslím na tento film moc...
#49
Publikováno 19 January 2009 - 14:52:44
Myslím, že ten film se poněkud přeceňuje.
#50
Publikováno 19 January 2009 - 16:12:53
ale myslím, že rozsah ISO 25-800 (až případně 1600 - pokud proces Radim ještě poladí )bude použitelný docela dobře a to není zase tak špatný, navíc má takový zvláštní podání
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních