Příprava vlastních, skleněných negativů
#1
Publikováno 8 duben 2008 - 07:55:25
todle téma se už nějak nakouslo na VF ve stavbě vlastní kamery, myslím ale, že to patří víc sem a taky srozumitelně pojmenované.
zajímalo by mě jestli s tím máte někdo aspoň nějakou zkušenost, jestli jste se o to někdo někdy pokoušel a experimentoval s tím. Neříkám, že bych se do toho chtěl hned pouštět, spíš mě jen zajímá nějakej základní postup, náročnost atd.
Dík Jenda
#2
Publikováno 8 duben 2008 - 12:21:31
#3
Publikováno 8 duben 2008 - 12:33:54
#4
Publikováno 8 duben 2008 - 13:20:06
#5
Publikováno 8 duben 2008 - 14:13:27
No, hodně stěstí
#6
Publikováno 8 duben 2008 - 14:21:38
v tom ukazkovem videu to normalne poleval v ruce, zadne slozite zarizeni.tušimže rovnoměrnosti polevu se dosahovalo jakousi docela zběsilou centrifugou nebo čim....
ale vypadalo to paradne
#7
Publikováno 8 duben 2008 - 14:25:16
#8
Publikováno 8 duben 2008 - 14:35:43
#9
Publikováno 8 duben 2008 - 14:40:09
#10
Publikováno 8 duben 2008 - 14:51:41
Další věc je, že odraz se naexponuje na spodní stranu citlivé vrstvy - pokud neprovoláme vrstvu celou, tj., použijeme zředěný rodinal a vyvoláváme povrchově, halace by se neměla projevovat - i když, to je nevyzkoušená teorie.
To nebude pravda - třeba emulze na papírech je průhledná, pochybuju, že tady to bude jinak.
#11
Publikováno 8 duben 2008 - 15:03:21
The Wet Plate Collodion Process
největší sranda je že todle dříve dělali i v exterierech ve stanu, ale printy z toho jsou úchvatný
to Mamiak: možná odstředivkou, mluvil jsem s člověkem, co to na škole viděl v akci
to Karel: kamarád to úspěšně řeší dvojexpozicema, aby tu nedokonalost dostal do normálního filmu, taky to umí PolypanF
myslím, že cesta „domácího“ citlivého materiálu, pro ty hodně velký formáty, je jedna z možnejch, obávám se že ceny ještě polezou krutě, ale asi můžeme zapomenout na „domácí“ moderní panchromatickej univerzální materiál
#12
Publikováno 8 duben 2008 - 17:05:21
Další věc je, že odraz se naexponuje na spodní stranu citlivé vrstvy - pokud neprovoláme vrstvu celou, tj., použijeme zředěný rodinal a vyvoláváme povrchově, halace by se neměla projevovat - i když, to je nevyzkoušená teorie.
To nebude pravda - třeba emulze na papírech je průhledná, pochybuju, že tady to bude jinak.
Ale ano, je to pravda. To že je průhledná neznamená, že průchodem jí se světlo nezeslabuje. A abych to nějak doložil, vytáhl jsem si svého oblíbeného Kulhánka.
...Světlo, odražené od zadní strany podkladu, škodlivě osvětlí citlivou vrstvu zespoda. Když se negativy vyvíjejí povrchovou - vyrovnávací vývojkou, zůstane zespoda nežádoucně osvětlená vrstva nevyvolána a tím jest i irradiace téměř úplně vyloučena...
...V některých případech se skleněné desky (místo nebo vedle antihalační mezivrstvy) polévají na zadní straně tmavým mdlým lakem, který má za úkol pohltit světlo, které pronikne k zadní stěně desky...
K tomu je na straně 86 krásný obrázek vše dokonale objasňující. U moderních materiálů by možná mohla být horší antihalační vrstva opravdu problémem, protože vrstvy jsou nesmírně tenké. Dříve nebyly materiály tak tenkovrstvé, a ani naše domácí desky by nemohly být, takže by to s tou vyrovnávací vývojkou jistě skvěle fungovalo. Ostatně, jestli se u silně vyrovnávajících vývojek zvyšuje exposice filmu a pak se zkracuje vlastní vyvolávání, je to právě proto, aby se vrstva neprovolala celá - i když většinou při tom sledujememe pouze to vyrovnání.
#13
Publikováno 8 duben 2008 - 18:21:36
No, já průhlednost chápu tak, že v tom, co prohlásím za průhledné, nedochází k výraznému rozptylu a nebo absopci světlaTo že je průhledná neznamená, že průchodem jí se světlo nezeslabuje.
Aby popsaná Kulhánkova finta mohla fungovat, musí se světlo při průchodu emulzí dost zeslabit (o několik clon) - jestli je to jen tloušťkou tehdy používaných vrstev, nebo se do nich tehdy přidávalo nějaké černidlo (které se pak nejspíš vypralo), to si netroufám hádat, ale pokud by se na sklo nalilo to, co je dneska na filmech a papírech, tak bych na povrchovou vývojku nevsadil ani hodně špinavou fusekli.
Druhá věc je, jestli má smysl, nebo spíš, jestli je žádoucí s halací bojovat - s ní je to spíš to retro, klasika... Bez ironie - kdyby to ve výsledku vypadalo stejně, jak obrázky z planfilmů, tak nechápu proč se s deskama drbat.
#14
Publikováno 8 duben 2008 - 19:05:52
#15
Publikováno 8 duben 2008 - 19:08:43
#16
Publikováno 8 duben 2008 - 19:13:33
#17
Publikováno 8 duben 2008 - 19:19:00
#18
Publikováno 8 duben 2008 - 19:28:43
Kde se dá koupit 2mm sklo bez kazů?
Co třeba:
http://zaramovat.cz/index.php?s1=skla
nebo nějaký sklenářství - ty co jsem vygůglil, nabízejí 2mm sklo od cca 250Kč/m2
#19
Publikováno 8 duben 2008 - 21:16:22
Skla musí být tenká 2mm - na tuto síli jsou kazety stavěny. Jinak, antihalační vrstva by nemusela být tak neřešitelná - starší literatura praví, že se na zadní stranu někdy jen naléval matný lak, který odrazy pohltil - takže vhodný lak. Další věc je, že odraz se naexponuje na spodní stranu citlivé vrstvy - pokud neprovoláme vrstvu celou, tj., použijeme zředěný rodinal a vyvoláváme povrchově, halace by se neměla projevovat - i když, to je nevyzkoušená teorie. Spíš mě napadá otázky, kolik lidí by bylo ochotno pustit se do šílenství se sklem - velkoformátová fotografie je tak jako tak věcí nadšenců, kteří jsou často všeho schopní, a pokud se fomě vyplatí vyrábět planfilmy 10x15 a dokonce 12,5x16, což jsou zcela okrajové záležitosti, mohli by být schopni polít i sklo. Teď jde o to, aby se skutečně našlo dost lidí, kteří by to s touto nejklasičtější klasikou mysleli vážně - pak by bylo možné cokoliv.
Řádově před dvěma lety jsem někde četl (asi Paladix nebo FA) o nějakém velkoformátovém fotografovi, který si měl nechávat ve Fomě desky polívat.
#20
Publikováno 9 duben 2008 - 08:22:39
bude nutno zajistit kvalitní kolagen z vaječných bílků . Jelikož velký formát
vyžaduje určitá specifika , mohu pro tento účel zajistit LF pštrosí vejce A*.
Erik
#21
Publikováno 9 duben 2008 - 08:39:29
Vážení kolegové , pro přípravu emulze na individuální polévání L F desek
bude nutno zajistit kvalitní kolagen z vaječných bílků . Jelikož velký formát
vyžaduje určitá specifika , mohu pro tento účel zajistit LF pštrosí vejce A*.
Erik
pane Kurachu, tak na tohle se těším...to bude fajná reportáž (na Mamiyu Superpressku když už se jedná o ten VF)...sice se obávám že nejdůležitější část mi unikne, ve tmě nic nevyfotím...ale rozklepávání pštrosích vajec na skleněnou desku určenou k polevu...a pak záběr na vyvolanou desku...budou krásným fotoseriálem
#22
Publikováno 9 duben 2008 - 08:47:27
převezu do hlavního města veřejnou hromadnou dopravou a předám na Karlově mostě , jako sponzorský dar TK-CZ coby přídavek do malty , v
rámci jeho nynější rekonstrukce . Erik
#23
Publikováno 9 duben 2008 - 10:08:41
#24
Publikováno 9 duben 2008 - 10:43:58
#25
Publikováno 9 duben 2008 - 11:04:18
[/url]
#26
Publikováno 9 duben 2008 - 11:28:46
S tím řešením halace jsem začal já, pak mi teprv došlo, že to vlasně nemusí být žádoucí Jinak ale, krom toho, že se planfilmy nerozbíjí, tak taky zabírají v archivu míň místa - už jenom tím to musely vyhrát.
no ale zase se kroutěj, prohejbaj a jinak všelijak deformujou...
#27
Publikováno 9 duben 2008 - 11:42:13
#28
Publikováno 9 duben 2008 - 12:07:53
S tím řešením halace jsem začal já, pak mi teprv došlo, že to vlasně nemusí být žádoucí Jinak ale, krom toho, že se planfilmy nerozbíjí, tak taky zabírají v archivu míň místa - už jenom tím to musely vyhrát.
no ale zase se kroutěj, prohejbaj a jinak všelijak deformujou...
mezi řečí, co jsi říkal dnes ránu bez aut?
koukal jsem na tu vaši ulici a díky těm umývačům asfaltu vypadla o něco líp
#29
Publikováno 9 duben 2008 - 12:49:03
The wetplate collodion process
a jednoduchý popis hesla v CZ:
Mokrý kolodiový proces
Zdá se mi, že kdo to uchodí, bude po letech jeden z mála v této zemi.
#30
Publikováno 9 duben 2008 - 12:56:05
Sakryš a já si myslel že jen založím takový malý nenápadný téma za který mi všichni jen vyhubujou Třeba by nebylo vod věci, kontaktovat lidi co se zabejva starejma technikama v národním technickym museu viz todle http://www2.ntm.cz/p...y/fototechniky/ Jinak, co myslíte o emulzi, Foma nebo samorobo?
[/url]
Kamarád u nich byl dělat proces VanDyke. Dělal ho už dříve, ale šel na zkušenosti a byl spokojen.
U emulze Fomy, učené pro pozitivní proces, by mohl být problém stejnoměrnosti polevu.
#31
Publikováno 9 duben 2008 - 14:13:05
#32
Publikováno 9 duben 2008 - 16:16:09
Sem s tím, a rychle... Neznám Vás, ale ačkoliv chápu, že třeba nemáte moc času, tato věc by zaujala mnohé. Možné by bylo možné vkládat ji po kapitolách jako články - vzhledem ke stáří už autorská práva nejsou problé, a ostatní by mohli ve formě komentářů přidávat vlastní poznatky - to zní konstruktivně.snad se k tomu nekdy dostanu to preskenovat, mam perfektni knizku cca z roku 1890 (cesky) kde jsou popsany vsechny mozne postupy (napr kolodiovy proces, uslechtile tisky atd ...), hodne zajimave cteni, je tam i postup jak desky polevat.
#33
Publikováno 9 duben 2008 - 16:22:03
nicmene tak 200 jich je prave o procesech. Neco preskenovane mam, zkusim to zmensit, a publikuji to zde.
#34
Publikováno 9 duben 2008 - 16:25:25
Kamarád u nich byl dělat proces VanDyke. Dělal ho už dříve, ale šel na zkušenosti a byl spokojen.
U emulze Fomy, učené pro pozitivní proces, by mohl být problém stejnoměrnosti polevu.
Foma mezi materiály, na něž možno lít, uvádí i sklo. Myslím, že nebude velký rozdíl mezi positivní a negativní emulsí. Jenom bude méně citlivá, ale jistě ne příliš málo, má odpovídat emulsi fomaspeedu, což je nejcitlivější papír, který znám. Za výhodu považuji její ortochromatičnost - na rozdíl od panchromatických vrstev by se dali desky polévat a zpracovávat při červené - hlavně polévaní za tmy je pro mě nepředstavitelné. A kdyby byla vrstva zcela necitlivá k barvám, ¨byla by rovněž na nic - moc ujeté podání. Ortochrom. se středně žlutým filtrem - příjemná klasika
#35
Publikováno 9 duben 2008 - 16:27:42
Zase se nemusí všchno naráz - ať to člověk může přijímat. Prvně nějaký ten dobový úvod psaný květnatou mluvou, potom jeden proces, pak další...ja vedel, ze si s tim nabehnu - ta knizka ma asi 300 stranek
nicmene tak 200 jich je prave o procesech. Neco preskenovane mam, zkusim to zmensit, a publikuji to zde.
#36
Publikováno 9 duben 2008 - 16:39:06
The Contemporary Wet Plate Collodion Experience
lze objdenat přes:
libris.cz
#37
Publikováno 9 duben 2008 - 16:50:11
#38
Publikováno 9 duben 2008 - 16:55:39
Tak asi začnu s menším spožděním - rozbil jsem dneska motorku, a ježto jsem na ní závislý, desky bydou až na druhém místě. Do celé věci se ale pustím tak brzy, jak jen to bude možné - to slibuji při Heliovi, nechť nám dopřeje dobrého světla...začíná se mně to tady líbit - když blbnout tak pořádně - myslim, že zde se právě rodící ultra odnož temnýkomory má reálnou šanci na život - du do toho s váma
#39
Publikováno 9 duben 2008 - 18:19:26
rhx: ulice bez aut, ženský v sukních, aparáty bez čipů, sem tam se skleněnou deskou... jó tak to bude vypadat v mym ráji
#40
Publikováno 9 duben 2008 - 20:14:05
#41
Publikováno 9 duben 2008 - 20:42:23
#42
Publikováno 9 duben 2008 - 21:10:21
PS: s fotokomorou se ti nic s vysokou pravděpodobností nestane, desky se polévají až před expozicí....takže pokud to chápu dobře - buď exponuješ nebo exploduješ.
#43
Publikováno 9 duben 2008 - 21:18:17
#44
Publikováno 9 duben 2008 - 21:20:35
#45
Publikováno 9 duben 2008 - 22:31:06
#46
Publikováno 9 duben 2008 - 22:33:41
#47
Publikováno 9 duben 2008 - 23:35:42
Buď rád, takhle ti aspoň zůstanou ruce, oči, normální obličej... a vůbec takový ty maličkosti, co si člověk pořádně ani neuvědomuje, že je mázkazil jsi mi radost, těšil jsem se na ohňostroj
#48
Publikováno 10 duben 2008 - 09:01:26
pane kolego, druhá polovina této formulace mi přijde naprosto klíčová, taková definitivní, jako je náš společný boj proti hodně dlouhým sklům a těm, co používaj bezohledně tu druhou technologii....takže pokud to chápu dobře - buď exponuješ nebo exploduješ.
prostě fotíš na film, protože nic dalšího už není a nikdy nebude
#49
Publikováno 10 duben 2008 - 13:57:19
#50
Publikováno 16 duben 2008 - 11:11:30
Jenda
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních