

Objektivy Yashica 124 mat a Rolleiflex
#1
Publikováno 21 duben 2008 - 21:16:15

#2
Publikováno 21 duben 2008 - 22:19:31

Moskvu mám taky, ale skoro s ní nefotím, takže významné reference nemám, ale co vím z doslechu, tak není vůbec špatná... (proto jsem ji onehdá taky koupil

Jinak co se týče první otázky ohledně clony, tak odpověd je nasnadě. Záleží, co požaduješ. Bud chceš malou hloubku ostrosti nebo velkou...
Pokud máš Rolleje, nemusíš si s kvalitou kresby dělat starosti. Snad jen, pokud bys clonil na f16, tam už jde kvalita výrazně dolů, ale to téměř u všech skel.
Co se mě týče, mám nejradši clonu f5,6 až f8. To dává rozumnou hloubku ostrosti, aby se při rychlém ostření člověk jakžtakž trefil a přitom to mírnou neostrostí pozadí dobře odpíchne hlavní motiv.
Navíc, pokud nefotiš hned, tak se ti svitek krapet prohne, což na přesnosti,resp. kresbě taky nepřidá, viz. vakuové kazety na hassiho od L. Kamaráda. Výše zmíněná clona už to prohnutí "pobere", takže se na kvalitě neprojeví.
No, ale zase já nefotím krajiny, takže je to zase jen a jen na tobě...
#3
Publikováno 21 duben 2008 - 22:27:03

#4
Publikováno 21 duben 2008 - 22:40:35
Super, děkuji
A na krajinu tedy bude nejlepší clona 8, že? Při ní by mělo být ostré téměř vše. Mám Yashicu, ale přemýšlel jsem nad Rollejflexem s xenotarem 2,8. Myslíš, že je lepší vzít případně planar 3,5?
NO, ostré, záleží taky kam zaostříš. Najdi si na netu kalkulačku hloubky ostrosti a uvidíš.
Jestli chceš fotit krajinu, tak nevím, proč volit světelnější verzi, která je akorát dražší. Planar a xenotar je to samý, akorát, že to první vyráběl Zeiss a to druhý schneider. Říká se, že Planar je o fous lepší, ale vsadím krk, že bys rozdíl nepoznal...
PS: co tě na yashice tak limituje, že chceš rolleje? Osobně si myslím, že pokud Yashicu zacloníš na F8-11, tak musí taky kreslit jak víno.
#5
Publikováno 21 duben 2008 - 22:49:11


#6
Publikováno 21 duben 2008 - 22:51:35
#7
Publikováno 21 duben 2008 - 22:51:50
Díky
to jsem chtěl slyšet. Takže do clony 11 a budu mít to samé jako rollej s tesarem
no, tak pořád nevím, co máš za yashiku, jestli jednoduchou "D" nebo 124 mat. Starší yashicy D se dělaly s tříčočkovým tritarem a ten byl dost slabý. Luxusnější mat124 měly tessary a ty byly při f11 rolleji určitě konkurenceschopné
#8
Publikováno 21 duben 2008 - 22:55:47
#9
Publikováno 22 duben 2008 - 00:02:36
Super, děkuji
A na krajinu tedy bude nejlepší clona 8, že? Při ní by mělo být ostré téměř vše. Mám Yashicu, ale přemýšlel jsem nad Rollejflexem s xenotarem 2,8. Myslíš, že je lepší vzít případně planar 3,5?
být vámi bych hlavně přestal řešit, jestli ten objektivu bude kreslit nejlépe na f/8 nebo f/5.6 nebo f/11.... zaclontě prostě tolik, abyste měl ostré to, co chcete mít ostré, a mačkejte spoušť.
myslím si, že s fotoaparátem by měl člověk tvořit - fotit. vytvářet obraz dle svých představ, komponovat.. zachycovat vše kolem sebe asi.... lidi, stromy, řeky, kameny a broučky a taky trávu a slunce a všechno tohle, možná i zdi.... a nebo s tím chcete fotit testovací obrazce?
#10
Publikováno 22 duben 2008 - 00:29:21
Super, děkuji
A na krajinu tedy bude nejlepší clona 8, že? Při ní by mělo být ostré téměř vše. Mám Yashicu, ale přemýšlel jsem nad Rollejflexem s xenotarem 2,8. Myslíš, že je lepší vzít případně planar 3,5?
být vámi bych hlavně přestal řešit, jestli ten objektivu bude kreslit nejlépe na f/8 nebo f/5.6 nebo f/11.... zaclontě prostě tolik, abyste měl ostré to, co chcete mít ostré, a mačkejte spoušť.
myslím si, že s fotoaparátem by měl člověk tvořit - fotit. vytvářet obraz dle svých představ, komponovat.. zachycovat vše kolem sebe asi.... lidi, stromy, řeky, kameny a broučky a taky trávu a slunce a všechno tohle, možná i zdi.... a nebo s tím chcete fotit testovací obrazce?

#11
Publikováno 22 duben 2008 - 07:00:25
Osobne vlastnim Minoltu Autocord a Rolleiflex 2.8F s Xenotarem. Jinak celkove vynikajici Autocord z meho srovnani ztraci na vsech clonach, ackoli prave tak od te f/11 se rozdil hleda hur, ale porad tam je. Nebojim se fotit klidne na f/16 nebo i f/22. U stredoformatu je to jeste vsechno v pohode, kinofilm by uz mel velky problem.
Ohledne Zeiss a Schneider objektivu u Rolleiflexu. Je to docela legrace... Kdyz jsem si kupoval meho Rolleie, tak jsem to docela resil a patral po netu a tak podobne. V zasade je to takovy klasicky flame mezi zastanci obou znacek. Pricemz prevladaji zastanci Zeisse, co se poctu tyka. Z toho taky plyne mnohe. Z hlediska historickeho je dulezite pripomenout, ze Xenotar byl do Rolleiflexu montovan puvodne a az pozdeji, kdy Zeiss dokazl splnit podminky, ze zacaly davat i Planary. Celkove mi prijde, ze okolo Zeiss objektivu se vytvoril jakysi opar z glorizujici mlhy, ktery neni opodstatneny. Vetsina vlastniku majici jak Planar, tak Xenotar, se naopak spise kloni ke Xenotaru. Jeho podani se jim libi vice. Osobne pokazde kdyz kouknu na certsve vyvolany negativ z Rolleiflexu, tak mi pada celist. Je to skutecne pohadka a investice nelituju. Navic prave fakt, ze vsichni chteji Planar nahrava Xenotarum. Jsou proste levneji k sehnani. Musim podotknout, ze predtim, nez jsem mel Rolleiflex, jsem se stejne padajici celisti koukal na negativy z Autocordu.
Kazdopadne at tak ci tak. Nezapomente, ze ze vseho nejdulezitejsi je dobre zaservisovany fotak!!! U dvouocek hlavne pozor na "giglani" predni standarty. Znaci to problem v podobe padu ci rany do ni. Kolmost osy objektivu na rovinu filmu je potom vice nez diskutabilni. Pozorne se podivejte na mezeru mezi telem a standartou, zda je vsude stejna. To same pripadne udery do zadni strany, kde je upevnena pritlacna deska filmu. A hlavne musite mit dobre sestelovane ostreni. Nestaci to seridit jen u nekonecna, to zas takovy problem neni. Ostreni musi byt serizeno v celem rozsahu a to uz znamena seridit spravne nejen vzajemnou polohu objektivu vuci sobe, ale i jejich ohniskove delky!!!
Pokud chcete Yashicu, radeji volte nejvysse model D s 4 clennym objektivem. U "vyssich" modelu sla pry kvalita rapidne dolu, co se tyka pouzitych materialu. Casto nektere dily vypadaji jako vystrizene z plechovky od piva... kouknete sem:
http://ikonrolliefle...com/page04.html
Pan neni jediny, ktery to zminuje

#12
Publikováno 22 duben 2008 - 07:37:51
Zkrátka, jestli máš zbytečnejch aspoň 10 tis. Kč a umíš to na íbeji, tak si kup rolleje, nebudeš zklamán.
Jestli tolik peněz nemáš, radši zůstaň u Yashiky, zklamán taky nebudeš.
A hlavně foť...
#13
Publikováno 22 duben 2008 - 09:02:17
#14
Publikováno 22 duben 2008 - 10:09:03
ostrosti pro Yashicu 124 G , Rolleiflexy dle typů optiky, jimiž jsou osazeny.
U Rolleiflexu 2,8 F je dokonale vyřešena vnitřní část komory , která svým
uspořádáním eliminuje rozptyl světla a vnitřní odrazy , způsobující ztrátu
kontrastu snímku . Pohled s otevřenou zadní stěnou do světelného zdroje
Vám mnohé napoví a vysvětlí mnoho potíží s dosažením optimální kvality
zpracovávaného filmu . U přístrojů typu P.six doporučuji před zkouškou k posouzení vnitřních odrazů raději tmavé brýle ! Erik
#15
Publikováno 22 duben 2008 - 10:52:42
Vážení kolegové , mohu Vám v případě zájmu poskytnout tabulky hloubky
ostrosti pro Yashicu 124 G , Rolleiflexy dle typů optiky, jimiž jsou osazeny.
U Rolleiflexu 2,8 F je dokonale vyřešena vnitřní část komory , která svým
uspořádáním eliminuje rozptyl světla a vnitřní odrazy , způsobující ztrátu
kontrastu snímku . Pohled s otevřenou zadní stěnou do světelného zdroje
Vám mnohé napoví a vysvětlí mnoho potíží s dosažením optimální kvality
zpracovávaného filmu . U přístrojů typu P.six doporučuji před zkouškou k posouzení vnitřních odrazů raději tmavé brýle ! Erik
no, stále platí, že hloubka ostrosti je funkce ohniska a vzdálenosti zaostření, netřeba žádných tabulek, tím spíše ne těch, které jsou od výrobce. Často bývají zavádějící. Ono totiž záleží na míře ostrosti, kterou člověk požaduje a která je pro něj "ještě ostrá" To se rozlišuje podle průměru rozptylového kroužku (anglicky circle of confusion)
řídil bych se tímto:
http://www.dobre-sve...dof.php?volba=1
nebo:
http://martyfoto.kbx.cz/ostrost.html
nebo:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
#16
Publikováno 22 duben 2008 - 11:20:41
/ o nichž jsem se v předchozím příspěvku pravda nezmínil /, vše je jinak .
Každý výrobce optiky má nastaven , jak je Vám jistě známo , výpočet na
jinou hodnotu rozptylového kroužku . Hodnoty se liší formátem , pro něž
je optika určena . Nejpřísnější hodnotu a toleranci má Leitz . Pokud Vás
zajímá třeba reportážní fotografie a přednastavujete si přístroj předem ,
uvedená tabulka se v praxi velmi hodí . Nechci se nijak vnucovat . Erik
#17
Publikováno 22 duben 2008 - 11:40:00
Vážený kolego , bez výhrady souhlasím , pokud však použijete předsádky
/ o nichž jsem se v předchozím příspěvku pravda nezmínil /, vše je jinak .
Každý výrobce optiky má nastaven , jak je Vám jistě známo , výpočet na
jinou hodnotu rozptylového kroužku . Hodnoty se liší formátem , pro něž
je optika určena . Nejpřísnější hodnotu a toleranci má Leitz . Pokud Vás
zajímá třeba reportážní fotografie a přednastavujete si přístroj předem ,
uvedená tabulka se v praxi velmi hodí . Nechci se nijak vnucovat . Erik
to každopádně, sám tu tabulku s rezervou používám

#18
Publikováno 22 duben 2008 - 12:30:50
#19
Publikováno 22 duben 2008 - 12:46:13
P-Six (myslím že i Praktica?) má z nepochopitelných důvodů vnitřek natřen lesklou barvou. Proto se Praktisixy vylepovaly čermným smetovým papírem, dělala to Druopta za 50 Kčs, pak bylo všechno v pořádku.
#20
Publikováno 22 duben 2008 - 12:58:45
#21
Publikováno 22 duben 2008 - 13:22:15
#22
Publikováno 22 duben 2008 - 13:31:07
Jenom je kvůli obtížné korekci optických vad nejde udělat světelnější, nejsvětelnější jsou asi 2,4 (?) ale i 2,8 nebo 3,5 už není to pravé. V krajinářské fotografii je to jedno, stejně se hodně cloní.
#23
Publikováno 22 duben 2008 - 13:39:20
#24
Publikováno 22 duben 2008 - 13:55:48
http://www.hevanet.c...ourcameras.html
Je to celkem znamy test.
#25
Publikováno 23 duben 2008 - 23:39:52
#26
Publikováno 24 duben 2008 - 06:17:18
#27
Publikováno 24 duben 2008 - 07:41:57
Kromě jednoho zimního dne, jsem ale neměla s těmito strojky žádné potíže...
Tím nechci trvrdit, že mají suprové zpracování, to rozhodně ne (mechanizmus převíjecí kličky je opravdu ...), ale slouží mi velmi dobře.
Asi také hodně záleží na tom, kolik toho má strojek za s sebou... a jak se s ním zachází.
Pár oděrek moje strojky mají, ale nepozoruju, že by se lak dál loupal. Yashicy nosím v měkké brašničce od Lowepra.
#28
Publikováno 24 duben 2008 - 07:58:37
Jsem rád že teprve teď se dozvídám jaký byla Yashica krám a ještě ošklivá a oloupaná. To by mě tenkrát mrzelo.



Myslím že jediný šmejd od Yashicy je Déčko s tříčočkovým objektivem. Takový objektiv (Mirar) měla Flexareta II.
#29
Publikováno 24 duben 2008 - 10:11:18
#30
Publikováno 24 duben 2008 - 11:01:26
#31
Publikováno 24 duben 2008 - 12:36:52
dizajnérský propadák ... vždyť všechny dvouoké zrcadlovky jsou na jedno kopyto - snad kromě šedivého flexaretu VII?
klička jak z nějaké hračky
vždyť je celkem stejná jako u Rolleie a Autocordu??
sovětskoidní vizáž
???
poslední verzi D
poslední verze D je ze stejné doby jako 124G, proč myslíte že 124G je z bakelitu a vaše déčko železný?
spřažené převíjení s natahováním závěrky by mne těžce iritovalo
prosím vás, čím ještě fotíte? Převíjení spojené s natahováním závěrky se používá už od roku 1924.
K druhému příspěvku: D NIKDY neměla nic lepšího než tříčočkový triplet. Flexaret měl takový objektiv a podobnou technickou úroveň jako Yashica D v letech 1948 až 1950, to už je dávno.
ALE CO MĚ HLAVNĚ ZAUJALO:
Proč myslíte že existuje mánie 124G? Já jsem se jí za rozumnou cenu půl roku nemohl zbavit, když jsem potřeboval peníze na Bronicu. Ani Rolleiflexu. Každý chce digitál a tohle je pro většinu lidí muzeum.
#32
Publikováno 24 duben 2008 - 13:09:42
a ani s posledním nesouhlasím. Když jsem kdysi prodával minoltu autocord, tak mi lidi málem utrhli ruce. Holt není tlr jako tlr...
#33
Anonymous
Publikováno 24 duben 2008 - 13:24:05
dizajnérský propadák ... vždyť všechny dvouoké zrcadlovky jsou na jedno kopyto - snad kromě šedivého flexaretu VII?
sovětskoidní vizáž
???
poslední verzi D
poslední verze D je ze stejné doby jako 124G, proč myslíte že 124G je z bakelitu a vaše déčko železný?
K druhému příspěvku: D NIKDY neměla nic lepšího než tříčočkový triplet. Flexaret měl takový objektiv a podobnou technickou úroveň jako Yashica D v letech 1948 až 1950, to už je dávno.
ALE CO MĚ HLAVNĚ ZAUJALO:
Proč myslíte že existuje mánie 124G? Já jsem se jí za rozumnou cenu půl roku nemohl zbavit, když jsem potřeboval peníze na Bronicu. Ani Rolleiflexu. Každý chce digitál a tohle je pro většinu lidí muzeum.
Naprosto souhlasím s Premou. Při porovnání verze D(MAT) a 124G na mě působí D daleko solidnějším dojmem.
Add Yashica D a objektivy - opravdu jsou verze s tříčočočkovým Yashikorem a čtyřčočkovým Yashinonem - stejným jako v modelech MAT, 124, etc.. V inzerátech si lze povšimnout, když prodávající vypíchne přítomnost Yashinonu u "D" jako pozitivum. U inzerátu, kde není uvedeno, o jaký objektiv se jedná, bývá zhusta právě "neblaze proslulý" Yashikor.
#34
Publikováno 24 duben 2008 - 13:32:39
to bych nesouhlasil

osobně například jedu pozítří vlakem asi tak 150 km tam a zase zpátky pro jednu dvouokou zrcadlovku
nechceme ji svěřovat poště
poslední kapka byla ZNOVA po další opravě zaseklá spoušť u flexarety, kterou jsem měl celkem rád, ale kde je potom ten rozhodující okamžik, když se sekne spoušť

#35
Anonymous
Publikováno 24 duben 2008 - 13:39:31
Každý chce digitál a tohle je pro většinu lidí muzeum.
to bych nesouhlasil![]()
osobně například jedu pozítří vlakem asi tak 150 km tam a zase zpátky pro jednu dvouokou zrcadlovku
nechceme ji svěřovat poště
poslední kapka byla ZNOVA po další opravě zaseklá spoušť u flexarety, kterou jsem měl celkem rád, ale kde je potom ten rozhodující okamžik, když se sekne spoušť
Copak to bude, že jsem tak smělý? Yashica, Autocord nebo Rollei? Tipuju Yashicu D, už jen kvůli Předsedovi.

#36
Publikováno 24 duben 2008 - 13:41:17
#37
Publikováno 24 duben 2008 - 13:46:06
Každý chce digitál a tohle je pro většinu lidí muzeum.
to bych nesouhlasil![]()
osobně například jedu pozítří vlakem asi tak 150 km tam a zase zpátky pro jednu dvouokou zrcadlovku
nechceme ji svěřovat poště
poslední kapka byla ZNOVA po další opravě zaseklá spoušť u flexarety, kterou jsem měl celkem rád, ale kde je potom ten rozhodující okamžik, když se sekne spoušť
Copak to bude, že jsem tak smělý? Yashica, Autocord nebo Rollei? Tipuju Yashicu D, už jen kvůli Předsedovi.
střední cesta
autocord
předsedovi to snad nějak vysvětlím

#38
Publikováno 24 duben 2008 - 17:31:16
#39
Publikováno 24 duben 2008 - 19:52:51

snad máte pravdu a je to propastný rozdíl. ale já mám teď spíše problém kde sehnat peníze na nový Canon, s filmem už bych se bohužel neuživil. Ale hezké foťáky to byly. Leica, Contax, Rollei...
#40
Publikováno 25 duben 2008 - 08:54:31
#41
Publikováno 25 duben 2008 - 09:22:41
S Yashicamatem 124 G i Rolleiflexem 2.8 F jsem byl moc spokojen, ale potřeboval jsem peníze na DSLR Canon, to je můj nezbytný pracovní nástroj a musel jsem všechny filmové foťáky prodat.
Jsem už starý konzervativní člověk, červeného světla a vůně chemikálií se nechci tak úplně vzdát, ale pro radost, na moje amatérské fotografování mám už jen jediný foťák na film, jednoduchou Bronicu SQ-B (6x6).
Žádný velký zázrak, čtenáři by mi to tady pohaněli jako 124G, má kličku jako dětské hračky, je sovětoidně černá, designerský propadák, převíjení spojené s natahováním závěrky a další hříchy, je to hodně zjednodušená verze Bronicy SQ-Ai, žádný Hasselblad, ale mě se líbí a stačí mi.
#42
Publikováno 25 duben 2008 - 10:06:38


Jako u TLR tak i u jinych trid fotoaparatu existuji fotaky vyrobene ciste jako "spotrebni zbozi". Naplanovany jim byl relativne kratky zivot a nebyly urcene k opravam. Pak take existuji fotoaparaty, ktere nas pravdebobne vsechny preziji...
Osobne bych do prvni katagorie priradil prave tu Yashicu Mat 124G. Neberto to jako urazku. Urcite muze dobre slouzit pri slusnem zachazeni a negativy poskytne urcite taky dobre, ale profesionalni pristroj, ktery snese hrubsi zachazeni to asi neni. Ostatne i Rolleiflex vyrabel ciste amaterske spotrebni stroje jako treba Rolleiflex T. Proste to tak je jako se vsim zbozim.
#43
Publikováno 25 duben 2008 - 11:10:43
#44
Publikováno 25 duben 2008 - 12:36:48
Rolleiflex 2.8 F z bazaru jsem měl asi 3 roky. Pochází z roku 1978. Stále je funkční, má ale selenový expozimetr který už měřil špatně, používal jsem ruční expozimetr.
Rolleiflex T z roku 1975 má můj bratranec ve Vídni, dělal s ním svatby a atelierpové portréty, pasové fotky atd. 30 let bez bez závad. Teprve nedávno si koupil EOS 1Ds.
Nevím jak se pozná amatérský a profesionální foťák. Nevím proč je Yashicamat amatérský a Yashica D profesionální.
U digitálu profesionální aparát poznám, je hrozně těžký a za hodinu mě z něj bolí za krkem.

#45
Publikováno 25 duben 2008 - 13:01:50
#46
Publikováno 25 duben 2008 - 13:13:03
kdyžtak mě umlaťte, ale proč všichni chtěj poválečnej rolleiflex, když předválečný stojej pětinu a službu udělaj stejnou? napadá mě akorát výhoda ve světlejšim objektivu, ale to je asi tak všechno
a tak ja jeden mam, ale nejak nevim - je to uz takovy starecek se slepym zrcatkem, s casy chodicimi vselijak. Proste ten vek uz je hodne znat. A muzu si taky bouchnout?

#47
Publikováno 25 duben 2008 - 13:16:53

stačí nechat pokovit zrcátko a vyčistit závěrku a můžeš zas fotit... tohle tě výjde na litra a to samí by se mělo dělat s každym foťákem, kterej má za sebou 10 let... v praxi tak těch 25. a až mi tohle někdo vyvrátí, tak si můžeš bouchnout

#48
Publikováno 25 duben 2008 - 13:50:06
měl jsem Yashicu mat 124, mám Moskvu 5 a za Rolleie můžu porovnat s Rolleicordem Vb, kterýžto je osazen Xenarem 3,5/75 (pravděpodobně totéž co Tessar). Jednoznačným vítězem co se optické kvality týká byl Rolleicord, rozdíl oproti Yashice byl při zvětšení na 30x40 jasně patrný - ovšem porovnáváno lupou pod zvětšovákem, při normální pozorovací vzdálenosti zvětšeniny by to asi vypadalo dost podobně. Yashicu jsem nakonec prodal, neb mi vadilo její chování v protisvětle, neměl-li jsem "slunce v zádech", bylo zle (k podobnému závěru se dopracoval i recenzent zde : http://www.paladix.c.../yashica-d.html )
Výsledky z Moskvy 5 jsou oproti Yashice a Rolleicordu veskrze průměrné, ale možná jsem neměl štěstí na kus, rozpyl kvality sovětské výroby byl údajně značný, výsledek patrně dost závisel na náladě pracujícího lidu a dostupnosti samohonky...

Jinak, nebylo-li to tu ještě, tu je srovnání rozlišení středoformátových objektivů (včetně Xenotar x Planar) :
http://www.hevanet.c...MF_testing.html
#49
Publikováno 25 duben 2008 - 13:50:15
Teda, já žádný peníze nemám. Byl bych rád kdyby mi někdo dal zadarmo starou Leicu, Contax, Rollei, Exaktu, ale za peníze bych si předválečný aparát už nekoupil. Vždyť to už je staré 70 až 80let - pane jo.
#50
Publikováno 25 duben 2008 - 14:05:21
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních