Přejít na obsah


Fotka

Rollei Retro 100 zpracování v D76 a R09


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
27 odpovědí na toto téma

#1 Lavicka

Lavicka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 143 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 9 květen 2008 - 07:59:29

Prosím o doporučení a zkušenosti ohledně zpracování filmu Rollei Retro 100 ve vývojkách D76 a R09. Děkuji. PL
  • 0

#2 Lavicka

Lavicka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 143 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 9 květen 2008 - 08:20:14

Ještě dodatek - "internetovou" tabulku s doporučením jsem našel na stránkách maco-photo.
Takže prosím o vlastní doporučení a zkušenosti. Děkuji. PL
  • 0

#3 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 9 květen 2008 - 08:24:35

Myslím, že o tomto filmu bylo kdysi psáno v příloze P-lifu o černobílé fotografii, až přijedu domů, podívám se a dám vědět.
  • 0

#4 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 9 květen 2008 - 10:45:06

zpracovávam právě první dodávku svitků i kina. poznatky sou v něčem překvapující. vydrž, večer nebo zítra to trochu rozepíšu...
  • 0

#5 Lavicka

Lavicka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 143 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 9 květen 2008 - 11:11:27

Vydržím. V pondělí jsem podlehl pokušení a koupil u Škody 2 tyhle kinofilmy, ale ještě jsem je nedal do foťáku. Ty vývojky uvažuji kvůli tomu, že mám otevřený půllitr R09 a právě rozmíchané 3,8 balení D76, což je pro mne u obojího docela nadlouho. PL
  • 0

#6 misok

misok

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 květen 2008 - 19:10:45

mam pocit ze Retro 100 = Agfa APX 100 (pardon ak kecam).. a ten je v kombinacii s rodinalom velmi oblubena klasika. mne to vzdy davalo peknu 'uslachtilu trpitivost'. apx 100 @ 64-80. rodinal 1+ 75, 13 min.. alebo hodinovy stand 1+100.
  • 0

#7 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 9 květen 2008 - 20:57:05

jo, mělo by to bejt tak, jak řiká kolega (s tim apx), ale pozor, začínam mít nevodbytnej pocit, že to platí jenom pro kino. tam mně to taky všechno tak nějak agfácky vychází a je to krásný - dlouhý, jemný a brilantní. přitom současně lehce krémově retro a rozzářený vysoký světla navrch. u svitku sem se vovšem poměrně dost natrápil, než sem tam teda nalil rodinal. pak už taky dobrý. s amalokem mi nějak mrcha nespolupracuje, je to strmý, špatně se to všechno vovlivňuje a řídí, de to tak nějak proti sobě, nemá to toleranci klasickejch emulzí k dotahování časama, teplotama, sem tam nepřesnost - přijde mi to skoro jako hodně zdivočelej té krystal (v tý nerobustnosti, charakter je samozřejmě typickej) - prostě vyžaduje prezicní práci. berte to maličko s rezervou, sou to všechno zatim jenom takový negativní spekulace a je možný, že na pozitivu bude všechno jinak, jak píše vedle ve vlákně pentaxista. začínam bejt na to čtení z negativu pomalu už vopatrnej. různý filmy se při zvětšování nakonec chovaj dost jinak
  • 0

#8 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 9 květen 2008 - 21:40:38

Tak jsem našel tu tabulku z PL :
ID 11 stock , 400 ASA - 14 min.
D-76 stock , 200 ASA - 10 min.
400 ASA - 14 min.

ještě je tady odkaz na LP Supergrain (MACO) 1:7 100 ISO 9-13 min.
200 ISO 10-14 min.
400 ISO 11-14 min.
800 ISO 14-18 min.
1600 ISO 18-22 min.
3200 ISO 23-26 min.
6400 ISO 29-32 min.
Kodak X-Tol 1+2 200-400 ISO 24-29 min.

a dokonce nižší citlivost v LP CUBE XS 1+4 (MACO) :
25 ISO 20-22(24 C)
50 ISO 21-23(24 C)
100 ISO 22-24(24 C)
200 ISO 23-25(24 C)

Teda film od 25 - 6400 ISO (ASA) to jsem ještě nezpracovával, těším se na reference.

Bob Novák - Meriamon
  • 0

#9 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 9 květen 2008 - 22:08:08

to sis bobe, ale poplet retro s ertrojkou, žejo... 8-O
  • 0

#10 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 květen 2008 - 19:07:20

Tak to asi jo, neznám ty filmy a myslel jsem, že R znamená retro. Ale snad to moje psaní bude i tak k něčemu dobré.
  • 0

#11 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 10 květen 2008 - 20:14:22

Rollei Retro 100 bude asi odpovídat filmu Agfa APX 100
zkus časy pro svou vývojku pohledat zde

Od té doby, co Agfu 100 exponuji na ISO 50, vychází mi expozice vcelku korektně.
  • 0

#12 bitovod

bitovod

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 480 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 11 květen 2008 - 10:54:45

Ano, Rollei 100 Retro se chová jako Agfa APX 100, Retro 400 jako APX 400. Srovnával jsem i datasheety a sedí to od spektrální citlivosti přes časy po tloušťku jednotlivých vrstev filmu. Takže je koupu jako APX a nestěžuju si.
  • 0

#13 gvibzz

gvibzz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 3

Publikováno 30 červen 2008 - 16:30:57

Na cestě mám dva kousky rollei retro 100 (kino). Chtěl bych vyzkoušet volat v rodinalu 1+50. Doporučujete ze startu exponovat jako iso 100, nebo raději trochu přeexponovat? Předpokládejme ploché exterierové osvetlení, ostré zrno a celkově dobrou hranovou ostrost, pěknou škálu.
Jsem to ale skromný člověk :wink:
Díky za poznatky, pokud nějaké budou.
  • 0

#14 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 30 červen 2008 - 20:55:42

zrovna agfapany bejvaj tradičně doporučovaný na 80 a 320... já to tak alespoň dělam a osvědčuje se mi to
  • 0

#15 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 388

Publikováno 1 červenec 2008 - 09:08:14

Na cestě mám dva kousky rollei retro 100 (kino). Chtěl bych vyzkoušet volat v rodinalu 1+50. Doporučujete ze startu exponovat jako iso 100, nebo raději trochu přeexponovat? Předpokládejme ploché exterierové osvetlení, ostré zrno a celkově dobrou hranovou ostrost, pěknou škálu.
Jsem to ale skromný člověk :lol:
Díky za poznatky, pokud nějaké budou.


požadavky úplně normální, každej bysme si přáli mít takovej výsledek :lol: a na každým filmu :lol:
osobně teda s plochým osvětlením a hranovou ostrosní dost zápasím :wink:
(kinofilmy)
a exponovat na 80 je hezké, ale jak se to dá kontrolovaně zařídit v manuálním režimu, kdy jsou možnosti po 0,5 ev? snad jen "příklonem" - když je to mezi, tak na tu správnou stranu
  • 0

#16 gvibzz

gvibzz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 3

Publikováno 1 červenec 2008 - 17:30:18

Tak já tedy zkusím exponovat jako 80ku. Pokud to nepoletí do koše poreferuji.
Díky.
  • 0

#17 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 388

Publikováno 2 červenec 2008 - 09:33:37

Spíš, než na přesným nastavení iso po třetinách záleží na měřících zvyklostech fotografa a způsobu měření kamery. Někdo měří odražené světlo, celoplošně, nebo se zvýrazněným středem. Bez úprav. Další použije stejný způsob, ale kameru vždy namíří tam, kde by rád korektní expozici (vyloučí tím vliv oblohy například). Oba nastavují manuálně. Jiný měří bodově, na vybrané místo (místa). Nastaví manuálně, nebo použije blokování expozice v režimu Av. Někdo má chytrou plastovou kameru, co má v režimu Av knihovnu záběrů a umí ignorovat bodové zdroje světla, ví, že obloha je nahoře atp. - tam to přesné nastavení iso má smysl, už proto, že umí nastavovat i "mezičasy" - to zn. třeba 1/20 sec. Hádám, každá kamera s režimem Av a elektronickou závěrkou ty časy nastavuje takto.
Další koukne na slunko, na domy kolem a nastavuje od oka.
Pro první seznámení s filmem bych volil nekomplikované světelné podmínky a měřil pozorně, lhostejno, jestli kamerou, nebo externím expozimetrem.
Proti tabulkám bych na začátku film volal míň a nebál bych se ho střihnout potmě aspoň na dva díly a volat různými časy ve dvou tancích. Naposledy si mi podařilo film střihnout přesně v mezeře = nepřišel jsem ani o jeden záběr! :lol:
ale to je náhoda i když náhody vlastně nejsou, tak nevím...
  • 0

#18 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 6 říjen 2008 - 00:31:01

přátelé, prosím o radu. po druhém debaklu se svitkem Rollei Retro 100 mám nutkavý pocit zmaru. tentokrát dopadl obzvláště blbě jen jeden ze dvou (bůh ví proč, měřím skoro pořád stejně) ale už mne to trošku točí.

přesně jak píše můj temný bratr výše...mám pociz hodně zdivočelého T-krystalu, strmého jak sviňa (tak nějak si představuju Fomu 200 v celé své kráse). voláno zatím Rodinal (katastrofa úplná) a Adolux ADX (katastrofa poloviční/dvoutřetinová.) stejně volaná kina APX100 dopadla poměrně korektně...na to že jsem jednou exponovat na 200 a vzpomněl si na to až při ustalování...přímo špičkově

nějaký tip?

ještě přinejhorším postupně vyzkouším XTol, A49, AM20, AM74, HC110, Microphen, Rollei Low Speed a D76, ale že by se mi chtělo...to moc ne :-)( mám pocit že něco dělám POŘÁDNĚ blbě :lol:
  • 0

#19 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 6 říjen 2008 - 07:57:10

v tuhle chvíli mě napadá jediný - přeexpo a podvo... vobojí lehce, snad :lol:

jaký bylo ředění rodinalu u toho svitku?
  • 0

#20 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 388

Publikováno 6 říjen 2008 - 09:40:35

volal jsem svitek dvakrát - jednou s am 20 a to je nějaké zapeklité
podruhé v rodinalu - dobrodružně - vysvětlím:
apx a rodinal - kouknu do datalistu a vidím při 1+50 volej 17 minut!
bylo mi to dlouhý, ale budiž
volám třetí minutu a furt mi něco hlodalo hlavou, vzpomínám na jedno kino, jsem takhle volal před půl rokem a bylo to asi kratším časem.... tak honem, tank do hluboký misky s sebou i hodiny, cestou překlápět k počítači a ptát se digipravdy a co tam píšou - 13 minut
uff!
tak jsem to dal těch třináct minut a výsledek standardní, na takovým svitku mívám něco venku, něco interiér, jídelna a samoobsluha - snímky kradmo, pak já sám ve skladu zářivka
všechno to tam bylo
koukám znova do data listu a těch 17 minut je asi pro 160 asa, nebo při ředění 1+50 dosáhneme krytí na tuhle citlivost?
je mi to takové zmatené= u nás v sekci "ke stažení"

tady
  • 0

#21 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 6 říjen 2008 - 11:52:28

chlapi a nevychází vám časy volání podobně jako u fomy (oba filmy exponované na iso 50)?
  • 0

#22 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 6 říjen 2008 - 12:28:14

v tuhle chvíli mě napadá jediný - přeexpo a podvo... vobojí lehce, snad :oops:

jaký bylo ředění rodinalu u toho svitku?


jo, nad tímhle jsem také uvažoval...jen mi bedna nebere proč mne zlobí tak svitek.... jo, zdá se mi že podložka je mírně jiná než u kina APX100.

rodinal to byl 1+50...
  • 0

#23 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 388

Publikováno 6 říjen 2008 - 13:02:59

chlapi a nevychází vám časy volání podobně jako u fomy (oba filmy exponované na iso 50)?

fomu dávám do amaloka74 a exponuju na 100 i rizikem malého nekrytí do hlubších tmavých partií
používám nyní reportážním způsobem ve dvojvočce a po deseti svitcích se to zdá být takové "hodné na fotografa" což na ulici s měřením externím expozimetrem každý ocení
ale je to kombinace dávající měkčí výsledek, což není na každé téma vhodné
jestli se pomatuju, tak foma 100 v rodinalu kolem 7 minut souhlasí a včera jsem zkoušel ten apx 100 při stejným ředění a někde kolem těch 12-13 minut to bude správně
tak se zdá ty časy vycházejí rozdílně
  • 0

#24 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 7 říjen 2008 - 08:59:49

hm, hm, mně se u x-tolu ty časy při ředění 1+1 hodně blíží - rozmězí 1m až 1,5m
  • 0

#25 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 312

Publikováno 22 duben 2010 - 19:49:05

http://www.digitaltr...nal_Leaflet.pdf

APX100,400
Retro 100,400 ???
  • 0

#26 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 23 duben 2010 - 06:02:15

APX100,400
Retro 100,400 ???

To jsem z toho daněk.

Bylo výrobcem sděleno a mnohokrát odzkoušeno, že RR 100 = APX 100. Rollei to nevyráběl, řezalo se to přímo z velkých rolí od Agfy. Svitek se řezal ze stajných rolí jako kino, proto se kroutil. Zásoby nakoupené od Agfy jsou už dávno spotřebované a RR 100 se nevyrábí.
Totéž RR400, taky už se dávno nedělá. Nahradil jej RR400S, který se mu ani vzdáleně nepodobá, je to úplně jiný film. Také místo RR100 je dnes RR80S. Původní RR byly klasické, nezáludné, dobře zpracovatelné filmy. Ty nové s "S" se chovají úplně jinak, je obtížné je uspokojivě vyvolat. Bylo diskutováno ve vlákně Rollei Retro 400.
  • 0

#27 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 312

Publikováno 23 duben 2010 - 19:56:28

Mám ještě asi 20 svitků RR100 a méně 400. Bojoval jsem s nima jako s Acrosem. Zatím nejlepší výsledek:
Rollei Retro 100@64 Rodinal 1+24 20stC 7:30 tedy PODLE NORSKÉ TABULKY - výsledek je "ideální" pro PRO DIFUSNÍ SVĚTLO ZVĚTŠOVÁKU!!!
Zvětšoval jsem z 6x9 (Fujica GSW) delšími časy (s kompenzací S-jevu) na Ilford X-Press 24x30, bez filtrace, APO Rodagon 105mm, volal v GD-L 1+4 a Neutol NE.
Scéna "plochá" - rozsah 4EV. Velmi "dlouhé", stíny i světla prokreslené, zrnitost zanedbatelná (i při výřezu z 10ti násobného zvětšení ?!), zrno ostré.
Takže má-li někdo ještě zásoby, nemá vyzkoušeno a nechce se mu experimentovat, lze použít tohle.

Kombinace Rodinal a Retro 100 je stejně "záhadná", jako Acros... Výrobce Rodinalu (original) udává jiné časy, producent filmu také, z diskuzních fór lze vyčíst neuvěřitelné věci, Digitaltruth poznamenává "starou variantu filmu" a (patrně nějakou novou... byla vůbec?), Agfa (viz předchozí příspěvek) do toho vnáší rovněž "veselo"...
U mě: Pro běžnou scénu a difusní světlo zvětšováku je ředění 1+24 (nebo 1+25) výhodnější, než 1+50. Překlápění výhodnější celou první minutu a poté 5-7sec. co půl minuty. Presoak u mě neměl významný vliv na výsledek (u Rollei R3 bych jej ale zcela jistě nevynechal!).
U světelně složité scény bych asi volil "semi-stand" vyvolávání - jistě ne zcela bez pohybu.

  • 0

#28 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 26 duben 2010 - 06:07:25

Rollei Retro 100@64 Rodinal 1+24 20stC 7:30

To jen potvrzuje moje předchozí sdělení. Včera jsem volal APX100 úplně stejně.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních