V komoře dobrý, ráno tmavý - pomoc pro začátečníka
#1
Publikováno 20 květen 2008 - 12:57:08
Po několika letech jsem se konečně odhodlal a oprášil zvětšovák a vrhl se na pozitivní proces v temné komoře.
Trochu jsem četl tady na fóru a na příbuzných webech a vzdělával se, takže expozici stanovuji na základě proužkové zkoušky a pak vyvolávám cca 2min ve vývojce (Fomatol LQN). Při proužkové zkoušce a pak na finální fotografii je v temné komoře tonalita fotografie v pořádku, ale po vyprání, druhý den ráno jsou všechny fotografie moc tmavé.
Nevím, jestli se mi to jenom zdá, nebo je problém v něčem jiném. Dva večery po sobě jsem vyvolával, druhý večer jsem se rozhodl dělat ty zvětšeniny o fous světlejší..ale stejně druhý den byly zase tmavý.
Zvětšuji z kinofilmu, zvětšovák je Axomat 4 s Belarem 50mm, vyvolávám v noci v místnosti s roletama, bezpečný osvětlení je červená žárovka (Orwo?) zašroubovaná v lustru. Vývojka 20-21 stupnu Fomatol LQN, přeruším ve vodě s trochou octu, ustaluju ve Fomafixu. Zvětšoval jsem na Fomabrom normální gradace 13x18cm. Pral jsem to pak v lavoru cca 0,5 tekoucí vodou.
Jaké jsou možné příčiny toho ztmavnutí, nebo jsem se možná zbláznil, protože v komoře ty fotky vypadaj dobře a ráno si trhám vlasy z hlavy, co jsem to vyrobil...
Ty Fomabromy jsou teda prošlý, ale už jsem na ně předtím dělal..a takhle tmavý to nebylo. Jo taky když vyvolám fotografii, přeruším ji v ty octový vodě, pak ji hodím do ustalovače a cca za půl minuty rozsvítím, abych se podíval na výsledek, nebude chyba v tomhle? Na prohlížení mám nad stolečkem s miskama na parapetu takovou malou stolní lampičku, která má halogenovou žárovku 20W, možná že je to moc silný světlo a pod ním se zdá, že fotky nejsou tmavý a pak když se na to mrknu druhej den na denním světle, tak to tmavý je.. já nevím...
Co si o tom myslíte?
Hynek
#2
Publikováno 20 květen 2008 - 13:02:32
#3 Anonymous
Publikováno 20 květen 2008 - 13:07:38
#4
Publikováno 20 květen 2008 - 13:15:01
#5
Publikováno 20 květen 2008 - 13:18:10
#6 Anonymous
Publikováno 20 květen 2008 - 13:27:11
Doporučuji používat místo oranžového bezpečného osvětlení bezpečné osvětlení světle zelené. Nepřidává na kontrastu a celkově lze říci, že obraz, vypadající při něm správně, vypadá správně i na denním světle. To není jen tvrzení z knih, ale poznatek v praxi ověřený.
Bohužel ale není zelené světlo vhodné pro multigradační fomácké papíry. Pokud by tazatel pokračoval v komorničení, je velká pravděpodobnost, že k nim "dospěje".
Osobně nejraději používám červenou žárovku do stropního světla. Dává nejlepší osvětlení po celé komoře. Po pokusech s aladinkou se zeleným filtrem, LED osvětlením(ať už s odrazem od stropu nebo bez), vychází ta žárovka daleko nejlépe. Ostatní zdroje světla dávaly buď příliš směrové světlo nebo nedostatečné(pro mě). Ale to už je mimo téma.
#7
Publikováno 20 květen 2008 - 14:17:39
#9
Publikováno 20 květen 2008 - 14:26:42
#10
Publikováno 20 květen 2008 - 14:46:15
#11
Publikováno 20 květen 2008 - 14:56:30
Pomůže vám jedině zkušenost a častá praxe, teprve pak dokážete odhadnout správnou systost ve světle komory tak, aby to ve finále bylo správně.
A to si předtím musíte rozhodnout, při jakém světle budete zvětšeniny prohlížet, není to jedno, jinak vypadají při denním silném světle u okna a jinak při žárovce večer, u barevných fotek z labu jsou rozdíly také, ale hlavně v podání barev.
Takže když budete mít jasno v osvětlení k prohlížení, můžete ladit sytost. Tohle má význam jen u některých typů fotek, hlavně s hlubokými stíny. Při špatném světle k prohlížení přestanete vnímat jemné odstíny v nejtemnějších částech obrazu, takže fotka se jeví jako nadměrně tmavá. Záleží na tom, jaký máte vkus. Někomu se totéž zdá už příliš tmavé, jinému právě přesně jak to má být.
Jinak u papírů Fomaspeed lesk je to tak, že v temné komože se to zdá tmavé, po rozsvícení ve vodě méně syté, ale usušením systost mírně stoupne, více ve světlech, méně ve stínech.
Prakticky doporučují příliš nad tím nebádat, raději často opakovaně zvětšovat, až získáte správný odhad na vaše podmínky. Tohle má smysl jedině tehdy, budete-li mít standardizované (přiměřeně) podmínky osvětlení temné komory a podmínky prohlížení, jinak je to nekonečný proces.
Hlavně to nevzdávat, zlepšení po čase nastane.
Proužkové zkoušky nedělám, ale před každým snímkem dělám kontrolní finální zkoušku na kousek papíru, a tu opakuji tak dlouho, až je to OK. Většinou stačí 1-2 finální zkoušky. A po několika prvních fotkách se na to raději podívám na světle, abych se ujistil, že mne nešálí zrak a není to všechno mimo, což se i tak občas přihodí. PL
#12
Publikováno 20 květen 2008 - 21:08:14
#13
Publikováno 20 květen 2008 - 21:14:57
K tomu tmavnutiu, nepoužívam žiadne také sofistikované spôsoby pri prúžkových skúškach ako niektorí kolegovia zmieňujú(denné svetlo...žiarovka patričnej teploty atď). Po pár pokusoch som sa bez próblem naučil odhadnúť o koľko bude asi finálna zväčšenina tmavšia a jednoducho skrátim čas oproti tomu, čo sa mi zdá na skúške ideálne... o koľko (%) presne nepoviem...tak nejak pocitovo..chce to len trochu cviku a pár zničených papierov
#14
Publikováno 20 květen 2008 - 21:23:28
Protože ještě nemám za umělého světla ten správný odhad, zvětšiju pokud možno ve dne, resp. snažím se udělat proužkovky ještě v době denního světla. Proužkovky nechám uschnout, a potom teprve na denním světle vyhodnotím - podle uschlé proužkovky volím čas pro zvětšeninu.
#15
Publikováno 20 květen 2008 - 21:59:49
Karel2kouril: není to uschnutím papíru. Pak by to co říkáš byla pravda. Oni ty baryty během schnutí jakoby "dojdou" a ve finále je fotka tmavší než při zkouškách. Když je znova namočíš, třebya na vypínání už jsou stejný. Jak jsem napsal výše, dělám jen na Fomy a je to dost markantní, nevím jak jiné papíry.
Nechci se hádat, ale mokrá fotka mi přijde skoro vždycky světlejší, jak suchá, nicméně, nijak zvlášť to nezkoumám - taky vyhodnocuju mokré zkoušky s tím, že čas pak o +- jedno osvitové číslo zkrouhnu a vychází to akorát. A když mi na výsledku obzvášť záleží, tak fénuju...
Každopádně, když to není schnutím, tak bych prověřil to ustálení/praní. Nebezpečné osvětlení by to být němělo - to by bylo vidět už na mokré fotce.
#17
Publikováno 21 květen 2008 - 07:44:44
Tak já teda zkusím sehnat žárovku pro denní osvětlení do komory (bohužel nemůžu používat fotokomoru ve dne jednak protože místnost používáme a taky jsou ty plastový rolety průsvitný) abych měl lepčí odhad jak to bude vypadat za denního světla.
Ty zkoušky s tím sušením mi připadají dost složitý, nebo spíš teda časově náročný, ale zkusím to udělat jednou pro každý druh papíru, abych zjistil tu dobu o kterou je třeba zkrátit expozici..
Jak vidím chce to hlavně dělat a dělat..a učit se...kdysi dávno jsem dělal na bromy, ale nikdy jsem si tohle ztmavnutí nevšiml..to jsou věci..
TO: pingon jo toho vlákna jsem si všiml až když jsem poslal dotaz...
Máchat fotky budu asi až příští týden, takže až to bude hotový dám vědět jak to dopadlo..
Hynek
#18
Publikováno 21 květen 2008 - 10:00:01
je to rukama
chce to trpělivost a zkoužky sušit a sem tam ubrat osvitový číslo, jak bylo řečeno
ono to "dojde"
#19
Publikováno 21 květen 2008 - 11:46:45
Taky mnohem rychleji postoupíte přes tuhle počáteční proglematickou fázi, kdy ještě nemáte ten správný odhad.
Sušit proužkové zkoušky znamená extrémní nároky na stabilizaci celého procesu, a to podle mne není dost dobře možné v domácích provizorních podmínkách. Někdo to třeba zvládne, ale já to takhle složitě neřeším.
Vždycky dělám zkoušky až těsně před, na fotky se podívám vždycky po pár hotových kusech, a finální rozdíl mezi nevypranou a vypranou fotkou odhadnu. Když se spletu, nastane koš a třeba i další pokus.
Ale jeden den třeba udělat zkoušky, druhý den to vyhodnotit, třetí den udělat finální kopie, to je pro mne nezvládnutelné, nemám tak standardní a stálé podmínky v kmoře, ani nehovořím o stabilitě roztoku vývojky. Já to beru celé jako zábavu, ne jako laboratorní výrobu. PL
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních