Přejít na obsah


Fotka

Zvýšení kontrastu-čemu dáváte přednost ?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
16 odpovědí na toto téma

#1 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 22 květen 2008 - 11:04:57

Zdravím,ne,že bych s tím měl nějaký podstatný problém,mám určité kombinace ,které mi vyhovují,ale rád bych věděl,čemu při nutnosti zvýšení kontrastu nekontrastní scény dáváte přednost.Volíte raději push s jemnozrnější vývojkou,nebo máte radši nominál s Rodinalem 1:25,nebo to v exteriéru fest filtrujete,něco úplně jiného ? Oba první postupy jsou většinou dostatečně účinné,ovšem nikdy jsem neporovnával,jak by tatáž scéna vypadala po zpracování jednou tím a podruhé oním způsobem.Nemám namysli extrémně rychlé filmy,řekněme do čtyřstovek.
  • 0

#2 prowler

prowler

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
  • LocationTrnava, SVK
Reputace: 13

Publikováno 22 květen 2008 - 11:48:14

neviem síce nakoľko exaktná metóda to je, ale ja najčastejšie regulujem kontrast spôsobom preklápania..
  • 0

#3 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 květen 2008 - 12:16:26

Teplotou vývojky (D-76 neředěná s regenerátorem) 16 až 24 stupňů a příslušné prodloužení (zkrácení) vyvolávací doby, oproti normálnímu času při 20 stupních. Proto používám jenom jednu vývojku, víc bych toho v zapomnětlivé hlavě neudržel.

A jenom dva svitkové filmy: Ilford FP4 jako 100 nebo 200 ISO, Ilford HP5 jako 400 ISO.
  • 0

#4 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 387

Publikováno 22 květen 2008 - 12:41:14

heršvec, takové pěkné světlo venku tady v hradci - konstrast akorát
a když jsem byl před chvílí na obědě, tak byla mdlá skorotma :)

na úpravu konstrastu bych byl pro filtr, ale ty mám jen na sixe
pro kinofilm co nosím s sebou filtry nemám, závit 43 - to není tak snadný shánění a širokáč má zase jinej průměr - ale asi se po žlutých podívám
  • 0

#5 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 22 květen 2008 - 13:52:52

Můžu se zeptat,jak moc velký rozdíl v gradaci způsobuje ten rozdíl teplot ? Opravdu to vytáhne kontrast i v takovém počasí,jaké zhruba uvádí RHx ? Přiznám se ,že s teplotou jsem nikdy nějak nečachroval a striktně odjakživa dodržoval 20st.
  • 0

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 705 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 387

Publikováno 22 květen 2008 - 14:23:39

já ne, taky se držím dvaceti, jen push jsem dělal při 23°C - když jsem ještě dělal trix ve fotomalu
to byl koukám LKM
  • 0

#7 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 22 květen 2008 - 15:52:53

Černobílý film můžete vyvolávat v rozmezí asi 16 až 26 stupňů. pokud upravíte vyvolávací dobu bude stejně krytý, resp. správně vyvolán, ale změní se výrazně kontrast.

Používám rozsah teplot 18 až 22, vyjímečně 24 stupňů a to mi stačí pro úpravu kontrastu jak potřebuju, ku př. 18/6 min. 20/5 minut, 22/4 minuty, 26/3 minuty.

Kdysi to doporučoval fotograf z agentury Magnum, používal výhradně Leicu s filmem Kodak Tri X Pan, vývojku Kodak D-76. když bylo moc světla tak fotografoval s šedým filtrem a kontrast měnil tímhle způsobem. Zdálo se mi to divné ale vyzkoušel jsem to a skutečně to funguje.

Musíte si ale zvyknout na jeden film a vývojku, abyste to "měl v oku", co to udělá.
  • 0

#8 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 22 květen 2008 - 16:09:30

kontrast řídím až v komoře použitím multigradačních papírů. film radši méně kontrastní(když to jde).
  • 0

#9 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 22 květen 2008 - 16:17:19

A jak vám to tedy vychází ? Spousta " zaběhlých" -alespoň podle jejich jiných reakcí- temnokomorníků uvádí vyšší teplota =vyšší kontrast,ale četl jsem už nemálo příspěvků,tvrdících přesný opak / úpravu času samozřejmě braly v úvahu oba "tábory"/.Na všechny tyhle úvahy bych se mohl vlastně z vysoka vybodnout,na rozsáhlé pokusničení je život kapku krátký / má-li u toho člověk i skutečně fotit/-zvládat kontrast mi vcelku jde,ale říkám si,co když je ten rodinal 1:25 pro 400 iso přeci jen zbytečný kartáč a je něco ,co mi uniká.Proto se ptám.Jinak dík za reakce.
  • 0

#10 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 květen 2008 - 04:59:34

Mně vychází kontrastní Neopan 400 @800, vyvolaný v Atomalu 1:1, 20 st., 17 minut, překl. prvních 30 vt. a potom 3X každou minutu - doporučuji na scény bez sluníčka v interiéru.
V D-76 se stejným ředěním má negativ zase krásně měkkou kresbu.
  • 0

#11 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 23 květen 2008 - 05:00:59

Sorry, chtěl jsem napsat - scény bez sluníčka a v interiéru bez blesku.
  • 0

#12 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 23 květen 2008 - 06:40:35

já protože jsem začátečník, tak to kvedlání dělám furt tak podobně, měl bych v tom akorát zmatek - i s tou teplotou. maximálně si víc pomůžu když chci menší rozpětí od stínů ke světlům více kvedlám. /doufám, že to píšu dobře/
kontrast přidávám v komoře filtrama, většinou ano, protože rád víc kontrastnější výsledek.
  • 0

#13 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 23 květen 2008 - 08:02:27

když fotim lidi, tak většinou na sixe nasadim ten děsně levnej pomerančovej filtr kenko, co stál asi 350 kč (říkám si,ž e ta technická nekvalita se v tom formátu přece musí ztratit) a když při focení nebylo úplně měkký světlo, tak potom trochu míň kvedlám vývojkou, respektive použiju slabší ředění. u D-76 to fungovalo - 1+1 bez filtru bylo skoro jak 1+3 s filtrem.
ten filtr tam chci mít jenom kvůli jinýmu převodu barev a aby ple´tovka vypadala jemnějc....

s rodinalem se to bude řešit snadnějc, ale zase u 1+100 se mi zdá bejt rušivý to vyrovnávání (dělá to zmatek u velkejch ploch :/ )
  • 0

#14 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 23 květen 2008 - 09:20:17

ten filtr tam chci mít jenom kvůli jinýmu převodu barev a aby ple´tovka vypadala jemnějc....


cau,
na pletovku zkus zluto oranzovej nebe tmavej zlutej, u blondinek zkus svetle zlutej :D Vysledek je velmi prekvapujici :lol:
  • 0

#15 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 218 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 23 květen 2008 - 12:55:41

Hmm, nejak jsem mel pocit, ze teplota primarne snizuje -zvysuje celkove kryti a ne konstrast. Ten by se mel predevsim ridit casem. Dale pak koncentraci vyvojky pochopitelne a v zavislosti na koncentraci jeste kvedlanim.
Osobne vidim jako lepsi pritvrdit na gradaci papiru. Nemel by v tom byt rozdil oproti zvyseni konstrastu pri volani negativu. Naopak netrapite negativ, coz zlepsuje zrnitost a ostrost.
Pouziti filtru je zcela jina oblast.
  • 0

#16 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 23 květen 2008 - 13:04:00

Teplota snižuje a zvyšuje krytí PŘI STEJNÉM VYVOLÁVACÍM ČASE.

Upravíte li při změně teploty dobu vyvolávání tak aby (průměrné) krytí bylo stejné mění se kontrast. Lze to dávkovat naprosto přesně - když si to vyzkoušíte.

Naopak rychlost překlápění resp. rotace jsem používal při vyvolávání v procesoru JOBO, ten už jsem prodal protože nedělám barvu. Změnu ředění vývojky nebo dokonce používání různých vývojek jsem zkoušel ale moc se mi to neosvědčilo.

Kdysi mě kamarádi považovali resp. dělali si ze mě srandu že jsem alchymista ale už mě to přešlo. Jedna vývojka jeden film. Ale nikoho nepřesvědčuji o jediné pravdě.

Na experimanty mám EOS 1 + PC, černobílý svitkový film a barytované papíry s pevnou gradacé mám pro radost.
  • 0

#17 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 23 květen 2008 - 17:07:18

Zdravím,ne,že bych s tím měl nějaký podstatný problém,mám určité kombinace ,které mi vyhovují,ale rád bych věděl,čemu při nutnosti zvýšení kontrastu nekontrastní scény dáváte přednost.Volíte raději push s jemnozrnější vývojkou,nebo máte radši nominál s Rodinalem 1:25,nebo to v exteriéru fest filtrujete,něco úplně jiného ? Oba první postupy jsou většinou dostatečně účinné,ovšem nikdy jsem neporovnával,jak by tatáž scéna vypadala po zpracování jednou tím a podruhé oním způsobem.Nemám namysli extrémně rychlé filmy,řekněme do čtyřstovek.


možná, jak na co
já když jsem zalezlej se stativem v městkém zákoutí při měkém světle, tak to rád vemu na PanF a pak Rodinalem nebo HC a to ani nemusí být 1+25 a ty vomítky jsou pěkně kreslený tonálně a obrysově
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních