Jak nejlépe vyvolat film, aby stačil papír normální gradace
#1
Publikováno 30 květen 2008 - 17:10:19
#2
Publikováno 30 květen 2008 - 17:46:24
U mě Ilford FP4/HP5, neředěná D-76 s regenerátorem, ruční expozimetr schopný měřit dopadající i odražené světlo.
Multigradační papíry ani papíry s RC podložkou bych nikdy nepoužil, jen klasický baryt.
To je ale také tím že mám digitální zrcadlovku, full frame Canon a fotky na film dělám jenom pro vlastní potěšení, na velký formát a raduju se jak je to krásný. MG není potěšení.
#3
Publikováno 30 květen 2008 - 20:26:36
#4
Publikováno 30 květen 2008 - 20:56:56
Když "to není ono", snažit se najít důvod, proč to není ono - neutíkat k dalším "zaručeným kombinacím".
Více nebo méně jsme si tím prošli všichni a je to ztráta (vzácného) času, který můžete využít na focení.
Přeji úspěch!!!
#5
Publikováno 30 květen 2008 - 22:19:49
dokud jsem fotografoval jenom na film používal jsem na "obyčejné" fotky RC papíry (multigradační ne) a na "kvalitu" baryt. Teď mám na "obyčejné" fotky digitální aparát.
Multigradační papíry nepotřebuju, protože mi většinou stačí jedna gradace a protože mám rád jasné žlutozelené světlo v temné komoře.
Taky práce s barytem a RC se liší, ale to jistě znáte sám.
A hlavně: liší se podstatně výsledek.
#6
Publikováno 30 květen 2008 - 23:05:50
#7
Publikováno 31 květen 2008 - 00:48:47
#8
Publikováno 31 květen 2008 - 08:10:39
#9
Publikováno 31 květen 2008 - 08:32:09
v týhle otázce je vlastně původní podstata procesuMohl bych požádat o radu, jak nejlépe vyvolat negativ, abych stačil s papíry s normální gradací? Děkuji .... asi je to nelehké, to by se asi nevyráběli mg.
znamenalo by to, že fotografický pracovník by zcela intuitivně a bezchybně upravoval expozici a volání u každého filmu
(neznám osobně ty vývojky, co se neměří čas a výsledek vyleze vždy dobrý atd.)
připomínám obecně známou věc, čím menší formát, tím je obtižnější dosáhnout tázaného výsledku, zvláště u kina
používám multigradační papíry tak, jako kdysi fotografové tři balení papíru, nebo tři různě pracující pozitivní vývojky apod. - většinou vystačím se dvěma až třemi filtry
#10
Publikováno 31 květen 2008 - 09:09:41
Acros je opravdu potvůrka... Ale když toho neposedu zvládnete, odmění se excelentními výsledky! (Slíbil jsem před půl rokem, že dám své zkušenosti s Instant Mytolem. A právě Acros to zabrzdil, jště není vychytaný... Chybí těch pověstných 5%.)
Otik:
Já bych to nepaušalizoval. Každá vývojka "využívá citlivosti" jinak, každá emulze je jinak "pružná", každé měření je jiné, každý chce dosáhnout jiného výsledku... Například právě zmíněný Acros nebo PanF+ vůbec nemají rádi, když ve vývokách, které dobře využívají citlivost, pobydou (přeexponované - byť nepříliš) déle. A když bude fotografující ještě striktně měřít "na stíny"...
#11
Publikováno 31 květen 2008 - 09:32:52
#12
Publikováno 31 květen 2008 - 09:57:48
#13
Publikováno 31 květen 2008 - 10:20:49
Multigradační Fomu jsem si taky koupil, na zkoušku, ale vadilo mi doporučované osvětlení při kterém není nic vidět. Barytové papíry požívám normální a speciální, tvrdé moc málo, spíš vůbec. A MG stejně jako všechny RC papíry: nelíbí se mi podání černé a hlavně umělohmotný lesk. Proti barytu leštěnému za studena.
Ale mám na to snad přehnané požadavky, je to tím že používám také digitální foťák a skener. Proto mám čas i chuť si s těmi málo středoformátovými negativy které stojí za pečlivé klasické zvětšení na 30x40 cm pohrát.
#14
Publikováno 31 květen 2008 - 10:44:55
RC už žádné
svítím v komoře červenýma diodama a světlem, ve kterém je napasován mg filtr kaiser, od fomy se musí kousek vzdálit, ale je bezpečné
celkem do misky při tomhle osvětlení vidím, ale výsledek posoudím až na usušeným kusu papíru
#15
Publikováno 31 květen 2008 - 18:52:49
#16
Publikováno 31 květen 2008 - 19:28:22
Fotografuju na svitkový film, který vyfotím během jednoho dne, nebo na plochý film 13x18. Kinofilm individuálně vyvolat nejde, to uznávám, jenže kinofilm a běžné fotky z dovolené jsem nahradil digitálem.
Všechny negativy mám vyvolané tak - škoda že to tu nejde hodnověrně ukázat - že je lze zvětšovat na normální gradaci, jenom při hodně tvrdém světle to kombinací tepoty a doby vyvolávání docela zvládnout nedokážu a pak použiju gradaci speciál.
#17
Publikováno 31 květen 2008 - 19:30:07
#18
Publikováno 31 květen 2008 - 20:19:11
#19
Publikováno 31 květen 2008 - 20:54:51
Přesto ale jak s osvětlením? To světlo nebo spíš tma kterou doporučuje Foma je bída. Když jsem začínal zvětšovat používala se červená žárovka, pak přišel žlutozelený filtr, k mizernému světlu se nechci vracet.
Tohle je OOO (nikoli velká rošáda, ale obecně oblíbený omyl). Kdysi jsem podědil žlutozelený filtr 13x18 (znají asi všichni pamětníci), domníval jsem se, jsa vypláchnut tvrzeními o nutnosti speciálního osvětlení pro MG (zdravím Photolife ), že jsem dostal danajský dar. Abych to dokázal tak jsem udělal letmou zkoušku závojování s Agfou MCP i MCC... a nic. Udělal jsem pořádnou zkoušku závojování ... zase nic. Nastudoval jsem na netu, jak se dělá nejexaktnější zkouška, udělal jsem ji, a zase nic. Začal jsem hloubat v datasheetech a leckde jinde a zjistil jsem, že jediný, kdo má problémy s osvětlením je naše skvělá Foma, která má hranu o dobrých 50 nm dále, než kdokoli jiný. Například Ilford v SAFELIGHT FILTERS AND DARKROOM LAMPS vůbec nerozlišuje multigradační a pevněgradační papíry a cpe 902 všude.
#20
Publikováno 31 květen 2008 - 21:06:28
#21
Publikováno 31 květen 2008 - 21:21:22
#22
Publikováno 1 červen 2008 - 07:26:10
#23
Publikováno 1 červen 2008 - 10:21:39
...při filmu iso 400 nastav na foťáku iso 300, při filmu iso 100 nasav iso 50, cvakej a potom ho vyvolej podle tabulky, kterou máš v krabičce, překlápěj každou minutu dvakrát. ke konci jednou.
Ale na krabičce jsou jen časy některých vývojek a ještě k tomu jen ve stocku.
Je tedy foma lepší exponovaná méně jako 100? Těch 50 je ideál?
Díky
#26
Publikováno 1 červen 2008 - 22:04:39
Multigradační papíry jsou fajn, tak nevím co je za problém. Spíše je dnes děs shánět pevné gradace, pokud nejsi zastánce fomy. K RC papírům nemám kromě archivaci výhrad. V archivu ti fotku na RC nevezmou, ale jinak jí můžeš použít kdekoliv. Baryt je sice exkluzivní archivní materiál, ale RC tak špatné není jak většina tvrdí.
#27
Publikováno 1 červen 2008 - 22:16:30
#28
Publikováno 1 červen 2008 - 23:21:50
#29
Publikováno 28 červen 2008 - 21:26:01
Vyfoť minimálně jeden film stejné políčko a stejnou expozici Rozstříhej to na deset stejných částí a pak
Vyber si vývojku v které budeš vyvolávat nebo v které vyvoláváš a pak si odzkoušíš
1 teplotu
2 ředění
3 dobu rotace tanku
/// části si poznamenjej vrypy a na papír vedle si poznač jak jsi každý kus vyvolával////
po ustálení si pak vlez do komory a doskoušej to na Pevnou gradaci N
ten který ti bude vycházet nejlíp je ten pravý
B
#30
Publikováno 29 červen 2008 - 13:43:20
#31
Publikováno 17 červenec 2008 - 06:39:26
Kdo tvrdí, že Rc není špatný, tak mu zašlu obrázek na FOMU RC, vše dle pokynů výrobce po pěti letech na stěně za sklem. Hned změní názor na R-céčka, co myslíš nojgi?
To nesmíš, ale dělat na FOMU Dobré je použít přerušovací lázeň a rychloutalovač. Pak to bude OK.
#32
Publikováno 17 červenec 2008 - 10:33:07
Kdo tvrdí, že Rc není špatný, tak mu zašlu obrázek na FOMU RC, vše dle pokynů výrobce po pěti letech na stěně za sklem. Hned změní názor na R-céčka, co myslíš nojgi?
To nesmíš, ale dělat na FOMU Dobré je použít přerušovací lázeň a rychloutalovač. Pak to bude OK.
No jasné, nedělat na Fomu, přerušovač, rychloustalovač, ale enem za úplňku, o půlnoci a kerchově za mrmlání bájných formulí. Pak to vyjde....
Nene Nojgi, po papíru chci aby něco vydržel, aby neměl nic společného s plasťákovýma výhňapkama, aby to byl papír (ne pseudocosikrádobypapír) - poctivý karton.
Myslím si milý ogaro Nojgiův, že ty ercéčka sů přežitky je z dob labů a rychlozpracování.
Co je udělané rychle většinou stojí zaprd a je to enem taková poťápaná obezlička.
RC a černobíla fotografie, to je jako kdybys na krásnů stoletů almaru, olepil samolepícíma tapetama z ÓBÍ.
Ale mysím si, že na to po času stejně přijdeš
#33
Publikováno 17 červenec 2008 - 10:35:23
#34
Publikováno 18 červenec 2008 - 07:06:22
Na náhledy 18x24 je RC parádní a na velké zvětšeniny, méně práce a cena je celkem rozhodující. Nebudu krmit soutěž ve Svitavách, Prahu fotografickou nebo teď jsme udělali kolekci do Vsetína barytem. Dnes tu práci ve fotokomoře nikdo neocení. Občas se tam sice vyskytne i fotka na barytu, ale to jsou lidé, kteří se znají osobně s porotou a upřímě bych jim hodil hračky do kanálu za nechávání hnědé pásky po vypnutí na zvětšenině. Ono to pak vypadá jako stejné přerámečkování u digi. Čím více rámečků tím lepší fotografie. Navíc jsou sami proti sobě, jakákoliv samolepka, lepidlo v podobě pásky...atd odsuzuje zvětšeninu k menší životnosti. Ano, fotografie jim přežijí mé RC, ale o tolik desítek let zas ne.
Diskuze RC baryt tady byly a souhlásím s tím, že baryt je na archivaci a RC na okamžité použití.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních