Přejít na obsah


Fotka

Správný kontrast negativu pro barevnou hlavu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
5 odpovědí na toto téma

#1 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 19 červenec 2008 - 19:54:56

Zdravím
a opět prosím odborníky o radu (škoda,že také nějak nemohu se svými znalostmi přispět do pomyslného mlýna).Rozhodl jsem se dostat negativní proces pod kontrolu.Jelikož už mě vážně štve,že vše v podstatě dělám celkem naslepo a o výsledku mám ponětí jen zhruba.Článek od pana Kodla o kalibraci procesu mam již naštudovaný.Teď bych jen potřeboval zjistit,jak správně exponovat a vyvolávat pro barevnou hlavu.Jaká by měla být výsledná gama negativu a jak tohoto kontrastu dosáhnu,respektive jak změřím či zjistím,že má negativ správný kontrast?.Fotím na ilford pan100 a 400.V jejich technických listech jsem žádné grafy pro tohle nenašel anebo nepoznal,že to z toho poznám :wink:
V současné době vyvolávám tak,že exponuji normálně,a negativ o něco převyvolám.
Budu vděčný za každou radu.Díky
  • 0

#2 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 19 červenec 2008 - 20:13:30

barevná hlava má tu úžasnou výhodu, že lecos díky ní de "zachránit" - to sice neznamená, že nemá cenu snažit se získat pomyslnej ideální negativ, ale na druhou stranu je možný kalkulovat se stanovejma vodchylkama s tim, že v případě potřeby je přiměřeně srovnam žádoucim směrem. já to tak dělam a moc mi to vyhovuje - nepovažuju to teda za chybu, ale spíš využití technickejch možností. úplně konkrétně teda lehce přeexponovávam, lehce podvolávam a následně dle potřeby na hlavě přitvrzuju případně ponechávam... data tam díky vejš uvedenýmu sou a já mam jistotu, že je pomocí hlavy na papír dostanu a nikde mi nebudou scházet. dokonce i když udělam třeba tu chybu dovopravdy...
  • 0

#3 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 19 červenec 2008 - 20:23:34

před pár lety, už jsem věděl, jak proces funguje, co udělá vývojka řidší, plnější a jak pracujou multigradační papíry atd. a ptal jsem se jednoho zkušeného fotografa na "jeho zkušenosti s rodinalem"
čekal jsem rozsáhlé popisy ředění, různých světelných podmínek, atd.
odpověd?
ve chvíli, kdy víte, jak proces funguje si veškeré fotografické úkoly řešte sám... jiná cesta není
byl jsem z toho rozpačitý, ale z dnešního pohledu ho chápu
podle mě se na položenou otázku nedá odpovědět uspokojivě a univerzálně
úplnou náhodou - film, exponovaný přesně dle kodlova článku s šedou tabulkou v záběru na zjištění volacího času se právě suší, svitek - s kinem takové věci nedělám, nevím, jak bych proměřoval lidi na ulici :wink:
věřte nevěřte, nevím, snad jen tuším, co je gama negativu...
  • 0

#4 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 19 červenec 2008 - 21:59:16

Jdeš na to moc složitě. Gamma je nepodstatný a správný negativ je ten, se kterým se ti dobře dělá.
Naexponuj a vyvolej film podle doporučení Ilfoda pro nominální citlivost a normální papír, natoč si na barevné hlavě nějakou gradaci "uprostřed" - nabízí se třeba 0M 0Y (nic nefiltruješ - nejkratsí osvit), nebo jak já - něco kolem 50M, což je zhruba normální gradace(na mojí hlavě, umí 0-200M), a zvětš to.

Tak, nejspíš to bude buď šedivý, nebo tvrdý (až moc kontrastní). Pokud je to šedivý, chtělo to film volat víc (delší čas, větší teplota, menší ředění, víc kvedlat), pokud tvrdý, chtělo to volat míň. To si zapamatuj pro příště, až budeš vyvolávat film focený v podobných světelných podmínkách. Časem takto dokonverguješ k tomu "správnýmu" volání.
S barevnou hlavou i z toho prvního pokusu o vyvolání dostaneš koukatelnou fotku. Pokud byla první zvětšenina šedivá, přidej M (nebo, pokud jsi měl natočeno Y, tak uber Y), pokud byla moc kontrastní, tak naopak - uber M (přidej Y).
Když změníš filtraci, musíš si znova udělat osvitovou zkoušku. Čas bude podobný, pokud přidáváš fitrace (je jedno jestli M nebo Y) potřebuješ ho trochu prodlužovat a pokud ubíráš filtrace, no, hádej :wink:

Nemá moc smysl používat zárověň M a Y fitraci - jejich vliv se navzájem ruší. měj vždy aspoň jednu na 0, jinak si akorát zbytečně prodlužuješ osviové časy. C tě nezajímá už vůbec - odfiltrovává červenou složku spektra, kterou papír nevidí.

Zhruba stačí si myslet toto: M filtr odstaňuje složku světla, která působí na měkkou (nekontrastní) část emulze. Tím jak přidáváš M filtrace (při neměnném čase osvitu) bude fotka jako celek furt světlejší (ubíráš z celkového množstvé světla, které dopadne na papír), nejvíc se ale zesvětlení projeví ve světlech. Takže přidání M znamená výrazně světlejší světla a lehce světlejší stíny.
Přidání Y se dá chápat opačně - nechá světla +- na pokoji a stíny výrazně zesvětlí.


Pokud hodláš dělat flashing (taky v jednom Kodlově článku), doporučuju předsvěcovat papíry tvrdou gradací (co nejvíc M) - nejlíp dostaneš do světel kresbu a minimalizuješ jejich zašednutí.
  • 0

#5 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 20 červenec 2008 - 08:58:28

Děkuji moc za rady,
přečetl jsem si několik článků a bůh ví čeho všeho ještě a mám v tom akorát zmatek.Chci se věnovat zonálnímu systému,proto ten dotaz na přesná vyvolání,abych to měl na negativu,tak jak jsem to umístil do zon již při expozici.Ale v podstatě má Karel2Kouril pravdu-ve všem hledám složitosti o kterých později zjistím,že tam ani nejsou 8-)
Musím skoncovat s teorii a vrhnout se na praxi :evil: :wink:
Ale stejně je to boj ta fotografie.
  • 0

#6 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 20 červenec 2008 - 21:59:09

jo a to moje povidání se samozřejmě tejká předevšim kina. to vostatní nebejvá problém "udělat" na míru...
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních