Úhel fotografického pohledu
#101
Publikováno 8 říjen 2008 - 17:46:18
#102
Publikováno 8 říjen 2008 - 17:53:06
Velmi rád se s tebou setkám. Třeba na dalším srazu TK. Tam nebývá o polemiky, úvahy a dobré pití nouze.
#103
Publikováno 8 říjen 2008 - 17:59:27
#104
Publikováno 8 říjen 2008 - 18:12:13
... výběr (pro veřejné použití) musí být proveden podle kompozičních pravidel. Všechno ostatní se musí vyhodit.
Tak teď už ti začínám rozumět. Nezlob se, ale to co píšeš mi přijde jako docela zcestné ostatně stejně jako jakékoliv jiné fundamentalistické prohlášení. Můžeš uvést z čeho takové tvrzení čerpáš? Dokonce i Prof. Ján Šmok ve své knize "Za tajomstvami fotografie" psal, že kompoziční pravidla je vhodné brát jako velmi dobré vodítko, ale jsou situace, kdy je lepší snímat jinak. Docela se s tím ztotožňuju a neviděl bych to s těmi pravidly tak doslova. Podle mě je jen velmi dobře, pokud autor kompoziční pravidla zná a umí jich využívat ve prospěch vlastní tvorby. Na druhou stranu stranu vyhazovat dobrou fotku jen proto, že neodpovídá nějakým pravidlům ...
#105
Publikováno 8 říjen 2008 - 18:33:47
Promiň nemyslím to osobně na tebe. Je to jen takový povzdech...
#106
Publikováno 8 říjen 2008 - 18:47:56
#107
Publikováno 8 říjen 2008 - 19:16:51
A propo, děláte tady někdo umění? Za sebe můžu říct že já na umění prdím a když už jsem tu nakousl Prof. Šmoka a jeho výbornou knížku, zmínil bych z ní ještě jednu velmi zajímavou definici umění, kterou jsem tam vyčetl:
umění je to co daná skupina lidí v daném místě a čase za umění považuje.
Když to tvrzení člověk vezme a zamyslí se nad ním, zjistí, že má celou řadu docela zajímavých důsledků...
Možná bych se ještě vrátil k chybám, o kterých tu byla už řeč. Podle mě je s určováním chyb (v záměru nebo v obsahu, nikoliv v technice) jedna potíž a sice věc kterou bych pojmenoval asi subjektivita nebo možná osobní zkušenost. A ta se tu promítá hnedle dvojí. Jednak subjektivita autora a druhak diváka. Stává se mi, že si třeba ve svém oblíbeném photoartu prohlížím fotky a i když mi přijdou zvláštní, tak ani po delší době nedokážu odpovědět na otázku "co tím chtěl sakra autor říct". Má ta fotka vůbec nějaký hlubší záměr a nebo je to jen nějaká provokace? Je to chyba autora, že nepřipravil takové sdělení abych mu jako divák snadno porozuměl a nebo je moje chyba, že to nedokážu dešifrovat? Měl bych něco studovat k tomu, abych autora pochopil? A je to vůbec chyba? Budu moc rád, když mi pomůžete tyto otázky rozřešit ...
#108
Publikováno 8 říjen 2008 - 19:44:14
BZENCAK: jsi můj člověk - urejpanej kritik jako já
Ale jinak si nemyslím, že by oslovováním těh lidí něco vytěžil, jestli to má něco do sebe, tak fakt, že je to nestrojený................
Janičko, cérko, nezlob sa ne ňe, ale můj názor je takový, že narozdíl od tebe ví bzenčák o čem mluví a dovede mluvit (či psát), dokáže jako moucha rozložit obraz a dokáže svůj pocit bohatě pojmenovat...
Podobenství tvého kalibru jako "ejakuláty" apod. sice upoutá, ale zároveň upozorní na názorový i intelektuální rozsah pisatele.
Můžu snad ještě říct, že si strašně rád povídám se staršími fotografy, kteří už na rozdíl od většiny z nás umí a znají a čím díl více s nimi rozprávím, tím více nalézám jeden jejich velký, společný znak. Tím je milá Janycto vlastnost, která se jmenuje POKORA!!!!
Ta ti zřejmě ve své vlastní prostořekosti chybí, ostatně jak všem mladým dnešní, zmanipulované doby, kde i krávy jsou fialové......
#109
Publikováno 8 říjen 2008 - 22:22:29
Souhlas s Bzencakem, občas naše generace má skutečně pocit že pro ni zažitá pravidla neplatí neb mají patent na rozum a mohou je porušovat aniž o tom vědí. TO považuju za asi nejdůležitější - vědět co dělám. Pokud něco fotím se záměrem porušit kompoziční pravidla jako prostředek k vyjádření, myslím, že je to v pořádku. Nevím-li, co dělám, dříve nebo později se to provalí. Osobně se snažím o co nejčistší zpracování krajiny možná až konzervativním stylem, slibuju si od toho právě pochopení pravidel abych je mohl někdy v budoucnu interpretovat či porušovat podle svých představ.
Prostě fotím, jak nejlíp umím.
#110
Publikováno 9 říjen 2008 - 04:43:22
#111
Publikováno 9 říjen 2008 - 04:51:22
hedgi: Je to celé jinak! Nejsu žádný dogmatik! Jen mi vadí, že dvacetileté ucha. Chtějí porušovat klasická pravidla, formy, postupy bez toho aby je alespoň trochu zvládla. Až budou umět klasický portrét, zátiší, krajinný záběr...pak teprve mají právo do něčeho kecat a něco někam posouvat nebo kašlat na poučky a pravidla. Nesnáším chyby povýšené na umělecký záměr. Dnes je to asi nejrozšířenější postup " umělecké tvorby" všeho druhu.
Promiň nemyslím to osobně na tebe. Je to jen takový povzdech...
taky bych to vlastně podepsal ale... zažil jsem celkem dost "fotografů" - a pořád se tedy pohybujeme předpokládám na amatérské úrovni, kteří po "studiu" fotografie" (tak jak chodili se mnou do třídy) ztratili jiskru, šmrnc. nechali se svázat. jistě se dá namítnout - osobnost to zvládne, kdo není osobnost, "ať zahodí foťák", či jak to tu padlo. ale já si to nemyslím. nemám za to, že fotografovat by měli jen ti, co to "umí" - ale ti, co to dělají s chutí a radostí. ono totiž například "kompozice" je pro mě spíše vnitřní stav, který se projektuje navenek například fotografováním. prostě nic není digitální - vše (téměř vše ) má své polotóny.
o přemodřelosti nevzdělanců teď nemluvím, ta se projevuje mnohem tragičtěji v mnohem "zásadnějších" oblastech, než je fotografie
#112
Publikováno 9 říjen 2008 - 08:42:59
Jsem v celku mladý člověk (29) a fotím teprve od jara, kdy jsem koupil svou první zrcadlovku. Tady na TK čerpám VELKOU hromadu rad, kterou jsem s úspěchem (někdy menším, někdy větším) použil a DLOUHO čerpat budu. Mám na webu svou prezentaci toho zdařilejšího, ale nedovoluji si to nazvat kvalitou - o umění mluvit vůbec nebudu..
Naprosto se mohu pod příspěvky bzenčáka a krakena podepsat, páč vím, že mají pravdu (ostatní názory neneguji) Pokora, učení se, zvládnutí základů - to je základ. Až to i já jednou zvládnu a dospěji k určitým dovednostem, které budou vést i k různým "objevům", pak tu třeba někdy o problematice budu licitovat, ale pro zatím jsem příliš velké fotografické nedochůdče, abych si to mohl dovolit...
Tento příspěvek je doufám inspirující k zamyšlení se sám (sama) nad sebou..
#113
Publikováno 9 říjen 2008 - 09:02:28
Něco jiného je, pokud tu někdo říká "já mám pravdu a vy jste mimo" a nepřipouští diskusi ...
#114
Publikováno 9 říjen 2008 - 09:19:31
#115
Publikováno 9 říjen 2008 - 09:25:17
Kraken: krásně napsáno, líp bych to neuměl.Tím je milá Janycto vlastnost, která se jmenuje POKORA!!!!
Za ty roky, co se fotografií zaobírám, stále více mám pocit, že jsem na začátku cesty. Na začátku cesty, která stejně nikam nevede. Stále více jsem si jist tím, že toto mé počínání je jen marný boj s větrnými mlýny. Pošetilá snaha dokázat něco...
A i kdyby občas nějaký náznak sebedůvěry přišel, tak stačí si zalistovat v Sudečkovi a je po planých nadějích
Ale obhajuju se alespoň tím, že občas stvořím něco pro rodinu, něco, co je potěší a že chvíle s fotografií jsou pro mě příjemně stráveným časem (kterého ostatně máme všichni pomálu).
A ve světle těchto skutečností se hrany obrušují, a radikálních názorů na díla jiných ubývá, a....
#116
Publikováno 9 říjen 2008 - 09:27:40
Súhlasím, že by mal fotiť každý, kto s toho má radosť. Ja som čistý amatér, fotím pre radosť, rád o fotografii diskutujem a mám vzťah aj k foťákom. Ak by fotil len ten, čo to vie, tak by som sa musel nad sebou vážne zamyslieť. Som za diskusiu, vo firme to nerobím inak a v živote tiež nie.
#117
Publikováno 9 říjen 2008 - 09:37:53
od úplných začátků umělecké tvorby lidstava až dodnes je pozorovatelný jeden neodiskutovatelný trend: pravdila se neustále zjednodušují, Nenarazil jsem zatím na oblast umění, kdy by toto neplatilo. Barokní hudba byla "svázána" pravidly, které moderní freejazz skoro nezná. Snad ke každé umělecké osobnosti z hisotrie se váže porušení některých (v její době "platných") pravidel.
Myslím, že perfektní zvládnutí těchto pravidel (ať už amatérem nebo "umělcem") není pro vznik zajímavého díla nutností ale spíše výhodou. Naopak mírná nezaujatost těmito pravidly vede ke svěžím počinům.
Nyní ke kritice uměleckého díla (jako je ta kolegy bzencaka pod výše uvedenou fotkou): mám za to, že mnoho prvků a nástrojů kritiky u.d. vzniklo až dodatečně ve snaze o dílech diskutovat. Tyto myšlenky myslím autor díla při jeho vzniku v hlavě všechny neměl. Možná jedno dvě - hádám. Všechny ty prvky např. zde diskutované kompozice jsou produktem až následné diskuze nad (pod) fotkou. Ve skutečnosti většinou fotka vznikne velmi spontánně.
ad pokora: Souhlasím, že charakteristickým společným znakem velkých osobností umění je pokora. Nevím jen jestli mluvíme o té samé pokoře. Já myslím, že jde o pokoru vzhledem k inspiraci a hloubce uměleckého počínání. Nikoliv o pokoru vzhledem k pravidlům, o kterých je zde řeč.
Je mi 24 (bez dvou dnů), je možné, že za dva roky všechno, co jsem napsal dnes, popřu.
#118
Publikováno 9 říjen 2008 - 10:03:05
Dámo a pánové! Nedělejme z toho vědu. Já se za žádného staříka neopovažuji (43!) a mlaĎASe dnes v mnohém obdivuji. Fascinuje mě jejich přímočarost (tah na branku), radikálnost a rychlé, bystré soudy! Je to ohromná výsada požívat svobodu projevu. Neberme jim ji! Je to prostředek k rychlému růstu. Musíme se holt smířit s tím že budou mnohem lepší než jsme my. Proto vlastně u toho komu sedím a datluju blbosti místo toho abych zcela sbestředně dělal jen to svoje "úžasné umění"
Bez kritiky a uvědomění si vlastních chyb se nikdo dál nedostane.
Vím jak bolí a co všechno dokáže uražená ješitnost. Sám jsem exemplárním příkladem sebestředné ješitnosti a natropila mi už spoustu trablů.
Na pokoru se při focení vyserte! Dávejte si ty nejvyšší cíle a urputně je zdolávejte. Do tvorby a umění ta potvora nepatří!
Toš tak, to je mé poslední slovo v temtok vlákně.
#119
Publikováno 9 říjen 2008 - 11:20:29
#120
Publikováno 9 říjen 2008 - 11:27:39
#121
Publikováno 9 říjen 2008 - 11:31:04
#122
Publikováno 9 říjen 2008 - 11:50:04
všecko je nabalené, čekám akorát na dostavník, za chvílu sú u mňa ondřej s krakenem, tož sa zatím mějte a večer sa budu těšit
j.
#123
Publikováno 9 říjen 2008 - 12:00:55
sakra to to ztichlo... tak se z toho nepoděláme, ne? co... tak dem na ty švestky?
To víš, že nepoděláme. Řekl bych, že celá diskuse dospěla do finále a všechno dobře dopadlo (Jeníček si vzal Mařenku). No a mě posedla mohutná touha jít někam něco fotit a začal jsem si představovat různý obrázky, co bych tak fotil a tak ... a místo toho dneska budu makat do 18h.
Taky se vám stává, že si představujete obrázky než jdete fotit a nakonec fotíte něco úplně jinýho?
A co se týče slivovice, tak to není nic pro mě. Když už, tak rači zelenou nebo ouzo...
#124
Publikováno 9 říjen 2008 - 12:17:32
Taky se vám stává, že si představujete obrázky než jdete fotit a nakonec fotíte něco úplně jinýho?
Naposled teď o víkendu - většinu záměrů jsem opustil na místě, prostě to nebylo ono. Jednu fotku jsem udělal a podle negativu to taky nejspíš nebude nic moc - ostatní vypadají líp.
A to se mi nedávno stalo, že jsem se ráno rozhodl, že musím jít do jednoho údolí, a až pak mi docela za dlouho došlo, že vůbec neexistuje, že se mi o něm akorát docela pravidelně zdává
#125
Publikováno 9 říjen 2008 - 12:18:53
#126
Publikováno 9 říjen 2008 - 13:04:02
promin, blbost. naopak z toho Richardsona je imho videt, ze zvlada techniku velmi dobre, ale abstrahuje od toho...
to mas tak , Picassa taky nemuzes narknout ze neumi malovat, on si tou fazi realismu a remeslne onanie prosel ale sel o krok dal, resp. hloub. - to je ta faze o ktere ty mluvis jako ze mistr.
Pro jednoduchost analogicky priklad: kdyz ses zacatecnik, musis otrocky resit kompozici, jinak to stoji za hovno, kdyz uz to prejde do krve, dojde ti smysl, ziskas ten vhled, pak muzes od kompozicnuch pravidel abstrahovat, porusovat je, ale funguje to proste jinak nez kdyz ty pravidla jen neznas... kdokoliv pouceny (nebo laik s vkusem) to pozna
zdanliva remesla nekvalita je podobnej priklad, napr v dokumentu se obrazova nekvalita pouziva zamerne k dodani autenticnosti (res. zdani autenticnosti), v rekalmni, modni fotce svym zpusobem taky, je to neco jako alternativa k lestenkam, u kterych podvedomi jednoznacne hlasi, ze realita (pravda) je jinde.
jinak presne jak rikas - oni ti lidi nejsou blby, prekvapive... cili proc je jen zrovna v pripade Richardsona za blby povazujes? On neni vyjimka, neni to pankac, kterej se nahodou prosadil, ten clovek moc dobre vi, jak se prodat a jak delat business, jeho honorare jsou dukaz, pres kterej nejede vlak, tak nebud blbej a neskoc mu na to ;-)
#127
Publikováno 9 říjen 2008 - 19:05:41
#128
Publikováno 10 říjen 2008 - 09:30:25
p.s. pokud snímá předseda osobně, neaspirujete už na nic - nejlepší fotografie byla právě exponována... to jen pro pořádek!
#129
Publikováno 10 říjen 2008 - 10:21:00
to je všechno nějaký učený a složitý... nezapomínejte, že pokud použijete širokáč, je fotka skvělá už sama vo sobě, pokud to neni širokáč na digitálu je přímo výborná a pokud je dokonce objektem snímání sám předseda... sou absolutní kvality a hlubokej vnitřní vobsah nesporný a vy aspirujete na cenu....
p.s. pokud snímá předseda osobně, neaspirujete už na nic - nejlepší fotografie byla právě exponována... to jen pro pořádek!
A co Předsedův autoportrét na VF a širokáčem? A autoportrét na VF širokáčem na, kterém předseda drží v minulé větě zmíněný autoportrét viditelně v rukou? A autoportrét na VF širokáčem, na kterém předseda drží v minulé větě zmíněný autoportrét viditelně v rukou? ... Vždycky je co vylepšovat
#130
Publikováno 10 říjen 2008 - 10:34:34
ale je to kino, na nic jinýho ohnisko všeobjímající stodeseti stupni nemám
#131
Publikováno 10 říjen 2008 - 11:27:20
#132
Publikováno 11 říjen 2008 - 11:53:38
#133 Anonymous
Publikováno 11 říjen 2008 - 12:54:03
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních