Digitalizace skleněných negativů
#1
Publikováno 4 listopad 2008 - 18:46:42
chtěl bych se zeptat na digitalizaci skleněných negativů. Nejsem žádný extra fotograf, spíš velký amatér - začátečník. Ale po mém pradědu archivuji jeho skleněné negativy z první republiky. Mohli byste mi poradit jak na digitalizaci?
Je možnost použití skeneru? Za všechny odpovědi velký dík.
Omlouvám se za případné blbosti, jsem v tomto ohledu velký laik.
#2
Publikováno 4 listopad 2008 - 19:31:53
Deskové scannery pro tento účel musí splňovat v podstatě jen dvě podmínky:
1. musí mít dostatečně velkou plochu pro skenování. Levnější typy sice skenují formát A4 odrazně (fotky), ale průsvitné předlohy umí jen ve formátu kinofilm. Střední třída zvládne i svitek. Bohužel (z hlediska těch skleněných negativů, která jsou asi větší než 56mm) jen vyšší typy umí celou plochu A4.
2. Skenovací software, který umožní efektivně pracovat s histogramem a 16-ti bitovou hloubkou.
Důležité ovšem je s tím umět zacházet (to už tak snadné být nemusí).
#3
Publikováno 4 listopad 2008 - 23:48:09
Prosvětlovací pult s kalibrovanym zdrojem
Hasselblad s digitalni stenou
pote prevratit do pozitivu softwarem
Vcelku lze pouzit jakýkoli prosvetlovaci pult s homogennim svetlem a jakoukoli digitalni kameru.
#4
Publikováno 5 listopad 2008 - 01:10:12
... proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše.
#5
Publikováno 5 listopad 2008 - 06:25:21
#6
Publikováno 5 listopad 2008 - 09:20:31
Něco o skenování ČB negativů jsem napsal sem:
http://www.temnakomo...iewtopic&t=1588
#7
Publikováno 5 listopad 2008 - 09:37:30
A není to náhodou pitomina? Scannerem lze dosáhnout vynikajících výsledků pro prakticky jakékoliv použití. Velká plocha úkol dost zjednodušuje. Ostatně v současné době se drtivá většina archivního materiálu skenuje.
... proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše.
Naprosto souhlasím. Zmíněný postup aplikoval Pavel Scheufler. Zřejmě to proto, že musel pracovat na místě (desky nesměl z archivu odnést) a skener s (pro něj) přijatelným výstupem zřejmě nebylo možné stěhovat...
#8
Publikováno 5 listopad 2008 - 20:42:43
A není to náhodou pitomina? Scannerem lze dosáhnout vynikajících výsledků pro prakticky jakékoliv použití. Velká plocha úkol dost zjednodušuje. Ostatně v současné době se drtivá většina archivního materiálu skenuje.
... proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše.
Ono zase ta výbojka ve scaneru moc radosti starému materiálu neudělá. Pokud Vím tak se staré fotografie mohou jen přefocovat. To samé asi bude i u negativu.
#9
Publikováno 5 listopad 2008 - 21:14:38
Scannery fotkám ani negativům reálně neublíží. V první řadě expozice je velmi krátká - negativ se obvykle nestačí ani zahřát. Celkové zatížení může jen sotva být vyšší než když je fotografie běžně vystavena (a to i při použití specializovaného osvětlení) nebo když se to klasicky zvětšuje. Reálné riziko hrozí spíš při manipulaci a ev. čištění (proto je lepší umýt jen skleněnou stranu a tu citlivou nejvýš ofouknout stlačeným vzduchem).
Kromě toho jde i o výstupní kvalitu. Nutno si uvědomit, že scannery používají trilineární snímače. I špičkové "one-shot" digitální stěny mají prakticky všechny Bayerovu masku, která reálné rozlišení výrazně snižuje. Existují samozřejmě skenovací stěny. Ovšem použití podobné techniky není v archivní a muzejní praxi obvyklé.
Scannery jako je např. Epson V750 PRO mají přijatelný přenos signálu ještě na 2400 dpi (slušný na 1200 dpi). Pro dosažení srovnatelné kvality by byla potřeba stěna s enormním rozlišením a to nemluvím o ostatních částech snímacího systému. Ne snad že by to nešlo - používá se to pro digitalizaci vzácných rukopisů a obrazů. Ale i tam je to spíš proto, že se to nedá na scanner položit nebo je to moc velké (+ by si to asi málokdo troufnul). Pro fotografie a negativy je to ale v dnešní době v podstatě nesmyslné. Jiná byla situace před 6-10 lety, ale scannery prodělaly obrovský pokrok v kvalitě. Dnešní scanner za 15.000 strčí hravě do kapsy typ, který před 8 lety stál statisíce.
"Pokud Vím tak se staré fotografie mohou jen přefocovat. To samé asi bude i u negativu."
...mohu znát konkrétní zdroj? Nevím o žádném podobném předpisu v žádném z výše uvedených institucí (mohu k tomu přidat ještě Národní muzeum - pro ty jsem taky skenoval desky, planfilmy i svitky). A pokud by snad nějaká podobná interní instrukce existovala, tak o ní asi nikdo neví. V každém případě praxe je jiná a nesetkal jsem se ani s náznakem případu, že by skenování samo o sobě materiálu nějak ublížilo.
#10
Publikováno 6 listopad 2008 - 11:16:27
Ono zase ta výbojka ve scaneru moc radosti starému materiálu neudělá. Pokud Vím tak se staré fotografie mohou jen přefocovat. To samé asi bude i u negativu.
No take mi to prijde zvlasti - podle me zadnou paseku skenovani neudela.
Asi je stara fotografie a stara fotografie. Prijde mi, ze manipulace s fotkou tak aby jsem ji prichystal na skenovani nebo foceni je skoro stejna..
Na druhou stranu asi daguereho Pohled do ulice nebo Niepceho fotky asi pod skener nikdo neda - proste je fotka a fotka
Kde jsi toto zjistil?
Nejlepsi by je asi bylo prekreslovat na platno:))
#11
Publikováno 6 listopad 2008 - 13:13:26
#12
Publikováno 6 listopad 2008 - 13:54:11
Intenzivní ta výbojka je - ale jde o celkovou expozici (i když závislost degradace originálu na intenzitě a délce osvitu nemusí být lineární). A celková expozice je u scanneru zanedbatelná. Něco jiného by bylo, kdyby se to skenovalo 100x jedna věc.
Světlo rtuťové výbojky ve scanneru je sice intenzivní, ale trvá zlomek sekundy (max. kolem sekundy). Světlo v galerii je sice podstatně slabší, ale svítí na to dlouho (desítky a desítky hodin - při výstavě trvající měsíc to tedy bude řádově 1.000.000x déle než ve scanneru), takže ve výsledku může být podstaně škodlivější.
Každopádně jinde se nic podobného neaplikuje.
...ono je asi taky něco jiného, když do archivu přijde badatel a chce něco půjčit/skenovat pro sebe a něco jiného, když samotná instituce originál vlastnící zadá jeho digitalizaci s tím, že to díky tomu už nikdy nikdo skenovat nebude muset a tím pádem je originál lépe chráněn.
+ musí se vzít v úvahu, že podstatná většina originálů nikdy vystavena nebyla a ani nikdy nebude. Hlavním smyslem digitalizace je jejich ZPŘÍSTUPNĚNÍ, protože jinak jsou desítky tisíc originálů uložených v archivech prakticky nedostupné a neuchopitelné.
Opatrnost je na místě u mimořádně cenných kusů, ale to je z hlediska praxe zlomek.
#13
Publikováno 6 listopad 2008 - 13:56:39
Jedno skenování desce nijak neublíží - to bych jinak byl masový vrah skleněných desek
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních